Kirjoittaja Aihe: Tyhmä pieni kysymys  (Luettu 47751 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8430
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #75 : 05.04.15 - klo:21:05 »
 :)
Luulisin Isällemme taivaassa ihmisten olevan ME.

 Kun lausutaan "me uskomme", niin se yhteisöllisyys on varmaan hänelle mieleen enempi, kuin vain "minä uskon".
« Viimeksi muokattu: 05.04.15 - klo:21:08 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #76 : 05.04.15 - klo:21:25 »
Kun veljeni pääkaupunkiseudulla ottivat tämän esiin, aloin ajatella miten on kohdallani.

Yksityisesti sanon; Minä uskon.  Kirkossa yhteisesti olisi hyvä lisätä kristillistä yhteisöllisyyttä; Me uskomme. Muutenkin Nikean uskontunnustus on kattavampi. Valkeus valkeudesta...

Kun luen Avilan Teresaa ja muita naismystikoita joista on Saikkosen pro gradu-linkki Teodikea-ketjussa, löydän yhä enemmän sisäistä olemustani, ilman mitään tutkimista.
Ihmeellisenä koen sen monet kohdat, alkaen tietystä sukupuolettomasta persoonallisuudesta.
Sain vastauksen siihenkin mitä pohdin alati; Miksi kirjoitan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8430
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #77 : 05.04.15 - klo:23:44 »
Kun veljeni pääkaupunkiseudulla ottivat tämän esiin, aloin ajatella miten on kohdallani.

Yksityisesti sanon; Minä uskon.  Kirkossa yhteisesti olisi hyvä lisätä kristillistä yhteisöllisyyttä; Me uskomme. Muutenkin Nikean uskontunnustus on kattavampi. Valkeus valkeudesta...

Kun luen Avilan Teresaa ja muita naismystikoita joista on Saikkosen pro gradu-linkki Teodikea-ketjussa, löydän yhä enemmän sisäistä olemustani, ilman mitään tutkimista.
Ihmeellisenä koen sen monet kohdat, alkaen tietystä sukupuolettomasta persoonallisuudesta.
Sain vastauksen siihenkin mitä pohdin alati; Miksi kirjoitan.

Wou wou wou,,Toivottavasti Riitta ei ajattele, että emme tai minä ajateltaisiimme muuta kuin tasa-arvoisesti.
Siis seksuali kuin femini soviminismikykysymyksissä.
Ehdoton ME ainakin multa, vakka erilaisesti ja hullunkurisesti joskus naiset näkee jututµ
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #78 : 06.04.15 - klo:07:10 »
Huomenta vaan, Make-veli ! Taidat nukkua vielä, minä jo täällä kukun kuin käkönen.

En voisi koskaan ( kuin Pietarilta lainattua ) ajatella sinusta enkä juhanista mitään epäihmismäistä. Jumala puhuu teille ja teidän kauttanne.

Vaikka ihminen on yksityinen ja persoona, Kristuksessa olemme yhteisö. Kirkko.

Mitä myyrälle mahtaa kuulua ? Ei liene ' pöllömpi' kysymys.   
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #79 : 07.04.15 - klo:23:16 »
Myös uskonnolliset yhdyskunnat Helluntaikirkko, Vapaakirkko ja Karhun kansa joutuvat pitämään jäsenrekisteriä ja noudattamaan salaisuussäännöksiä. Väestörekisteri/maistraatti hoitaa tarvittaessa virkatodistuksetKuolemat ja syntymät ilmoittaen ne ko. yhdyskunnalle..
Vankilapastorien virat ovat vankilalaitoksen virkoja,  pappien palkoista on käyty keskustelua viime kuukausina. Tuntemani vankilapastori kertoi suhtautuvansa muslimeihin, ateisteihin ym, ulkomaiden kansalaisiin ammatillisesti, ei uskontoaan tarjoavana viranhaltijana, kuuntelemalla kaikkia halukkaita jne.

Valtiollinen kirkko esiintyy kirkolliskokouksessa ministerin ominaisuudessa.   Itsenäisyyspäivän juhlapalveluksessa, joka kylläkin on ekumeeninen, mutta kristillinen. Valtiopäivien avajais ja päättäjäispalveluksissa. Armeijan paraateissa, pakollisena papin puheenvuorona ja lakki  "päästä" rukouksena.

Evankelisluterilainen ja ortodoksinen kirkko ovat valtion erityisessä suojeluksessa, myös koulujen uskonnonopetuksen antajan suhteen.
Kansankirkko ehkä oli sodanjälkeisen ajan puheenparressa, varsinkin papeilla, mielestäni kansa ei ole sitä omaksunut, vaikka rippikoulu tavoittaakin yhä enemmän nuoria, kuin kirkon jäseniä on ikäluokasta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #80 : 08.04.15 - klo:11:24 »
Myös uskonnolliset yhdyskunnat Helluntaikirkko, Vapaakirkko ja Karhun kansa joutuvat pitämään jäsenrekisteriä ja noudattamaan salaisuussäännöksiä. Väestörekisteri/maistraatti hoitaa tarvittaessa virkatodistuksetKuolemat ja syntymät ilmoittaen ne ko. yhdyskunnalle..
Vankilapastorien virat ovat vankilalaitoksen virkoja,  pappien palkoista on käyty keskustelua viime kuukausina. Tuntemani vankilapastori kertoi suhtautuvansa muslimeihin, ateisteihin ym, ulkomaiden kansalaisiin ammatillisesti, ei uskontoaan tarjoavana viranhaltijana, kuuntelemalla kaikkia halukkaita jne.

Valtiollinen kirkko esiintyy kirkolliskokouksessa ministerin ominaisuudessa.   Itsenäisyyspäivän juhlapalveluksessa, joka kylläkin on ekumeeninen, mutta kristillinen. Valtiopäivien avajais ja päättäjäispalveluksissa. Armeijan paraateissa, pakollisena papin puheenvuorona ja lakki  "päästä" rukouksena.

Evankelisluterilainen ja ortodoksinen kirkko ovat valtion erityisessä suojeluksessa, myös koulujen uskonnonopetuksen antajan suhteen.
Kansankirkko ehkä oli sodanjälkeisen ajan puheenparressa, varsinkin papeilla, mielestäni kansa ei ole sitä omaksunut, vaikka rippikoulu tavoittaakin yhä enemmän nuoria, kuin kirkon jäseniä on ikäluokasta.

Ainakin minä kuulun kansankirkkoon... kirkko olemme me. Seppos sanoi virallisia kanavia luettuaan, että valtiokirkko on lopettanut olemuksensa 1870-luvulla.


wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #81 : 12.04.15 - klo:07:58 »
Luitko Leena ajatelmani turhan henkilökohtaisena. Sinua en mitenkään tarkoittanut, vaan omaa suurpiirteistä, oppimatonta ja tietämätöntä asennettani erilaisiin opinkappaleisiin.

Ainoa, ja tärkein oppilöytöni olkoon Heränneitten Yksin armosta, ilman omia tekoja-oppi, josta olen kirjoittanut vuosia sitten , että oppi on hyvä !

Oppi kasteista, on esimerkki erilaisista näkemyksistämme suhteessa aikuiskastajiin.
Vapaaseurakuntaan kuulunut sotilaskotisisar perusteli heidän tapaansa Jeesuksen sanalla:
Joka u s k o o  ja kastetaan.  Siis, ensin usko, sitten kaste.
Tässäkin on kaste olellisempi kuin ikä.

Kysellä täytyy jos haluaa tietää.

Ei sillä ole merkitystä enää, oliko tilanne henkilökohtaisesti ällikällä lyövä. Kyllä siitä on tullut jo aika universaalia. Siis, että oman kirkon pappi ja toinen tosiaan körttisellainen ilmiselvästi kiusaantuu kuullessaan sanan Jumala.  Mietin onkohan laajemmallekin levinnyttä, pitääkö rajata jumalanpalveluskäyttöön vai johtaako papin ajatukset mihin ja minne sitten. Vastaukset:

- ei tule etsiä merkkejä ja ihmeitä
-  eeeeh... Hmmm öööööööh. Siis......  Niin. Tuota sitä on sillai niiku aika vaikea meidän ihmisten tietää.

Mitä tekoo sellasessa on merkeillä  ja ihmeillä? Ja kuin se nyt niin mahdotonta on? Onko tään pastorin ajumala paremmin semmonen galaksien sommittelija? Mutta kysehän oli siitä mitä kirkossa opetetaan!

Ajattelen ettei ole hyväksi jos  rivipappi jolla on järki kohillaan ei voi arkena puhua Jumalasta. Paremmin siitä voi nykyään keskustelka maallikoiden kanssa, sius Jumalasta. Pappi vaivautuu.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #82 : 12.04.15 - klo:08:10 »
Minulla ei ole henkilökohtaisesti mitään Heikki Räisästä vastaan, mutta hänen ongelmanaan taisi olla tietty vaikeus rauhoittua sen uskovaisheikin kanssa, jonka aikanaan toi tiedekuntaan innokkaaksi opiskelijaksi.

Hän on siinä määrin älykäs ihminen, että osaisi vastata kysymyksiin julkisuudessa sitä nuorta uskovaisheikkiä armahtaen joka hän kerran oli, vaikka totesikin ettei jokainen detalji joka oli opetettu seurakuntanuorissa hänelle, ihan ollutkaan niin sitten, kun sitä tutki historian valossa. Hän on nimittäin yhä kuin pökerryksissä siitä ettei jouluyönä ehkä ollutkaan Marian synnyttäessä semmosta väenpaljoutta läsnä kuin traditio kertoo, tai seiminäytelmät esittävät. Ja muuta sellasta. Ja vihainen vanha mieshän hän on.

Olen siis miettinyt sitä kuinka hänen opetuksensa jota minulla  sattuman oikusta  :003: oli tilaisuus eeeerittäin läheltä seurata, on vaikuttanut. Että oliko tuo Jeesus Nasaretilainen sittekkin suuresti taruolento - tyyliin, puhumattakaan nyt että olisi kuolleista noussut. Että kehittäähän  ihmisen mielikuvitus kaikkea ja sitä on iiiihan hyvä kunnioittaa.  :003:

Kun pettyy ja suuttuu saattaa tahtoa petyttää vähän toisiakin. Anteeksi nyt, mutta hän on runsaasti esillä ja kun teologian professori puhuu, erehtyyhän häntä uskomaan vaikkei joka kohdassa tarvitsisi. Olisi reilua sanoa että petyin ja olen nyt ateisti, eikä esittää muuta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #83 : 12.04.15 - klo:08:29 »
Kun pettyy ja suuttuu saattaa tahtoa petyttää vähän toisiakin. Anteeksi nyt, mutta hän on runsaasti esillä ja kun teologian professori puhuu, erehtyyhän häntä uskomaan vaikkei joka kohdassa tarvitsisi. Olisi reilua sanoa että petyin ja olen nyt ateisti, eikä esittää muuta.

Hyvin kirjoitettu.
Usein kuulee sanottavan, että teologia on vain tiede tieteiden joukossa, mutta ainakin rahvaan mielestä teologi uskoo Jumppuun. Jos usko on hapertunut olemattomiin, ehkä tiedekunnan vaihto tulisi kyseeseen. Jonnekin logian puolelle, pois teoksesta.




Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6348
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #84 : 12.04.15 - klo:10:36 »
^Ei, vaan rahvaan pitää päivittää ajatuksiaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #85 : 06.06.15 - klo:14:12 »
Onko kristillinen mystiikka vaaraksi oikealle uskolle ? Ovatko nämä vanhat uskontofilosofit myös teosofien oppi-isiä ?.

Onko teosofia vaarallinen harhaoppi ?  Tarkoittiko Paavo Ruotsalainen tätä sanoessaan filosofeja ajatusten sotkijoiksi ?  Onko viisaus hyvä vai paha ?

Missä kulkee rajat ?

 :017: :017: :017:

Ainako mun pitää tietää  :icon_exclaim:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #86 : 06.06.15 - klo:15:01 »
Onko kristillinen mystiikka vaaraksi oikealle uskolle ? Ovatko nämä vanhat uskontofilosofit myös teosofien oppi-isiä ?.

Onko teosofia vaarallinen harhaoppi ?  Tarkoittiko Paavo Ruotsalainen tätä sanoessaan filosofeja ajatusten sotkijoiksi ?  Onko viisaus hyvä vai paha ?

Missä kulkee rajat ?

 :017: :017: :017:

Ainako mun pitää tietää  :icon_exclaim:
1. Ei. 2. Jotkut ovat. 3. En osaa sanoa... hekin ovat ihmisiä. 4. Ei minun mielestäni. 5. Viisauttakin on hyvin monenlaista... ristiriitaisuuksiakin viisaudella on. 6. Olen ajatuksissa uskonut, että tämä kysymys on eettisiä ongelmakohtia. Rajojen ylittäminen on inhimillistä. Ahdistus, jonka ihminen tuntee on negatiivista tai positiivista. Voi olla, että ihminen tekee päivittäin rajojen ylittämistä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #87 : 06.06.15 - klo:15:05 »
Kiitollisena selvistä vastauksista luottopapiltani. Näissä olikin kyllin !

Valvotaan rajoja .

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #88 : 07.06.15 - klo:08:47 »
Kyselemistä riittää.

Onko väärää oppia jos pohtii Kolmiyhteisen Jumalan persoonaa kuten Kotimaa24 blogissaan Kivimäki tekee  ?
 
Minulleki PH:ki tuo äidin äänen ohjailuineen, lohdutuksineen ja toruineen.

https://www.kotimaa24.fi/isa-meidan-vai-onko-han-sittenkin-aiti/

pyhä äiteys ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #89 : 07.06.15 - klo:09:22 »

   Siirtyessämme patriarkaalisuudesta matriarkaalisuuteen ja siitä edelleen matripatriarkaaisuuden kautta tasa-arvoon, kun viimein olemme selviytyneet patrimatriarkaalien hyökkäyksistä, olemme yhtä. Silloin Jumalassa ei ole miestä eikä naista.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024