Kirjoittaja Aihe: Meidän jokapäiväinen leipämme  (Luettu 46384 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Saukkis

• ystäväkansaa
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #75 : 17.11.15 - klo:21:16 »
Luulen, että kermakerroksen puute johtuu maidon homogenoinnista. Sehän tehdään juuri siksi, ettei rasva eli kerma erottuisi maidosta.
En kyllä tiedä, miksi joskus 70-luvulla kotona tehdyssä viilissä oli ohut kermakuori, vaikka viili tehtiin kaupan punaisesta maidosta. Tietenkin siinä on enemmän rasvaa kuin sinisessä. Voi myös olla, että homogenointitapakin on vuosien varrella muuttunut.  :102:

Kaupan luomumaitoa ja vanhan ajan maitoa ei homogenoida. Tietää se, joka juhannusjuustoa keittelee  :039:

Poissa Mansipaani

• ystäväkansaa
« Vastaus #76 : 30.11.15 - klo:09:17 »
Ei mikään jokapäiväinen leipä, mutta ennen Joulua on ollut tapana aloittaa piparkakkukausi. Ne ovat ennen olleet suoranaista terveysruokaa ja niitä on pidetty melkeinpä pyhänä syötävänä. (Inkivääri on ainakin ollut otsikoissa terveysvaikutustensa johdosta) Piparkakun mielenkiintoinen historia: https://fi.wikipedia.org/wiki/Piparkakku

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #77 : 30.11.15 - klo:12:01 »
Piparkakut kelpaavat, Lidlin alennuskeksit kelpaavat ja Reissumies-/ruisnäkkileipä myös.

Poissa Mansipaani

• ystäväkansaa
« Vastaus #78 : 30.11.15 - klo:12:44 »
Lempi-jokapäiväinen leipäni on nykyisin Lidlistä ostettu Leipä-aitan viipaloitu ruisleipä. Laadukasta.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #79 : 01.12.15 - klo:16:03 »
^
 :039:

Poissa Mansipaani

• ystäväkansaa
« Vastaus #80 : 09.12.15 - klo:13:27 »
Hieman huonovointinen ja ruokahaluton olo, mutta muistin ostaneeni bataatteja ja päätin kokeilla näitä: http://reseptitaivas.fi/reseptit/bataattiranskalaiset-ja-auradippi/

Ei yhtään hullumpia, varsinkaan auramuruilla höystettyinä. Jonkun pihvin kanssa varmaan loistava yhdistelmä, mutta jätän tänään lihat väliin. Sen sijaan tein monipuolisen ja värikkään salaatin. Näillä mennään tänään.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #81 : 15.12.15 - klo:13:18 »
En kirjoita nyt jokapäiväsestä leivästä, vaan joululeivästä ja särpimestä.
    Olen ratki onnellinen, sain englantilaisen hedelmäkakun kerrankin onnistumaan. Yleensä olen melko huono kakunleipoja, paitsi se kinuskitäytekakku onnistuu, etten juurikaan kakkuja väsää.
Sitten pullanpaistossa kävi just toisinpäin. Joulupullasta tuli toki makoisa, mutta raskas. Kun ei ollut tuoretta hiivaa, käytin kuivahiivaa, siinäkö syy.

Ensimmäiset mallasleivät on koemaistettu. Hyviä maultaan, mutta käytin ehkä liikaa mallasmäskiä.  Joulukaljan teon jälkeen yritän uudestaan harkiten ainesosien suhteita. Olen liian ' taiteelliinen'  reseptien kanssa. Teen lonkalta ja koura- ja hyppysmitoilla.

Tulevana viikonloppuna on sillien ja silakoiden vuoro, samoin lohen graavaus ja pakastaminen. Rosolli maustumaan aatonaattona.
Viimeisimmiksi jäävät kalapate´, sienisalaatti, kinkku ja tuuvinki. Ja torttuja paistelen valmiista taikinasta sitä mukaa kun on menekkiä.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #82 : 16.12.15 - klo:11:16 »
    Olen ratki onnellinen, sain englantilaisen hedelmäkakun kerrankin onnistumaan.

Minullakin onnistui hedelmäkakku  :icon_eek: Ehkä vuosi on nyt niille jotenkin otollinen?

Omani onnistui niin hyvin, että pitänee leipoa jouluksi toinen kappale, siinä määrin tuota ykköstä olen jo närinyt. Hedelmiä (ja pähkinöitä) kun jäi vielä. Konjakki pahus tosin pääsi loppumaan. Hesarin ohjeen mukaan tein.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #83 : 16.12.15 - klo:11:36 »
Kuinka ollakaan, meilläkään ei ollut rommia eikä konjakkia. Muistini mukaan piti olla rommi-esanssia, mutta olikin vain piparminttua.

Pitäisikö jouluviinoista ottaa kaksi ruokalusikallista konjakkia ja valella se kakun pintaan ?  :003:
Viinit ja konjakki ostetaan vasta ensi viikolla.

Tänään valmistin kuitenkin jo Lasimestarin. Sisakkafileitä ei nyt saanut, jäämmekö ilman Suutarinlohta ?  :017:

Paketoin kaksi lahjaa kummallekin typykälle. Aikuisille ei tänä Jouluna pukki ole kiltti.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #84 : 16.12.15 - klo:11:47 »
Tähän kakkuun sotkettiin jo ennen paistamista puoli desiä konjakkia, ja sitten valeluliemeen 3/4 desiä konjakkia, saman verran vettä ja 4 rkl sokeria. Loppu konjakki kahden desin pullosta päätyi sitten kokkiin.

Poissa Saukkis

• ystäväkansaa
« Vastaus #85 : 16.12.15 - klo:21:45 »
Minä liotan konjakissa ne hedelmät, jotka tulevat joulun hedelmäkakkuun. Ennen se kakku oli hyvin säilyvää, yleensä edellisen loppu, vielä ihan maukas ja syömäkelpoinen, heitettiin pois marraskuussa, kun säilytysrasia tarvittiin uudelle kakulle. Jouluna oli syöty neljännes kakusta, ja vuoden mittaan äiti aina käydessään söi sitä, kun ei kahvia paljaaltaankaan osaa juoda. Ei säily enää entiseen tapaan. Muutama vuosi sitten äiti pettyi kovasti, kun kakku oli loppunut jo talvella: koululaiset keksivät, että kylmiössä on kakkua.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #86 : 16.12.15 - klo:22:22 »
^Minä liotin konjakissa vain aprikoosit, jotka olivat kuivakan oloisia. Mutta varmaan voisi liottaa konjakki-appelsiiniliemessä ne kaikki, ei tekisi pahaa. Ja pistää säilykekirsikoiden liemen mukaan siihen kostutusnesteeseen.

Mietin, mikä tuosta nyt tekee niin hyvää. Se on jotenkin sanoisinko ruokaisan oloista, melkein kuin jotain hedelmäleipää. Aika tiivistä ja kosteaa, ei mitään pölyistä höttöä mitä kakut toisinaan. Pilkoin hedelmät ja pähkinät aika pieniksi, niin ei ole isoja taikina-alueita ilman "sattumia". Tykkään siitä, että on jotain purtavaakin.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #87 : 17.12.15 - klo:07:06 »
Näistä kostuke ja hölväys-jutuista muistui englanninopettajan kertoma. Hän oli skotti ja heilläpäin oli hääkakun ylin osa niin vahvasti whiskyllä hölvätty että sitä säilytettiin peltilootassa 1. lapsen ristiäisiin asti.
                                                        :icon_xmaswink:

Poissa Saukkis

• ystäväkansaa
« Vastaus #88 : 17.12.15 - klo:18:54 »
^Pilkoin hedelmät ja pähkinät aika pieniksi, niin ei ole isoja taikina-alueita ilman "sattumia". Tykkään siitä, että on jotain purtavaakin.

Minä taas laitan niin paljon kaikkea, ettei jää isoja taikina-alueita sattumitta. Alkuperäisessä ohjeessani niitä sattumia on enemmänkin kuin minulla. En pidä appelsiininkuorista, joten jätän ne pois, luumut vaihdoin aprikooseihin ja tänä vuonna unohdin korintit mutta muistin rusinat. Kirsikat ovat jokavuotisia.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #89 : 17.12.15 - klo:20:42 »
Tässä oli saksanpähkinöitä, manteleita, appelsiininkuoria (joista pidän), rusinoita, taateleita, aprikooseja, kirsikoita. Luulen, että ei se niin tarkkaa mitä tuonne pistää, kunhan on monta eri sorttia ja paljon ja osa myös pähkinöitä.