Kirjoittaja Aihe: Tyhmä pieni kysymys  (Luettu 47737 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #90 : 07.06.15 - klo:09:59 »
Se oli syvällisestiajattelijan vastaus !
Minä olen alkanut tuon galatalaiskirjeen säkeen ymmärtää tarkoittavan sielun ihmisyyttä joka ei tuomitse, ihmettelee vaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #91 : 07.06.15 - klo:23:23 »
Viron kielessä Pyhä Henki on hauskasti Püha Vaim

Pühan Vaimun kirkossa kuulin Kristusta sanottavan myös totiseksi viinapuuksi. Yritä siinä sitten hartaasti mennä ehtoolliselle.  :003:
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #92 : 10.06.15 - klo:23:40 »
Viron kielessä Pyhä Henki on hauskasti Püha Vaim

Pühan Vaimun kirkossa kuulin Kristusta sanottavan myös totiseksi viinapuuksi. Yritä siinä sitten hartaasti mennä ehtoolliselle.  :003:

Vaimu vägi on hengen voima tietämäni mukaan  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #93 : 02.08.15 - klo:18:51 »
En saa pois päästäni niitä kysymyksiä joita Juha Pessin saarna tänään herätti.

Onko Jumalan mielestä oikein kun jaottelemme ihmiset kahteen

Onko oltava erikseen kristilliset kirjat ja maalliset kirjat ?
Onko olemassa kristillen musiikki ja maallinen musiikki ?
Onko kristillset koulut ja tavalliset koulut  oltava erikseen ?
Onko kristillinen puolue ja muu puolue oltava erikseen ?
Ovatko kristityt ihmiset erikseen ja maalliset erikseen ?

Juha Pessin saarna oli rohkea ja hyvä.  Kokonaan en pysty sitä referoimaan, mutta nämä hän nosti Lennart Koskista lainaten esiin.



Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #94 : 02.08.15 - klo:19:05 »
Onko kristillinen mystiikka vaaraksi oikealle uskolle ? Ovatko nämä vanhat uskontofilosofit myös teosofien oppi-isiä ?.

Onko teosofia vaarallinen harhaoppi ?  Tarkoittiko Paavo Ruotsalainen tätä sanoessaan filosofeja ajatusten sotkijoiksi ?  Onko viisaus hyvä vai paha ?

Missä kulkee rajat ?

 :017: :017: :017:

Ainako mun pitää tietää  :icon_exclaim:

Näyttää sitä että pitää koska näin kirjoitit. Itsehän päätät.

Ottaisin hieman huomioon aikakautta, en soveltaisi kovin villisti itseeni mitään ja selvittäisin mitä teosofia on ennen kuin pitäisin sitä kristinuskoon liittyvänä ajatustapana. Vaikka tuossa voidi ajatella että eikös siinä ole niinkuin Teo vähän kuin teologiassa ja sofia niinkuin viisausasioissa niin ei se siitä huolimatta kuulu kumpaankaan.

Samoin, mutta tästä olen kirjoittanut, en lähtisi niin tukka putkella kenenkään perään. En edes Paavo Ruotsalaisen. En edes Dietrich Bonhoefferin.  Sydän verta vuotaen  :003: totean kaipaavani sentään tietoa Jumalasta, ja se on kuitenkin odotettava Häneltä.

Viisauden kohdalla kysyn itseltäni ensimmäisenä miksi minä tällaista pidän tärkeänä. Jollekin Jumala sitä antaa ja kysyy varmaan, kuinka hän lainatavaraa piteli. Jos se minua vaivaa koko kysymys kysyn Jumalalta minkä tähden näin. Olenko mielestäni jäänyt jaossa vaille viisautta ja nyt toiselle siitä viittä vaille kieltämässä kokonaan arvoa.

Minulle viisaus on hyvä ja filosofia se puro joka virtaa dogmatiikan jokeen, joka laskee salaisuuksien mereen, kuten sanoi isä Teemu Sippo jonakin kertana waeltaessamme Pyhiin. Tyhmyydessä en voi nähdä juuri hyvää, ainakaan jos se on viisauden hylkimistä.
« Viimeksi muokattu: 02.08.15 - klo:19:11 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #95 : 02.08.15 - klo:19:16 »
En saa pois päästäni niitä kysymyksiä joita Juha Pessin saarna tänään herätti.

Onko Jumalan mielestä oikein kun jaottelemme ihmiset kahteen

Onko oltava erikseen kristilliset kirjat ja maalliset kirjat ?
Onko olemassa kristillen musiikki ja maallinen musiikki ?
Onko kristillset koulut ja tavalliset koulut  oltava erikseen ? :003:
Onko kristillinen puolue ja muu puolue oltava erikseen ?
Ovatko kristityt ihmiset erikseen ja maalliset erikseen ?

Juha Pessin saarna oli rohkea ja hyvä.  Kokonaan en pysty sitä referoimaan, mutta nämä hän nosti Lennart Koskista lainaten esiin.

Ketä lie Koskinen lainannut, sillä joka kysymys on tuttu. Ei ole. Mutta on tekoja jotka ovat oikeamielisiä ja kirjoja jotka ravitsevat ihmistä. Niistä oppii ainakin oikeinkirjoitusta  :003:  Hyvän saarnan on pitänyt.

Kuten kaikki kääntäen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #96 : 04.08.15 - klo:11:19 »
Hyvin tyhmä kysymys!
Kuinka te suhtaudutte Raamatun lupauksiin? Omistatteko ne itsellenne vai katsotteko etäältä " niinnno se kirjoitettiin tuohon aikaan  ja kontekstihan on tämä ja yksittäistä ihmistä tämä ei tietysti koske" . ? :icon_eek: :icon_eek: :icon_eek:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #97 : 04.08.15 - klo:11:34 »
Sen verran tahdon täsmentää, ettei opiskelu herättänyt kysymystä enkä ehdota sitä pelättäväksi. Päin vastoin, monelle lukuhaluiselle teologian perusteiden verkkokurssi saattaisi tuoda suuren ilon ja avata ymmärrystä. Eihän se niin hienoa ja vaativaa ole kuin moni opiskelee, mutta ohjattua ja etenkin peruskurssilla ryhmä, jos tulee yhtä mukava kuin oli meidän, keskustelee aktiivisesti ja löytää monta nokkapalaa.

Tämä on kyllä samaa juurta kuin se kompelösti esitetty kysymys " johdatuksesta" vuosia sitten. Nyt tiedän ja tajuan ettei se sovi eikä kuulu tälle foorumille ja olisi mahdotonta vaatia ymmärtämäänkään koko sanaa ja srn koko sisältöä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #98 : 04.08.15 - klo:11:43 »
Viron kielessä Pyhä Henki on hauskasti Püha Vaim

Pühan Vaimun kirkossa kuulin Kristusta sanottavan myös totiseksi viinapuuksi. Yritä siinä sitten hartaasti mennä ehtoolliselle.  :003:

Hiukan etymologiaa. Pyhä Vaimu Kirik aiheutti aikoinaan hämmennysä minulle ja monelle muulle. Vaim on samaa juurta kuin suomen vainu ja edelleen henki.

Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6348
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #99 : 04.08.15 - klo:12:32 »
Kuinka te suhtaudutte Raamatun lupauksiin? Omistatteko ne itsellenne vai katsotteko etäältä " niinnno se kirjoitettiin tuohon aikaan  ja kontekstihan on tämä ja yksittäistä ihmistä tämä ei tietysti koske" . ?

En kummallakaan tavalla, koska enhän minä mitään usko.

Millaisia lupauksia tarkoitat?

1. Kor. 6 lupaa, etten peri Jumalan valtakuntaa. Voihan se niinkin olla. En minä silti ajattele että niin no se on kirjoitettu siihen aikaan, sillä jakeen 12 jälkimmäinen puoli on minusta ihan laittamattomasti sanottu ja pätevää (alusta en niin piittaa). Enemmän kuin aika tässä luvussa häiritsee se, että Paavali tapansa mukaan puhuu epäjohdonmukaisesti.

Voisihan niinkin suhtautua, että "kovat on lupaukset, ans kattoo toteutuuko". Se kai ei ole sitä omistamista.

Aikoinaan, kun Kotimaan keskustelut olivat maksuttomia ja vilkkaita, siellä oli joku vakiokirjoittelija, joka taisi uskoa jakeen 11 hyvinkin kirjaimellisesti, ja ajatteli ettei enää uskoontulonsa jälkeen siis ole tehnyt syntiä. Vai olikohan se jollain muulla keskustelupalstalla, mutta oli kuitenkin. Minua kyllä kiinnostaisi tuo mahdollisuus (onko se luvattu?), että synnin kahleet kirpoaisivat niin ettei enää tee mielikään. Eli ettei mikään enää hallitsisi minua, tai ainakaan ihan kaikki ne asiat jotka ennen ovat hallinneet. Se olisi jo jotakin. Mutta asenteeni on anskattoo-tasolla - tai ehkä sitä ei itse näkisi.
« Viimeksi muokattu: 04.08.15 - klo:12:43 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6348
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #100 : 04.08.15 - klo:12:44 »
^Pitäisi tuossa edellisessä vielä muuttaa "ennen ovat hallinneet" muotoon "nyt hallitsevat".
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #101 : 04.08.15 - klo:17:45 »
Vaikeiden elämänvalintojen edessä kysyin tätä ja silloin olivat mielessäni monet psalmien kirjan lupaukset. Raamatun kirjoista tämäkin on, mutta  en muista enää mistä:  Minä johdatan heitä kun he kulkevat rukoillen.

Tai Mikan kirjan:  Sinulle, ihminen on ilmoitettu, mikä on hyvää. Vain tätä Herra sinulta odottaa:  Tee sitä mikä on oikein, ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen.

Tämä onkin pohjana koko kysymykselle. Jumalaa voi kuunnella lähimmäisen tarpeita palvelken, joskun silloin saattaa erehtyä ja tehdä sille toisellekin enemmän pahaa kuin hyvää. Ajattelen kerjäläistä joka melkein meni työhön ja melkein otti vastaan asunnon kristityltä Suomen romanilta.

Jumalaa voi kuunnella kuunnellen lopulta vain itseään, oman mielensä liikahduksia ja tunnelmia, kutsua niitä Jumalan puheeksi tai vaikkapa "armonvilauksiksi" ---  joku voisi viimein muuten selittää mitä tuo merkitsee.

Joku kuuntelee Jumalaa lukiessaan Raamattua, mutta jos on kuten ymmärsin, ettei Jumala puhu yksittäisille ihmisille koko kirjakokoelmalla on lähinnä akateemista merkitystä ja ihminen omien väläystensä varassa.

Tämän tahtoisin tietää.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #102 : 04.08.15 - klo:17:53 »
En minä näe 1 Kor kuutosessa mitään ongelmaa.
Tuo on hyvä ohje vaikka välillä menisi miten pipariksi en viitsi ainakaan ajatella että no niin. Se on sitä ylätietä.

Elämä olisi jokaiselle armollisempi jos ihminen edes yrittäisi.

..."..........

Mutta elääkseni tämän mukaisesti oikaisen muuan väärinkäsityksen jonka muistin vasta myöhemmin tulleen johonkin toiseen ketjuun jossa huomio oli muualla enkä sitä enää tietysti löydä. En minä ole kirjoittanut muita aikaisemmin ylioppilaaksi, vaan oman ikäluokkani mukana. Itse sotkin ja muistin vain että aloitin opiskelun 18v iässä. Muistin jälkeenpäin ja ajattelin että oikaisen tilanteen tullen.
Kun on syntynyt loppuvuonna se johti siihen, ha samoin jotenkin kummallisesti laskettiin lukukauden alkamispäivään mennessä -syntymisestä jokin opintolainan takaus.

Minä kai olen pikkuisen aikaisemmin syntynyt. Oli opintotuista puhetta. Koska opinnot kestivät pitkään niin jotain ennätti loppuvuosina saada. Koska oltiin valmistumassa työttömiksi koetin pärjätä ilman nin suuressa määrin kuin mahdollista. Siksi oli koko ajan nälkä.
Oli paineita siitä että unohtuu kaikki ja tekee pelkkää tuhoa työssään jos ei pian pääse.

,,,,,,,,,,,,,..............
Mutta jätetään se tästä ketjusta pois.
« Viimeksi muokattu: 04.08.15 - klo:18:00 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #103 : 04.08.15 - klo:18:07 »
Minä se en voinut olla koska rupesin seuraamaan sitä kun se jo maksoi eli keväällä  :003:  tuo on puhuva jae minulle mutten ole sen julkipuolustaja, siis.

En voi ajatella että se olisi pelastumisen ehto, mutta en liioin olevani itsestäänselvästi perillä ja hyväksytty.   
Tuota olisi yrittäminen vähässä, jos se paljossa on mennyt poskelleen  :003:

Paavalin tekstit ovat kohtuullisen johdonmukaisia mutta nyt löi tyhjää, tämä taisi olla Paavalin tekstiä vielä. Eron näkee räikeimmin kun koettaa saada Efesolaiskirjeestä tolkkua. En ole aikoihin yrittänyt enkä juuri lukenut koko Raamattua ja syy on tuolla edellä. Tai no, säännöllisyydestä on tähän hetkeen mailien matka.

Nyt rupean kyllä lukemaan, olkoon  kuinka hyvänsä.  Tahdon ainakin vähän olla tontilla. Kaikki sitaattinikin viskelen vanhasta käännöksestä jonka joskus luin pakosta ulkoa kun oli se kolme lukua arkisin viisi pyhäisin sääntö.
« Viimeksi muokattu: 04.08.15 - klo:18:11 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6348
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #104 : 04.08.15 - klo:22:01 »
^Joo se sitaatti oli vanhasta, Jeremia 31:9

OT: 80-luvulla ei valmistuttu työttömiksi, pikemmin niin että revittiin työelämään jo ennen valmistumista. Työttömäksi valmistuminen tuli vasta 90-luvulla, tosin ainakaan minä en silloin saanut työttömyyskorvausta (edes peruspäivärahaa), kun ei ollut tarpeeksi työhistoriaa viime vuosilta.

Mutta lupausten omistamisesta en muuta osaa sanoa kuin että kai se voi olla noin tai sitten ei, ja kun niitä lupauksia on niin moniakin eikä kaikki lupaa samaa. Kai en ole kokenut tarvetta hakea toivoa lupauksista.

« Viimeksi muokattu: 04.08.15 - klo:22:06 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.