Tänään elätin itseäni talkootyöllä. Ihan perinteisissä talkoissa eikä veroa kiertävässä aikapankissa. Eli eväät oli talon puolesta ja siitä tuo elätys.
Talkoissa laitoimme lankkua tapuliin, sillä luontoäiti oli nähnyt hyväksi kaataa pari rekkakuormaa mäntytukkimetsää muutama viikko sitten. Puut on nyt sahattu enimmäkseen isommaksi sahatavaraksi ja nehän on pinottava huolellisesti etteivät mene pilalle.
Talkoot pidetään perinteisellä sukutilalla, jonka rakennukset joku maalaisjärjellä varustettu esi-isä on sijoittanut luonnonkauniille rakennuspaikalle.
Rakennusten historia kertoo elannon muutoksista. Kivinavetassa ei käy enää hännänhuiske, vaan siella toimii puuverstas. Mattokutomoa siellä ei ole ollut, koska ei olla Pohjanmaalla.
Lankkujen tapulointi ei ole mitään ihmeellistä homma, kunhan vaan tietää perusasiat. Ja jos ei tiedä, niin voi googlettaa.
Tapulointihan on yksi pinoamistapa. Hassua, että saan kuukausipalkkaa työstä mm. pinojen parissa. Ne ovat virtuaalisia, tietokoneen sisäisiä pinoja joilla on kyllä yhteisiä ominaisuuksia klapipinojen kanssa.
Ammatin takia minua ei kuitenkaan pyydetty talkoisiin, vaan lähinnä fyysisten ominaisuuksien vuoksi.
Talkoisiin olen osallistunut jo ennen kuin kuulin murtoluvuista. Kotikylässä oli koneosuuskunta jonka puimakoneella puitiin puolen tusinan tilan viljat joka syksy. Kone vedettiin petrooli-Fergusonilla pihasta toiseen.
Jälkeen päin ajatellen osuuskunta edisti kulmakunnan sosiaalisia suhteita ja auttoi säilyttämään naapurisuhteet hyvällä tolalla.
Talkoissa on hauska seurata ryhmän toimintaa ja eri ihmisten työskentelytapoja. Isäntää ei parane liikaa opastaa että pääsee seuraaviinkin talkoisiin. Eikä isännänkään pidä liikaa opastaa.
Työkaverit kertoivat aikoinaan tarkan kollegansa valutalkoista, joissa isäntä oli kädestä pitäen opastanut miten betonia kannetaan ämpärillä. Talkoissa isännänkin pitää oivaltaa, että amatöörit ovat asialla.
Kaiken kaikkiaan minulla oli oikein mukava päivä toisin kuin arkkipiispalla, joka sai noin tuhat keskenään ristiriitaista vinkkiä kirkkoveneensä peräsimen käyttöön.