Kirjoittaja Aihe: takas  (Luettu 10002 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mauno

• ystäväkansaa
Vs: takas
« Vastaus #15 : 17.02.12 - klo:08:02 »
Tervetuloa, täällä takapenkillä seinän vieressä on tilaa - istu rauhassa!

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #16 : 17.02.12 - klo:08:21 »
Tervetuloa kyselemään, siitä se tie urkenee.

Miksi minun veljeni kuoli oman käden kautta ? Sitä kyselin vuosikausia.  Se inhimillinen puoli, ns. omat asiat ja niiden seuraukset alkoivat aueta ja
selittää: Siksi.
Mutta se vaikein: Miksi Jumala sallii ? Raamatussahan on siitä kysymys sokeana syntyneen kohdalla.  Vastauksen hyväksyminen on vain niin vaikeaa.
                :061:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Liina

• pienellä paikalla
« Vastaus #17 : 17.02.12 - klo:14:07 »
Tervetuloa, täällä takapenkillä seinän vieressä on tilaa - istu rauhassa!

Kiitos Mauno.  :'(
Ja nuo kyyneleet tulivat ihan kiitollisuudesta. Noin yksinkertaisesti ja vilpittömästi sen voi sanoa.

Enpä taida enää kysellä (olen huono siinä), kuuntelen (harjoittelen).

Hipilhiljaa takepenkillä, turvallisesti seinää vasten. Kiitollisena siitäkin, että on yksi terve käsi, jolla voi vaihtaa radiokanavaa. Ylistysmusiikkikiintiö tuli nimittäin täyteen juuri nyt.

Poissa tosikkoko

• ystäväkansaa
« Vastaus #18 : 18.02.12 - klo:23:32 »
Mutta se vaikein: Miksi Jumala sallii ?
muita vaikeita kysymyksiä:
- millainen pitäisi olla?
- mikä on elämän tarkoitus?
- kun kerran uskoo kristilliseen pelastukseen, niin miksi siitä on niin vaikeaa kertoa muille?
- milloin ... SV68, 85, 107?

Poissa Liina

• pienellä paikalla
« Vastaus #19 : 19.02.12 - klo:10:38 »
Tervetuloa kyselemään, siitä se tie urkenee.

Miksi minun veljeni kuoli oman käden kautta ? Sitä kyselin vuosikausia.  Se inhimillinen puoli, ns. omat asiat ja niiden seuraukset alkoivat aueta ja
selittää: Siksi.
Mutta se vaikein: Miksi Jumala sallii ? Raamatussahan on siitä kysymys sokeana syntyneen kohdalla.  Vastauksen hyväksyminen on vain niin vaikeaa.

Riitta-mummi, olen pahoillani sinun ja veljesi puolesta.

Niin, kyllä tuo kysymys on se vaikein ja naiivein -- teodikeaksikin sitä kai kutsutaan. Miksi Täydellinen luo jotakin näin epätäydellistä, kärsimään -- eikö hän olisi voinut Täydellisenä luoda olentoja, jotka olisivat todella Hänen kuviaan, täydellisiä? Jos tekisi kerralla priimaa, ei tarvitsisi sovittaa eikä armahtaa. Mihin Jumala tarvitsee koelaboratoriota, jos Hän tietää kaiken ennalta?
Miksi Hän asettaa ehtoja ehdottomalle rakkaudelleen? Jopa tavallinen maan matonen rakastaa lapsiaan ehdoitta,
ei vaadi kiitollisuutta eikä uskollisuutta, ei sovitusuhreja, rukouksia tai armonaneluja, ei uhkaa tuomiolla eikä vihastu (no, kiukustuu kyllä aika ajoin, epätäydellinen kun on); rakastaa vain.

Näitä olen miettinyt rippikoulusta asti, hullua hurskaammaksi en ole tullut.

(Jaha, tulinpa taas kyselleeksi. Valuvika sekin.)

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #20 : 21.02.12 - klo:20:55 »
Luoja loi tämän maailman. Hän tuo sen kotiin.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Liina

• pienellä paikalla
« Vastaus #21 : 22.02.12 - klo:17:21 »
Aha. Mitäpä tässää sitten joutavia kyselemään ja turhia palstailemaan.

Poissa sadetta

• ystäväkansaa
« Vastaus #22 : 22.02.12 - klo:18:16 »
Äläs nyt Liina minnekään katoa.. Ihan asiaahan kyselet  :056:
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Liina

• pienellä paikalla
« Vastaus #23 : 22.02.12 - klo:19:26 »
Sadetta, kiitos päänsilityksestä. (Jos nyt oikein nuo palleroiset pulleroiset tulkitsin.)

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #24 : 22.02.12 - klo:22:21 »
---Miksi Täydellinen luo jotakin näin epätäydellistä, kärsimään -- eikö hän olisi voinut Täydellisenä luoda olentoja, jotka olisivat todella Hänen kuviaan, täydellisiä? Jos tekisi kerralla priimaa, ei tarvitsisi sovittaa eikä armahtaa. Mihin Jumala tarvitsee koelaboratoriota, jos Hän tietää kaiken ennalta?
Miksi Hän asettaa ehtoja ehdottomalle rakkaudelleen? Jopa tavallinen maan matonen rakastaa lapsiaan ehdoitta,
ei vaadi kiitollisuutta eikä uskollisuutta, ei sovitusuhreja, rukouksia tai armonaneluja, ei uhkaa tuomiolla eikä vihastu (no, kiukustuu kyllä aika ajoin, epätäydellinen kun on); rakastaa vain.

Näitä olen miettinyt rippikoulusta asti, hullua hurskaammaksi en ole tullut.

(Jaha, tulinpa taas kyselleeksi. Valuvika sekin.)

Minä olen joskus miettinyt ihan samaa. En ole minäkään keksinyt vastausta.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Liina

• pienellä paikalla
« Vastaus #25 : 23.02.12 - klo:16:25 »
Minä olen joskus miettinyt ihan samaa. En ole minäkään keksinyt vastausta.

Kiitos kun kerroit. Siis oikeasti ja sydämestä, ei sarkastisesti: kiitos.

Ehkä ainoan etäisesti uskonnollisen elämyksen olen kokenut kolmevuotiaana Seinäjoen Lakeuden ristin kirkossa (kaunis rakennus mutta...). Olin saanut jonkinlaisen paniikkikohtauksen ja rynnännyt ulos kiljuen: "Tää paikka on liian iso!" Kukaan ei juossut perään. Itkuräkää ryystäen sitten odottelin ovella. Olin kuulemma käyttäytynyt huonosti. Herkkuhetki peruttiin.
Liian iso on usein tämä maailmakin. Ja käyttäydyn siinä yhä huonosti. Herkkuhetkiä on peruttu. Kysyn joskus silti.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #26 : 23.02.12 - klo:19:11 »
kyynelet ja räkä valuen huonosti käyttäytyvä lapsi löytää varmaankin jotain oikeampaa Herran huoneen pyhyydestä kuin häntä hillitysti puoliääneen toruvat aikuiset.

Poissa Tiitiäinen

• vaivatulla mielellä
« Vastaus #27 : 23.02.12 - klo:20:23 »
Tästä on itsellänikin muisto varhaisesta lapsuudesta. Olin kotona keväällä, noin 5 vanhana, kun vanhemmat olivat kirkossa. Minulle tuli todella huono olo, sillä olin pahasti allerginen koivun siitepölylle ja sitä oli hyvin paljon ilmassa silloin. Jouduin paniikkiin, kun olo sen kuin paheni ja halusin päästä äitini luokse. Ilmoitin meneväni kilometrin päässä olevalle kirkolle. Valuin räkää ja kyyneleitä paniikista ja oireista. Kun tulin kirkolle häpesin omia kotivaatteitani ja kuontaloani, mutta menin kirkkoon. Vanhemmat eivät istuneetkaan heidän vakipaikassaan, joten jouduin suureksi häpeäkseni menemään kirkkosalin poikki ennen kuin pääsin äitini luokse. Äiti sulki heti syliinsä ja pyysi anteeksi, kun oli aamun tohinoissa unohtanut lääkitä minut. Muistan ikuisesti sen tunteen, kun tulin vaivaisena, huonovointisena, häveten ja seurauksia peläten kirkkoon(pelkäsin, että saan huutia jumalanpalveluksen häiritsemisestä), mutta tulin kun en voinut olla enää tulemattakaan...ja sainkin vastaanoton täynnä rakkautta, lohdutusta, lämpöä ja hyväksyntää! Siinä hetkessä opin jotain hyvin olennaista kristinuskosta...  :001:

Poissa Liina

• pienellä paikalla
« Vastaus #28 : 23.02.12 - klo:22:27 »
Pena, juuri noin.
Tiitiäinen, suloinen tapaus.

Olen kerran omatekemäni vienyt kesken kirkonmenojen käytävään, kun hän lausui melko kovaäänisesti ei-ihan- salonkikelpoisen mielipiteensä papista (mielipiteen jonka muuten monet aikuiset jakoivat, mutta eivät kehdanneet sanoa). Pientä kehityskeskustelua kävimme, puolin ja toisin. Minä tietysti opastin, että ei saa häiritä. "Eiks ees höpön puhujia?" Ei ees heitä. "Mutkun se narraa." Ei se välttämättä narraa, se ajattelee niin, ihmiset ajattelee erilailla. "Miks se ajattelee niin?" Kulta, en tiedä. Mitä itse tuumit, miksi joku ajattelee noin? "Jos sillon paha mieli?"

Poissa Tiitiäinen

• vaivatulla mielellä
« Vastaus #29 : 24.02.12 - klo:11:01 »
Totuus tulee lasten ja imeväisten suusta!  :001: