Ainakaan ei ole otettu opiksi asioiden suhteuttamista asioiden tapahtuma-aikaan. Simojoki ja Karekset aivan syystä kammoksuivat systeemiä, joissa pappeja surmattiin kuin kärpäsiä ja systeemiä, joissa kirkot muutettiin hevostalleiksi ja kapakoiksi ellei niitä poltettu. Seppos on saanut tehdä monta retkeä inkeriläisten keskuuteen Venäjälle. Luulisin hänen kuulleen/kuunnelleen faktaa noilla reissuillaan. 
Olihan se niinnii vaan oli näinnii. Vaihtoehtona nähtiin kansallissosialismi ja tämä on ikävä totuus. Tarvitsiko mennä ääreest laitaan?
Nämä taas minä opiskelin koska halusin ymmärtää Suomen ja Saksalaisten Kristittyjen, so Volkskirchen suhteita, joiden tiiviys tuotti toki Luthe-Agricola-seuran, mutta sen varjossa oltiin melko hillittömiä.
Minua tympäisee koko ajatus, että äänestäisin jotakuta siksi että on körtti! Eduskuntaan!
Saanko yhden järjellisen perustelun?
Eikö kristitty kelpaa? Tämä menee minulla nyt yli jonkin rajan. Eikö herännyt ole havahtunut nimen omaan kristityn vastuuseen, vastuuntuntoon ja huolenpitoon heikommista? Jos on, niin jaan täydellisesti ja kokonaan Juhanin kannanoton! Joku nyt vain saattaa elellä seudulla, jolka herännäisyys on vähän vieras. Ja hän ei sitten kai ole yhtään mitään, kun ei osaa älytä että Herättäjäyhdistyshän se on.... Ei kirkko mitään... Eikä Kristus sitäkään vähää.
En nyt siis todella tarkoita että äänestän "kristittynä" yhtään mihinkään ainuttakaan henkilöä joka on ensisijaisesti fundamentalisti, ja toissijaisesti, mitä tahansa onkaan.
Eikä olisi pahasta vaikka tajuaisi maailmanmenosta jotakin. Kokemus vaikka kunnallispolitiikassa ei ole pahasta ollenkaan. Samaten käsitys siitä mitä Eduskunta tekee. Kun sekin tuntuu puuttuvan joskus.