Kirjoittaja Aihe: Hyviä ehdotuksia puhujiksi Lapuan 2014 ja muille Herättäjäjuhlille  (Luettu 41923 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

• Vieras
Kai Sadinmaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
Mietin millainen mahtaisi olla fb -vihamiesystäväni, joka ainoana ei matsin jälkeen katkaise välejä, eli Antti Pentikäinen. Tunnustan tämän kumpuavan puhtaasti uteliaisuudesta.

Henkilö jota esittäisin hyvin, hyvin varteenotettavana vaihtoehtona, on Tomi Karttunen, toinen sinne kyllä vieraaksi haluava, potentiaalinen kieltäytyjä, 
on toinen Karttunen, eli Joensuun evl kaupunkiseurakunnan kirkkoherra... Ainakin oli.  Myyrä, tiedätkö hänestä onko vielä?

Tomi on tosi mukava, aktiivinen ekumeenikko, joka on elämää kokenut mies nuoruudestaan huolimatta.  Hän tutustutti hiljan rk- piispa Teemu Sipon Siionin virsiin, joihin vm. suuresti mieltyi. Petri Karttunen on viisaimpia tuntemiani henkilöitä.   Ylipäänsä siellä Karttulassa on viisausesiintymä.
« Viimeksi muokattu: 19.10.13 - klo:12:34 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Mansipaani

• ystäväkansaa
Peukutan myös omasta puolestani ex-Joensuulaisena Petri Karttusta. En ole tietoinen herätysliiketaustastaan, ei ole tullut esille.

myyrä

• Vieras
Peukutan myös omasta puolestani ex-Joensuulaisena Petri Karttusta. En ole tietoinen herätysliiketaustastaan, ei ole tullut esille.

Körtti(henkinen). Aika hyvä veto  :icon_cool:

Poissa Leena

• ystäväkansaa

Täysin puhdasverinen körtti hän on. Körttiläisestä perheestä ja suvusta. Hänen kanssaanhan minä ensimmäisenä tyrmistyin, kun menin ja  kysyin mitä kirkko opettaa johdatuksesta.  

Hän kun vastasi että on tuommoinen alatien körtti.  

Minä en kehdannut silloin ilmoittaa, etten oikein muista mikä semmoinen körtti on, enkä varsinkaan että mikä ihmeen alatie. Sen jälkeen tosin synkkasi, hänestä sain taas oppaan joksikin aikaa.  Yhä minä lähetän hänelle Herättäjäjuhlilta kortin. Se on vitsikästä, tiedän hyvin hänen jossain siellä vilinässä liikuskelevan. Joskus on törmäiltykin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Mansipaani

• ystäväkansaa
Täysin puhdasverinen körtti hän on. Körttiläisestä perheestä ja suvusta.

Ok. Pidin kovasti hänen saarnoistaan.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Minäkin ehdotan Sadinmaata. Hän on uskottava nykyaikainen versio Vanhan testamentin pienistä profeetoista.

Poissa mt

• ystäväkansaa
Mielenkiintoinen kysymys on se, olisiko puhujan hyvä olla ns. herännäishenkinen ja jos olisi, miten ja missä määrin. Herännäishenkisyys on tietysti tavattoman epämääräinen käsite, mutta ehdotan herännäishenkisyyden operationaaliseksi määritelmäksi tähän keskusteluun seuraavaa:

"Herännäishenkinen ihminen on jonkin verran kuluttanut seurapenkkiä, omistaa Siionin virret -kirjan ja pitää sen virsiä itselleen läheisenä."

Mielestäni jonkinlainen herännäisyyden tuntemus ja läheiseksi kokeminen on puhujalle hyväksi ainakin siinä mielessä, että silloin hänellä on jonkinlainen käsitys herättäjäjuhlien kuulijakunnasta kaikessa moninaisuudessaan.

Mt

myyrä

• Vieras
Mielenkiintoinen kysymys on se, olisiko puhujan hyvä olla ns. herännäishenkinen ja jos olisi, miten ja missä määrin. Herännäishenkisyys on tietysti tavattoman epämääräinen käsite, mutta ehdotan herännäishenkisyyden operationaaliseksi määritelmäksi tähän keskusteluun seuraavaa:

"Herännäishenkinen ihminen on jonkin verran kuluttanut seurapenkkiä, omistaa Siionin virret -kirjan ja pitää sen virsiä itselleen läheisenä."

Mielestäni jonkinlainen herännäisyyden tuntemus ja läheiseksi kokeminen on puhujalle hyväksi ainakin siinä mielessä, että silloin hänellä on jonkinlainen käsitys herättäjäjuhlien kuulijakunnasta kaikessa moninaisuudessaan.

Mt

Arvasin, että tällaisia kommentteja alkaa tulemaan. Samalla vanhalla, elähtäneellä linjalla aiotaan jatkaa. Uskallusta uuteen ei ole.

No, eipä minua henkilökohtaisesti haittaa, kun käyn vain sellaisissa tilaisuuksissa, joissa puhujalla on jotain todella kiinnostavaa sanottavaa, eikä iänikuisia vanhoja fraaseja, ikivanhoja virsiä ja kaiken jatkamista ja jatkumista niin kuin aina ennenkin. Se, että näitä vanhoja virsiä esittää nuorisokuoro, ei tee hommaa yhtään sen paremmaksi.

Olenpahan ainakin kirkossa ja haluan sen uudistuvan. Kirkosta onneksi kuuluu välillä toivon ääniä, päinvastoin kuin vanhoista herätysliikkeistä.

Poissa mt

• ystäväkansaa
Arvasin, että tällaisia kommentteja alkaa tulemaan. Samalla vanhalla, elähtäneellä linjalla aiotaan jatkaa. Uskallusta uuteen ei ole.

Ei kysymykseni ollut kommentti mihinkään yksittäiseen viestiin, vaan yleisluontoinen tiedustelu, koska olen kiinnostunut siitä, mitä ihmiset tästä asiasta ajattelevat. Keskustelun siemeneksi esitin yhden näkökulman asiaan. Se ei kuitenkaan kuvaa jäännöksettömästi näkemystäni asiasta.

Jos olet sitä mieltä, että herättäjäjuhlien seurapuheet ovat viime aikoina olleet elähtäneitä, olisi mielenkiintoista, jos kertoisit näkemyksistäsi vähän konkreettisemmin.

Joitakin näkemyksiäni seurapuheesta ja herättäjäjuhlapuheesta on viestissä
http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=3317.msg122933;topicseen#msg122933

Kuulijakunnan ja tilaisuuden luonteen tuntemus on puhujalle hyväksi missä tilanteessa tahansa. Jos olisin valitsemassa työväen vappujuhlan puhujia, pitäisin suotavana, että puhuja on edes kerran käynyt vastaavassa tilaisuudessa. Aivan kylmiltään tuleva puhuja voisi kyllä tuoda esiin uusia, työväen vappujuhlassa ennen kuulumattomia näkökulmia, mutta niiden perillemenon laita voisi olla niin ja näin.

Mt

myyrä

• Vieras
Ei kysymykseni ollut kommentti mihinkään yksittäiseen viestiin, vaan yleisluontoinen tiedustelu, koska olen kiinnostunut siitä, mitä ihmiset tästä asiasta ajattelevat. Keskustelun siemeneksi esitin yhden näkökulman asiaan. Se ei kuitenkaan kuvaa jäännöksettömästi näkemystäni asiasta.

Jos olet sitä mieltä, että herättäjäjuhlien seurapuheet ovat viime aikoina olleet elähtäneitä, olisi mielenkiintoista, jos kertoisit näkemyksistäsi vähän konkreettisemmin.

Joitakin näkemyksiäni seurapuheesta ja herättäjäjuhlapuheesta on viestissä
http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=3317.msg122933;topicseen#msg122933

Kuulijakunnan ja tilaisuuden luonteen tuntemus on puhujalle hyväksi missä tilanteessa tahansa. Jos olisin valitsemassa työväen vappujuhlan puhujia, pitäisin suotavana, että puhuja on edes kerran käynyt vastaavassa tilaisuudessa. Aivan kylmiltään tuleva puhuja voisi kyllä tuoda esiin uusia, työväen vappujuhlassa ennen kuulumattomia näkökulmia, mutta niiden perillemenon laita voisi olla niin ja näin.

Mt

Well, siitä on vuosia, kun olen viimeksi ollut Herättäjäjuhlilla. Seurapuheita kyllä olen kuunnellut tarkasti viimeisten juhlieni jälkeenkin netistä sekä myös lukenut niitä ja niihin käsitykseni perustuu. Tosin viime juhlia en enää kuunnellut ja vain pari puhetta luin. Ilmeisesti tämä kaikki on tapahtunut samanaikaisesti yhteiskunnallisen ja poliittisen heräämiseni kanssa. Samalla meni kiinnostus ja aikaisempi innostus Siionin virsiin - olen kokenut niistä muutamat, erityisesti vanhemmat, poliittisesti äärioikeistolaisen tuntuisiksi, niin erikoiselta kuin se voi joistakin kuullostaa. Tai sitten liitän ne automaattisesti tiettyihin tapahtumiin ja henkilöihin.

Tottahan se on, että jokaisen porukan tilaisuuksissa, niin poliittisten puolueiden, kirkollisten järjestöjen ja herätysliikkeiden ym. juhlilla puheet on tarkoitettu nimenomaan niiden vakiokannattajille. Näin myös työväen vappujuhlien ja Herättäjuhlien puheet. Olen parina viime vuotena ehkä vähän naivisti ajatellut, että körttiläisyys voisi olle liike, joka voisi muuttaa esim. kirkkoa radikaalimpaan suuntaan, onhan körttisyys kuitenkin kirkollista. Siinä olen ollut väärässä. Vieläkin esim. täällä on keskusteltu punaisen värin käytöstä vaatteissa ynnä muuta tänä päivänä aivan uskomatonta juttua.

Mahdollisesti tässä on tullut hengailtua aivan väärän porukan liepeillä. En ole sitä(kään) vaan tajunnut. En ajattele ollenkaan, mitä minulle tämän ainutkertaisen elämän jälkeen tapahtuu. Mielestäni on turhaa ajatella sellaista, mistä kukaan ei voi tietää mitään varmaa. Helvettiin en usko, koska jos Jumala on rakkaus, niin miten Hän voisi kiduttaa jotain ihmistä äärettömyyksiin. En ole kyllä aina varma siitäkään, että pitäisikö tässä kirkkoonkaan kuulua, mutta tavan vuoksi kuulun ja kun kerran kuulun niin voisihan sen julistuksen saada vähän inhimillisemmäksi ilman helvetillä uhkailua ja myös enemmän tähän elämään suuntautuvaksi...

Tätä juttua voisi kyllä jatkaa loputtomiin, mutta ei jaksa ja sitä paitsi kohtaa alkaa Luontohetki telkkarissa...körttiläisyys ei siis ole minulle sopiva porukka, sen nyt huomaan. Turhaan sitä rimpuilee porukassa, jonka käsityksiä ei pidä ominaan.   

Poissa mt

• ystäväkansaa
Well, siitä on vuosia, kun olen viimeksi ollut Herättäjäjuhlilla. Seurapuheita kyllä olen kuunnellut tarkasti viimeisten juhlieni jälkeenkin netistä sekä myös lukenut niitä ja niihin käsitykseni perustuu. Tosin viime juhlia en enää kuunnellut ja vain pari puhetta luin. Ilmeisesti tämä kaikki on tapahtunut samanaikaisesti yhteiskunnallisen ja poliittisen heräämiseni kanssa. Samalla meni kiinnostus ja aikaisempi innostus Siionin virsiin - olen kokenut niistä muutamat, erityisesti vanhemmat, poliittisesti äärioikeistolaisen tuntuisiksi, niin erikoiselta kuin se voi joistakin kuullostaa. Tai sitten liitän ne automaattisesti tiettyihin tapahtumiin ja henkilöihin.

Tottahan se on, että jokaisen porukan tilaisuuksissa, niin poliittisten puolueiden, kirkollisten järjestöjen ja herätysliikkeiden ym. juhlilla puheet on tarkoitettu nimenomaan niiden vakiokannattajille. Näin myös työväen vappujuhlien ja Herättäjuhlien puheet. Olen parina viime vuotena ehkä vähän naivisti ajatellut, että körttiläisyys voisi olle liike, joka voisi muuttaa esim. kirkkoa radikaalimpaan suuntaan, onhan körttisyys kuitenkin kirkollista. Siinä olen ollut väärässä. Vieläkin esim. täällä on keskusteltu punaisen värin käytöstä vaatteissa ynnä muuta tänä päivänä aivan uskomatonta juttua.

Kiitos mielenkiintoisesta vastauksesta. Kommentoin muutamaa kohtaa.
Herännäisyyden vaikutus kirkossa ei ehkä ole kovin selvästi erottuvaa, mutta kyllä sitä varmasti on, onhan kirkon piirissä sekä työntekijöinä että aktiiveina melkoinen määrä enemmän tai vähemmän herännäisyyteen liittyvää porukkaa. Kirkon kehityssuunnan kannalta he eivät kenties ole sitä kaikkein konservatiivisinta sakkia - kysy vaikka joltain kansanlähetysläiseltä... Mitä tämän foorumin keskusteluihin punaisesta väristä ym. tulee, niin eiköhän siinä ollut kysymys enemmänkin vanhojen perinnäistapojen muistelusta ja ironisesta kommentoinnista. Tosin koetan välttää puuttumasta vaate- ja värikysymyksiin, ne ovat minulle vähän vieraita.

Siionin virsistä olet sikäli oikeassa, että jotkin niistä assosioituvat helposti 30-luvun oikeistolaisiin äärivirtauksiin, eikä aivan aiheetta, olihan Lapuan liikkeessä tietysti mukana pohjalaista herännäisporukkaa. Ei Arvo Salo aivan syyttä ottanut Lapualaisoopperaansa yhtä siioninvirttä - oli se muuten siinäkin aika vaikuttava, muistan sen vielä hyvin niiltä ajoilta. On kuitenkin hyvä muistaa, että suurin osa virsistä on peräisin ajalta, jolloin 1900-luvun poliittiset suuntaukset eivät olleet vielä kehkeytyneet.

Tätä nykyä herännäisyys on varmasti yhteiskunnallisilta näkemyksiltään hyvin moninainen. Minusta se on hyvä asia. Jos hengelliseen hartausliikkeeseen liittyisi jokin tietty yhteiskunnallinen näkemys, oltaisiin perin juurin väärillä linjoilla. Silloin asiat ovat oikealla mallilla, kun perussuomalainen, kokoomuslainen, vihreä ja vasemmistoliittolainen mahtuvat samalle seurapenkille.

Totesit, että eri liikkeiden, niin työväenliikkeen kuin herännäisliikkeenkin juhlilla puheet on tarkoitettu nimenomaan niiden vakiokannattajille. Tämä pitää varmasti paikkansa - valitettavasti. On helppoa puhua tutulle porukalle, olivet he sitten "ystäväkansaa" tai "tovereita", mutta pienellä paikalla tunnettu työväenliikkeen solidaarisuus saa ensikertalaisen tuntemaan itsensä ulkopuoliseksi. Kun puhe kerran valmistellaan, se kannattaisi lukea myös sillä silmällä, miltä se kuulostaa sellaisesta, joka on kyseisen liikkeen tapahtumassa ensikertalaisena.

Mt

Poissa Mauno

• ystäväkansaa
myyrä

Muistelen olleeni lapsena 1950- 60 luvuilla körttiseuroissa ja kuulleeni maallikon puhuvan "itkusta ja hammasten kiristyksestä." Se ei jäänyt kokemuksiini uhkailuna, vaan toteamuksena.

Tuon jälkeen en muista puheita helvetistä. Enemmän puhetta armosta, hyväksymisestä, anteeksisaamisesta ja uudelleenaloittamisen mahdollisuudesta (puhtaalta pöydältä).  Ilmeisesti helvitintuomiosta kuitenkin puhutaan paljon. myyrä on sitä uhkailua kokenut. Samoin tunnen joitakin kirkkoon kriittisesti suhtautuvia tai kirkosta eronneita, jotka eivät ole koskaan kuulleet anteeksisaamisen evankeliumia, mutta aina kirkossa käydessään helvetillä pelottelua.

Edellinen pikku sivuonteena. Varsinaiseen ketjun aiheeseen totean, että Petri Karttunen on hyvä esitys herättäjäjuhlapuhujaksi. Juhlilla on mahdollisuus kuunnella myös nuorten, naisten ja maallikoiden puheita - onko? Oman puhujaedotuslistani olen toimittanut toiminnanjohtajalle päätoimikunnan jäsenenä noin kuukausi sitten, mielenkiintoista nähdä meneekö tällä kertaa joku ehdotukseni läpi.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
En ole kyllä aina varma siitäkään, että pitäisikö tässä kirkkoonkaan kuulua, mutta tavan vuoksi kuulun ja kun kerran kuulun niin voisihan sen julistuksen saada vähän inhimillisemmäksi ilman helvetillä uhkailua

Eihän kirkossa helvetillä tms. uhkaile nykyään kukaan muu kuin juurikin Sadinmaa:

"Sinä päivänä Herra vaatii tilille maan hallitsijat. Heidät kootaan yhteen ja samaan vankikuoppaan, samaan tyrmään heidät teljetään."
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.