Kirjoittaja Aihe: Milloin ihminen on vanha?  (Luettu 25692 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

• ystäväkansaa
Vs: Milloin ihminen on vanha?
« Vastaus #15 : 15.03.11 - klo:18:26 »
Kaikki ovat vain iloisia ja nuortuvat vanhetessaan?

outoa porukkaa... :icon_eek:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #16 : 15.03.11 - klo:18:48 »
Moi kaikille!

Vanhuus on mielentila.
Nuorekas ystäväni vanhentui parissa viikossa. Hänestä tuli sairauden kaivertama vanhus valituksineen.
Sitä jaksan ihmetellä, että miksi hyväkuntoinen mies voi lopahtaa henkisesti parissa viikossa vanhustilaan.
Meitä on moneksi ja monella tavalla vanhuudesta ajattelevia. Itse ajattelen, että vanhuus on mielentila.
Se, joka ei pysty omaksumaan enää uutta, on vanha. Se, joka ei pysty joustamaan on vanha. Se, joka ei
innostu loistavasta ideasta, on vanha. Se, joka ajattelee, ettei tuo ole minua varten, on vanha. Se, joka ei jaksa innostaa ja kannustaa muita, on vanha. Se, joka valittaa eikä näe elämän valoisuutta, on vanha.
Acta, non verba.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #17 : 15.03.11 - klo:19:26 »
Moi kaikille!

Vanhuus on mielentila.

Hyvä määritelmä vanhuudesta.

Ja terve vaan Salis.

Poissa Atanasia

• ystäväkansaa
« Vastaus #18 : 15.03.11 - klo:19:30 »
Salis on palannut!   :109:

Ja kyllä, vanhuus/nuoruus on mielentila.
Herra armahda.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #19 : 15.03.11 - klo:19:51 »
Hei salis!

Tyyni ja tyytyväinen vanhus on kaunis ihminen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Tiitiäinen

• vaivatulla mielellä
« Vastaus #20 : 16.03.11 - klo:11:36 »
Miehän nyt oon niin nuor tirri että omasta kokemuksesta on vaikia haastaa... Mutta äipän lukioaikasen psykologianoppikirjan mukaan ihmisen keski-ikä on 25-63 vuotta, olen siis itsekin jo keski-ikäinen...kuinka aika rientääkään...  :icon_lol: ja kirjan mukaan 63 vuotta vanhemmat ovat sitten vanhuksia... mutta joo, ehkei kannata enää ihan noin ajatella...  :icon_lol:

Mutta luulen ymmärtäväni Jampen pointin...onko silloin vanha, kun huomaa, että aika menee niin vinhaa vauhtia ohi, ettei kerkiä itte mukaan ja kaikki nuoret miehet täyttää 60 vuotta jne jne...? Onko silloin vanha kun entistä useammin huomaa haikeana muistelevansa menneitä... kai ihmiselle on hyvin tyypillistä kaipuu. Kuka kaipaa tulevaa kuka mennyttä, kunhan kaipaa... Kyllä miekin mennyttä kaipaan ja järkytyn, kun tajuan ettei äskettäin ollutkaan viime kuussa vaan viisi vuotta sitten... ja voin vain kuvitella kuinka haikea olen kun tajuan ettei se ollutkaan muutama vuosi sitten vaan muutama vuosikymmen sitten, kun tapahtui sitä taikka tätä...

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #21 : 16.03.11 - klo:11:41 »
Kiitos, Tiitiäinen, kun laitoit peräkkäin nuo viisi sanaa: "nuoret miehet täyttää 60 vuotta." Sitä nimittäin juhlin ensi kesänä. On toki monia vanhuuteen kuuluvia ominaisuuksia, joita mielelläni pitäisin ominani. Yksi on elämänkokemukseen perustuva tyyni viisaus. Mistähän sen löytäisin?

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #22 : 16.03.11 - klo:11:56 »
Tiedän missä se tyyni viisaus on ainakin minulla. Se on hukassa
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #23 : 16.03.11 - klo:14:27 »
Alpo Hukassa ainakin.

Poissa Tiitiäinen

• vaivatulla mielellä
« Vastaus #24 : 16.03.11 - klo:14:32 »
Kiitos, Tiitiäinen, kun laitoit peräkkäin nuo viisi sanaa: "nuoret miehet täyttää 60 vuotta." Sitä nimittäin juhlin ensi kesänä.

Miun isä täyttää ko vuodet tän vuoden lopuilla, eikä iskä oo miun silmissä mikää vanha...lapsena sitä piti 60 vuotiaita vanhoina...tosin silloin tais pitää 30 vuotiaitakin vanhoina...  :003:  yhtäkkiä huomaa, että enot ja tädit joko uhkaavasti lähestyy tai ovat jo ohittaneet tuon iän eikä ne oo yhtään sen vanhemman olosia ku ennenkään...

Poissa vanha lihava mies

• Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
« Vastaus #25 : 16.03.11 - klo:14:33 »
Tiedän missä se tyyni viisaus on ainakin minulla. Se on hukassa
Eiköhän se ole meillä kaikilla hukassa.

Poissa Sanneli

• ystäväkansaa
« Vastaus #26 : 16.03.11 - klo:14:49 »
Viime kesänä mää ja mun harjoittelunohjaaja naureskeltiin kesäteologille, jonka ajatuksissa 20-vuotias oli vielä ihan lapsonen, mutta 40-vuotias jo ikäloppu. Sillä oli hyvin lyhyt käsitys ihmiselämästä...
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa vanha lihava mies

• Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
« Vastaus #27 : 16.03.11 - klo:14:53 »
Viime kesänä mää ja mun harjoittelunohjaaja naureskeltiin kesäteologille, jonka ajatuksissa 20-vuotias oli vielä ihan lapsonen, mutta 40-vuotias jo ikäloppu. Sillä oli hyvin lyhyt käsitys ihmiselämästä...
Mutta eikö ihmisen elämä käsitteenä ole lyhyt(maalisessa vaeluksessa).
Joten sinun harjoitteluohjaajan ajatus ei nyt niin kaukaa ollut haettu...minun mielestäni.

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #28 : 16.03.11 - klo:15:05 »
Mutta eikö ihmisen elämä käsitteenä ole lyhyt(maalisessa vaeluksessa).
Joten sinun harjoitteluohjaajan ajatus ei nyt niin kaukaa ollut haettu...minun mielestäni.

ars longa, vita brevis.
Acta, non verba.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #29 : 16.03.11 - klo:15:12 »
Ellei meillä olisi mielessämme vanha -sanalle niin paljon negatiivisia itse keksittyjä synonyymeja, niin voisimme ihan reilusti myöntää, että vanhuus alkaa jossain määrätyssä iässä. Ihannehan meillä on, että ihminen olisi mielellään alle 20 -vuotias, jolla on työkokemusta 30 vuotta j.n.e.

Eri elämänvaiheissa sitä tosiaan havahtuu omaan vanhenemiseensa, eihän parikymppisillä voi olla samanikäiset vanhemmat. Sanotaan, että luonteenpiirteet kärjistyvät iän mukana. Niinpä nuorena positiiviset ovat vanhanakin positiivisia. Samoin nuorena kyylät ne vasta vanhana ovatkin kyyliä.

Sitten kun minä täytän 65, aion olla ihan luvan kanssa vanha.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.