Kirjoittaja Aihe: Onko eduskuntavaaleissa körttiehdokkaita?  (Luettu 27525 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Liisa

• ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • kotisivu
Vs: Onko eduskuntavaaleissa körttiehdokkaita?
« Vastaus #15 : 06.04.15 - klo:11:00 »
Kyllä vain, minä olen ehdolla Keski-Suomesta. Saa vinkata näillä seuduilla asuville tuttaville. ;)

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #16 : 06.04.15 - klo:11:33 »
Kyllä vain, minä olen ehdolla Keski-Suomesta. Saa vinkata näillä seuduilla asuville tuttaville. ;)

Jopas löytyi. Hyvä. Eikös muuten Osmo ( Kangas ) ainakin yhä asu Keski-Suomessa?! Ja soittaja-lauluntekijä Nuorva! Joten... :kahvi:

Poissa Mauno

• ystäväkansaa
« Vastaus #17 : 06.04.15 - klo:12:46 »
Antin Juhan emäntä on ehdokkaana Oulun vaalipiirissä. Jos joku ei satu tuntemaan
Antin Juhaa, niin kerrotaan, että hän on serkkuni ja asuu nykyisin Kalajoella. Virallislta nimeltään Juha Nivala, mutta kotikylällä ihmiset puhuteltiin talon isännän nimissä.

Mutta ehdokas on siis Eija Nivala. Valtakunnallinen vaikuttaja kirkon hallinossa ja kirkollisissa yhteyksissä. Oli ehdolla jo viimeksi, mutta ei silloin mennyt läpi (nyt menee). Kirkkohallituksen jäsen, kirkolliskokousedustaja, Suomen kirkon Pappisliiton puheenjohtaja, Akavan kirkollisten liittojen AKI:n puheenjohtaja. Alavieskan kirkkoherra. Puhui mm Isonkyrön herättäjäjuhlilla. Suomen Keskusta.
« Viimeksi muokattu: 06.04.15 - klo:14:12 kirjoittanut seppos »

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #18 : 06.04.15 - klo:14:09 »
Lainaus käyttäjältä: Kalistaja
ajateltaas jos vaikkapa seppos olisi eduskuntavaaleissa ehdokkaana. Voisimme äänestää häntä yli puoluerajojen

Ei se körttiys mitään ylivertaista viisautta maallisten asioiden hoitamiseen anna. Tuskin muuhunkaan. En äänestäisi yli puoluerajojen.

Tästä kirjoitti Erkki Niinivaara mainiosti pikku kirjasessaan Maallinen ja hengellinen. Mutta ehkä hän evankelisena olikin harhaoppinen?

Pohjalaisia pelkään edelleen, heillä näyttää olevan niin vahva usko omillaan pärjäämiseen. Pl. ruotsinkieliset siellä; heitä on ollut muutama työkavereina aikoinaan. Mutta sehän ei nyt haittaa kun ihan toisessa vaalipiirissä äänestän.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Rajan poika

• vaivatulla mielellä
« Vastaus #19 : 06.04.15 - klo:14:28 »
Minä otan huomioon ajan,missä elettiin. En vertaa tähän aikaan. Kyllä ne hyviä aikalaisiaan olivat. Elias Simojoessa oli monta persoonaa.

Tiedä tuosta heidän hyvästä aikalaisuudestaankaan. Karesten ja Simojoen edustaman liikkeen tyylinä kun oli eduskunnan ja kunnanvaltuustojen "puhdistaminen" vääränlaisista edustajista. Monia pahoinpideltiin, kyydittiin pakolla ja pahimmissa tapauksissa murhattiin. Aikalaisissakin oli niitä, jotka jo silloin sanoivat anarkian anarkiaksi, K. J. Ståhlberg muun muassa.

Paikalla seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #20 : 06.04.15 - klo:14:42 »
Tiedä tuosta heidän hyvästä aikalaisuudestaankaan. Karesten ja Simojoen edustaman liikkeen tyylinä kun oli eduskunnan ja kunnanvaltuustojen "puhdistaminen" vääränlaisista edustajista. Monia pahoinpideltiin, kyydittiin pakolla ja pahimmissa tapauksissa murhattiin. Aikalaisissakin oli niitä, jotka jo silloin sanoivat anarkian anarkiaksi, K. J. Ståhlberg muun muassa.

Jotain on otettu opiksi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Rajan poika

• vaivatulla mielellä
« Vastaus #21 : 06.04.15 - klo:18:53 »
Jotain on otettu opiksi.

Totta. Eipä olla körttipiireistä enää suunapäänä toitottamassa ohjeita eikä vaatimuksia muille sen enmpää politiikassa kuin hengellisessä vaelluksessakaan. Ja keskustelu täällä on yleensä toisia kunnioittavaa ja maltillista. Hyvä niin.  :023:

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #22 : 06.04.15 - klo:19:47 »
Jotain on otettu opiksi.

Ainakaan ei ole otettu opiksi asioiden suhteuttamista asioiden tapahtuma-aikaan. Simojoki ja Karekset aivan syystä kammoksuivat systeemiä, joissa pappeja surmattiin kuin kärpäsiä ja systeemiä, joissa kirkot muutettiin hevostalleiksi ja kapakoiksi ellei niitä poltettu. Seppos on saanut tehdä monta retkeä inkeriläisten keskuuteen Venäjälle. Luulisin hänen kuulleen/kuunnelleen faktaa noilla reissuillaan. :kahvi:
« Viimeksi muokattu: 06.04.15 - klo:19:51 kirjoittanut Kalistaja »

Paikalla seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #23 : 06.04.15 - klo:20:43 »
Ainakaan ei ole otettu opiksi asioiden suhteuttamista asioiden tapahtuma-aikaan. Simojoki ja Karekset aivan syystä kammoksuivat systeemiä, joissa pappeja surmattiin kuin kärpäsiä ja systeemiä, joissa kirkot muutettiin hevostalleiksi ja kapakoiksi ellei niitä poltettu. Seppos on saanut tehdä monta retkeä inkeriläisten keskuuteen Venäjälle. Luulisin hänen kuulleen/kuunnelleen faktaa noilla reissuillaan. :kahvi:

Ottaen huomioon, että isäni koti oli Pietarin suomalaisia olen jotenkin perillä asioista.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #24 : 06.04.15 - klo:20:46 »
Pohjalaisia renkää pelätä, mitästä turhaa. Enempi korpilakkoileva massankeittäjä, laivojen ahtaaja tai jäänmurtajalla hommaileva on yhteiskunnan vastainen. Hyvä, että kirjoitetaan selkokielellä.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #25 : 06.04.15 - klo:21:05 »
Ei se körttiys mitään ylivertaista viisautta maallisten asioiden hoitamiseen anna. Tuskin muuhunkaan. En äänestäisi yli puoluerajojen.

Tästä kirjoitti Erkki Niinivaara mainiosti pikku kirjasessaan Maallinen ja hengellinen. Mutta ehkä hän evankelisena olikin harhaoppinen?

Pohjalaisia pelkään edelleen, heillä näyttää olevan niin vahva usko omillaan pärjäämiseen. Pl. ruotsinkieliset siellä; heitä on ollut muutama työkavereina aikoinaan. Mutta sehän ei nyt haittaa kun ihan toisessa vaalipiirissä äänestän.

Öppiäinen ei äänestäisi körttejä yli puoluerajojen. Voiko tuosta ajatella niin, että hän ei lopulta ole kovinkaan kiinnostunut körttien olemisesta ja tekemisistä ja körttiläisyydestä? Öppiäinen pohdiskelee,että körttiläisyys ei hänen mielestään anna mitään ylivertaista viisautta maallisten asioiden hoitoon.

Körttiläisyyden eli herännäisyyden historiassa on kyllä ollut useita ihmisiä, joilla on ollut monitasoista viisautta asioiden hoitoon siinä ajassa, jossa he ovat eläneet. Samanaikaisesti muutamat heistä ovat nähneet myös tulevaan. Osa körtti-isistä on ollut kykenevä henkisten, hengellisten ja maallisten asioiden hoitoon, jopa jokseenkin samanaikaisesti.  Körttiläisyyden historiassa on ollut monitasoisesti osaavia ihmisiä, jotka ovat olleet vahvoja herännäisyydessä, mutta jotka ovat olleet myös herännäisyyyttä vahvempia - heidän aikanaan siis herännäisyydellä oli myös yhteiskunnallista merkitystä. Vuorovaikutus monen körttiparlamentaarikon ja heitä äänestäneiden ihmisten kesken oli jatkuvaa ja monelle aidosti  monitasoisesti hyödyllistä. :kahvi:

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #26 : 06.04.15 - klo:21:55 »

Olihan se niinnii vaan oli näinnii. Vaihtoehtona nähtiin kansallissosialismi ja tämä on ikävä totuus. Tarvitsiko mennä ääreest laitaan?

Nämä taas minä opiskelin koska halusin ymmärtää Suomen ja Saksalaisten Kristittyjen, so Volkskirchen suhteita, joiden tiiviys tuotti toki Luthe-Agricola-seuran, mutta sen varjossa oltiin melko hillittömiä.

Minua tympäisee koko ajatus, että äänestäisin jotakuta siksi että on körtti!  Eduskuntaan! 

Saanko yhden järjellisen perustelun?

Eikö kristitty kelpaa? Tämä menee minulla nyt yli jonkin rajan. Eikö herännyt ole havahtunut nimen omaan kristityn vastuuseen, vastuuntuntoon ja huolenpitoon heikommista? Jos on, niin jaan täydellisesti ja kokonaan Juhanin kannanoton! Joku nyt vain saattaa elellä seudulla, jolka herännäisyys on vähän vieras. Ja hän ei sitten kai ole yhtään mitään, kun ei osaa älytä että Herättäjäyhdistyshän se on.... Ei kirkko mitään... Eikä Kristus sitäkään vähää.

En nyt siis todella tarkoita että äänestän "kristittynä" yhtään mihinkään ainuttakaan  henkilöä joka on ensisijaisesti fundamentalisti,  ja toissijaisesti,  mitä tahansa onkaan.

Eikä olisi pahasta vaikka tajuaisi maailmanmenosta jotakin. Kokemus vaikka kunnallispolitiikassa ei ole pahasta ollenkaan. Samaten käsitys siitä mitä Eduskunta tekee. Kun sekin tuntuu puuttuvan joskus.

« Viimeksi muokattu: 06.04.15 - klo:21:59 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #27 : 06.04.15 - klo:22:04 »
Öppiäinen ei äänestäisi körttejä yli puoluerajojen. Voiko tuosta ajatella niin, että hän ei lopulta ole kovinkaan kiinnostunut körttien olemisesta ja tekemisistä ja körttiläisyydestä?

Kyllä, olen äänestäessäni ensisijaisesti kiinnostunut tämän maan ja maailman asioiden hoitamisesta, en körttien olemisesta ja tekemisistä. Kun on sitä muitakin ihmisiä (kai).

Ajattelen edelleen kuten jo mainitsemani Erkki Niinivaara:
Lainaus
Kristillinen usko ei varusta ihmistä poliittisella "paremmintietämisellä".

Eipä edes minkään nimenomaisen kristillisen uskonryhmän usko tällä paremmintietämisellä varusta.
« Viimeksi muokattu: 06.04.15 - klo:22:15 kirjoittanut öppiäinen »

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #28 : 06.04.15 - klo:22:14 »
Ei voi ajatella niin. Se, että on ehkä ollut joitakin maallistenkin asioiden hoitamisessa viisaita körttejä, ei tarkoita, että kaikki körtit olisivat sitä, tai että muissa uskonryhmissä tai uskomattomissa viisaita ei voisi olla.

Ajattelen edelleen kuten jo mainitsemani Erkki Niinivaara:

Kalistaja kuule, minä jo vähän pahoitin mieleni.
Siiskö herännäisyys ei merkitse mitään, ellei joka paikassa aseta sitä prioriteetiksi?
Kai nyt Kristus on vähän enemmän kuin herännyt. Mistä ja mihin kukakin sitten herää.  :kahvi:

Ajattelen juuri samoin kuin Öppiäinen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #29 : 06.04.15 - klo:22:16 »
^Pahoittelen puolestani sitä, että päätinkin muuttaa sananmuotoani sen jälkeen vasta kun minua lainasit. Kyllä minä tuonkin lainaamasi voin silti allekirjoittaa. Rupesin vain miettimään, että enpä väitäkään vastaan kun onhan se ihan totta, että tässä äänestysasiassa minua ei tosiaan ensisijaisesti kiinnosta körttien tekemiset.

Onko körttiläinen poliittisena päättäjänä nyt sitten parempi kuin vaikka evankelinen? Ja jos niin miten?