Kirjoittaja Aihe: Epätoivoista toivoa? Häh?!  (Luettu 18473 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
Epätoivoista toivoa? Häh?!
« : 02.09.15 - klo:14:36 »

Syntisten virsikirjan ( tosin mitäpä muuta myös ne aiemmat virsikirjat kuten vaikkapa Siionin virret ovat) kirjoittanut pappi Jaakko Heinimäki on tuossa mainitsemassani Syntisten virsikirjassa ottanut iskelmähemmojen lisäksi lyhyeen käsittelyyn Wilhelmi Malmivaaran virren Oi, Herra jos mä matkamies maan... Kuten me kaikki tiedämme , niin tuossa virsikirjassa on kohta Mä toivon vaan, vaikk´ ei ois toivoa ollenkaan... Vähän oudosti ja yllättäen Heinimäki puhuu tuossa yhteydessä jopa epätoivoisesta toivosta...

Epätoivoista...?

Ei suinkaan. Heinimäki ei ole nähnyt riittävän hyvin ja riittävän syvälle. Toivo on aina. Toivo on silloinkin, kun sitä ei ole. Toivoa on hitunen tai ei yhtään, mutta paradoksaalisesti toivoa on aina. Niin oli ainakin Wilhelmillä, joka joutui lujille... Jota koeteltiin. Wilhelmi paini, mutta Wilhelmi kesti. Kesti kun hänellä oli toivoa... TOIVOA.

Jaakko Heinimäki on puhunut herättäjäjuhlilla ainakin kaksi kertaa. :kahvi:

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Vs: Epätoivoista toivoa? Häh?!
« Vastaus #1 : 02.09.15 - klo:15:19 »
Jaakko on lukutaitoinen mies. Wilhelmi kirjoitti jjuri näin: Mua auta, Herra, mä toivon vaan, vaikkei ois toivoa ollenkaan.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #2 : 02.09.15 - klo:17:24 »
Sanovat, viimeisenä katoaa toivo. Tämä oli otsakkeena jossakin viisausmiehen artikkelissa joka piti opiskella johonkin tenttiin.  Se oli vuotena 2009 mutten muista kuin tuon asian ja perustelut.

Näissä tenttiopinnoissa.  on tullut vastaani hyvin paljon syvältä ajateltua, selkeää ja selkeyttävää. Ei siis ollenkaan mitään hengetöntä kirjatietoa jota vain pitäisi lukea hakata päähänsä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #3 : 02.09.15 - klo:17:25 »
Vieläkin tunnen olevani epäkypsä, välillä hyvinkin epäonnistunut. Olen luullut olevani epätoivoinen, siltä se on tuntunut. Silti se toivo jostakin aina tuli kangastelemaan. Tätä kai Wilhelmi Malmivaara mahtoi tarkoittaa. Vastakohtia.

Jumalalta on tulevaisuus ja toivo.

Toivon tästä aloituksesta tulevan elävää, toivorikasta keskustelua.

p.s. Isälläni oli myös vaikea elämä. Hän hyräili joskus tätä virttä, olen sen vasta hiljattain muistanut kun ko virrestä on keskusteltu.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #4 : 02.09.15 - klo:20:31 »
Jaakko on lukutaitoinen mies. Wilhelmi kirjoitti jjuri näin: Mua auta, Herra, mä toivon vaan, vaikkei ois toivoa ollenkaan.

Toivon vaan, vaikkei ei ois toivoa ollenkaan.... Juuri niin. TOIVON. Epätoivolle ei ajatustakaan. Epätoivo on  eri asia.  Eli vähintäänkin hippunen tahi enemmän on toivoa silloinkin kun ei ole toivoa ollenkaan.

Jaakko siis saattaa olla lukutaitoinen. Ymmärrystaitoinen ei ehkä riittävästi. Ainakaan asiassa, jonka otin esille. :kahvi:
« Viimeksi muokattu: 02.09.15 - klo:20:40 kirjoittanut Kalistaja »

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #5 : 09.11.15 - klo:08:04 »
Syntisten virsikirjan ( tosin mitäpä muuta myös ne aiemmat virsikirjat kuten vaikkapa Siionin virret ovat) kirjoittanut pappi Jaakko Heinimäki on tuossa mainitsemassani Syntisten virsikirjassa ottanut iskelmähemmojen lisäksi lyhyeen käsittelyyn Wilhelmi Malmivaaran virren Oi, Herra jos mä matkamies maan... Kuten me kaikki tiedämme , niin tuossa virsikirjassa on kohta Mä toivon vaan, vaikk´ ei ois toivoa ollenkaan... Vähän oudosti ja yllättäen Heinimäki puhuu tuossa yhteydessä jopa epätoivoisesta toivosta...

Epätoivoista...?

Ei suinkaan. Heinimäki ei ole nähnyt riittävän hyvin ja riittävän syvälle. Toivo on aina. Toivo on silloinkin, kun sitä ei ole. Toivoa on hitunen tai ei yhtään, mutta paradoksaalisesti toivoa on aina. Niin oli ainakin Wilhelmillä, joka joutui lujille... Jota koeteltiin. Wilhelmi paini, mutta Wilhelmi kesti. Kesti kun hänellä oli toivoa... TOIVOA.

Jaakko Heinimäki on puhunut herättäjäjuhlilla ainakin kaksi kertaa. :kahvi:

Luin jostakin, että ennen suvea järjestetään Jaakko Heinimäen kokoaman Syntisen virsikirjan laivaristeily. Syntisen virsikirjan erityistapahtumiakin on järjestetty, muun muassa Tampereella. Taas kysyn, että mikä muu kuin Syntisen virsikirja on se kirkolliskokouksen hyväksymä möhkäle, jota olen eri kirkkoihin kantanut tuon tuosta - ja mitä ovat Siionin virret?! Tuntuu vähän siltä, että viininmaistajanakin meritoitunut Heinimäki tekee bisnestä "tietämättömien" kustannuksella. :kahvi: :kahvi:

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #6 : 09.11.15 - klo:08:42 »
Kustantamo Johnny Kniga ja Heinimäen Jaakon Virsikirjaa myyvät liikkeet taitavat olla tällaisten markkinointitempausten takana. Sacrum (Kotimaa oy) lienee mukana kuvioissa. Kenties jotkut seurakunnatkin arvelevat saavansa jäsentensä huomiota osallistumalla. Tällaista aikaa elämme.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #7 : 09.11.15 - klo:08:45 »
Luin jostakin, että ennen suvea järjestetään Jaakko Heinimäen kokoaman Syntisen virsikirjan laivaristeily. Syntisen virsikirjan erityistapahtumiakin on järjestetty, muun muassa Tampereella. Taas kysyn, että mikä muu kuin Syntisen virsikirja on se kirkolliskokouksen hyväksymä möhkäle, jota olen eri kirkkoihin kantanut tuon tuosta - ja mitä ovat Siionin virret?! Tuntuu vähän siltä, että viininmaistajanakin meritoitunut Heinimäki tekee bisnestä "tietämättömien" kustannuksella. :kahvi: :kahvi:
Markkinoinnissa nimi on olennaisen tärkeä. Toivon, että Heinimäki on ajatellut juuri niin kuin on kirjansa nimennyt. En usko, että hänellä on ollut kateutta tai moitetta edellä kulkeneita kohtaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #8 : 09.11.15 - klo:09:40 »
En ole aiemmin asiasta kuullutkaan.  Tutustuin netissä kirjan sisältöön ja olen oivaltavinani, että Jaakko Heinimäki on koonnut laulukirjan niille jotka ovat hyvin arkana uskonasioiden alla. Kuitenkin kinnostaa, ja tämän kirjan äärellä voi tapahtua ' pehmeä alastulo'  siihen pitkään hyppyyn joka on edessä kun lennetään maailman tuulista rauhan satamiin.

Ei käydä tuomitsemaan. En usko tämän voivan loukata mitenkään Malmivaaroja. Eivätkö hekin olleet alatien kulkijoita.

http://www.sacrum.fi/tuote/9789510409930/syntisen-virsikirja

Syyslaulu on oma lempiviisuni tässä kirjassa.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #9 : 09.11.15 - klo:09:53 »
Voi Jaakko H !  Tämä olisi sopinut joukkoon:

https://youtu.be/Mr7B7O1dDcc

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #10 : 09.11.15 - klo:10:14 »
En ole aiemmin asiasta kuullutkaan.  Tutustuin netissä kirjan sisältöön ja olen oivaltavinani, että Jaakko Heinimäki on koonnut laulukirjan niille jotka ovat hyvin arkana uskonasioiden alla. Kuitenkin kinnostaa, ja tämän kirjan äärellä voi tapahtua ' pehmeä alastulo'  siihen pitkään hyppyyn joka on edessä kun lennetään maailman tuulista rauhan satamiin.

Ei käydä tuomitsemaan. En usko tämän voivan loukata mitenkään Malmivaaroja. Eivätkö hekin olleet alatien kulkijoita.

http://www.sacrum.fi/tuote/9789510409930/syntisen-virsikirja

Syyslaulu on oma lempiviisuni tässä kirjassa.

Se ei ole tuomitsemista, arvon Riitta-mummi, jos kertoo sen ja siitä mitä "papruissa" lukee. Eikä kai haittaa, jos joku meistä lisäksi vielä pyrkii - ja ehkä jopa pystyy - näkemään kulissien taakse ja kertoo julkisesti sen kuinka meihin pyritään vaikuttamaan. Myös: Mitä muuta kuin bisnestä " tietämättömien" kustannuksella nämä laivaristeilyt ja erityistilaisuudet ovat. Heinimäki kelpaa niille, jotka eivät muusta tiedä. Anteeksi, toistan taas: Minulla on jo kaksi syntisen/syntisten virsikirjaa. Mitä lisäarvoa asiaan Heinimäki uutuuskirjallaan tuo? Eihän se tietenkään ole minulta poissa ( ja Suomi on yhä jokseenkin vapaa maa monelta kantilta katsottuna, tosin vaikkapa yksilön vapauteen vaikuttaa aika lailla hänen käytettävissään oleva rahamäärä), jos joku lähtee Heinimäki-risteilylle. Itsekin laivailen usein, seuraavaksi ehkä urheiluporukoissa tai wanhojen kavereiden kesken. :kahvi:

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #11 : 09.11.15 - klo:10:38 »
Voi Jaakko H !  Tämä olisi sopinut joukkoon:
https://youtu.be/Mr7B7O1dDcc

Jonkun muun laulamana olisi voinut olla imelä, mutta Riki teki koskettavaksi.

Minä kaipaisin kirjasta Veikko Lavin Syntisen virttä.
https://www.youtube.com/watch?v=4zsPFs_Vt4U

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #12 : 09.11.15 - klo:12:33 »
Eikä kai haittaa, jos joku meistä lisäksi vielä pyrkii - ja ehkä jopa pystyy - näkemään kulissien taakse ja kertoo julkisesti sen kuinka meihin pyritään vaikuttamaan. Myös: Mitä muuta kuin bisnestä " tietämättömien" kustannuksella nämä laivaristeilyt ja erityistilaisuudet ovat. Heinimäki kelpaa niille, jotka eivät muusta tiedä.

Voi kelvata monelle sellaisellekin, jotka muustakin tietävät, ja tietävät senkin, että kysymyksessä on myös bisnes.

Kaikenmoista tarjontaa on, kuka viihtyy missäkin. Jos joku tykkää sekä risteilystä että virsilaulusta, niin voihan ne kaksi yhdistää! (Ja ei, en todellakaan ole lähdössä mukaan...)

Minulla on jo kaksi syntisen/syntisten virsikirjaa. Mitä lisäarvoa asiaan Heinimäki uutuuskirjallaan tuo?

Samantapaista lisäarvoa, kuin toinen hallussasi oleva virsikirja toi ensimmäiseen?

Joku ehkä tykkää Heinimäen kirjasta laulaa. 
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #13 : 09.11.15 - klo:15:23 »
Ei herännäisyys pitelemälläkään pysy niissä entisissä ajoissa .  Kiitollisuudella on otettava vastaan tämän laiset ihmiset jotka nykyihmisiä ja heidän tarpeitaan ymmärtäen laittavat itsensä likoon herännäisyyden nimessä.

Uusia toivotaan joukkoomme, me vanhat jätämme ajan ja aika jätättää meistä.
Olkaa kreikkalaisille kreikkalaiset... jne.

Heinimäen leipä on pieninä palasina maailmalla, ymmärtääkseni. Jos leivän tienaaminen ei ole bisnestä niin mikä sitten ? Rehellisesti , omia vahvuuksia käyttäen, hyvää lähimmäisille tarkoittaen on Jaakko H kyntänyt ' kyistäkin peltoa'.

Lähtisin laulamaan muiden syntisten sekakuoroon laivalle jos aika, raha, ja voima sallisi.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #14 : 17.11.15 - klo:14:26 »
Vieläkin tunnen olevani epäkypsä, välillä hyvinkin epäonnistunut. Olen luullut olevani epätoivoinen, siltä se on tuntunut.

Jos helpottaa niin täällä on toinen, mutta minkä verran sillä on merkitystä millaisia me olemme? Paavalin tuskainen valitus:  Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista on kai jotakin hyvin aitoa ja monelle tuttua.

Sillä kohdin on, kuinka suhtaudumme täällä toisiimme. Sitä minulle on se Docensin Kristuksen seuraaminen. Jeesus  puhui lempeästi ja ystävällisesti, ärhentelijöillekin kohteliaasti ja asiallisesti,  ja siihen koettaisiin kun jaksaisin. Läheskään aina siitä ei tule mitään, jään toivomaan että edes yksi ihminen jollakin kohdalla kirjoittaisi:  Voi kuinka mukavaa, iloitsen kanssasi.

Mutta kun nyt sain kerrottua miten surulliselta tuntui, kun täällä yksi ainut ei jakanut iloa, minua jo helpotti.  Yritän itse jakaa toisten ilot ja surut niin täällä kuin muuallakin. Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo, jaettu suru puoli surua, ja muuta ei tarvita.

Taidan jättää ihmisten rakentelemat porraspuut, pyhityksen rappusista ja uskoontuloaan pelastusvarmuuspakosta johonkin alatiehen jota en, ystävät rakkaat kalliit, käsitä enempää kuin edellä mainittujakaan.  Etsiä helpompaa, jotakin joka on mahdollisempia, ja syytellä rauhallisesti toivon kynttilöitä. Tänään kaikki vetäytyivät mutta ehkä huomenna eivät, ja on Yksi, joka ei minua jätä, kuljin sitten nitä tahansa tietä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.