Kirjoittaja Aihe: Meidän jokapäiväinen leipämme  (Luettu 35477 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22134
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #105 : 18.01.16 - klo:18:14 »
Myös siskonmakkarasoppaan sopii kerma, mutta hernesoppaan taasen ei   :002:

Muistaakseni Lasse Virenin rouva Päivi laittoi taannoin TV-mainoksessa hernerokkaan kermaa tehdäkseen siitä 'kaksin verroin parempaa'.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6354
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #106 : 18.01.16 - klo:18:34 »
Myös siskonmakkarasoppaan sopii kerma, mutta hernesoppaan taasen ei   :002:

Joskus 70-luvulla tai ihan 80-luvun alussa oli kyllä telkkarimainos, jossa Päivi Lassenvaimo Virén mainostaa jotain purkkihernerokkaa ja omana vinkkinään kertoo lorauttavansa siihen tilkan kermaa. Mainos ei tosin tainnut innostaa minua ostamaan ko. rokkaa ja kerman kanssa kokeilemaan, joten en tiedä kertoa, toimiiko vai oliko mainosta vain. (Kaikkea tarpeetonta sitä nuoruudestaan muuten muistaakin!)

^NONNIIN! En ollut lukenut kaikkia viestejä, ja sama muistikuva meillä siis on.

Minulla on nyt kateissa se lohikeittoresepti, jossa käytetään turkkilaista jogurttia. Käy sekin keitonvalkaisimeksi. Täytyisi kyllä muutenkin järjestellä paperipinoja kotona kun on jokunen muukin lippu ja lappu teillä tietymättömillä. Mieluummin muistaisin papereitteni sijainnit kuin vanhan mainoksen  :-\
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #107 : 21.01.16 - klo:19:00 »
Päivi Viren laittoi siinä mainoksessa säilykehernekeittoon meiramia ja sinappia - ja tilkan kermaa.

Tänään olin keskimmäisen kanssa kahdestaan kotona ruoka-aikaan ja halusin tehdä jotain erityistä. Pakastimessa oli paketti kampasimpukoita, joita en oikein ollut osannut aikaisemmin mihinkään käyttää. Nyt paistoin ne ja tein kermaisen pastakastikkeen. Oli hyvää.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #108 : 21.01.16 - klo:19:16 »
Minä olen ehdoton. Hernekeittoon ei muuta maustetta kuin muutama maustepippuri ja suolaa.

Meillä Matti laittaa sinappia sekaan lautaselle. Hyi !

Muistan kauan sitten tv;ssä olleessa ruokaohjelmassa Lasse Mårtensonin kertovan omasta sopastaan. Siihen tuli vaikka mitä. Olisiko ollut sipulia, porkkanaa ja erilaisia mausteita.

Ehdottomuuteni liittyy vain perinneruokiin joihin lapsena totuin. Kuten; karjalanpaisti, lammaskaali, mainittu hernesoppa, ohrapuuro, mannapuuroon kuului
kaveriksi sillivoileipä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22134

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #110 : 23.01.16 - klo:13:25 »
Mie tein illatsuihin kaalipiirakan, ko Karjala-iltaa käyvää viettämää tejatter-esitykse jälkee.

Valmiiseen issoon lehtitaikinalevvyy panin siäll  lampaajauhelihhaa ja kaalii ja sipulii, ja otra-riisii. Ne mie ensi hauvuttelin kypsäks ja hölväsin mausteil, valkosipulil ja smetanall. Kuumas paistoin kauniin ruskeeks.

Tulk hänest mittää, ko ei oltkaa kaapis rosmariinii.  Matti kyl kehu täytteen hyväks ko kai maistaa.

Siit´ piiraka kans saahaa sallaattii ja juotavaks on pullo punaviinii kolmee pekkaa.
Matin saunakaljatkii saattaat soppii siihe .

Ja siit hastetaa !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #111 : 23.01.16 - klo:15:05 »
Söin tänään mm kukkakaaligratiinia, sanotaankohan noin? Muutkin eväät olivat hyviä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #112 : 23.01.16 - klo:15:24 »
Noin juuri se sanotaan.  Ja se onkin hyvää. Minä gratinoin sen joskus juustokastikkeella, joskus sellaisella valkokastikkeella jossa on maustimena punaviinietikkaa ja curryä, kumpaakin varovasti.

Joskus laadin gratiinin kukkakaalista ja parsakaalista, tulee vihreä-valkoinen setti.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #113 : 28.01.16 - klo:12:04 »
Prismassa oli tänään tuore turskafilee 8,90 e kilolta. Sitä siis puoli kiloa kahdelle.
Turskat pannuun, tavalliset kalamausteet. Muusi ei tullut priimaa, mitälie perunoita olikaan ostettu. VanGogh´ia ei ole ollut viimeaikoina laareissa, miksi ?


Parsakaali on nyt edullista. Sitä haudutettuna ja vihreä salaatti+ilmakuivattua tomaattia siihen.

Huomena Matti käy veljeltään saamassa mateita. Toivon oikein isoa mätipussia myös, sillä maanantaina työkaverit tulevat blinejä syömään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #114 : 29.01.16 - klo:16:28 »
Hyvin kalamiehiä luonnisti verkoilla. Saaliina 4 madetta ja 2,5 kg hauki. Kaksi saatiin mateista meille ja se iso hauki. Toisella mateella oli mätipussit, ne ovat nyt pakasteessa.
Lisäksi Matti sai vielä hirven lihaa kolmisen kiloa+ ison hirven maksan Themiksen herkuksi.

Näin leipää jatketaan, kun ahkerina ollaan ! Minun osuuteni odottaa edessäpäin vielä kokkaamisen muodossa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #115 : 31.01.16 - klo:11:55 »
Nyt on mateet keitetty madekeitoksi. On myös syöty ja nautittu. En laittanut voita joukkoon ettei tulisi kovin tuhtia, silla kermaa laitoin liemeen.

Matti kehui ja kiitteli. Onhan kalat itse verkosta otettu, kolkattu ja nyljetty. isäarvoa lie se, että ne ovat kotoisesta Vesijakojärvestämme saatuja.

Kalapussien lisänä olleesta liha-pussista otin vasan maksan ja keitin sen Themikselle. Mattikin maistoi ja sanoi hyvää olevan. Minä en keitettyä maksaa saa alas, paistettu kyllä käy.

Kolmannessa pussissa oli paisti ja jauhelihaa. Laitoin jauhelihasta pihvit, joista suurin osa menee pakasteeseen.

Nyt oli ruoanlaittopäivä, ja huomena jatkuu aamulla blinitaikinan nostattamisella ja mateenmädin käsittelyllä kunhan olen saanut sen sulamaan.

Sitten oli vielä takakontillinen valmiita klapeja ja leivinuuniin pitkiä puita. Nekin odottavat vielä käsittelyä.  :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #116 : 11.02.16 - klo:19:02 »
Ostin kaupasta vahingossa sian savuluuta. Vahinko paljastui vasta kotona. Muovin läpi näkyi herkullisia valmiiksi paistettuja lihapaloja, ja etiketissä luki savu-jotain. Se tieto riitti minulle. Nyt kiehuu savuluusoppa ja maku ihan kohdillaan. Kokeilen vähän soveltaa reseptiä, kuullotan sipulia ja valkosipulia, sekä ehkä tilkka kermaa pieneen erään...

Telkkarista näin niksin sipulin kuorintaan ja päätin kokeilla: brittityttö imeskeli teelusikkaa samalla kuin pilkkoi sipulia, eikä silmät vuotaneet. Kummallista kyllä, se todellakin toimi! Ei tiennyt tyttökään mihin mekanismi perustuu. Heihei sipulikyyneleet, ei tule ikävä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6354
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #117 : 12.02.16 - klo:01:16 »
Nyt oli ruoanlaittopäivä, ja huomena jatkuu aamulla blinitaikinan nostattamisella ja mateenmädin käsittelyllä kunhan olen saanut sen sulamaan.

Apropos blinit, söin "tänään" (=tänä valveillaolojaksona) elämäni ensimmäisen. Ihan ravintolassa, ja mädin, sipulisilpun, smetanan ja suolakurkun kera, vehnäolut kyytipoikana. En tunnistanut, minkä kalan mätiä. Oli hienorakeista keltaoranssia aika mietoa sorttia.

Menihän tuo, ainakin alkuun. Lopussa jo vähän tökki. Olisi pitänyt olla isompi nälkä.

Miksi blinit ovat tämän vuodenajan ruokaa? Siksikö, että nyt saa mätikaloja?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #118 : 12.02.16 - klo:06:57 »
Siksipä juuri.  Pakastettua kirjolohen mätiä, isorakeista punaista, saa toki ympäri vuoden.
Oletan että sait mateen mätiä.  Meillä oli sitä ja ystävätät, se toinen, otti vain sitä vaikka oi tarjolla muitakin höystöjä.

Eilen söimme sen toisen mateen keittona.

Tänään kypsennän porsaanfileestä leikatut pihvit ensin pannussa, ja sitten haudutan uunissa. Lanttukuutioita laitan lisuiksi. Niihin kuuluu mausteeksi siirappi, suola ja valkopippuri. Voi-öljyssä ensin tiristetään ja sitten haudutetaan kannen alla suht. pehmeiksi. Pottumuusia tietty pitää Matille olla myös.

Sunnuntaina pitäisi juhlia. On 52-vuotis hääpäivämme ja Ystävänpäivä. Ehkä pihvit nadanfileestä ja rosmariiniperunat.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #119 : 12.02.16 - klo:17:53 »
^ olettepas onnistuneet valitsemaan romanttisen hääpäivän  :057: