Minusta on niin outoa kutsua Irakia ja Irania primitiivisiksi maiksi. Siellä kun oli korkeakulttuuria ja keskushallinto ja kirjanoppineita jo silloin, kun Suomessa kansoittivat hylkeenmetsästäjien pienet keskenään erämaista nahistelevat heimoyhteisöt. Ja siellä keksittiin maanviljely. Raamatustakin muistamme Kaksoisvirran maan, Babylonian. Ja mahtavat Persian kuninkaat. Eikä islam tuota kaikkea hävittänyt; islamilaisissa kalifaateissa säilytettiin ja kehitettiin edelleen antiikin sivistystä.
Se on sitten toinen juttu, mistä on saanut alkunsa luoteiseurooppalainen individualismi. Mitä perhe-elämään tulee niin islamilla ja kristinuskolla on eroja, mutta vielä enemmän saattaa niissä asioissa olla paikallisia tapakulttuurieroja ja kirkkokuntien, lahkojen ja suuntausten välisiä eroja. Suomalainen luterilainen kristitty voi erota ja avioitua yhtä kätevästi kuin muslimi konsanaan, mikä voi katolilaiselle olla kauhistus. Ja mahtaako meidän tataari-isät vahtia tyttäriään yhtä visusti kuin etiopialaiset kristityt isät?
Näin jokusen kauppamiehen ja muun lähi idässä businesta tehneen nähneenä, en voi kuin todeta, ett' pena ja öppis miettivät kansasta tai heidän historiastaan, mun mielestä oikein.
Penan mietykset somalialaisista samaa mieltä kuin itse.
Työtä tehneenä somalinaisen kanssa, kun mua monessa paljon Jeesuksen opetuksia fiksumpi.
Omat ennakkoluulot vei mut kauas hänestä, mun siis ahkera hmm, alainen, mutta paljon mua fiksumpi ja akateettisempi, vaikka, näin ja noin, niin ei ehkä älykkäämpi, no ehkä .
Jotenkin jotkut nää maahan tulleet niin, niin niinkuin tää somali nainen, kun kertoi, kun alkoi tulla lähempi ja lähempi ammus ääni, hun sag, at , et silloin alkoi tulla tarve lähteä.
Minulla ei isoja antipatioita somaleja kohtaan, mutta tietysti kulttuuri nais mies, heillä ja mulla erilainen ja siksi joskus ärähdän rasistisesti.