Katolinen kirkko taitaa olla aika iteppäisen pysyvä ilmiö, mutta näin ulkopuoölisen silmin hierarkkisuus hankaloittaa ilman muuta totuuden esiinpääsyä, ja julkisuuskuvan varjeleminen on helpompaa. Joku ylempi kantaa aina vastuun.
Itse jäin miettimään tiettyjä opinkappaleita, joihin kompastuin, Itse roomalaiskatolisesta populasta johon tutustuin pidin, samoin isä Teemu Sippo on äärettömän hieno ihminen - viisas, nöyrä, ja erinomainen opettaja. Miinuun vetosi se pätkä messua jossa sanotaan "en ole sen arvoinen, että tulet luokseni, lähetä sana, niin minä paranen" kuin se roomalainen Jeesukselle, jonka palvelija sairasti - Maria taitaa edustaa tätä - herra, en ole sen arvoinen, uskallan juosta vain äitisi turviin - ja yllätyin Anja Ghisellin luennolla kerran, että luterilaisuus on säilyttänyt mariologisia dogmeja niin paljon. Tuon arkuuden luulen Jumalankin käsittävän - ne rukoukset varmasti saapuvat perille - joskin minun on turvallista lähestyä suoraan Jeesus Kristusta, joka on minulle toisinaan kuin liian hieno tapaus, mutra viihtyi kaikenlaisten kanssa.
Mutta kiirastulioppia minä pureskelin - ei, siinä on jotakin, josta minä putosin. Meidät puhdistetaan siinä synnistä Taivasta varten, Pyhän Jumalan luo ei voi mennä syntinen ihminen? Miksi Kristus sitten kuoli lopulta, jos ei syntiemme tähden ja noussut kuolleista, ellei meidän vanhurskauttamisemme tähden - joku pesukone odottaa ja pesuohjelma on ainakin omalla kohdallani sitten se kaksi esipesua 90 asteessa ja pesu ja teholinkous... Ei, ei minusta saa puhdasta millään pelillä.
Mutta rk kirkko on toki tehnyt paljon hyvääkin, vapauden teologia mm on rk piirissä syntynyt ja sillä on suuri vaikutus väliamerikan maiden diktatuurien murtumiseen, ja moni niistä sääntökunnista on todella oppinutta väkeä, joistakin Karol Wojtylan ajatuksista kovasti pidin, Ratzinger kirjoitti hyviä kirjoja, ja hän kai väsyikin juuri selvitellessään näitä pedofiliasotkuja. Franciscus I taitaa olla aika lailla maanläheinen ja ponteva tapaus heillä. Rk kirkko antoi puolalaisille vastarintataistelijoille tuen sekä natsien, että kommunismin hallitessa.
- ehkä itse ikävöisin sen etsimistä mikä on meille yhteistä.