Laitapa Pyrtsi joku kiva resetti amandalle !

Sori, sori Riitta-mummi ja Amanda!
Olen viime aikoina lukenut vähän laiseen foorumia. Olen noukkinut vain joitakin ketjuja, mitä olen seurannut. Tämä on jäänyt näkemättä.
Miellyin joskus seitkytluvulla Mamman marjapiirakkaan. Se oli silloin kaikissa lehdissä jonkin mainoksen mukana. Sitä on sitten helppo varioida omien mieltymyksien mukaan. Ohje menee muistaakseni näin:
Pohja: 150 g voita tai margariinia, 3/4 dl sokeria, 1 muna, 1½ dl graahamjauhoja, 1½ dl vehnäjauhoja, vajaa tl leivinjauhetta.
Päälle: ½ l marjoja, 3/4 - 1 dl sokeria, 1 tl vanilijasokeria, 1 muna, 2 dl kermaviiliä.
1. Vatkaa (tai sekoita) rasva ja sokeri, lisää muna, sitten jauhot, joihin leivinjauhe on sekoitettu.
2. Painele taikina voideltuun vuokaan (n.27cm pohjan halkaisijaltaan)
3. Ripottele marjat taikinan päälle.
4. Sekoita kermaviili, muna ja sokerit ja kaada seos marjojen päälle.
5. Paista n. 180 asteessa n. puoli tuntia.
Tästä voi sitten itse varioida pohjaa mieltymysten mukaan. Jauhoina voi käyttää kokonaan vehnäjauhoja, tai graahamjauhon voi korjata ruisjauhoilla. Tai eri jauhojen suhdetta voi vaihdella, kunhan yhteismäärä pysyy noin 3 dl:ssa.
Päälle voi siis laittaa mitä hyvänsä marjoja. Mieluummin niitä mistä pitää.

Kermaviilin voi jättää kokonaan pois. Silloin täytyy laittaa marjoja enemmän. Riippuu mitä marjoja käyttää, niin kannattaa laittaa jotain mehua sitovaa sekaan. Esim. Perjantaina laitoin päälle n. 7 dl puolukoita ja sekaan hillosokeria. Toimi hyvin.
Mustikat on kosteampia, joten taikinan päälle voi ripotella n. ruokalusikallisen perunajauhoja ja sitten mustikat ja sokerin päälle.
Jos kermaviiliä ei laita, niin sokeria voi olla hieman enemmän ja tietenkin maun mukaan ja marjojen happamuuden mukaan.
Sama pohja toimii myös rahkapiirakkana. Rahkaan laitan yleensä sokeria, vanilijasokeria, sitruunaa ja vähän kermaa.
Lisäksi voi laittaa rusinoita, persikka- tai omenaviipaleita tai omenahilloa tai jotain ihan muuta.
Ei muuta, kuin makoisia leipomuksia Amandalle ja kaikille muillekin.