Kirjoittaja Aihe: Tämän luin / tätä luen X  (Luettu 41281 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #75 : 11.06.15 - klo:08:33 »
Eilen aloitin tämän:           http://www.adlibris.com/fi/kirja/johdatus-raamattuun-9789516076488

Kuten huomataan, minulla ei ole mitään tolkullista lukujärjestystä. Hengellinen matkani pomppii edestakaisin. Lukeminen alkoi Porkolasta, Lutherista ja mystikoista, ja palasi nyt tavallaan alkuun kun
tarkoitus on perehtyä Raamatun fakta-asioihin.

Kirkkohistoriaa ja Herännäisyyden matkaa olen raapaissut pinnalta, omatoimisesti niitäkin.
Luen, kuten kuljenkin, johdatuksien varassa. Myös muutamia tienviittoja olen havainnut, Kiitos niistä !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22150
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #76 : 11.06.15 - klo:11:56 »
Olen lukenut taas isäni kirjoittamaa teosta Ambomaa (SLS 1959).

Tarina ei kerro, mistä Petrus sai innostavan kipinänsä, mutta niin vain kävi, että hänkin ryhtyi opettamaan oman kylänsä pakanoita. Ei hänen omakaan oppinsa kovin korkeaa ollut. Lukea hän osasi, kirjoittaa vain hyvin heikosta. Mutta puuttuvan taidon korvasi innostus ja uskollisuus. Hänen olemuksessaan oli myös jotain miellyttävän reipasta ja mukaansa tempaavaa. Niinpä oppilaita alkoi ilmestyä ilahduttavan runsaasti (luvusta Pensaskoulut lähetyksen etulinjassa).

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #77 : 11.06.15 - klo:12:05 »
Kirjan ilmestymisvuodesta päätellen isäsi ei puhu sinusta.  Ajattelin ensin... :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #78 : 11.06.15 - klo:12:52 »
Tuo täytyisi saada hankittua vaikka antikka.netistä elleivät myy Lähetysseurassa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #79 : 11.06.15 - klo:12:53 »
Minä en lue mitään paitsi laiskanlaisesti uskontotieteen kesäkurssia sen verran että hyväksytään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22150
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #80 : 11.06.15 - klo:13:58 »
Kirjan ilmestymisvuodesta päätellen isäsi ei puhu sinusta.  Ajattelin ensin... :003:

Haha! Muistan kyllä sen, kun tätä kirjoitettiin. Asuimme silloin Swakopmundin kaupungissa kaukana Ambomaalta. Isälleni haluttiin taata rauha kirjallisia töihin. Eihän se estänyt lähetyspappia tekemästä kutsumustyötään kaupungin siirtotyöläisten parissa.
« Viimeksi muokattu: 11.06.15 - klo:14:05 kirjoittanut Pena »

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #81 : 11.06.15 - klo:16:46 »
Eilen aloitin tämän:           http://www.adlibris.com/fi/kirja/johdatus-raamattuun-9789516076488

Kuten huomataan, minulla ei ole mitään tolkullista lukujärjestystä. Hengellinen matkani pomppii edestakaisin. Lukeminen alkoi Porkolasta, Lutherista ja mystikoista, ja palasi nyt tavallaan alkuun kun
tarkoitus on perehtyä Raamatun fakta-asioihin.

Kirkkohistoriaa ja Herännäisyyden matkaa olen raapaissut pinnalta, omatoimisesti niitäkin.
Luen, kuten kuljenkin, johdatuksien varassa. Myös muutamia tienviittoja olen havainnut, Kiitos niistä !

Mielestäni Sinun tulisi lukea Juha Siltalan "Suomalainen ahdistus".
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #82 : 11.06.15 - klo:17:59 »
Muistan tästä kirjasta puhutun paljon silloin kun se ilmestyi.  Ahdistus on ollut usein vieraanani, joten kovasti kiinnostaa. Ja kiitos taas !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6371
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #83 : 11.06.15 - klo:18:08 »
Varasin juuri hetki sitten seuraavan kokouksen pohjaksi Risto Saarisen Oppi rakkaudesta kirjan.  Luin muutaman arvostelun kirjasta. Tekijä on minulle täysin tuntematon, mutta rakkaus-teema on aina ja kaikessa ajankohtainen.

Lainaukset Demi-lehden keskustelupalstalta:

Lainaus
Teologiaa opiskelemaan hakijat! Miten valmistaudutte pääsykokeeseen? Ku se pääsykoekirja on iha ihmeellinen: Risto Saarisen - Oppi rakkaudesta, mikä käsittelee rakkautta filosofisesta ja uskonnollisesta näkökulmasta.. eli vähän outo siis.

Lainaus
Mun isä on hakemassa. Se sano et ei ymmärrä hölkäsen pöläystä. :D Se sano et aikoo lukee sen ainaskin 8 kertaa. :D Tiiä sit..

Itse päädyin mietiskelemään rakkautta tai rakkauksia Seuratuvan puolelle Körttiläisyys ennen ja nyt -ketjuun, mutta oikeastaan aihe on sen verran körttiläisyyttä isompi, että tarvitsisi mieluummin oman ketjunsa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #84 : 11.06.15 - klo:19:14 »
Sain  Risto  Saarisen kirjasta valtavasti ahaa-oivalluksia ja kunnolliset  esimerkit ja perustelut miten perustella sukupuolineutraalia parisuhdetta kun se perustuu rakkaussuhteeseen.
Minulle se on ollut tunteeseen pohjautuva juttu. Nyt on esittää perusteltua faktaa, jos vain muistaisi.

Hän käsittelee rakkausuhteen ja ' kauppasuhteen'  eron.  Hän kuvailee loistavasti mitä on ystävärakkaus moninaisine ilmeineen. Leikillisyys on tuttua minullekin.
 
Hän perustaa rakkauden  katseen  voimaan ym. ym.  syvälliseen.  Tuon katseen rakkaudellisen voiman olen saanut kokea pienessä lapsessa.
Katse voi olla myös kaupantekoa, kuten flirtin olen kokenut.

Onko Demi-lehti teini-ikäisten lukemisto ?

Ehkä latinalaiseen filosofiin  ja kungfutselaiseen Mestari Kongiin perustavat ajatukset aiheuttavat vierastamista,  jos lukee ahtaasti omista ajatuksista kiinni pitäen.
Mielestäni kirja on selkeän ajattelun mestarinäyte.

http://www.gaudeamus.fi/oppi-rakkaudesta/

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #85 : 11.06.15 - klo:19:31 »
Edelliseen:    Tulipa perusteellisesti käytettyä perustua-verbiä.   Perusteellinen moka.
Toinen silmä ei näe, toista painaa jo nukkumaton päiväuni.  Tässä puolusteluni.  :003:

Hyvää yötä tämänkin lukijoille. :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6371
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #86 : 11.06.15 - klo:21:49 »
Wikipedian mukaan Demi olisi juurikin teinitytöille suunnattu lehti. Itse en kuulu lukijakuntaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #87 : 13.06.15 - klo:11:36 »
Uskonnollista kokemusta kahdestakin kirjasta. Se joka on kateissa tämän kaaoksen keskellä on oikeinkin hyvä. Toivon että se löytyy. Samoin kaipailen sitä Oikarisen väitöskirjaa, en enää lukeakseni vasn koska tarvitsisin viiteluetteloa. Kai ne löytyvät kun viitsin täällä siivota.

Lisäksi tietty kurssimateriaalia ja erityisen kiinnostuneena keskusteluja. Tämä on hyvä ryhmä, olen ollut kehnoissakin. Toidinaan väsyn kun ryhmän asenne on " pitääks meidän muka Avoimessa lukea näin vaikeeta" . Jos tahtoo oppia kai se on alkuun vaikeaa. Itse luin Veijolan kirjasta Rietsclin määritelmiä kunnes opin ne ulkoa, sitten ne ymmärsinkin.

Minulla ja Docensilla  :026: on sama mieltymys. Hän piti isoisä Rietsclistä tosin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6371
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #88 : 13.06.15 - klo:15:32 »
Luinpa yöllä puolustusvoimain entisestä komentajasta Yrjö Keinosesta. Oli aiemmin minulle vain nimenä tuttu, enpä ollut tiennyt että oli niinkin kiistelty hahmo aikoinaan. Luin siis kiistan toisen puolen näkemyksiä täältä. Tietysti toistakin puolta pitäisi kuulla (tai lukea), eli en tuota ihan purematta aio niellä.

Itse olin tuohon aikaan ihan pikkupenska vasta tai en edes olemassa. Mites te vanhemmat ja etenkin armeijan käyneet, onko mielipiteitä Keinosesta?

Jos on väitetynkaltaista juonittelua ollut niin eipä voi sanoa että se olisi vain naisvaltaisten työpaikkojen ongelma. Armeijassakin olisi osattu.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #89 : 13.06.15 - klo:16:45 »
Ja tuohon aikaan vasta muuten osattiinkin. Täytyy penkoa, kiitos että toit esille. Muistan niin sanoakseni himmeää hälinää ja ilmapiirin joka oli kielteinen.

Julmuutta on monenlaista, poliittinen erittäin vastenmielistä.

Tuohon aikaan kotonani alettiin vaieta kaikesta. Hiljaisuutta kesti yli kymmenen vuotta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.