Kirjoittaja Aihe: Tämän luin / tätä luen X  (Luettu 40530 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #45 : 26.04.15 - klo:12:14 »
Ilmeisesti ' meillä ' kolmella   :003:    on ollut vaikeaa muodostaa Jeesus-kuvaa.Augustinos puhuu siitä kun hän yritti muodostaa J:stä luoduon olennon kuvaa. Sitä samaa olen yrittänyt hahmottaa kun minun Jeesukseni ei ole ' kiiltokuvajeesus'.  Hän on Henki ja Elämä itsessään.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #46 : 26.04.15 - klo:12:48 »

   Olen h i t a a s t i pikotellen ajanut itseäni sisälle Selasin Ghana ikuisesti.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #47 : 28.04.15 - klo:16:06 »
Edelleen Augustinuksen tunnustuksista: 10.luku.  Jakeissa 7 ja 8 hän puhuu aisteista ja muistista.
Tuli niin ' nahkoihini' että täytyy jakaa vähän muillekin. Muistista A kirjoittaa paljon. Tämä on kirjeestä8  :



... Siellä on minulla taivas ja maa, sielä meri ja kaikki mitä niistä olen koskaan kokenut, lukuun ottamatta sitä minkä olen unohtanut.
Siellä kohtaan itsenikin ja muistan mitä ja milloin ja missä olen mitäkin tehnyt ja tuntenut.
Siellä on kaikki  mitä joko itse olen kokenut tahi vain toisten kertomana uskonut.

Ja tuosta samasta varastosta minä otan milloin nämä milloin nuo mielikuvani, niin hyvin ne mielikuvat jotka ovat omiani kuin nekin jotka kokemusteni perusteella olen uskon varassa toisilta omaksunut.
Minä liitän nykyisyyden menneisyyteen ja tulevaisuuteen.
Kaikki teot ja tapahtumat, ja toiveet, ja kaikkea tätä ajattelen läsnäolevana.
Minä teen tämän, teen tuon, sanon itsekseni sieluni suunnattoman laajassa piirissä, joka on täynnä niin lukuisain ja niin suurien asiain mielikuvia.....

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #48 : 30.04.15 - klo:07:03 »
Augustinus käy luvusta 10 alkaen läpi ihmisen heikkoudet ja ' synnit'  hyvin tarkasti.
Hänellä on kyky nähdä lähes salatuimpaan saakka.  Suosittelen tätä kirjaa, Augustinuksen tunnustukset, kaikille jotka etsivät yhteyttä Jumalaan, ainakin luvusta 10 alkaen. Alussa hän kertoo elämästään ennen kastetta.


Itselleni tuli selväksi kuinka paljon olen elämäni  aikana rikkonut Jumalan Pyhää tahtoa vastaa. Ja silti Hän on armahtanut.

Kiitollisena kirjasta,  Riitta-mummi
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #49 : 30.04.15 - klo:09:04 »
En lukenut nyt yhtään kirjaa vaan ainostaan päätettä. Silti siirryin kirjallisiin piireihin, kun kirjailija Outi Pakkanen halusi minut FB kaverikseen. Toki vastasin heti myötävästi. Outi on naapuritalon tyttö ja koulutoverini.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 510
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #50 : 30.04.15 - klo:09:34 »
Sirpa Kähkösen Neidonkenkä loppui ja Hietakehto on meiniki aloittaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #51 : 30.04.15 - klo:09:56 »
Luettu on. Eivät mielestäni ole aivan samaa tasoa kuin Kuopio-sarjan parikolme ensimmäistä. Graniittimies on kuulema taas oikein hyvä. Se jäi minulta kesken, mutta kun on omana se tulee luettavaksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 510
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #52 : 03.05.15 - klo:10:15 »
Martti Ahti:Salaliiton ääriviivat. Kertoo aktivistien kärkijoukon ja Mannerheimin vehkeilyistä ennen presidentinvaalia kesällä 1919 m.m. Pietarin valloitussuunnitelmien ympärillä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #53 : 12.05.15 - klo:16:38 »
Minulla on menossa kaksi Augustinuksen kirjaa. Kristillinen opetus on turhan teoreettinen minun tarpeisiini. Kirjeitä sisarille on sopivaa tekstiä.

Huomena palautan molemmat jos jälkimäisen pienen kirjan saan illalla loppuun. Koetan nyt lukea hitaammin.

Kuitenkin olen tilannut Bonaventuran  Sielun matka Jumalaan, sillä kiinnostus on edelleen näissä mystikoissa. Eikä se kai minusta lähde, sillä olen ollut löytävinäni näistä valoa tietämättömyyteeni.

Otin kokeeksi yhden naisten lukuromaanin, mutta eipä kiinnosta elämäntarinat Pienessä lankakaupassa. Kate Jacobs on kirjoittanut pehmeän paketin käsityöntekijöille ja haaveilijoille.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #54 : 20.05.15 - klo:15:42 »
Olen luekellut Bonaventuraa jo jonkin aikaa. Kuten hän itse kehoittaa luen hitaasti, edestakaisin ottaen, märehtien.
Nyt tuntuu että en tavoita kokonaisuutta. Hienoja ajatuksia on paljon, kuten tämä:

Jeesus on Jumalan Taide !
                             Tästä ilahduin, ja se on selitetty myös niin että ymmärsin.

Tein virheen kun luin rinnalla Augustinusta. Hän selittää samoja luomis-ajatuksiaan. Hän etenee johdonmukaisemmin, mutta turhankin runsaasti, minusta. Ajatukseni hukkuu.
Kaikista lukemistani kirkkoisistä, pyhistä ja mystikoista parhaiten tavoitan saksalaisen Mestari Eckhartin saarnat.
Minulla on mielenkiintoinen linkki, mutta en rohkene sitä tässä julkaista, jos lie sopimaton
herännäis-sivuille.
Minä luen  sieltä ja täältä, kirkkokunnista ja suuntauksita välittämättä. Sielu sanoo mikä on pidettävää, mikä poispantavaa.

Linkitän luettavaa YV:nä jos on kiinnostusta. Sivuja on yli 300.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #55 : 20.05.15 - klo:20:53 »
"Kulttuuritoimiston juoksupojaksi en rupea." Virkamies Jeremias Kulha siistii työpöytänsä, sulkee kansiot ja aloittaa luopumisprosessin. Alkaa epätavallinen kamppailu itsekästä ja rakkaudetonta elämää vastaan.

Ratkaisulla on oikeutuksensa.

Miettijän, ajattelijan, uskaltajan teos.

Näin Risto Kormilaisen "Ihmisen raja" teoksen takakannessa. Tämä on synttärikirjani; vähän on epätasainen, mutta kuitenkin mielikseen sitä lukee.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #56 : 21.05.15 - klo:07:27 »

   Selasin Ghana ikuisesti luen e d e l l e e n. Danten Helvetti odottaa. Sitä luen ehkä sitten ikuisesti.
Sitten kun ikuisuus on päättynyt, voin todeta: luettu on, ja eiku Kiirastulen kimppuun. Kiirastulen läpi päästyäni palkkana on Paratiisi.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22114
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #57 : 21.05.15 - klo:11:54 »
Aikoinani tartuin Divina Commediaan. Helvetti kiinnosti, Kiirastulen läpi pääsin väkisin. Paratiisi jäi kesken, kun oli niin tylsä. Kirkkaus ja enkelijoukot vain kasvoivat luku luvulta, mutta mitään ei tapahtunut.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #58 : 25.05.15 - klo:19:40 »
Bonaventura aukeni minulle vain muutamin lausein niin korkealentoinen hän on. Mutta ehkä alitajuntaan jää jotakin. Teinosen johdanto ja wikipedian Bonaventura-tieto selvensi vähäsen.

Olemme perustaneet ystävän kanssa oman lukupiirin. Sunnuntaina pidämme lukukauden päättäjäiset ( lukemiskauden) ja keskustelemme kokemuksistamme.

Varasin juuri hetki sitten seuraavan kokouksen pohjaksi Risto Saarisen Oppi rakkaudesta
kirjan.  Luin muutaman arvostelun kirjasta. Tekijä on minulle täysin tuntematon, mutta rakkaus-teema on aina ja kaikessa ajankohtainen. Tulee olemaan mielenkiintoista jos liikutaan  erotica - agape´akselilla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #59 : 26.05.15 - klo:06:24 »

   Aamun lehdessä: hallitusneuvottelut ovat loppusuoralla. Viherministeri pitäisi napata Vihreistä.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024