Kirjoittaja Aihe: Eläimet 9  (Luettu 34438 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #120 : 31.05.16 - klo:09:48 »
Toivomme että Themis on jälleen kunnossa.

Suuri Siili-ilta, ensimmäinen saapuja oli vallan liikuttava, uusi tulokas joka nautti kaksi ateriavadillista ja yhä katseli toiveikkaana ovelle kunnes sai kolmantensa.

Ensimmäinen siilin splätsikokemus, kyllä pelästyin eli onneksi on tuo siilien ystävät-sivusto, sieltä vastattiin oitis. Siili retkotti reidet oikosenaan ja varovasti katselken huomasin, se hengittää kyllä. Menin lähemmäs ja pääsi äkkiä koivilleen muttei paennut kuin vähän piiloon ja siihen jäi.

Kyseessä oli vaaraton Hedgehoch Splats tai sinnepäin. Siili lätsähtää noin syötyään hieman liikaa ja käsittääkseni vain, jos ympäristö koetaan turvalliseksi, eli tämä veti henkeä eikä ajatellut poistua ennen uutta annosta. Oli kyllä kantakävijä minulla eli oletin että sai infarktin ja mietin mistä apu, osaanko elvyttää ja voi ei. Kohta olisin kiitänyt yössä siili ämpärissä ( samoin neuvottu konsti )metsinässä päivystystä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #121 : 31.05.16 - klo:10:16 »
Kyllä Themis on taas voimissaan.  Se oksentelu tuli kun syötimme sille raakaa lihaa jota sen vatsa ei enää sulata.

Edesmennyt Basso-koirani tulee taas ajatuksiin kun sain kyselyn Helsingin Yliopiston eläinlääketieteelliseltä tms. professorilta. Asia koskee epileptikkokoiran ruokavaliota. Vainajatkin kysellään. En ole vielä vastannut kun en ole ehtinyt etsimään Basson henkilöllisyystodistusta. Vastaus aloitetaan koiran rekisterinumerolla tms.

 :023:Seurustelin lemmikkivaristeni kanssa taas jo aamuvarhain. Matti on siitä hyvin-hyvin vihainen. Hänen kotikasvatukseensa kuuluu että varikset pitää tappaa, vähintään kivittää. :013:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #122 : 31.05.16 - klo:15:56 »
Lystikäs kriisi. Itse valvon siilien illastamista ja jokainen iltameno hirvittää. Kayson ettei tuhina rtene tappeluksi ja jokainen saa ateriavatinsa jo saapuessaan. Oli hikinen ilta eilen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #123 : 31.05.16 - klo:16:04 »
Minulla on ollut aika monta elättivarista poikasena. Elivät hengissä alkutalveen asti, vapaina. Jokaisen nimi vuorollaan oli Mooses. Sitten Oulussa asuessamme seitsemän mustaa kollikissaa, vapaina. Elivät verraten lyhyen ajan. Jokaisen nimi oli vuorollaan myös Mooses. Jotenkin musta väri meriteeraa minulle Mooseksen olomuotoa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #124 : 02.06.16 - klo:03:15 »
Palasin keskelle paheksuvaa tuh tuh tuhinaa ja kolme siiliä pyöriskeli terassilla. Ruoka oli syöty, asetin sitä avarasydämisesti tarjolle, mutta eihän näillä kiireen kierää. Nauroin mahdottomasti, ne oli siinä niin tosissaan. Siilisapuskoihin kuluu jo enemmän kuin omaani, huh.

Täyttelin lautaset ja lopulta niitä hiippaili tiehensä, kunnes muuan yöllinen kulkija poikkesi vilkaisemaan vieläkö tarjoillaan. Söi kaksi ateriavadillista.

Tehokkaita käyntikortteja on jätetty, eli tolun kulutus kasvaa niinikään. Mutta niin rattoisaa on kun pihalla aterioi toinen ja sisällä juoksee toinen siili. Tämä pihatoinen on pysyvämpää kamaa eli tuhisee jo aamusta. Asuu joko kukkalaatikon alla tai luukuttaa tuossa horrostuspesässä. Sinne näin tosin hipsivän yhden ympäripyöreän.

Herra Hugo ei oikein rentoudu sylissä kun terassinovelta kantautuu maalaisserkkujen tuoksahtelu. Sitä vähän taitaa  huolestuttaa. 

Taas käy tuhina. Kai minä vielä yhden vadin katan.
« Viimeksi muokattu: 02.06.16 - klo:03:21 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #125 : 03.06.16 - klo:09:44 »
Naapurissa oli yleinen muikunjako. Aamun saalis oli yli 500 muikkua, joista meille tuli 60kpl eli pyöritetään ruisjauhossa ja paistetaan voilla.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #126 : 03.06.16 - klo:13:30 »
Prisman kalatiskillä oli muikkua 4,90 euroa kilo.  Ostin 600 gr. Matti perkasi, minä kevytsuolasin ja pidin pari tuntia.  Ladoin ne halstariin ja Matti kypsensi ne grillissä.
Varikseni saivat perkuujätteet.
Eläimiä muikutkin ovat.   :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #127 : 04.06.16 - klo:22:26 »
Muikku on hirmu hieno eläin syötäväksi ja jotenkin silakkaa herkullisempi vaikka miten että lapsena savusilakka oli parasta mitä on keksitty. Silakkaa ei saa hirveän usein tai ehkä nopeat kaupassakävijät löytävät ne pois.

Vähitellen pitäisi siirtää siilit luonnonravinnon varaan. Siili-ihmiset ovat tässä kysymyksen edessä. Niitä lappaa tietysti mutta kun on tiineitä joukossa ja ainahan osa on liikuttavan laihoja ja saapuvat jo ties miten varhain. Niitten sapuskoihin kuluu enemmän rahaa kuin omiini. Hugo syö säästäväistä ja terveellistä ötökkä- ja erilaista matosruokaa ja harjoittelee yhtä uutta makua kerrallaan.

Yhtenä iltana plötkötti siili takakoivet oikosenaan ja huohotti ja kirjoitin jo hätääntyen mikä on. Sillä oli hedgehoch platsch eli siiliplätsi. Se oli syönyt enemmän kuin jalat kantoivat ja otti lukua mutta kylläpä pelästytti. Se siitä nousi jaloilleen kun jaksoi jälleen kantaa heikot sääret. Äsken astuin yhden plätsiksessä olijan ylitse eikä se hetkahtanutkaan.  Ne sitten myös käyvät kosiolauluihin täällä.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #128 : 06.06.16 - klo:10:55 »
Muikkuvuoka on valmista syötäväksi. Perkuukset näyttävät maistuvan variksille.

1 kg kokonaista muikkua, perataan, ei pestä vaan pyyhitään talouspaperilla.
1 nippu kesäsipulia
1/2 ruukkutilliä
1 tölkki paseroitua tomaattia
1/2 putkiloa tomattipyreetä
1 1/2 tl suolaa
valkopippuria
kalamaustetta

pinnalle korppujauhoja ja cheddarjuustoa


Syödään joko perunan tai ruisleivän  tai molempien kanssa + salaattia.
Lisäksi voi annokselle hölvätä smetanaa tai kermaviiliä
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #129 : 12.06.16 - klo:03:09 »
Kauheaa tuhinaa johin heräsinkin enkö alkuun tajunnut mikä nyt on. Siileillä on jotain menossa. Kauhean äkäistä, mutta en muuta voinut juin. Kippasin  ateriavadillisen mutta kyse on jostakin muusta nyt.

Ei kun puhina.
« Viimeksi muokattu: 12.06.16 - klo:03:15 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #130 : 12.06.16 - klo:08:21 »
Avatessani aamulla sälekaihtimen loikki asfalttia pitkin pihaa pitkittän Pupu Tupuna aivan rauhassa, kun melkein kaikki ovat mökeillään.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #131 : 18.06.16 - klo:06:37 »
Meidän pihalla on elellyt citykaniperhe. On vähän naapurien kanssa arvailtu elävätkö pitkään kun täällä on liikkeellä sitä citykaniinien verenvuotokuumetta. Pääasiassa Länsi-Helsingissä tosin. Se tappaa nopeasti, kaatuu osapuilleen juoksusta.

Siilit käyvät edelleen.  On jotenkin mahdotonta myydä eioota kun ne tulevat niin täpinöissään. Yksi on olettaakseni se sama joka horrostikin, ei väistele minua, on selvästi raskaana. Joku siellä rapistelee, menen antamaan aamupalaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #132 : 18.06.16 - klo:08:37 »
Avatessani aamulla sälekaihtimen loikki asfalttia pitkin pihaa pitkittän Pupu Tupuna aivan rauhassa, kun melkein kaikki ovat mökeillään.

Kun lapsenlapset menivät ulos siellä olikin kaksi pupua
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #133 : 19.06.16 - klo:08:45 »
Sateiset kelit, onkohan oravilla huonot eväät saatavissa luontaisesti. Päättelyni perustuu siihen, kun talvisen ruokintapaikan ruohosta oravat kaivelevat auringonkukan siemeniä. Sinne on syntynyt kolme kahvikupin kokoista kuoppaa. Orava(t) istuksii siinä vieressä punaisessa kesäasussaan ja mutustaa nopein suun liikkein jotakin. Tilanne vissiin helpottui siinä vaiheessa, kun leikkasin pitkän ruohon. Hajuaisti lienee kuitenkin tärkein löytäjä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #134 : 19.06.16 - klo:19:18 »
Harmittaa että oravien ruokinta nyt virallisesti kiellettiin. Ne hajottivat puutarhassa kaiken, mutta olivat niin kertakaikkisen hauskoja säntäillessään sisälle ja keinuessaan verhoissa. 

Siilipuuskutus kuului, kolme odotti ateriaa. Juuri ja juuri selviämme ensi yön siilivieraista laskin.  Onneksi huomenna paistaa aurinko ehkä. Pääsee taas kauppaan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.