Kirjoittaja Aihe: tänään 5f  (Luettu 31275 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: tänään 5f
« Vastaus #60 : 01.04.12 - klo:17:41 »
Voi senttäs Sarai miten mukava kuulla.  
Kolme neljä leffaa ostin Amazonilta.
Totesin että joko olen väsynyt, allerginen tai kuumeessa.  

Tämä sattui toispäivänä mutta kerron silti:   Sisar soitti ja kysyi mitä asiaa minulla on kun olen koko viikon ajatellut häntä koko ajan.  No,. olen!  Ostin kankaan, leikkasin, ompelin lahjaksensa ja ajattelin mitä niille kuuluu.  Ajattelen haittaako jos ompelemani fleecepusakka on liian väljä, pitäiskö kysyä. Haluuko se taskut, pitäiskö kysyä.  Tulevatko katsomaan Via Crucista...   haluavatko lammaspaistin... oli vaan aina kiire olevinansa.  Paras oli kun äitini soitti Marin soittaneen ja kysyneen miksi minä ajattelen häntä koko ajan - onko minusta kuulunut jotain tai muuta.

Olin taas kerran ymmälläni ja kysyin miltä se tuntuu.  Tulen "sisään hänen korvastaan???"  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10415
Vs: tänään 5f
« Vastaus #61 : 01.04.12 - klo:20:37 »

   Fleece-pöly ei hajoa luonnossa.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: tänään 5f
« Vastaus #62 : 01.04.12 - klo:22:10 »
Saa aprillata.Tosin en ole muistanut, kuin vasta nyt.
Ostin mummolle porkkana-kakkua ja kun saavuin hänen tornitalonsa
alakertaan hän tuli verkkaisesti vastaan ulkovaatteissa ja rollaattorin
kanssa. Mummo sanoi rukoilleensa, että enkeli tulisi häntä vastaan ja auttaisi
häntä kaupan käynnissä ja roskien viemisessä ja ettei häntä käy juuri kukaan
viikonloppuna katsomassa. Olen kuitenkin useaan kertaan törmännyt muihin
pappilan suvun sukulaisiin, kun olen käynyt 89v Impillä.
Imuroin, tiskasin ja kahvittelin. Impi antoi rahaa Huopalahden seurakunnan
Valamon retkeä varten. Sitten kävin poikaystäväni kanssa vanhemmillani,
eilen hänen vanhemmillaan. Äitin tekemä savuporo-laatikko oli hyvää olusen kanssa.
Elämä on kemiaa.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1569
Vs: tänään 5f
« Vastaus #63 : 01.04.12 - klo:22:30 »
Tulipa tänään kuunneltua polkkaa ym. kansanmusiikkia Lapuan tuamiokirkos ja ei ole mitään aprillipilaa. Musiikin lomas Heli Karhumäki kertoili kuinka pohojalaaset on kantanu ristiään aikojen saatos. Kirkko oli tupaten täynnä ja ainua mikä harmitti oli se, että kirkkokansa ei saanu veisata ku pari säkeistöä Käy kohti isänmaatansa virrestä. Veisuu kuulosti niin mahtavalta, että sitä olis saanu olla enemmän.
http://www.lapuantuomiokirkkoseurakunta.fi/218-tarinateos-lakeus-rukous-vapaus-sinun-sukusi-tarina-tuomiokirkossa-su-1.4.2012-klo-18
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10415
Vs: tänään 5f
« Vastaus #64 : 02.04.12 - klo:07:24 »
  

   "...Parhaiten Oulun piispa viihtyi herännäisyyden valtamailla... Erityisesti oli hänen sydämensä kiintynyt Lapuaan. Sen kirkkoon liittyvät muistot olivat kalliita.
...
Savossa Oulun piispa (Koskimies, huom. PekkaV) viihtyi erityisesti vanhassa Nilsiässä. Syyskuussa v. 1906 hän kirjoitti Juhani Hanukselalle: "Nilsiä on minulle rakas. Jumala siunatkoon sitä seurakuntaa, sen kirkkoa ja papistoa." Ja käydessään toukokuussa v. 1909 Paavo Ruotsalaisen kotiseurakunnassa hän merkitsi päiväkirjaansa: "Minä pidän näistä nilsiäläisistä. Jossakin he muistuttavat Lapuaa." Kun Kleofas Hyvämäestä tuli Varpaisjärven kirkkoherra, joutui Koskimies entistä useammin käymään Syvärinjärven seuduilla. Hän kertoo mm. syyskuussa v. 1916 retkeilystään 'Syvärin papin' kanssa Ukko Paavon muistojen mailla. He tulivat Lapinlahdelta ja vaelsivat Aholansaareen. Matkan viimeiset taipaleet kuljettiin jalkaisin. Piispa kertoo: "Minulla oli Kleofaksen pieksusaappaat jalassa. Hän kantoi suurta päällystakkiani. Painuimme jalkaisin Syvärin rantaa kohti, sivu Savolan ja Pehkulan talojen, sitten yli jyrkän Rahasmäen. Siinä kysyttiin henkeä. Olin jo voida pahoin. Rahasmäen rinnettä laskettaessa Kleofas veisasi virsiä. Se oli sovittu merkki, milloin tulee ja tahtoo venettä." Aholansaaressa piispa katseli muistorikkaita paikkoja ja eli historian hengessä. "Omituinen tunnelma", hän sanoo, "kulkea siellä, missä on kulkenut ja elellyt Paavo ukko. Tyytyväinen olen, että kävin..." (Kares: Heränneen kansan vaellus 5, s. 139-140)

Olen kerran, kymmenisen vuotta sitten ollut Lapuan kirkossa Jumalanpalveluksessa. Minua itketti koko ajan nieleskelin kyyneleitä. Siellä jos missä saatoin todeta nahoissani seinähirsiin jääneen hengen vaikutuksen, mikä loi hartaan veisuun ja Jumalanpalveluskaavan tutun poljennon kanssa ikimuistoisen tunnelman. Tunsin olevani vanhojen körtti-isien ja äitien lämpöisissä vällyissä*. Nytkin itken muiston voimasta. Kuinka arvokas kokemus! Mitä kaikkea suurta ja kaunista, harrasta ja syvää tuollainen sisältää!? Se oli sama sunnuntai, jonka iltapäivällä oli Patruunatehtaalla VIVO-nuorisosinfoniaorkesterin konsertti, missä tyttäreni oli mukana soittamassa huilua. Marika Krook taisi olla solisti.

*vällyt on rekipeitto, jonka sisäpuoli on lampaan turkkia, ulkopuoli sarkaa.




Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6371
Vs: tänään 5f
« Vastaus #65 : 08.04.12 - klo:00:01 »
Hyvää pääsiäistä kaikille!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: tänään 5f
« Vastaus #66 : 08.04.12 - klo:00:05 »
Kristus nousi kuolleista!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6371
Vs: tänään 5f
« Vastaus #67 : 08.04.12 - klo:00:13 »
^Tuli juuri mieleen, että tuohan se olisi se oikeaoppinen tervehdys, mutta minä en taida olla tarpeeksi uskova sanoakseni niin. Mutta hyvä jos joku muu on!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6371
Vs: tänään 5f
« Vastaus #68 : 08.04.12 - klo:00:42 »
Katselen siis ortodoksista pääsiäisliturgiaa, tapa jonka opin isältäni.

Tiedättekö onko seurakunnalle miten etukäteen opetettu "totisesti nousi!" käytettävillä eri kielillä? Reippaasti vastaukset kajahtavat.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2578
Vs: tänään 5f
« Vastaus #69 : 08.04.12 - klo:09:51 »



  Päänsisäistä pääsiäistä!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22151
Vs: tänään 5f
« Vastaus #70 : 08.04.12 - klo:11:21 »
Tiedättekö onko seurakunnalle miten etukäteen opetettu "totisesti nousi!" käytettävillä eri kielillä? Reippaasti vastaukset kajahtavat.

Olin kerran pääsiäispalveluksessa Helsingissä Liisankadun kotikirkossa. Siellä 'kristotettiin' todella monella kielellä. Selvisi, että pappi oli kiinnostunut keräämään erikielisiä pääsiäistervehdyksiä. Ndongaksi se olisi: "Kristus okwa yumuka! Eeno, a yumuka shili!"

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: tänään 5f
« Vastaus #71 : 08.04.12 - klo:12:10 »
Sisaren luo lammaspaistille kunhan saapuu juna joka vie- Timjamiporkkanat lupaa paikallinen taho. 

Suuri Pallonlyöjä tärskäytti sormensa pelissä;  valitettavasti sellokäden pikkusormi oli mennäkseen.  Mutta onneksi päätyi yhteensattumien summana  tänne Tulikouran leikattavaksi. Nomen est omen;  se mies osaa urheilukirurgiasta kaiken.   

Pitää hänelle viedä suuri määrä DVD:ita jotta viihtyy. Katsoisikohan tuo Gospel of Johnin?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22151
Vs: tänään 5f
« Vastaus #72 : 08.04.12 - klo:12:18 »
KRISTUS NOUSI KUOLLEISTA – TOTISESTI NOUSI (suomi)

KRISTUS ÄR UPPSTÅNDEN – SANNERLIGEN UPPSTÅNDEN (ruotsi)

KRISTOS NOUZI KUOLENNOIZ – TOVESSAH NOUZI (karjala)

KRISTAS KAGGÖÖDI JAMM´JEST – TUODI KAGGÖÖDI (kolttasaame)

KRISTUS ER OPPSTANDEN – SANNELIG OPPSTANDEN (norja)

KRISTUS ER OPSTANDEN – SANDELIG OPSTANDEN (tanska)

KRISTUS ER UPPRISINN – SANNARLEGA UPPRISINN (islanti)

HRISTÓS VOSKRÉSE – VOISTINU VOSKRÉSE (kirkkoslaavi)

HRISTÓS ANÉSTI – ALITHÓS ANÉSTI (kreikka)

CRISTUS RESURREXIT – VERE RESURREXIT (latina)

KRISTUS ON ÜLESTÕUSNUD – TOESTI ÜLESTÕUSNUD (viro)

CHRIST IS RISEN – INDEED IS RISEN (englanti)

KRISZTUS FELTÁMADT – IGAZAN FELTÁMADT (unkari)

CHRIST EST RESSUSCITÉ – EN VÉRITÉ IL EST RESSUSCITÉ (ranska)

CHRISTO E RISORTO – VERAMENTE E RISORTO (italia)

CHRISTO HA RESUCITADO – EN VERDAD HA RESUCITADO (espanja)

KRISTUS KÉLÉSI – IŠTIKRU´ JU´ KÉLÉSI (liuettua)

CHRISTO RELEVIGIS EL LA MORTINTOJ – VERE RELEVIGIS (esperanto)

CHRISTUS IST AUFERSTANDEN – ER IST WAHRHAFTIG AUFERSTANDEN (saksa)

QOM MORAN MEN QABRO – SHARIRO ITH QOM (aramea/syyria)

AL-MASSIAH QAAM – HAKKAN QAAM (arabia)

HRISTÓS AFTÓNF – ALITHÓS AFTÓNF (kopti)

HRUSTIS HARAYAVEY MERELOTZ – ORHINAL E HAROUTIM HRISTOSI (armenia)

KRISTE ARSDGA – TŠEŠMAITAD ARSDGA (gruusia)

HRISTOS ULDZYSÁ SULTÍS – ZEM IK ULDZYSÁ SULTÍS (udmurtti)

HRISTOS A ÍNVIAT – ADEVARAT A ÍNVIAT (romania)

KRISHTI U NGJALL – VÉRTET U NGJALL (albania)

CHRISTUS IS OPGESTAAN – HIJ IS WAARLIJK OPGESTAN (hollanti)

HRISTOS UVASKRJÓS – SOPRAVDU UVASKRJÓS (valkovenäjä)

CHRYSTUS ZMARTWYCHWSTAL – ZAPRAWDE ZMARTWYCHWSTAL (puola)

KRISTUS VSTAL Z MRTVYCH – VPRAVDE VSTAL Z MRTVYCH (tsekki)

HRISTOS VÁSKRSE – VAISTINU VÁSKRSE (serbia)

HRISTOS VOSKRESE – NAISTINA VOSKRESE (bulgaria)

HRISTOS VOSKRES – VOISTINU VOSKRES (ukraina)

HARISTOS UKATSU – ZITSUMI UKATSU (japani)

KRISTU UDHITHANAI – AVAN SATHAYAMAYUM UDHITHANAI (malayalam)

KRISTO AMEFUFUKA – KWELI AMEFUFUKA (swahili)

KRISTO AZUUKIDDE – KYAMAZIMA AZUUKIDDE (luganda)

KRISTO NI MURIÛKU – NI MURIÛKU NAMA (kikuyu)

KRISTO ASIMUKUSE – ASIMUKUSHE TOTÓ (luhya)

KRISTO ANYAN – AMPA WANYAN (twi)

KRISTUS AKUI YA SON – AKUI YA SON BEBELA (beti)

KRISTUSAQ ONGOIHTAQ – ILAAMUN ONGOIHTAQ (aleutti)

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: tänään 5f
« Vastaus #73 : 08.04.12 - klo:20:05 »
Kristus okwa yumuka! Eeno, a yumuka shili, pääsiäisrauhaa

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: tänään 5f
« Vastaus #74 : 10.04.12 - klo:17:46 »
Totesin ajat sitten minulle tehdyn ikäviä OKOpankissa. Ilmeisesti tietty vain yhden virkailijan tehokas mokaus, mutta jätti niin pahat jäljet että minun on vaihdettava myös maitotilipankkia. Saan primitiivireaktion jo kun kuljen konttorin ohitse... jos pitää mennä sisälle, en voi kuin rähjätä tai itkeä...   Olin minä siellä alkuun kuin herranenkeli, mutta kun Malmin konttori ei voi tehdä mitään millekään kun mokaus tehtiin Kouvolassa... kiitos kaunis...   Se on kauheaa!! 

Töissä se onnistui:  Muista, Leena, tämä on uusi tiimi. Älä tuo eilispäivää mukanasi. Aina! 

Rahan mokoma kai sittenkin on peripaha juttu.  Mutta kun körtti pääsee Italiaan, ei omista matkalaukkuakaan,  ja siskonpojan sellokäden leikkauksenkin vakuutus on mitä on, ja Tulikoura ei ole edullinen lääkäri...   hän on Suuri Urheilukirurgi, tyyliä tämä:  "Korjasin nyt sen polvivamman ja samalla kolme muutakin vikaa, jotka huomasin"   (Pallonlyöjä tyrmistyi, hän luuli että "Tulikoura" on lempinimi!!)  niin ne saavat minun pääni särkemään ja se on harvinaista. 

Miksi niille pitää suuttua ennen kuin saa rahansa pois?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.