Kirjoittaja Aihe: Teodikean tutkimista  (Luettu 39181 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22114
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #75 : 05.11.14 - klo:07:15 »
Minulle vain himmenee entisestään. Miksi Jumala kärsii, onko se siitä hänestä jotenkin jalostavaa? Miksi hänen, täydellisen, pitää jalostua? Voiko täydellisestä tulla täydellisempi?

Onko jalostumisen päämäärä meidän länsimaisten ihmisten pakkomielle? Onko se jonkinlaista ahneutta jatkuvan taloudellisen kasvun lailla? Sekin on hyvä pitää mielessä, että kaikki mikä nousee ylös, putoaa joskus maahan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #76 : 05.11.14 - klo:07:37 »
Sitten niiden luotujen joita kärsimys koskee pahasti voivat heittäytyä siihen ja havaita, kas Jumalahan se siinä, ja hämmästys saa siinä kärsimyksen vähän kuin sivuasiaksi.

Minunkin kahden aivosolun mielteissä on ollut.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #77 : 05.11.14 - klo:07:42 »
Tällä matkalla minulle on tullut tutuiksi monia paljon kärsineitä matkakumppaneita. Minusta he ( me ) kaikki ovat
jaksaneet osansa kantaa ja tulla toimeen vajavuutensa kanssa.
Kärsivät ihmiset, verrattuna, kärsimättömiin (  :icon_exclaim:) ovat antaneet itsensä eri tavoin Jumalan työkaluiksi.
Kärsimättömät elävät oman napansa ympärillä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #78 : 05.11.14 - klo:08:20 »
Kärsimättömät elävät oman napansa ympärillä.
Eivätkö kärsimättömät ole samanlaisia Luojan luomia kuin kärsivät? Miksi Kaiken Luoja on luonut heidät omanaparetkeilijöiksi? Miksi Kaiken Luoja ei luonut kaikkia työkaluikseen?

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #79 : 05.11.14 - klo:08:35 »
Mikko vaan ei oikein voi olla samanaikaisesti Mikko sekä Minna. Siis ihminen on yksineuvoinen.

Tarkoittaako tämä, että "kaksineuvoisina" syntyneet eivät ole ihmisiä vaan -- siis mitä? Neuvottomia?

Onko nainen, jolta on poistettu kaikki sukupuoleen viittavat elimet (kohtu, munasarjat, rinnat) edelleen nainen, ja jos on, millä perusteella? Onko mies, jolta on poistettu miehisyyteen viittavat elimet yhä mies, ja jos on, millä perusteella? Ovatko he edelleen ihmisiä, ja jos ovat, millä perusteella? Jos peruste on se, että Jumala on heidät sellaisiksi luonut, ihmisen asia ei ole sanoa, että ihminen on yksineuvoinen.

Anteeksi kärkkäyteni. Kyselen kuitenkin, koska minut on ilmeisesti luotu kyseleväksi  :)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #80 : 05.11.14 - klo:08:39 »
Oman napani ympärillä olen viettänyt suuren osan elämästäni. Se aiheutti kärsimättömyyttä kahdella tavalla.
En kärsinyt mitään epäonnistunutta lähelläni, olin kukko tunkiolla. Olin myös nopea, hyvin nopea, ja kärsimätön odottamaan. Vauhtisokea nykysuomeksi.

Tämän minä-minä-asennoitumisen seuraus oli Jumalan antamat kärsimiset sielussa ja ruumiissa. Kun henki alkoi kulkea ( kiitos hengitysharjoitusten ) monet kivutkin helpottivat. Näin mennään toistaiseksi. Mitä on edessä, sitä ei voi tietää.
Se miksi on näin, että olemme näin luotuja, erilaisia, on Jumalan salainen asia. Olemmehan vain luotuja kuten kivetkin. Oppi ennaltamääräytymisestä on minulle vieras kaikilta puoliltaan.
On vain Jumala, me emme ole mitään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #81 : 05.11.14 - klo:08:44 »
Tarkoittaako tämä, että "kaksineuvoisina" syntyneet eivät ole ihmisiä vaan -- siis mitä? Neuvottomia?

Onko nainen, jolta on poistettu kaikki sukupuoleen viittavat elimet (kohtu, munasarjat, rinnat) edelleen nainen, ja jos on, millä perusteella? Onko mies, jolta on poistettu miehisyyteen viittavat elimet yhä mies, ja jos on, millä perusteella? Ovatko he edelleen ihmisiä, ja jos ovat, millä perusteella? Jos peruste on se, että Jumala on heidät sellaisiksi luonut, ihmisen asia ei ole sanoa, että ihminen on yksineuvoinen.

Anteeksi kärkkäyteni. Kyselen kuitenkin, koska minut on ilmeisesti luotu kyseleväksi  :)

Hei ! Iskit oleellisen kysymyksen. Olen samaa yrittänyt selittää itselleni. Siitä olen kirjoittanutkin, että meissä kaikissa on ilman sukupuolitunnuksiakin sekä miestä, että naista.  Parisuhteessa on kysymys myös hoivaamisesta. Yleensä naishormoonit tuottavat hoivaajia. Mutta rakkaus tuottaa myös miehistä omaishoivaajia.
Yksineuvoisuus on vierasta minulle myös. Olemme "sekasikiöitä ".  Joka ei tätä hyväksy, tuomitsee Jumalan työn.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #82 : 05.11.14 - klo:09:57 »
On vain Jumala, me emme ole mitään.

Miksi meidät on luotu ei-miksikään? Kuulostaa ajanhukalta tai -vietteeeltä. Oliko Jumpulla niin tylsää, että piti kehittää peli?

Onko ihimiskunta jokin alkeelllinen testiversio (näyttää bugittavan aika pahasti)?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #83 : 05.11.14 - klo:11:15 »
Ajatuksen napparin Mestari Eckart´n teoksesta Sielun syvyys, ja hyväksyin sen uuden ajattelun lähtökohdaksi.

Kun Jumala loi, kaikki mitä syntyi oli  luotuja.  Samalla peili jumalasta. Ilman Jumalan läsnäoloa ihmisessä ei ole mitään. Ihminen ilman Jumalaa on siis Ei Mitään. Olemme kuin kaivo johon on viskelty jos jotakin, siksi kaivo tulee pudistaa. Sen jälkeen se täytetään puhtaalla vedellä, Jumalan hengellä. Se on yhtyminen jumalaan, mysteerio.

Tässä linkki :  http://www.teologia.fi/opinnaytteet/pro-gradut/641-mestari-eckhartin-mystiset-saarnat



Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #84 : 05.11.14 - klo:19:30 »
Onko nainen, jolta on poistettu kaikki sukupuoleen viittavat elimet (kohtu, munasarjat, rinnat) edelleen nainen, ja jos on, millä perusteella? Onko mies, jolta on poistettu miehisyyteen viittavat elimet yhä mies, ja jos on, millä perusteella? Ovatko he edelleen ihmisiä, ja jos ovat, millä perusteella? Jos peruste on se, että Jumala on heidät sellaisiksi luonut, ihmisen asia ei ole sanoa, että ihminen on yksineuvoinen.

Eikös näitä asioita käsitellä sukupuolentutkimus-nimisellä tieteenalalla, jossa lienee myös erityinen queer-tutkimuksen suunta. Sukupuoli sosiaalisena konstruktiona lienee yksi peruslähtökohdista. Joidenkin queer-suuntauksen edustajien mukaan vapaan ihmisen ei tulisi olla pakotettu määrittelemään sukupuoltaan perinteisen kaksijaon mukaan. Lisää tietoa tästä asiasta (josta en tiedä paljon mitään) löytyy syöttämällä hakukoneeseen sana queerfeminismi.

Jos olen osallistunut asevelvollisuuskutsuntoihin, ollut potilaana Naistenklinikalla ja kävellyt 15 metriä 47 numeron punaisilla korkokengillä, niin voitaisiinko minulle myöntää näillä ansioilla varttiqueerin paperit?

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #85 : 05.11.14 - klo:22:19 »
Tarkoittaako tämä, että "kaksineuvoisina" syntyneet eivät ole ihmisiä vaan -- siis mitä? Neuvottomia?

Onko nainen, jolta on poistettu kaikki sukupuoleen viittavat elimet (kohtu, munasarjat, rinnat) edelleen nainen, ja jos on, millä perusteella? Onko mies, jolta on poistettu miehisyyteen viittavat elimet yhä mies, ja jos on, millä perusteella? Ovatko he edelleen ihmisiä, ja jos ovat, millä perusteella? Jos peruste on se, että Jumala on heidät sellaisiksi luonut, ihmisen asia ei ole sanoa, että ihminen on yksineuvoinen.

Anteeksi kärkkäyteni. Kyselen kuitenkin, koska minut on ilmeisesti luotu kyseleväksi  :)

Saahan sitä mutta suuntausin nuo tietäjälle itselleen. Joyce mcDougall on etevä analyytikko ja Theatres of the mind ihan kelpo luettavaa.  Kovin avara psykoanalyyttinen essee ei ole täällä kelpo koska itse kirja on helppo hankkia ja lukea.

Neuvottomaksi ei pidä koskaan jäädä.  :003:  vaikkei olekaan kaksineuvoinen  :003:

Mutta kyse on lähinnä siitä että vaikka se kävisi kätsysti en vaan voi siittää itselleni lasta vaikka olisi kohdut ja kaikki. Kokonaan muuta on sitten tuo että kerrassaan kokee kuuluvansa väärään sukupuoleen ja korjauttaa asian. Niin, ja vaikka hedelmöitettäisiin on se sperma revittävä jostain.

Paha juttuhan tämä on kaikkiaan.
Niin paljon on väärin tässä maailmassa.  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #86 : 05.11.14 - klo:22:25 »
Millä perusteella en saisi olla nelijakoperusteinen?  Jakaudun mieheen ja naiseen mutta lisäksi entisleenaan ja tulevaisleenaan. Minua on pitkään sapettanut aikasidonnaisuus. Siinä  minulle tehdään suurinta vääryyttä. Näin on.  >:(
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #87 : 05.11.14 - klo:23:38 »
Saahan sitä mutta suuntausin nuo tietäjälle itselleen. Joyce mcDougall on etevä analyytikko ja Theatres of the mind ihan kelpo luettavaa.  Kovin avara psykoanalyyttinen essee ei ole täällä kelpo koska itse kirja on helppo hankkia ja lukea.

Kiitos muistutuksesta, yksi lemppareitani. On hankittu ja luettu hiirenkorville, pitääpä pyyhkiä siitä pölyt ja lukea uudestaan.. Myös saman kirjoittajan Theatres of the Body ja Plea for a Measure of Abnormality ovat kiinnostavaa luettavaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #88 : 06.11.14 - klo:04:31 »

   Hä!

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #89 : 06.11.14 - klo:07:14 »
Tykkään lukea Jerry Cottonia.
wilhelmi niskasen jäljillä