Kirjoittaja Aihe: Meidän jokapäiväinen leipämme  (Luettu 46363 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

• ystäväkansaa
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #60 : 29.10.15 - klo:13:00 »
Minä teen aina liharuokaa (mm. possusta, kanasta). 1,9 kiloa porsaan ulkofilettä (4,95/kg) ostin tänään. Pyhäinmiestenpäivä tulee ja antituhlaajapojat tulevat käymään. Siinä on 15 minuuttia ja se on syöty.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #61 : 30.10.15 - klo:00:25 »
Vähemmän jokapäiväistä: Ostin, avasin ja söin osterin. Niitä on vielä kolme jääkaapissa odottamassa asianmukaisempaa kyytipoikaa, mutta yksi oli uteliaisuuttani pakko korkata heti. En siis ollut ennen kokeillutkaan. Alas meni kakistelematta, mutta ei nyt ihan suosikkiruokieni kymppikärkeen heti yltänyt.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #62 : 30.10.15 - klo:00:28 »
1,9 kiloa porsaan ulkofilettä (4,95/kg) ostin tänään.

Höh, pesee muutamalla sentillä ostamani kirjolohen. Minulla lienee ruokana kalasoppaa. Vielä kun löytäisin reseptin, jonka mukaan tuli hyvää. Ainekset on olemassa, mutten muista määräsuhteita.

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #63 : 30.10.15 - klo:14:29 »
Meillä juodaan vappuna simaa, mutta jotkut juovat pika shimaa.  :003:

Opiskelijana tein uutteista simaa. Mä en tiennyt paljonko sokeria siihen tulisi pistää. Laitoin paljon. Siitä tuli shimaa.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #64 : 30.10.15 - klo:14:53 »
Vanhaan hyvään aikaan oli simaresepti fariinisokeripussin kyljessä.

Meillä taas tehtiin jouluolutta, mutta siitä tuli mämmiä. Lisäksi yksi pullo räjähti ja roiskutti sisältönsä kellarin katon kautta kauhistuneen isäni päälle. Hänellä oli tietysti joulun kunniaksi jo paras pyhäpaita yllään, tasku sitten täynnä sitä ruskeaa liejua.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #65 : 31.10.15 - klo:00:38 »
Taisin tykästyä näihin ostereihin sittenkin. Maku on merellinen ja raikas. Ehkä lähimmäksi pääsee kuitenkin järvikala: kuin tuoretta muikkua nuuhkaisisi ja tuoksu muuttuisi suoraan mauksi, runsaalla suolalla ja ihan pienellä sipulimehutipalla ryyditettynä (kypsä muikku maistuu tyystin toiselta). Maku on mieto, mutta säilyy suussa puoli tuntia ainakin. Testeissäni Guinness osoittautui parhaiten omaan makuuni sopivaksi kyytipojaksi (Marstonin Oyster Stoutia en löytänyt kaupasta); vehnäolut kävi myös. Viinit eivät toimineet, liian happamia. Sitruunaa kokeilin yhteen, mutta ei se minusta ole tarpeen. -Nämä eivät varmaan mitään hienointa lajia vielä olleet, sillä parhaissa on kuulemma aistittavissa makeuttakin, mutta näissä ei.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #66 : 31.10.15 - klo:16:35 »
Saimme metsän antia taas pakastaa kun Matti toi hirvenlihaa viitisen kiloa. Iso paisti joka pantiin kahtia, isompaan ja pienenpään osaa. Ja yli kaksi kiloa valmista jauhelihaa. Lisäksi on maksaa ja munuaisia. Niihin ryhdyn vasta huomenna. Koiralle osansa, ja isännälle loput.

Matti on päässyt sen ' kuolemansa'  ja sydäntutkimisen jälkeen taas vauhtiin. Uskaltaa ja haluaa rehkiä.  :icon_cool:
Tänään kaatui yksi uroshirvi, mutta se on vasta nylkyvaiheessa. Siitä saamme vielä hiukan.
Ajossa oli yli kolmekymmentä miestä kahdesta kylästä, sellainen yhteisajo. Miehet hoitivat myös koiran virkaa ajomiehinä. Yksi tohtorismies oli sortunut valtaojaan eikä päässyt ylös ilman apua. :icon_rolleyes:

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #67 : 01.11.15 - klo:16:32 »
Minulla lienee ruokana kalasoppaa. Vielä kun löytäisin reseptin, jonka mukaan tuli hyvää. Ainekset on olemassa, mutten muista määräsuhteita.

Paitsi ettei ollutkaan piparjuurta, jota varmasti piti olla, ja suolakurkkuakin vähemmän kuin luulin. Wasabia on, voisikohan sillä korvata piparjuuren?

Poissa Mansipaani

• ystäväkansaa
« Vastaus #68 : 05.11.15 - klo:13:55 »
Sattui olemaan enemmän tätä ihmeruokaa, (http://www.etlehti.fi/artikkeli/koti_ruoka/6_x_punajuuri_tiesitko_nama_vaikutukset) joten tein juuresvuokaa lisukkeeksi. Tämän syksyn hirvipaistit on syöty, liha maistui paremmalta kuin koskaan. Ensimmäisen kerran näin hirvenlihaa keskustan ruokakaupan lihatiskillä. Melko kallista oli.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #69 : 08.11.15 - klo:19:53 »
Söin mätiä (tällä kertaa kirjolohen), mutta ei se vieläkään ollut oikein hyvää. Te, jotka mädistä tykkäätte: millä kalalla olisi maukasta?

Sitä ennen söin porsaankieltä. Se on aina halpaa, ja -30 % -tarralla laputettuna vielä halvempaa. Ja hyvää.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #70 : 10.11.15 - klo:08:54 »
Jokapäiväiseksi leiväksi Martinhanhi on suuritöinen ja kalliskin, mutta Martinpäivän perinteisiin ruokiin se kuuluu.

http://www.kaleva.fi/teemat/ruoka/martinpaivan-perinteisiin-kuuluu-hanhi/247064/

Onnentoivotus kaikille foorumin Martti-nimisille ystäville !   

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #71 : 10.11.15 - klo:10:10 »
Onnentoivotus kaikille foorumin Martti-nimisille ystäville !   

Kiitos! Onhan meitä muutama.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #72 : 14.11.15 - klo:09:25 »
Tänään tarjoan porukalle pottumuusia, läskisoosia possunsuikaleista, ruskistettua lanttua, etikkakurkkua ja puolukkasurvosta. Voiko perinteisempää renkaanvaihtoruokaa ollakaan.

Jälkiruoka olkoon uudempaa, mustikka-vadelmarahka. Kahvi ja piparit.

Ipanoille on irtokarkkeja ja aikuislle tilkka konjakkia. Matti sai lahjapullon, Camus xo.
On miukii suunmukane.

Poissa Saukkis

• ystäväkansaa
« Vastaus #73 : 14.11.15 - klo:16:52 »
Olen tarkoitukslla opetellut käyttämään kurpitsaa (siis ei kesäkurpitsaa vaan oikeaa kurpitsaa) ruoanlaitossa. Pastaa, gratiinia, kakkua, keittoa.... Perhe on jaksanut yllättävän hyvin kyllästymättä syödä kurpitsaruokia.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #74 : 16.11.15 - klo:21:27 »
Tein jääkaapissa olleesta sinisestä maidosta, siis ei kuitenkaan rasvattomasta ja siksi kermakerroksen puuttuminen hämmästytti.

Luulen, että kermakerroksen puute johtuu maidon homogenoinnista. Sehän tehdään juuri siksi, ettei rasva eli kerma erottuisi maidosta.
En kyllä tiedä, miksi joskus 70-luvulla kotona tehdyssä viilissä oli ohut kermakuori, vaikka viili tehtiin kaupan punaisesta maidosta. Tietenkin siinä on enemmän rasvaa kuin sinisessä. Voi myös olla, että homogenointitapakin on vuosien varrella muuttunut.  :102:
Pyryharakka