Kirjoittaja Aihe: Tänään 10  (Luettu 37783 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
Vs: Tänään 10
« Vastaus #60 : 25.07.13 - klo:19:29 »
Täytynee olla kansalaisrohkea ja tunnustaa, etten ole vielä uinut Suomen vesissä. Kuollessa meressä kyllä. Nyt näitten helteitten lämmitettyä jonkun matalan lammen aion uida, etten olisi vanha. Jaakon kivestä en perusta.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #61 : 25.07.13 - klo:19:31 »
Jatkan vielä vähän. Uimavedet ovat yli 10 km päässä, lähijoki on haisevaa mönjää.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #62 : 25.07.13 - klo:21:36 »
Jatkan vielä vähän. Uimavedet ovat yli 10 km päässä, lähijoki on haisevaa mönjää.

Onko sinulla autoa tai polkupyörää?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #63 : 25.07.13 - klo:21:57 »
Tänään ajeltiin siskon kanssa Keravalta tänne kotipuoleeni. Kävin näyttämässä hänelle uutta kirjastoamme. Sen seiniä on päässyt kosristamaan paikallisten kalliomaalausten kopiot. Meille selvisi, että yksi kalliomaalaus sijaitsee Mörtin kivessä.
Mahdatko Mörtti tietää, että täällä Etelä-Karjalassa on sinulla ihan ihka oma kivi?  :039:
Pyryharakka

Poissa Syterskalet

• aralla tunnolla
« Vastaus #64 : 25.07.13 - klo:22:15 »
Tänään elätin itseäni talkootyöllä. Ihan perinteisissä talkoissa eikä veroa kiertävässä aikapankissa. Eli eväät oli talon puolesta ja siitä tuo elätys.

Talkoissa laitoimme lankkua tapuliin, sillä luontoäiti oli nähnyt hyväksi kaataa pari rekkakuormaa mäntytukkimetsää muutama viikko sitten. Puut on nyt sahattu enimmäkseen isommaksi sahatavaraksi ja nehän on pinottava huolellisesti etteivät mene pilalle.

Talkoot pidetään perinteisellä sukutilalla, jonka rakennukset joku maalaisjärjellä varustettu esi-isä on sijoittanut luonnonkauniille rakennuspaikalle.
Rakennusten historia kertoo elannon muutoksista. Kivinavetassa ei käy enää hännänhuiske, vaan siella toimii puuverstas. Mattokutomoa siellä ei ole ollut, koska ei olla Pohjanmaalla.

Lankkujen tapulointi ei ole mitään ihmeellistä homma, kunhan vaan tietää perusasiat. Ja jos ei tiedä, niin voi googlettaa.
Tapulointihan on yksi pinoamistapa. Hassua, että saan kuukausipalkkaa työstä mm. pinojen parissa. Ne ovat virtuaalisia, tietokoneen sisäisiä pinoja joilla on kyllä yhteisiä ominaisuuksia klapipinojen kanssa.
Ammatin takia minua ei kuitenkaan pyydetty talkoisiin, vaan lähinnä fyysisten ominaisuuksien vuoksi.

Talkoisiin olen osallistunut jo ennen kuin kuulin murtoluvuista. Kotikylässä oli koneosuuskunta jonka puimakoneella puitiin puolen tusinan tilan viljat joka syksy. Kone vedettiin petrooli-Fergusonilla pihasta toiseen.
Jälkeen päin ajatellen osuuskunta edisti kulmakunnan sosiaalisia suhteita ja auttoi säilyttämään naapurisuhteet hyvällä tolalla.

Talkoissa on hauska seurata ryhmän toimintaa ja eri ihmisten työskentelytapoja. Isäntää ei parane liikaa opastaa että pääsee seuraaviinkin talkoisiin. Eikä isännänkään pidä liikaa opastaa.
Työkaverit kertoivat aikoinaan tarkan kollegansa valutalkoista, joissa isäntä oli kädestä pitäen opastanut miten betonia kannetaan ämpärillä. Talkoissa isännänkin pitää oivaltaa, että amatöörit ovat asialla.

Kaiken kaikkiaan minulla oli oikein mukava päivä toisin kuin arkkipiispalla, joka sai noin tuhat keskenään ristiriitaista vinkkiä kirkkoveneensä peräsimen käyttöön.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #65 : 26.07.13 - klo:09:20 »
Täytyy päivällä siirtyä Pohjanmaalle. Taas olisi lauantaina häät. Edelliset sellaiset oli kesäkuussa. Anopilla oli 26 lastelasta, joten häitä riittää vaimon suvussa. Järvi on peilityyni ja vesi lämpeni eilen pari astetta ja on nyt +20 eli uimakelposta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #66 : 26.07.13 - klo:10:43 »
Onko sinulla autoa tai polkupyörää?
Ymmärrän huolesi, koska olet ahkera uimari. Tällä iällä maalla uidaan vähemmän. On kulkuvälineitä moneen lähtöön.

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #67 : 26.07.13 - klo:22:49 »
Hiukkasen täällä vielä.
Vadelmapuskasta muistin soittaa pojalleni nimpparionnittelut Martalle, hän itse ei sattunut olemaan
kuuloetäisyyden päässä sillä hetkellä.
Olivat olleet tänään Ahvenisen Punaisella talolla sikäläisen martta-yhdistyksen 90-vuotisjuhlissa.
Martan äiti oli pitänyt puheen, myös "meidän Martan" nimppari oli siellä noteerattu. :eusa_angel:

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #68 : 27.07.13 - klo:12:15 »
Tämä päivä otettava kevyesti levon kannalta. Hellesää ei ole mikään rehkimisen paikka ainakaan minulla.
Luultavasti lähden kotimökille joksikin aikaa, siellä on aina jotenkin vilpoisempaa, on puustoa paljon.
Illalla taas kalevan kisojen seuraamista.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #69 : 27.07.13 - klo:12:28 »
Kyllä Kalevan kisat seurataan.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #70 : 27.07.13 - klo:14:33 »
Kyllä Kalevan kisat seurataan.

Niin seurataan, eilen mm. Keskisalon juoksu ja Hirvosen kuula. Kaksi kultaa tuli tänne  :109:

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #71 : 27.07.13 - klo:14:50 »
Seurataan, seurataan. Lopettelin juuri Areenasta keihään B-erän karsinnan katsomisen. Yllätyksiä ei tullut.
Kyllä Joensuun Kataja on nyt mahtiseura verrattuna Lahden Ahkeraan. Mihin lie täältä juoksijat ja hyppääjät lähteneet. Ikämiessarjoihin kai.

Eikös Joensuussa ole vielä naispituushyppääjä Sieviläinen voittajaainesta ?  Etekätalokin päässee keihään finaaliin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #72 : 27.07.13 - klo:14:58 »
R-M on näköjään hyvin asioista perillä oleva penkkiurheilija. Meillä vaimo seuraa taivaskanavilta ohjelmaa, kun minä urheilua tavallisesta tv:sta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #73 : 27.07.13 - klo:15:16 »
Yli kuusikymmentä vuotta olen seurannut yleisurheilua ja hiihtoa. Myöhemmin alkoi kiinnostaa voimistelu, tennis ja jalkapallo. Minua kiinnostaa lähes kaikki mikä liikkuu, paitsi lautasella ! :023:
Ykköslajini on kuitenkin lyhyt rata korvien välissä ja siitä seuraavat toiminnot, kuten kulttuurilajit, historia ja perinnäistavat.

Matti on nykyään passiivisempi penkkiurheilija kuin minä, vaikka onkin ent. aktiivi-urheilija.

Voi niitä aikoja kun  lapsena istuttiin rivissä hetekan reunalla ja kuunneltiin Pekka Tiilikaisen ja Paavo Noposen selostuksia milloin mistäkin kisoista. Suomi-Ruotsi maaottelut ovat niitä parhaita muistoja.

Tässä legendat äänessä:
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/kasvo_-_pekka_tiilikainen_6097.html#media=6100
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #74 : 27.07.13 - klo:15:50 »
Saapiko kysyä oliko Matti ihan huippu-urheilija, tai vaikka kansallisella tasolla, missä lajissa,
keitä kilpakumppaneita. Ajattelin vaan että olenko ehkä kuullut...varsin kova penkkiurheilija kun olen.