Kirjoittaja Aihe: TULEVAISUUS ???  (Luettu 38601 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
Vs: TULEVAISUUS ???
« Vastaus #45 : 02.10.14 - klo:09:34 »

Takki on käytettävä loppuun; se on viisautta.

🇫🇮

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #46 : 02.10.14 - klo:09:52 »
Muistan 60-luvulla kansakoulussa tehtiin piirustuksia ja aineita kirjoiteltiin millaista kuviteltiin olevan
vuonna 2000. No se siitä, oli ne vähän lennokkaampia ajatuksia meikäläiselläkin, kuin todellisuus oli.

Samaa aihetta keskusteltiin seurakuntapiirissä joskus 80-luvulla, meitä oli kolme miestä jotka
keskusteltiin aiheesta varsin vilkkaasti. Vanhin meistä, edelleen elossa, totesi ja ihmetteli miksi
nuorilla miehillä on noin negatiivisia ja pessimistisiä ajatuksia.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #47 : 02.10.14 - klo:10:19 »
Onhan se niinkin, että monet menneiden vuosikymmenien uhkakuvat ovat jääneet taakse. 1968 perustettu Rooman klubi tuotti teoksen nimeltä Kasvun rajat ja loi käsitteen väestöräjähdys. Onneksi niiden näkymät eivät ole ihan vielä totta.

Poissa Lothar

• Istahtaa penkin päähän veisaamaan
« Vastaus #48 : 02.10.14 - klo:16:26 »
Onhan se niinkin, että monet menneiden vuosikymmenien uhkakuvat ovat jääneet taakse. 1968 perustettu Rooman klubi tuotti teoksen nimeltä Kasvun rajat ja loi käsitteen väestöräjähdys. Onneksi niiden näkymät eivät ole ihan vielä totta.
Väestö räjähtää enää vain Afrikassa. Maapallon kestokykyä kulutamme tällä 7 miljardin porukalla nyt 1,5 maapallon verran. Lähin asuttava planeettaa on niin kaukana ettei nyt nähtävissä olevalla tekniikalla sinne päästä.Porukka kasvaa vielä tuonne 10 miljardin kieppeille ja tasaantuu siihen. Silloin meitä on kahden maapallon verran. :icon_cool:

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #49 : 02.10.14 - klo:16:59 »
Monet stallareista ovat hengissä ja voimissaan. Takkeja on tosin käännelty.

Takin kääntö lasketaan eroonpääsyksi!

Lapsuudessani avaruustekniikka oli se iso juttu, jonka piti mullistaa tulevaisuus. Olihan juuri tehty ensimmäinen kuulento. Silloinen PYP (Pohjoismaiden Yhdyspankki) järjesti lapsukaisille piirustuskilpailun, jossa piti piirtää tulevaisuuden pankki. Eipä ollut minun työni kovinkaan näkemyksellinen: Pankkikonttoreita oli kyllä sijoitettu eri planeetoille, mutta ihmiset jonottivat tiskeille ihan kuin siihen aikaan Maan päällä. Ettei olisi konttorien nimenäkin ollut edelleen PYP.

Tietotekniikkahan se arkielämän mullisti, tuon pankkiasioinninkin. Avaruustekniikalla on vain apulaisen rooli satelliittien muodossa. Avaruuteen menevätkin ihmisten sijasta bitit, jolloin pankkiasiatkin hoituvat kotisohvalta. Missähän nämäkin tässä näpyttelemäni bitit ehtivät käväistä, ennen kuin näytöillenne päätyvät?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #50 : 02.10.14 - klo:17:35 »
Paremmasta yhteisöstä paremmassa yhteiskunnassa on kaikkialla unelmoitu jo kauan. Näin suomalaiset:

http://www.sosiomedia.fi/utopia/suomi_artikkeli.htm
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #51 : 03.10.14 - klo:20:15 »
 :)
Kiehtovaa luetavaa tämä osio.

En turhaan taaskaan avannut foorumia :)

Tulevaisuudesta en nyt muuta kuin, että körttifoorumin porukkaan voi aina luottaa, vaikka olisi kuinka kiperiä kysymyksiä, niin joku vastaus tänne aina tulee *:)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #52 : 04.10.14 - klo:01:29 »
Näen monen kehityskaaren kääntyneen laskuun. 60-luvulla tulevaisuus näytti valoisalta, mutta menikö se jo ohi? Silloin rakennettu rapautuu.

Historiaopusten ääreltä: kuuskytluku ohittui jo seitsemänkummentäluvulla, silloin oli energiakriisi. Juu, muistan minä. Tiskejä kun pesin ja tuli vain haaleaa vettä niin luulin ettei  enää tulekan lämmintä sen takia ja mites tämä keittiö nyt. Kiehutin tiskivettä ja ihmettelin kun sähkö kumminkin riitti.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #53 : 08.10.14 - klo:19:57 »
 :-\
Pikkaisen hävettää, kun aloitan jonkun aiheen ja sitten en ole ottamassa kantaa siihen.

Pahoittelen,, kuitenkin luen aina kun saan työ ja masis ja muilta esteiltä miksi en täällä, niin aikaa ja suoriudun kaiken.
Ihan miettien. Välillä kaksi harmaata aivosolua ihan kohtaa ja saan paljonkin irti. Varsinkin tänne körttikselle eksyessäni.

Takinkääntämisestä, että kyllä sitä on minullakin tapahtunut aikojen saatossa jokunenki kerta.

Kerran vuosia ellei jopa vuosisata sitten satuin linja autoon Tukholmassa ja Daniel, Tanelipapin viereen.
Olin silloin nuori vasta uskonnollisen murroksen löytänyt ja osannut silloin itseäni sijoittaa mihinkään suuntaukseen.
Melkoinen kait sattuma, että Tanelin viereen bussissa istahdin :)
Ja tietty alkoi juttu luisua uskonnollisiin asioihin.
Ja kun olin nuori, niin minustahan ei Taneli körttipappi oikein nyt tajunnut missä sitä nykyaikana näissä uskonnollisissa kuvioissa mennään.

Vuosia on vierähtänyt ja Taneli vaan on kirkkoherrana ja körttinä ja kummasti takkia on tullut käänneltyä ja nyt aika paljon heränneiden piireissä sitä ollaan :)

Tulevaisuudesta jokunen Hengenmies, kuten Niilo Ylivainio ja jokunen muun, muistaakseni Tapani Suonto näkivät tai kokivat, että viimeisin aika on sellainen jolloin vanhan ajan luterilainen kirkko täyttyy.
Sitähän herännäisyyskin on luterilaisuutta isoimmillaan.
Vaikka tämä liike tuntuu vanhusten porukalta, niin itse uskon tämän kasvuun, vaikkakaan eihän se mikään hyve ole miten iso joku puulaaki on, vaan että uskon tällä liikkeellä olevan tulevaisuutta.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #54 : 31.10.14 - klo:19:16 »
Muistan 60-luvulla kansakoulussa tehtiin piirustuksia ja aineita kirjoiteltiin millaista kuviteltiin olevan
vuonna 2000. No se siitä, oli ne vähän lennokkaampia ajatuksia meikäläiselläkin, kuin todellisuus oli.

Samaa aihetta keskusteltiin seurakuntapiirissä joskus 80-luvulla, meitä oli kolme miestä jotka
keskusteltiin aiheesta varsin vilkkaasti. Vanhin meistä, edelleen elossa, totesi ja ihmetteli miksi
nuorilla miehillä on noin negatiivisia ja pessimistisiä ajatuksia.

Mäkin muistan, kun nuorena oltiin tupakalla ja mietittiin millaista ois vuonna 2000 ja missä kukin ois.

No jotain tenukeppinä siellä ja toinen tuolla.
Eniten oltiin korttelin kakaroina huolissaan sen nyt muistan siitä, et ollaanks vielä samaa jengiä :)

No ei olla, kun jokusen kanssa vielä. Onneksi edes jokusen.

Jotenkin mielsin itseni suurinpiirtein sellaiseksi töitten osalta kuin olen nyt, vaikkakkin paremmin menestyneeksi myyntiukoksi :)

Maailmaa mietin, että ollaan atomisodan jälkeisillä rauniolla :)
Onneksi ei vielä olla, vaikkakaan se uhkakuva noruudesta ei ole hävinnyt.

Kiitos suuri kaikille jo kirjoittaneille.
Oon aika töpinöissäni näistä kirjoituksista tänne, jotenkin osuu mun sielunmaisemiin.
Mikä aivomyrsky tähän osioon onkin teiltä tullut.
Tätä pitää tutkia toistekkin ja toiste.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #55 : 31.10.14 - klo:19:48 »
Tuosta vv:n mainitsemasta atomisodan pelosta tuli mieleen...
Olikohan se 60-luvun alussa Kuuban kriisin, JFK:n ja Hrutshovin aikaan jotenkin konkreettisempaa kuin nykyisin? Vai oliko toisella kymmenellä olevan nassikan näkökulma toinen kuin huru-ukon? ....siis itsestäni puhun...

Omista 2000 vuoden piirustuksista muistan että oli monenmoista kulkuvälinettä, mentiin lujaa eikä jalat koskettaneet maata.
Nykyisin jalat ei kosketa maata, kun mielikuvitus lentää.  :003:

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #56 : 31.10.14 - klo:20:30 »
Kuten olen kertonut minulla on tietty muistuma ilmapommituksesta vaikka en kai ollut kuin 1-vuotias. Olen miettinyt siksikö olen niin säikky koville äänille.
Muistan pelänneeni lapsena, että sota tulee ja isä joutuu taas sotaan. Olin ilmeisesti kuullut vanhempieni puhuvan sotakokemuksistaan vaikka ei niitä meille lapsille suorastaan kerottu.

Eri asia lienee miksi pelkään naamioita, muistanko myös kaasunaamioita nähneeni ? Eniten kammoan klovneja, on meitä muitakin koska pelolla on oikein nimikin.  http://tieku.fi/uutiset/klovnit-herattavat-pelkoa-ranskassa

Näitä tänään halloween-naamioituneita en oikeastaan pelkää, mutta en niistä pidäkään.

Pimeyden ja pahan valta on näyttäytynyt viimepäivinä runsaasti monenlaisin muodoin. Niitä vastaan on arvaamatonta käydä muuten kuin esirukouksin .  Erittäin tärkeää on huomata ympärillään pahoinvoivat lähimmäisemme. Pieni ele, sana, ehkä hymykin voi avata lukkiutuneen mielen. Ammattiapua on ja sitä on lupa pyytää.
Olemmeko saavuttaneet nyt Raamatussa puhutun ahdistuksen ajan, sen kaltainen alkaa meno olla maailmassa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #57 : 01.11.14 - klo:12:32 »
Siinänä kaksi viisasta, mutta Leena ei minua pelota. Hän on niin fiksu ja ystävällinen henkilö. Kannatan Suomen liittymistä NATOon samana päivänä kun Venäjä siihen liittyy. Se olisi sitten turvallista. Tai sitten ei.

Kiitos!.  :060:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #58 : 02.11.14 - klo:12:36 »
Tulkaa yhteen oi kirjoittelijat ja profetoivat, niinku mä, jotka profetoitte kynillä "sanokaa missä ajassa mennään"?

Jotenkin tuntuu, että ajat ne muuttuu?

http://www.youtube.com/watch?v=QqvUz0HrNKY

Olen samaa miettinyt ja nimittäisin uusliberalismiksi. Ominaista on edellisen kauden postmodernismin antiteesi.  Sitä kuonnehti ääretön erilleen pääsyn tarve ja niin, pidän Hegelistä mutta ilman sitäkin äijää minusta ajan kysymys on suuri yksinäisyys,  kuulumisen yhteisöllisyyden tarve, uskonnon tarve, jopa ateistisen uskonnon.  Semppakurssilla  on ateisti joka tutkii ateistikirkkoja ( käsitteellisesti vaikeaa kun alkukielinen Kyrioy. tarkoittaa "herran" eli on genetiivimuoto sanasta kyrios, viimeinen yy siinä on ääntymätön. Ja datiivi eli omegaloppuinen on kanssa jotain kuin herrassa olevainen.  No hän tekee kuitenkin minulle sopivasti tuötä "spiritualiteetista perustarpeena" ja olisin innoissani jos tekisi kelvollista yhdessä minun kanssani, kun vain suostuisi määrittelemään käsitteensä. Nyt hän ei ainakaan dispositiossa tee sitä ja on vähän yliherkkä asialleen.

Kuitenkin alta häämöttää, kuten keskustelussa, että kun potkaistiin lopullisesti kaikesta irti, on alettu kaivata kotia uskontoa ja isänmaata, jotakin jota vaikka kuinka erikoisin ehdoin voisii nimittää pyhäksi. Ongelmaksi jäävät nuo perin erikoiset ehdot, joiltakin osin kyse on korvikkeesta jollainen jättää tyhjän olon. Kurkkua kuristi kun luin ne keskusteluketjut.

Vaikeinta on, on potkaistu irti menneisyydestä. Historiasta luopuminen on vaarallista. Ellei ihminen tiedä mistä hän tulee, hän ei varmasti osaa määritellä paikkaansa kartalla. Kun ei näköjään ole edes karttaa.

Kolme suurta kysymystä, erillisyys, mahdollisuus olla vain yhtä sukupuolta, elämän rajallisuus nähdään pahoina ja rajoittavina kun katselee.  No ne ovat, kivempaa olusi jos ei niin olisi, mutta realiteeteista luopumisella on hintansa! 

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #59 : 02.11.14 - klo:14:36 »
Tuo Leenan pohdinnan viimeinen kappale suorastaan huutaa osallistumaan !

- Erillisyys.   Mielestäni se saa lähtönsä siitä mitä me olemme syntymässämme saaneet. Lahjat. Ne tulisi ottaa käyttöön. Jokaiasella on jotakin. Se on annettu jaettavaksi. Lääkäreille parantamisen viisaus. Taiteilijoille lahja koota kuulemaan ja näkemään taitavaa työtä. Sekä kauneutta, että elämän rumuttakin. Opiksi.
Kirvesmiehille voimaa ja taitoa, ruokkijoille ruokittavia. Jokapaikanhöylät ovat harvassa.

- Sukupuolisuus.   On kysymys suuremmasta asiasta kuin olla mies tai nainen.  Kaikissa nämä ominaisuudet eivät ole 100-0.  Jumala luo muitakin muotoja, kaikki  ovat ihmisiä jotka osaavat puhua ja erottavat hyvän ja pahan. Sietokykyä erilaisuutta kohtaan, itse emme ole kaikki oikeassa.

- Elämän rajallisuus. Vähitellen olemme oppineet hyväksymään sikiämisen säännöstelyn. Konseja on monia ollut aina.  Kysymys kuuluukin: Entä loppu erityisissä tapauksissa. Vastaaminen on vaikeampaa kuin kysyminen.
Kun asia tulee omakohtaiseksi, jopa sen ajatteleminen on kirkoissa otettava vakavasti.

...