Kirjoittaja Aihe: Kuntoilu  (Luettu 18758 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
Kuntoilu
« : 02.11.14 - klo:10:57 »
   Jumpauttajani totesi, että "ihmisessä on paljon liikkuvia osia".

- Joillakin ne ovat korvien välissä, toisilla jalkojen. Eräilläkin siellä täällä. Monipuolinen liikunta takaa tasapainoisen kehityksen, luonnollisen kasvun. Terve sielu terveessä ruumiissa. Ruumis on hengen temppeli, keho mielen kirkko.

Mitä terveys on?
Lääkärikirja Duodecim
15.8.2012
professori, sisätautien erikoislääkäri, Kansanterveyslaitoksen entinen pääjohtaja Jussi Huttunen

Terveys koetaan eri tavoin
    Mikä on sairaus
    Normaali vai epänormaali
    Terveystiedon kääntöpuoli
    Jokainen voi vaikuttaa terveyteensä

Maailman terveysjärjestön, WHO:n, määritelmän mukaan terveys on täydellisen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila. WHO:n määritelmää on arvosteltu voimakkaastikin siksi, että tällaista tilaa ei kenenkään ole mahdollista saavuttaa. Määritelmää on myöhemmin kehitetty korostamalla terveyden dynaamisuutta ja "spirituaalisuutta". Terveys on koko ajan muuttuva tila, johon vaikuttavat sairaudet ja fyysinen ja sosiaalinen elinympäristö, mutta ennen kaikkea ihmisen omat kokemukset ja hänen arvonsa ja asenteensa.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00903

🇫🇮

Poissa Leena

• ystäväkansaa
Vs: Kuntoilu
« Vastaus #1 : 02.11.14 - klo:11:58 »
Hyvä kun otit tämän esile senkin takia että olen koettanut veivata mielessäni spiritualiteetin määritelmää ja itse määritellyt semppatyösdäni sen yhteydeksi transsendenttiin, pitää googlettaa onko sillä jokin normimääritelmä ja ahattelin jo kysyä teiltä.

Voi sentään, minä muistan miten me naurettiin tätä kun se tuli. Terveuttä kaikille vuoteen 2000. Joo ja ikuinen elämä vuoteen 2002 lohkaisi joku ryytyneenä.

Terveys on suuresti kokemuksellista. Se on tyytyväisyyttä ja tyyneyttä ja tyytymistä. Sille kaikelle on luotava edellytykset, mutta on paljon terveitä ihmisiä joille tuo on mission impossible, olla onnellinen siinä mitä on.
Milloin jossakin näkee oloja joissa on kohtuutonta puhuakaan noin on työskenneltävä olojen muuttamiseksi oikeaksi näkemillään keinoilla. En itse tiedä kuin Amnestyn jonka kautta vastustaa kuolemantuomiota kidutusta ja vangitsemisia ilman oikeudenkäyntiä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #2 : 02.11.14 - klo:12:00 »
Tähän pitää osallistua juuri kokemani Sami Mustakallion saarnan ansiosta.  Sami, niin kuin useat tietävät on CP-vammainen pappi:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sami_Mustakallio

Fyysiseen ylikuntoon hän tuskin koskaan yltää, mutta hengen puoli on terve ja vahva. Tänäänkin saarnassa oli
ylimääräinen voimalataus meille ns. terveille.
56-vuotiaaksi hän on, kun vamman rajoitteet unohdetaan, hyvinkin poikamainen ja komea. Kauniit kasvot, äitiinsä ehkä tullut, ja tarkkaavaiset silmät katsoivat keskittyneinä kun juttelimme.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #3 : 02.11.14 - klo:18:41 »
Meille istumaduunareille käy kuulemma kuntoilusta jo se, että asettuu kovalle lattialle selinmakuulle ilman tyynyä. Koettaa siinä oikaista silkan painovoiman avulla köyryt hartiat ja lanneselän notkon.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #4 : 02.11.14 - klo:19:12 »

Tavisrintauinti on konttoriköyryn vastaliike.

🇫🇮

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #5 : 03.11.14 - klo:20:00 »
Mie tykkään harrastaa hyötyliikuntaa: marjastus, sienestys, haravointi jne.
Eilen hyötyliikuin jalkapatikassa jumalanpalvelukseen, joka on taas siirretty lähellämme olevasta kirkosta 8 km:n päähän seurakuntakeskukseen. Menomatkalla kastuin niin perusteellisesti, että liftasin takaisinpäin. Lähtiessäni oli pouta, mutta sää muuttui kohta alkumatkasta. Hauskaa se siitä huolimatta oli.   :hiipia: 
Pyryharakka

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #6 : 04.11.14 - klo:18:07 »
Hankin askelmittarin. Suositus on 10000 askelta päivässä, joka onnistuu stadissa asiointireissuillakin kohtalaisen helposti, mutta maalla on työläämpää, jos kävely maantietä yhteen suuntaan ja takaisin ei innosta. Jos tavoite ylittyy neljänä päivänä viikossa, olen tyytyväinen. Energiankulutusta voi sitten säädellä kävelynopeudella.

Mt

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #7 : 04.11.14 - klo:19:21 »
On ollut ajatuksissa hankkia sama laite.  Olen laiskahko lähtemään aina samoille kaduille täällä jossa olen näitä raitteja rampannut vuodesta 1968.  Siksi olemme ottaneet tavaksi ajaa autolla johonkin tiettyyn kohteeseen ja kävellä siellä .  Sitten taas maistuu tutut tienoot jonkin aikaa.

Muutoinkaan en ole koskaan ollut kuntourheilija. Vain aamujumpat tässä netin vierssä olevalla Tunturin kuntolaitteella teen, venyttelyt ja portaiden edestakainen kulkeminen ovat piha- ja mökkihommien ohella kuntoilumuotoni.
En pidä uimahalleista, jumpata en voi rasitusastman takia, sama pyöräilyn kanssa. Se on siis vain tätä kävellen liikkumista enimmillään.
Taidankin toivoa askelmittarin joululahjaksi. :hiipia:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #8 : 04.11.14 - klo:19:45 »
Mulle tuli kylkiäisenä askelmittari kun tilasin vuoden D-vitamiinit.
Käytän säännöllisesti...siis D:tä kun Suomen kesä on lyhyt ja aurinkokaan ei paista aina, kesälläkään.
Mutta annoin sen tytölle, sen askelmittarin.
Olen kysynyt onko hyvä...vastaus on että on todella hyvä mittari.
No, hän kuntoileekin minua aktiivisemmin ja monipuolisemmin.  :eusa_angel:

Poissa Rajan poika

• vaivatulla mielellä
« Vastaus #9 : 04.11.14 - klo:20:04 »
Aika moneen älykkääseen puhelimeen saa ladattua askelmittariohjelman. Se sitten laskee askeleita, ainakin ulkoillessa, sieelä kun puh on yleensä taskussa mukana.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #10 : 05.11.14 - klo:04:00 »
 :026: Tääl Docens!
Tämä Leena, hän minun pitäis ulos heittää. Hän ei harrasta ulkoilua. Mutä minun on tekeminen?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #11 : 05.11.14 - klo:04:52 »

Tääl Docens!
Tämä Leena, hän minun pitäis ulos heittää. Hän ei harrasta ulkoilua. Mutä minun on tekeminen?

yLÖS, ULOS :026: JA LENKILLE. (nIILO tARVAJÄRVI)

🇫🇮

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #12 : 05.11.14 - klo:07:18 »
Aiemmin käytetty sana 'jumpauttaja' vertautui kierossa mielessäni Juhanin Jumppuun. Onko jumpassa hengellinenkin ulottuvuus? Terveessä ruumiissa on tunnetusti terve mieli*; miten on hengen laita? (*Mene saunaan kun kroppas sanoo!)

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #13 : 05.11.14 - klo:07:21 »
:026: Tääl Docens!

Eikö Leena taannoin kehitellyt jotain uutta liikuntalajiakin, sauvajuoksua? Muistuta häntä sen riemuista!

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #14 : 05.11.14 - klo:07:51 »
Aiemmin käytetty sana 'jumpauttaja' vertautui kierossa mielessäni Juhanin Jumppuun. Onko jumpassa hengellinenkin ulottuvuus? Terveessä ruumiissa on tunnetusti terve mieli*; miten on hengen laita? (*Mene saunaan kun kroppas sanoo!)
Käyn saunassa vähintään joka toinen päivä... kyllä saunassa käyminen on hengellistä. Hurskas körttiläinen minusta tulee. :icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä