Ei mielestäni kannata jos ei tunnu omalta eli ei ole hullaantunut siilin, työstä kävi kun niitä makoili täällä neljä ja lisäksi poikkesi illastamassa. Päivittäin kuurasin ateriavateja ja kertaalleenhs jouduin erään raivoyön jälkeen pesemään koko terassin mattoineen.
Jos siilin horrostuspesä on avotaivaan alla, olisi katon oltava taitemallia ja sen alla ilmaraot. Samoin olisi katto päällystettävä kattohuovalla. Sitten n 5 cm multakerros, sammalkerrokset ja kuivaa lehteä sullomatta, tämä heille jotka ehkä harkitsevat ja mitat 40x40 cm sekä käytävämallia eteinen. Se saa olla matalampi ja kapea.
Minä jostakin syystä rakastuin siiliolevaiseen elämänmuotoon.
Samuelia en ole havainnut tänään. Toivon ettei se hyljännyt pesää sen pyyhkeen tähden. Samallehan se tuoksuu kuin ravitsija, matto yms, sillä olin jo ottanut sen kylppäriin, puhdas se vielä oli muttei siis tuoksunut pesuaineelle. Päälle keräsin lisäksi runsaasti sammalta lehteä yms
Kyllä se sinne kömpi eikä tullut pois. Tankkasihan se kelpo lailla jo silloin päivällä, jos se lisäksi söi yöaterian edes yhdestä vadista niin ei sen ole nälkäkään vielä. Syksyn saapuessa siilit vähentävät yöjuoksuja, tosin rivit vielä, mutta päiväsaikaan ne herättää tavallisimmin nälkä.
Totta tuokin, että ne ateriointiastiat pestään erikseen. Keräsin vanhat lautaseni siiliaterioita varten, ja kuuraan ne juuriharjalla kuumassa vedessä kylppärissä jonne on perustettu kuin toinen tiskauspiste. Käytän hajutonta tolua siinä toimessa.
Löytyihän aamulla taas kouraantuntuvaa ilokseni

. Kerään ne vessapaperilla, sitten pesaisen tolurievulla. Koiranjätöspussi on hieman kookas näille ja taitoa se vaatii, ovat plösöä ainesta, napata pois.
Se mikä minua ehkä eniten tässä mietityttää on oravaseikka. Tämä kesä nyt ei ollut häävi, mutta järin kauniiksi ei terassia saanut koska ne innostuivat täällä mellastamaan. Pähkinätarjoilu oli hölmöä. Vaikka ensin oli orava, sitten pähkinä kylläkin. Ne pitävät kaikista ritilöistä ja säleiköistä, eritoten jos voivat kiikkua amppeleissa. Onhan niitä lystikäs seurata, olen esimerkiksi juuri häntäinformaation arvellakseni omaksunut sillä se toistuu tilanteesta tilanteeseen sekä oravasta oravaan. Kyseessä oli haikea olo hemppojen poistuttua.