Minulla on suuri siilihuoli. Ehkä joku muistaa yön jona heräsin suureen puhinaan jota siili pitää kiihdyksissään. Ja että pihasiililässä olen mielestäni nähnyt kahden siilin kulkevan eteiskäytävään. Aamuin on tapana vilkaista terassille, ja siellä torkkuu siili! Mitä varten, miksi se ei nuku pesässä?
Vien ateriavadin johon se ryhtyy. Suuri osa jää syömättä ja kun selkäni käännän siili on poissa. Minua huolettaa nyt onko tämä koditon. Oliko sen vain nälkä, halusiko se hiukopalaa, eikö löydä vesiastiaa, siili on likinäköinen. Harakka saapuu, se kyllä saa sapuskan muualtakin ja napsautan sen pois. Siilit ovat toimineet jälleen sitenkin, että kouraantuntuva on toimitettu ateriavateihin. Hyvin huomaavaista.
Toisinaan horrostuspesässä horrostaa tahi torkkuu kaksi siiliä. Niitä kehotetaan kaikin tavoin tukemaan ja auttamaan. Onko mahdollista että ne ajavat toisiaan ulos? Minä muistan aurinkoisen hyvin lämpimän päivän jona sieltä kömpi yksi, ja yöllä vertailin valokuvia. Ne näyttävät kahdelta siililtä, tunnistan ne kyllä. Sinä lämpimänä päivänähän puhdistin pesän eikä siellä ollut muita. Se oli vähän kostea ja kouraantuntuva, mutta olen tarkastanut tilanteen ja kuivaa on. Mietin vain mistä saada kuivaa heinää.
No asiaan.
Jos terassilla aterioi ylimääräisiä siilejä kaikki on kunnossa.
Mutta onko pesän omistajuudesta käyty kamppailu? Onko joku ajettu pesättömänä kylmään maailmaan? Siili on sotaisa sen olen nähnyt. Terassilta on nähteni ajettu ruokavieras pois vain, koska se erehtyi toisen vadille, vielä kun oli nähty että tuodaan uutta pöytään.
Onneksi siiliosaaja joka Hugon syntymäkotia pitää saapuu tarkastamaan tilannetta. Voin konsultoida ja ehkä yhdessä tarkastaa pesätilaa. En rohkene häiritä nukkuvaa siiliä. Pitääkö pyytää vanhaa miestä nikkaroimaan vielä yksi pesä?
Miehet, veljet, mitä minun on tehtävä?

Ja minä tarkoitan tällä naisia se vain kuulostaa raamatullisemmalta noin.

Ja vielä. Onko jollakin vaikka Veneheitossa tai jossain maalla ylimääräistä heinää? Pyris? Tiiti?
Täällä tarvittaisiin kipeästi kuivaa heinää, ei ihan väkirehua vaan heinää, pitkää pehmeää.... Jos saisin vaikka postipussilla suorittaisikaan kulut.