Kirjoittaja Aihe: Körtti-akkojen pulinaa  (Luettu 43393 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
Vs: Körtti-akkojen pulinaa
« Vastaus #105 : 10.03.13 - klo:18:45 »
Laitapa Pyrtsi joku kiva resetti amandalle ! :039: :039:

Sori, sori Riitta-mummi ja Amanda!
Olen viime aikoina lukenut vähän laiseen foorumia. Olen noukkinut vain joitakin ketjuja, mitä olen seurannut. Tämä on jäänyt näkemättä.

Miellyin joskus seitkytluvulla Mamman marjapiirakkaan. Se oli silloin kaikissa lehdissä jonkin mainoksen mukana. Sitä on sitten helppo varioida omien mieltymyksien mukaan. Ohje menee muistaakseni näin:
Pohja: 150 g voita tai margariinia, 3/4 dl sokeria, 1 muna, 1½ dl graahamjauhoja, 1½ dl vehnäjauhoja, vajaa tl leivinjauhetta.
Päälle: ½ l marjoja, 3/4 - 1 dl sokeria, 1 tl vanilijasokeria, 1 muna, 2 dl kermaviiliä.
1. Vatkaa (tai sekoita) rasva ja sokeri, lisää muna, sitten jauhot, joihin leivinjauhe on sekoitettu.
2. Painele taikina voideltuun vuokaan (n.27cm pohjan halkaisijaltaan)
3. Ripottele marjat taikinan päälle.
4. Sekoita kermaviili, muna ja sokerit ja kaada seos marjojen päälle.
5. Paista n. 180 asteessa n. puoli tuntia.

Tästä voi sitten itse varioida pohjaa mieltymysten mukaan. Jauhoina voi käyttää kokonaan vehnäjauhoja, tai graahamjauhon voi korjata ruisjauhoilla. Tai eri jauhojen suhdetta voi vaihdella, kunhan yhteismäärä pysyy noin 3 dl:ssa.

Päälle voi siis laittaa mitä hyvänsä marjoja. Mieluummin niitä mistä pitää.  :icon_wink:

Kermaviilin voi jättää kokonaan pois. Silloin täytyy laittaa marjoja enemmän. Riippuu mitä marjoja käyttää, niin kannattaa laittaa jotain mehua sitovaa sekaan. Esim. Perjantaina laitoin päälle n. 7 dl puolukoita ja sekaan hillosokeria. Toimi hyvin.
Mustikat on kosteampia, joten taikinan päälle voi ripotella n. ruokalusikallisen perunajauhoja ja sitten mustikat ja sokerin päälle.
Jos kermaviiliä ei laita, niin sokeria voi olla hieman enemmän ja tietenkin maun mukaan ja marjojen happamuuden mukaan.

Sama pohja toimii myös rahkapiirakkana. Rahkaan laitan yleensä sokeria, vanilijasokeria, sitruunaa ja vähän kermaa.
Lisäksi voi laittaa rusinoita, persikka- tai omenaviipaleita tai omenahilloa tai jotain ihan muuta.

Ei muuta, kuin makoisia leipomuksia Amandalle ja kaikille muillekin.
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #106 : 15.03.13 - klo:10:24 »
Lotta ja Martta tulevat kohta meille siksi aikaa kun vanhemmat menevät tyttösten isopapan siunaustilaisuuteen.

Makaronilaatikon otin juuri uunista. Matti tilasi tytöille sen kun se on "varma nakki". Nakit maistuisivat myös mutta niissä voi olla vaikka mitä. Suolaa ainakin paljon ja säilöntä-aineita. Niitä ne kuitenkin kyselevät, mutta nyt on "ei oota".

Se päiväunille saaminen on vähän vaikeata kun kaikki muu on kiinnostavampaa. Martta vielä nukkuu, mutta Lottaa ei kai yritetäkään.

Lotta esittää ensin meille aina balettia, sitten otetaan voimistelurenkaat esiin ja sitten minun joustinpatjani toimii trampoliinina.
Muovailuvahat ja palapelit ovat myös hyvää ajanvietettä. Oikea leipominen olisi se paras mutta siihen en nyt taida ryhtyä, kun TV:stä tulee ip:llä ampumahiihtoa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #107 : 15.03.13 - klo:12:35 »
Martta nukkuu kuin nukkuukin ! Vaari vei Lotan ja Themiksen ulkoilemaan kun ilmakin jo lämpenee. Lotalle ei maistunut piirtäminen. Muovailuvahoista hän kyllä rakensi hienon Iki Okan talon ja lahjoitti se minulle, saaden ihailua ja kiitosta siitä.
Yritin etsiä piirrettyjä lastenohjelmia netistä. Iki Okat oli Yle jo poistanut ja Pelle Hermannia Lotta pelkää (mumminsa tapaan). Kaikki Kaapot on jo nähty.

Makaroonilaatikko maistui ja päärynän viipaleita söivät jälkiruoaksi. Kaupan suklaavanukas ei kelvannut. Sitä tässä ihmettelee sodan jälkeisen pula-ajan lapsi.
Vaikka eivät nämä tytöt ole kovinkaan kranttuja, verrattuna entisiin pikku-ukkohimme Urhoon ja Vilhoon. Ajatella, ensi vuonna Urho kai menee rippikouluun. Ajattelin suositella Aholansaarta.

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #108 : 15.03.13 - klo:12:50 »
Ajatella, ensi vuonna Urho kai menee rippikouluun. Ajattelin suositella Aholansaarta.

:icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #109 : 30.03.13 - klo:10:36 »
Keikaus-kakku on uunissa. Siis se murokakkutaikinasta tehty jossa mausteena manteleita ja sitruunankuorta. Vuokan pojalle asettelin ananasrenkaita joiden reikiin vihreitä ja punaisia säilykekirsikoita. Ananasliemen hyydytän liivatteella ja hölvään sitten jäähtyneen kakun pintaan.

Siskonmakkara soppakiehuu meille täksi päiväksi. Loput jää likoille huomiseksi. Tai sitten saavat pyhäruokaa, possunfilettä uunissa kasviksilla.
Munia ja määmmiä on. Suklaamuniakin . Maananataina menemme kurdien kebabravintolaan koko sakki.

Koira sai naudanrustoja juhlan kunniaksi että tietäisi vielä vanhanakin olevansa koira.   Ei se ole kai saanut niitä vuosiin, sillä katseli ja ihmetteli kauan tarjoomusta. Toivottavasti ei mene vatsa kuralle.

Matti siivoaa, minä käytän väliajat netissä.      :024:

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #110 : 05.05.13 - klo:07:24 »
Körttipullataikina on jo nousemassa. Heräsin jo 4.45, velvollisuus herätti. Laitoin kuuden jälkeen aamiaisen ja syötin koiran. Sitten valmistelin huolella, mittojen mukaan 1,5 l hylamaidosta taikinan kahteen kulhoon. Luin aamun lehden ja siivosin keittiön.
Kerkeän kai lukea vähän kirjaakin ennen kuin alan pullien pyörittämisen. Noin 80 kpl. niitä pitäisi tulla.

En pääse Helsinkiin juhlimaan 1-vuotiasta Leonia, tyttäreni pojan poikaa. Matti-isovaari menee tyttäremme kanssa.
Ensi sunnuntaina meillä on äitienpäivänä perhemessussa ne tavanomaiset tehtävämme. Lotta haluaa mukaan, ja pääsee meidän puolesta.
Lotta yskii samalla lailla kuin minä, mutta parempaan mennään.
Lotta oli muuten myös sellaisen merisairaan oloinen ja näköinen toissapäivänä, kelmeä ja vihertävä oli iho ja silmänaluset tummat. Eilen hän oli jo virkeämpi. Liekö samaa tautia kuin Mansipaanilla.

Poissa Mansipaani

• ystäväkansaa
« Vastaus #111 : 05.05.13 - klo:08:17 »
Millaisia ovat körttipullat? :)
Eilen alkoi iltaa kohden kohentua olo, mutta vielä mennään kevennetyllä ruokavaliollla.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #112 : 05.05.13 - klo:09:00 »
Ihan tavallisia pullia. Useimmiten leivon pitkoja, nyt toivottiin pikkupullia. Tein voisilmäpullia.
Sanon körttipulliksi näitä jotka menevät seuroihin. :icon_biggrin:

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #113 : 05.05.13 - klo:17:00 »
Anteeksi kun kirjoitan taas täällä körtti-akkojen sivulla, no ei ole eka kerta eikä ole minua ennenkään
ulos heitetty... :eusa_angel:
Riitta-mummille voimia kovassa seuratalkoohommassa, todella paljon teet arvokasta hommaa.
Toivottavasti se huomataan ja arvostetaan ja kiitetäänkin...Tosin taitaa olla niin että tällaisia palautteita
et kaipaa ja odota...vaan iloitset että saat olla Herran työssä tällä tavalla, annat kätesi Herralle  :eusa_pray:
Tuo puhuttelee varsin rajusti...kertoo sinun ihanasta luonteesta, rakkaudesta lähimmäisiin, seuratyöhön...
Olit valmis jättämään omalta osaltasi jälkikasvussasi neljännessä polvessa 1-vuotissynttärit väliin....
Uskon että Herra palkitsee vaivannäkösi ja uskollisuutesi monin tavoin :eusa_pray:
Lotallekin pikaista paranemista.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #114 : 05.05.13 - klo:18:58 »
Seuroissa olen aina saanut vaivojeni palkaksi evästä moneksi päiväksi ja päälle vielä hyvän mielen. Niin nytkin.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #115 : 05.05.13 - klo:19:14 »
Kevään ensimmäiset nokkoset syöty ja ensimmäinen vuohenputkisalaatti myös. Tästä se kevät kirkastuu.  :109:
Pyryharakka

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #116 : 05.05.13 - klo:19:27 »
Seuroissa olen aina saanut vaivojeni palkaksi evästä moneksi päiväksi ja päälle vielä hyvän mielen. Niin nytkin.
Hieno asia ja kiitoksen aihe näin, ilmeisesti tautisi oli jo ohi ja jaksoit senkin puolesta hyvin. :eusa_angel:

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #117 : 17.06.13 - klo:07:13 »
Lieneekö teillä toisilla samaa ongelmaa kuin minulla. Nyt olisi hyvää aikaa siivota. Päällimmäisenä on mielessä vaatehuone ja ikkunat. Nyt vain aika menee jahkatessa, kummasta aloitan enkä saa aloitettua kummastakaan. Tässä minä nyt vain pähkään koneella ja seuraavaksi lähden keittämään aamupuuroa ja ainahan sitä löytyy näitä päivittäisiä askareita. Kyllähän niissä aika kuluu, kun hyppää väliin koneella.

Kohta ei näe ikkunoista läpi ja vaatehuoneessa on puoli senttiä pölyä tasaisilla pinnoilla.  :102:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #118 : 17.06.13 - klo:07:25 »
Hei !

Ei kysymys ole ongelmasta, vaan valinnan vapaudesta. Yliminä kyllä käskee minuakin, mutta otampa kirjan ja kaivaudun peiton alle lukemaan.

Luulen muuten että väritit vahvasti pölykerroksen paksuutta sekä ikkunoista näkemistä. :icon_biggrin:  En pidä sitä valehtelemisena.  :107:

Onneksi juhannusstressi ei ole yhtä paha kuin joulustressi. Sitä pääsee pakoon luonnon helmaan. :006:

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #119 : 17.06.13 - klo:10:03 »
Meillä kävi siivoojat tekemässä puhdasta, ennenkuin lapsi (6kk) tuli taloon. Vaimolla oli silloin koko päivän vapaaehtoisvuoro ja muutenkin ollaan oltu turhan meneviä viime aikoina. Minähän poistun aina paikalta kun siivotaan. Se ei sovi minun allergioilleni, vaikka kaikki ilmanpuhdistimet ovat täysillä.  Nyt on miniä, joka ei osaa suomea ja lapsenlapsemme täällä poikamme ollessa seminaarissa ulkomailla palaten torstaina. Onneksi lapselapsi on niin tyytyväinen ja vain naureskelee saadessaan syliä reilun annoksen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi