Kirjoittaja Aihe: Eläimet 8  (Luettu 46254 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
Vs: Eläimet 8
« Vastaus #105 : 21.09.15 - klo:22:10 »
Täällä on nykyään kätevä työnjako: Jos minä vain jaksan silittää, niin Osku kyllä hoitaa leipomisen ja kehräämisen  :icon_biggrin:

Olen kyllä koettanut käydä myös kalassa (kaupan kalatiskillä), mutta saaliini eivät herralle kelpaa. Pitäisi olla vastapyydettyä järvikalaa varmaankin, siihen kun tottui kesällä. Niinpä olenkin viikon ajan sitten elänyt kissan tähteillä  :icon_rolleyes:.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #106 : 23.09.15 - klo:08:20 »
Me taidamme horrostaa. Järkytyin jo joitakin päiviä sitten ja itkin pienet itkut, missä olet, Samuel? Olethan turvassa ja voithan hyvin? Ei nimittäin ollut siililtä kouraantuntuvaa ja pesäkin tyhjä.

Tiedän milloin harakka pistelee poskeensa sapuskat;  ne on viskelty epäsiististi. Nyt on jälleen ateriavati siilimalliin tyhjä lehdet ja sammalet kohdallaan ja tunnen tuon pettämättömän puhtaan siilin ominaistuoksun. On koittanut siiliuni, niin on luuloni, en pengo pesää, Samuel on kyllä jo kyllin lihava nukkumaan. Saatan asettaa pienimuotoisia iltapaloja esille. Monestaikin syystä, tästä saattaa kulkea ohitsekin siili pesää laitellessaan. Ne tuntevat tuoksun matkojen päähän. Cuisine Teerenpelissä poiketaan, matkankin takaa.

Nyt pyydän erityishuomiota teiltä ja koiriltanne. Jos kohtaatte, tai koirani kohtaa, alle kiloisen, etenkin alle puolikiloinen siilin, nyt ei ole väärä teko siirtää niitä suojaan, ne ei täällä selviä horrostamisesta.

Kävin tapaamassa Hugoa. Hugo oli saapuessani pahantuulinen;  oli onnistunut kieputtamaan itsensä muovimaton sisälle ja vain puhisi. Se tyyntyi nopeasti ja lopetti puhinaan kun lauloin sille, jos tumman siilin saisin jne. Kyseessä on aikanaan tunnettu ja pidetty Mustan kissan tango. Muutaen sanoja siitä saa hurmaavat Hugo-sanat. Sitä ilahdutti myös harvemmin tarjottu erikoisherkku, jokin kala.  Se kiipeili minua pitkin ja puri reikää  fleecehuppariin koska vetoketju on sille entuudestaan outo. Hugo kaikkiaan käyttäytyi hyvin ja lähestyi minua herrassiilin tavoin. Saimme muutaman hyvän valokuvan joissa Hugo esiintyy edukseen.

Keskustelimme siiliruokavaliosta ja kerroin Hugon julkisuushankkeista, bloggaaamisesta yms. Hugo on suurta sukua, sen sukulainen esiintyy lähiaikoina tv: n makasiiniohjelmassa (pikku kakkonen, suos.)

Olin hyvilläni siitä että Hugolla selvästi on musiikkikorvaa.  :icon_biggrin: 

« Viimeksi muokattu: 23.09.15 - klo:08:35 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #107 : 24.09.15 - klo:23:07 »
Syttynyt rakkaus on roihahtanut täyteen liekkiin.  Hugo hieman pystyine kuonoineen, lystikkäine siilikampauksineen otsan yllä ja sympaattisen pyylevine siiliolemuksineen, ketterine liikkeineen, kiipeilyontoineen ja kuuntelukykyineen pysyy mielessäni herkeämättä.  Me työstämme blogia Siilien Puolesta, Hugon elämäntarkoitus näette. Hugolla on voimakkaan oikeudentuntoisia kannanottoja mm pakolaiskysymyksiin.

Neuvottelimme juuri Hugon joulunvietosta, se on siihen halukas. Hugo on muuttanut poikamieskämppään, josta avarampaan asuntoon jo 3.10.

Miellyttävintä oli havaita että Hugo mielellään kuuntelee musiikkia.   Mielisäveltäjää vielä emmimme, mahdollisesti Bellini?

Kodin seinille haeskelemme korkeatasoista taidetta; vähän, mutta maulla valittua. Meillä on varattuna muutama Da Vinci - hyviä jäljitelmiä.

Yhtä kaikki harkinnassa on alkuperäisteoksen tilaus taiteilija Martti Pentiltä myös Maiju Skyttää harkitsemme. Pentti olisi hyvä sijoitus... 15x15cm laajuinen. Pentin työ olisi liiaksi  arvotaulu kakkoskodin puhumattakaan urheilutiloihin, se sijoitetaan jos saadaan kaupunkikodin lähiympäristöön.  Myös Pentti nuoremman töiden koskettavuus teki Hugon herkkään mieleen syvän vaikutuksen, joten myyntinäyttely tms...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #108 : 02.10.15 - klo:20:28 »
Hugolle on nyt askarreltu tuoksupusseja, mikäli sitä kiinnostaa nuuskutus noin syvällisemmin. Pahvilaatikoita on koottu ja hyllyt melkein päällystetty kun hajosi se teollisuusnitoja. Kyllä harmitti! Vain yksi ramppi ja ramppien päällysmatto jäi kiinnittämättä Onneksi kasvattaja sai takuulapulla uuden. Se kun hajosi minun kädessäni  :icon_eek:.

Huomenna osallistun ensi kertaa eläissäni Tuffareille. Onko joku ollut? Siellä on siilinäyttely, torakansyöntikilpailu, arpajaiset ja siiliostettavaa.  :icon_biggrin: 

Hugon pitäisi siis huomenna päästä muuttamaan luokseni, Marja eli tämä kaikkitaitoinen kasvattaja  lupasi autella hyllyt paikalleen ja kaappien välille aukonkin.  En voi oikein niitä asetella, ennen kuin Hugolla on hugonmentävä reikä kaapista toiseen. Juoksupyörä Hugolla jo on, ja kaksikin kotitaloa, jonka ohella saa tietysti valita pahvilaatikon, on pieni muovikassillinen silputtua fleeceä  ja hiekkalaatikko, ateriavälineet, omat pyyhkeet, pehmeä hammasharja tassujen pesuun, kalkkia ja helokkiöljyä jotka apteekki tilasi kun kerroin tarkoituksen, pussi jos toinenkin ja paljon kilisevää ja helisevää ja ratisevaa ja kahisevaa. ...  :003: 
« Viimeksi muokattu: 02.10.15 - klo:20:31 kirjoittanut Leena »

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #109 : 03.10.15 - klo:10:42 »
 :-\. Mietin onko sittenkään turvallista antaa Hugolle auto. Se on sentään nuori ja jossakin määrin hurjapäinen siili. Pelkään suistumista rampilta.  :-\. Luulen että autoon tutustutaan ensin avomaalla, ei kotikaapissa.

Oravat huomaavat Pähkinäihmisen liikuskelevan valveilla ja pitävät mahdotonta rapinaa. Tein tyhmästi kun rupesin veljeksiä hyysäämään. Pelkään että vastuullani on nyt niiden epäsopivuus luontoon. Sain hyviä pätkiä niistä ja kuvia mutta silti, kannattiko.

Ne vaihtavat jo väriä. Selkä on tummunut mutta kuonossa ja hännässä  harmaata.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #110 : 06.10.15 - klo:12:39 »
Koiramme Themis on meilläoloaikanaan lihonut n. 6 kg. Kun puin tänään ensikerran nyt syksypuolella sille manttelin päälle kun kylmään autoon mentiin, olikin rensselit niin tiukat, että jouduin pidentämään kaiken mihin oli varaa.

Se kyllä tykkää takistaan, mutta lyö aina 'pepun penkkiin' eli lattiaan kun sitä puetaan. Silloin on melkein mahdotonta saada solkia kiinni. Maanitellen onnistui, makupalan avulla.

Kun Themis tuli kolme ja puoli vuotta sitten ( vai onko siitä vasta kaksi ja puoli  :017:) se painoi 19 kg, nyt 25 kg.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #111 : 06.10.15 - klo:14:17 »
Kun Themis tuli kolme ja puoli vuotta sitten ( vai onko siitä vasta kaksi ja puoli  :017:) se painoi 19 kg, nyt 25 kg.

Kohteliaasti vaikenen prosenteista.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #112 : 06.10.15 - klo:15:51 »
"Jokainen lintu höyhenensä kantaa".

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #113 : 07.10.15 - klo:00:59 »
Olen ymmälläni mitä ihmeellisimmistä asioista. Tahtoisiko pikkusiili pikkuisen valoa? Vai touhuaako se hämärissä? Vai pimeässä? Mitä jos se ei touhua? Siilisivustosalasanani on kateissa joten pääsin ainoastaan lukemaan toisten saamia vastauksia.

No ainakin herätin unisen Hugeliinin ja tarkistin ettei vatsa ole kylmä, nämäkin saavat päähänsä horrostustemppuja. Hugeli nuuskutti minut kaulakuoppaa myöten ja ryhtyi maidolle. Se sitten rupesi kömpimään, kun ajattelin että jos otus nukkuu päivisin jolloin valoisaa on, se varmaan hämärästä pitää nyt, mutta kenties umpipimeä on huono. Lämmin pikku pallero, ei pallotellut eikä tuhistellut nyt sylissä. 

Kuono väristen se tutustui. Tuntui oikein mukavalta. Ehkä minut hyväksytään!  :icon_biggrin:

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #114 : 08.10.15 - klo:01:20 »
Minua on kovasti alkanut kiinnostaa erilaisten eläinten musikaalisuus mitä hän sitten onkin. Hugeliinihan jo kun otin ensi kertaa syliin siellä syntymäkodissansa vähän piikitteli pallotteli ja tuhisi mutta tyyntyi kokonaan kun lauloin sille. Se oli silloin fleecen  päällä polvillani ja yhtäkkiä vain rauhoittui.

Nyt kun se tutustuu minuun eli kömpii pitkin, nuuskuttaa ja olen ihan märkä sen päästäessäni juuri kaulakuopasta ja kaulalta muutenkin, se alkaessani laulaa yllätti minut vallan, se painautui tiiviisti vasten kaulaani sivusta ja siis piikit sileänä ja kun lopetin se kömpi toiselle puolelle   :icon_biggrin:  siinähän tuntuu värinää.  Se saattoi tuntua kiiliäisestä mukavalta, hieroa ihoa tai muuta.

Kovin paljon Hugeli nukkuu. Kuulin kyllä sen olevan iltauninen, mutta tuon yhteisen tuokion jälkeen se menee takaisin nukkumaan. Sen pitäisi olla touhukkaampi, ei muuten mitään, mutta pelkään tietty koko ajan onko kaikki ok.  Toisaalta uusi koti... Ja onhan sillä uurastettavaa kaiken uuden nuuskutuksessa ja perinpohjaisessa tutkimisessa. Lisäksi se vielä etsii mukavinta unipaikkaa. 

Kun oli sisaren kanssa kimppakoira en pelännyt, sillä koira osaa ilmaista että jokin on huonosti, kiiliäinen on siinä avuton.

Pelastusarmeijalta kumminkin ostin kylpyammeen sillä siili on paras pestä lastenammeessa. Samoin fleeceä heillä oli edullisesti. Ehkä ompelen Hugelille läsnäolonutun  jossa se voi herättyään olla mukanani, teen monta turvataskua joissa se voi kömpiä putoamatta. Sehän siinä on vaarana. Muutenkin ihmiset kai siis pitävät siilejään kaikissa kaapeissa tai suurhäkeissä ja yksin mutta haluaako Hugeliini olla yksin? Tietty on irtosiilejä, mutta minulle ei kokenut kasvattaja suositellut.

Ksylofonin aion sille ostaa. Suunnittelen juuri sitä mukanapitonuttua. Kuka sen sanoo että jokainen siili haluaa olla yksin?

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #115 : 08.10.15 - klo:01:28 »
Katselin riistakameran muistitikun lävitse, vain kissa täällä kulkee. Jätösten mukaan se myös pihalle kakkinee, vaikka ei sitä kuvista näy.

Minkälainen riistakamera tuo muuten on? Olen miettinyt, olisiko tuontapaisesta ratkaisuksi sen selvittämiseen, kuka täällä kuppeja vajentaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #116 : 08.10.15 - klo:08:18 »
Tämä on jo vanhempaa mallia, kaupastahan ne saa ostaa. Paristoilla ne toimivat, mutta itse olen järjestänyt virran 12 V akusta. Tämän sain tamperelaiselta ystävältäni tvaseman rinteestä. Hänellä yritettiin autoon monta kertaa ja hän osti itselleen, mutta kyllästyi. Minulla on sama mieli: tämä klikkaa kuvaa jonoon, mikä sitten katsotaan muistitikulta pantuna läppäriin. Pitäisi olla jotenkin niin, että vasta kun liiketunnistin laukeaa tulisi kuva. En tiedä ajattelenko oikein. Hinnat alle 200 ecua.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #117 : 08.10.15 - klo:08:46 »
Tämä on jo vanhempaa mallia, kaupastahan ne saa ostaa. Paristoilla ne toimivat, mutta itse olen järjestänyt virran 12 V akusta. Tämän sain tamperelaiselta ystävältäni tvaseman rinteestä. Hänellä yritettiin autoon monta kertaa ja hän osti itselleen, mutta kyllästyi. Minulla on sama mieli: tämä klikkaa kuvaa jonoon, mikä sitten katsotaan muistitikulta pantuna läppäriin. Pitäisi olla jotenkin niin, että vasta kun liiketunnistin laukeaa tulisi kuva. En tiedä ajattelenko oikein. Hinnat alle 200 ecua.

Olisi hauska saada Hugon tyypillisestä yöstä jokin pätkä. Alkaa pakosta nukuttaa, vaikka pari ensimmäistä yötä meni hermoillessa. Unen läpi kuulen kuinka se järjestelee esineitä ja kulkusvatsainen pingviini löytyy joka aamu lehtirasiasta. Lehdet ovat vanhasta kangaskasvista.

Täytynee Lapsi Kakkoselta kysyä välineitä.

Nyt se on jälleen ryöminyt unimaan siihen itse valittuun paikkaan, alakerran rampin alle. Toivon että saadaan tuunattua toinenkin puoli kaappia valmiiksi. Ja se ehkä se siilitaskufleece voisi olla jännittävä, se voisi ryömiskellä jos se vastoin kaikkia siiliväittämiä onkin seurallinen siili nimittäin minusta vaikuttaa että se mielellään on ryömimässä minua pitkin, kuuntelemassa siililaulua ja se saattaisi ainakin tottua siihen että pidetään paljon seurassa. Seurasiiliksihän se on hankittu. Kyllä otan sen joskus seuroihin sillä on jo tyylikäs kantolaukku  jossa sitä voi kantaa olkapäällä. Se kohta tuntee Siionin virret.

Poissa donpate

• ystäväkansaa
« Vastaus #118 : 09.10.15 - klo:17:53 »
En muista kirjoitinko jo tänne (en ainakaan löytänyt), kun hirven metsästyksen alettua ajelin hissukseen mökiltä kohti kirkonkylää, niin pienellä sivutiellä seisoi PUKKI. Nostin jo jalkaa kaasulta pysäyttääkseni ja ottaakseni kuvan, mutta sitten kiiruhdin pois. Ajatteelin jos punainen autoni sattuisi kiihottamaan elikkoa ja saisi sen tekemään äkkirynnäkön. Kyllä luonto on mielenkiintoinen, tuskin niitä etelä-savossa vielä villeinä elelee, lienee jonkun paikallisen elikko.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #119 : 09.10.15 - klo:19:06 »
Oliko näkemäsi  joulupukki, vuohipukki vai valkohäntäkauris-uros ? :icon_xmasredface:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)