Kirjoittaja Aihe: Katolinen kirkko kadotkoon!  (Luettu 25445 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

• Vieras
Vs: Katolinen kirkko kadotkoon!
« Vastaus #45 : 03.07.13 - klo:12:06 »
Mitä outoa on ajatuksessa, että kirkko on Kristuksen ruumis? Sehän on ihan kristinuskon peruskamaa.

Olen niin outo että pidän kirkkoa vain instituutiona eikä sellaiset voi pelastaa  :102:

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #46 : 03.07.13 - klo:12:13 »
"Ulostulossani" otin kantaa vain katolisen kirkon pedofiliaongelmaan. En millään tavoin tässä yhteydessä verrannut katolisen kirkon menoa muiden kirkkokuntien menoon. Yleistää ei saisi.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #47 : 03.07.13 - klo:13:08 »
Olen niin outo että pidän kirkkoa vain instituutiona eikä sellaiset voi pelastaa  :102:

Viisas sinä olet, Myyrä! Viisas ja mainitsemassasi asiassa oikeassa! :kahvi:

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #48 : 03.07.13 - klo:13:37 »
Nyt paukutan tunnustuskirjalla päähän (Iso katekismus, kolmas uskonkohta:

Lainaus
Hän johtaa siis meidät ensiksi pyhän seurakuntansa eli kirkkonsa helmaan. Sen välityksellä hän saarnaa meille ja vie meidät Kristuksen luo.

En väitä että noin olisi, mutta noin ne luterilaiset kai virallisesti uskoo? Jollei olisi kirkkoa, ei kukaan saarnaisi ja jakaisi sakramentteja (joiden kautta usko syntyy jos on syntyäkseen), ei ketään tehtäisi opetuslapseksi kastamalla ja opettamalla.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #49 : 03.07.13 - klo:13:53 »
Nyt paukutan tunnustuskirjalla päähän (Iso katekismus, kolmas uskonkohta:

En väitä että noin olisi, mutta noin ne luterilaiset kai virallisesti uskoo? Jollei olisi kirkkoa, ei kukaan saarnaisi ja jakaisi sakramentteja (joiden kautta usko syntyy jos on syntyäkseen), ei ketään tehtäisi opetuslapseksi kastamalla ja opettamalla.

Kirkkojahan piisaa. K-kaupassakin sanotaan, että vain meiltä saa sitä ja sitä makkaraa... Kirkkoja piisaa. Kristus on ihan jotain muuta... Kristus on aivan eri (värähtely)tasolla kuin mikään kirkoksi itseään nimittävä organisaatio tai noiden organisaatioiden edustajat. Katso Kristusta. :kahvi:

Poissa jukkasakari

• Pistää körttipastillin suuhun
« Vastaus #50 : 03.07.13 - klo:15:20 »

näen kirkon yhteisönä,joka kokoaa yhteen ihmisiä,jotka Pyhän Hengen vaikutuksesta ovat saaneet  kipinän ja tarpeen liittyä ko.järjestöön.

organisaatio väkisinkin luo ympärilleen byrokratiaa,jota kirkon toimielimet ja työntekijät toteuttavat,enemmän tai vähemmen motivoituneina!

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #51 : 04.07.13 - klo:00:26 »
"Ulostulossani" otin kantaa vain katolisen kirkon pedofiliaongelmaan. En millään tavoin tässä yhteydessä verrannut katolisen kirkon menoa muiden kirkkokuntien menoon. Yleistää ei saisi.

Vilkuilin uudelleen hivenen tätä ketjua.
En jaksa uudelleen kovin tarkkaan ketjua enää kuitenkaan lukea tässä vaiheessa.
Tässä taisi käydä niin, että ketjussa puhuttiin aidasta ja minä rupesin puhumaan naapuriaidan seipäästä.
EIpä olisi ollut ensimmäinen kerta, kun minulle näin käy.

Mitä sitten tulee Kalistajan Kristusta kehuviin kommentteihin, niin ei niihin voi muuta, kuin olla samaa mieltä.
Mitä sitten tulee room.kat. kirkon sisällä esiintyviin synteihin, niin taitaa se olla niin, että samoja syntejä tehdään suunnilleen samassa laajuudessa mm. protestanttisellakin puolella, joten en usko, että niiden takia mitään yhteisöä kannattaisi lopettaa.
Riittää, kun synnit tuodaan päivänvaloon ja niistä tehdään parannus ja kun rangaistuksiin on aihetta, niin sitten rangaistakoon.
Ja tuon parannuksen jälkeen vielä kun keskitytään tuohon Kalistajan Kristus-oppiin, niin luulisi asioiden olevan sen verran hyvin, kuin ne yleensä täällä ajassa voivat olla.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #52 : 04.07.13 - klo:02:32 »

Usko ja elämä - foorumilla ( jossa on ihan liikaa saivartelua ja korostunutta ja kummallista eri kirkkojen kehumista ja pyhittämistä silloinkin kun niissä ilmenee kuvottavuutta ) nimimerkki IDA ( joka alaviitteen mukaan on mies ) sanoo.. että ainakaan julkinen media ei ole oikeudenmukaisin ja paras paikka käsitellä tätä asiaa...

Minä sanon: Onneksi on media, ja onneksi asiat tuotiin julki.

Tuo nimimerkki IDA ei ole yksittäistapaus. Moni kirkolliseksi itsensä mieltävä ja moni myös kristityksi itsensä käsittävä näkee kirkon elämää suurempana asiana. Ei se noin ole. Ei kirkko ole. Kristus on.

Ei kirkko riitä verukkeeksi mihinkään. Ei edes körttiläisyys. Eivät ne tietyllä lailla ole mitään sinänsä. Kristus on.

Kristus on tie, totuus ja elämä. Totuudellisella ihmisellä ei ole elämäntiellä mitään pelättävää. :kahvi:

Poissa llwyd

• ystäväkansaa
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
« Vastaus #53 : 04.07.13 - klo:11:25 »
Mitä sitten tulee room.kat. kirkon sisällä esiintyviin synteihin, niin taitaa se olla niin, että samoja syntejä tehdään suunnilleen samassa laajuudessa mm. protestanttisellakin puolella, joten en usko, että niiden takia mitään yhteisöä kannattaisi lopettaa.
Riittää, kun synnit tuodaan päivänvaloon ja niistä tehdään parannus ja kun rangaistuksiin on aihetta, niin sitten rangaistakoon.

Näin usein kuulee sanottavan, mutta kun kysymys on organisaatiosta niin kyseisen organisaation rakenne on mitä olennaisin asia - ja mitä hierarkisempi, suljetumpi, autoritäärisempi organisaatio on ja mitä vähemmän sen tavallisilla rivijäsenillä on osuutta sen päätöksiin niin sitä suuremmaksi tulee houkutus imagon eikä lapsien suojelemiseen. Väitän myös, että sillä on olennaista merkitystä, miten merkittävässä asemassa naiset ovat jotain valtaorganisaatiota, mitä tulee näihin lapsiin kohdistuneisiin kauhistuttaviin hyökkäyksiin. On täysin vastaansanomatonta, että katolisen kirkon korkeammat elimet pyrkivät systemaattisesti peittelemään näitä rikoksia ja siten jatkamaan omalta osaltaan uhrien kärsimystä ja uusien uhrien syntymistä. Tämä on ihan oikeasti anteeksiantamatonta vaikkei pedofilia sinällään ole mikään erityinen katolisen kirkon tai kristillisten organisaatioiden ylipäänsä ominaisuus vaan kaikkialla esiintyvä rikos.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #54 : 04.07.13 - klo:12:54 »
Näin usein kuulee sanottavan, mutta kun kysymys on organisaatiosta niin kyseisen organisaation rakenne on mitä olennaisin asia - ja mitä hierarkisempi, suljetumpi, autoritäärisempi organisaatio on ja mitä vähemmän sen tavallisilla rivijäsenillä on osuutta sen päätöksiin niin sitä suuremmaksi tulee houkutus imagon eikä lapsien suojelemiseen. Väitän myös, että sillä on olennaista merkitystä, miten merkittävässä asemassa naiset ovat jotain valtaorganisaatiota, mitä tulee näihin lapsiin kohdistuneisiin kauhistuttaviin hyökkäyksiin. On täysin vastaansanomatonta, että katolisen kirkon korkeammat elimet pyrkivät systemaattisesti peittelemään näitä rikoksia ja siten jatkamaan omalta osaltaan uhrien kärsimystä ja uusien uhrien syntymistä. Tämä on ihan oikeasti anteeksiantamatonta vaikkei pedofilia sinällään ole mikään erityinen katolisen kirkon tai kristillisten organisaatioiden ylipäänsä ominaisuus vaan kaikkialla esiintyvä rikos.

Minusta se olennainen löytyy tuosta llwydin kirjoituksesta. Tämä pätee meidän herätysliikkeisiin, vapaisiin suuntiin ja katolisiiin.
« Viimeksi muokattu: 04.07.13 - klo:12:59 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #55 : 04.07.13 - klo:20:11 »
Katolinen kirkko taitaa olla aika iteppäisen pysyvä ilmiö, mutta näin ulkopuoölisen silmin hierarkkisuus hankaloittaa ilman muuta totuuden esiinpääsyä, ja julkisuuskuvan varjeleminen on helpompaa. Joku ylempi kantaa aina vastuun.

Itse jäin miettimään tiettyjä opinkappaleita, joihin kompastuin,  Itse roomalaiskatolisesta populasta johon tutustuin pidin, samoin isä Teemu Sippo on äärettömän hieno ihminen - viisas, nöyrä, ja erinomainen opettaja. Miinuun vetosi se pätkä messua jossa  sanotaan "en ole sen arvoinen, että tulet luokseni, lähetä sana, niin minä paranen"  kuin se roomalainen Jeesukselle, jonka palvelija sairasti  - Maria taitaa edustaa tätä - herra, en ole sen arvoinen, uskallan juosta vain äitisi turviin - ja yllätyin Anja Ghisellin luennolla kerran, että luterilaisuus on säilyttänyt mariologisia dogmeja  niin paljon.  Tuon arkuuden luulen Jumalankin käsittävän - ne rukoukset varmasti saapuvat perille - joskin minun on turvallista lähestyä suoraan Jeesus Kristusta, joka on minulle toisinaan kuin liian hieno tapaus, mutra viihtyi kaikenlaisten kanssa.  

Mutta kiirastulioppia minä pureskelin - ei, siinä on jotakin, josta minä putosin. Meidät puhdistetaan siinä synnistä Taivasta varten, Pyhän Jumalan luo ei voi mennä syntinen ihminen?  Miksi Kristus sitten kuoli lopulta, jos ei syntiemme tähden ja noussut kuolleista, ellei meidän vanhurskauttamisemme tähden - joku pesukone odottaa ja pesuohjelma on ainakin omalla kohdallani sitten se kaksi esipesua 90 asteessa ja pesu ja teholinkous...    Ei, ei minusta saa puhdasta millään pelillä.  

Mutta rk kirkko on toki tehnyt paljon hyvääkin, vapauden teologia mm on rk piirissä syntynyt ja sillä on suuri vaikutus väliamerikan maiden diktatuurien murtumiseen, ja moni niistä sääntökunnista on todella oppinutta väkeä, joistakin Karol Wojtylan ajatuksista kovasti pidin,  Ratzinger kirjoitti hyviä kirjoja, ja hän kai väsyikin juuri selvitellessään näitä pedofiliasotkuja.  Franciscus I  taitaa olla aika lailla maanläheinen ja ponteva tapaus heillä.  Rk kirkko antoi puolalaisille vastarintataistelijoille tuen sekä natsien, että kommunismin hallitessa.  

- ehkä itse ikävöisin sen etsimistä mikä on meille yhteistä.
« Viimeksi muokattu: 04.07.13 - klo:20:21 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa steal

• ystäväkansaa
« Vastaus #56 : 05.07.13 - klo:11:53 »
Tie totuus ja elämä, juuri niin.
Mutta kun ois mukava kuulua johonkin seurakuntaankin.
En vaan ole vieläkään löytänyt.  :kahvi:

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #57 : 05.10.16 - klo:15:53 »
   Mihin me ihmiset katolista kirkkoa muka tarvitsemme?

Omatunto ja talonpoikaisjärki on tarpeen! :kahvi:

No kun apostolisessa uskontunnustuksessa ei Jumalan kolmannen persoonan kohdalla mainita omaatuntoa ja talonpoikaisjärkeä, vaan pyhä yhteinen seurakunta ja pyhäin yhteys. En sen suorempaa yhteyttä 2000 vuoden takaisiin usko olevan olemassa  :102: (Ja tämän voinee allekirjoittaa, vaikka olisi totaalisen ateisti eksegeetti. Seurakunnan eli kirkon tarjoamien linssien läpi kirkon kokoamaa Raamattuammekin luemme, toki itse seurakuntalaisina niitä linssejämme samanaikaisesti hioen, ja hiontamme tulokset edelleen muille luovuttaen.)

Sikäli kyllä mielelläni kannattaisin näkemystäsi, että omatuntohan kaikilla ihmisillä on (näin Paavalikin sanoo). Että sikäli ei tarvittaisi yhtään minkäänlaista kirkkoa; kyllä kaikki ilman sitäkin tietävät mikä on oikein ja mikä väärin. Talonpoikaisjärki ikävästi rajaa porukan maanomistajiin. Ehkä meille muille sitten on kirkko tarpeen?
« Viimeksi muokattu: 05.10.16 - klo:15:57 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #58 : 07.10.16 - klo:00:07 »

Öppiäinen & orkesteri!Talonpoikaisjärki tarkoittaa tavallisen taunon aitoa ja suoraa asian ymmärtämistä, ymmärtämistä joka sisältää oivaltavalla tavalla konstailematonta rehellisyyttä. Maanomistuksella ei asian kanssa ole mitään tekemistä. :kahvi:

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #59 : 07.10.16 - klo:07:37 »
Talonpoikaisjärki tarkoittaa tavallisen taunon aitoa ja suoraa asian ymmärtämistä, ymmärtämistä joka sisältää oivaltavalla tavalla konstailematonta rehellisyyttä.

Ugh, pohjalainen on puhunut.  :003: