Kirjoittaja Aihe: Tätä luin / tämän luen osa 2  (Luettu 51110 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mörtti-57

• ystäväkansaa
Vs: Tätä luin / tämän luen osa 2
« Vastaus #120 : 19.09.11 - klo:22:58 »
Tämä kiria pitääs saara pyyrystettyä kiriastosta, jos se siälä on tai vaikka ostaa Kipasta :icon_wink: http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/index.php?id=1773
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #121 : 20.09.11 - klo:04:41 »
Tekijä / esittäjä    Halmekoski, Jouko
Teoksen nimi    Orjamarkkinat : huutolaislasten kohtaloita Suomessa
Julkaisutiedot    [Helsinki] : Ajatus kirjat, 2011 (Juva : Bookwell)
ISBN    978-951-20-8391-6 (sid.)
Lapuan kirjasto   
                                                                           Eräpäivä
Pääkirjasto
     Aikuisten osasto          99.1 HAL    1    -    -    13.10.2011

Saatavuustiedot muissa kirjastoissa
Kokoelma    
Niteitä

Lainattavissa

Tilattu
                                                             Eräpäivä

Isonkyrön kunnankirjasto    1    -    -    22.09.2011    Tiedot
Jalasjärven kunnankirjasto    1    -    -    23.09.2011    Tiedot
Kauhavan kaupunginkirjasto    4    -    -    12.10.2011    Tiedot
Laihian kunnankirjasto    1    -    -    22.09.2011    Tiedot
Vähänkyrön kunnankirjasto    1    -    -    08.10.2011    Tiedot

🇫🇮

Poissa Mörtti-57

• ystäväkansaa
« Vastaus #122 : 20.09.11 - klo:07:13 »
Kiitos! On tämä netti ihimeellinen väline. :107: Pitää teherä tilaus, kun palautan myähäs olevan Antti Tuurin Wallenbergin. Jaakko Wallenberg kiärti pohojanmaata lasimestarin hommis ja saarnas siinä samalla. Wallenberg tuamittihin kualemahan v.1798 syytettynä jumalanpilikasta ja irstailusta.
Miälenkiintoosta oli, että Wallenberg niminen miäs löytyy mun sukupuusta kirkonkiriojen mukahan. Liäkö Wallenbergin jäläkeläänen vihiitty mun sukulaasen kanssa?

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #123 : 20.09.11 - klo:08:27 »
Pekan mainitseman kirjan tekijä asuin vielä jokunen vuosi sitten Mukkulassa ja toimi kirkkoväärtinä. Taisi Matti tulla hänen tilalleen,  Jouko muutti Kalkkisiin ja alkoi rakentaa sinne yksityistä kirkkoaan.

http://www.uusitie.com/fin/etusivu/uusin_lehti/?id=20&selectedNumber=92&selNews=607
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #124 : 26.09.11 - klo:17:13 »

”---Kuin nukkeja he olivat, mutta tunnistaakseen heissä aikoinaan tutun ihmisen heitä piti lukea ulkokuoren alta saman aikaisesti useilta tasoilta, jotka antoivat heille syvyyttä ja pakottivat katsojan ponnistelemaan nuo ilveilijävanhukset nähdessään, sillä heitä oli pakko katsoa yhtä aikaa silmillä ja muistilla; he olivat kuin nukkeja jotka kylpivät vuosien yliluonnollisissa väreissä, nukkeja jotka antoivat ilmaisun ajalle, ajalle joka tavallisesti on näkymätön mutta tullakseen näkyväksi etsii ruumiita ja aina sellaisia kohdatessaan valtaa ne ja tuo ne taikalyhtynsä valoon. Yhtä aineettomina kuin Golo muinoin Compreyn huoneeni ovennupilla seisoi uusi ja melkein tuntematon d’Argencourt edessäni kuin ajan ilmestys, ajan jonka hän teki osittain näkyväksi. Herra d’Argencourtin kasvojen ja henkilöhahmon uusista aineksista saattoi lukea tietyn vuosimäärän, saattoi tunnistaa elämän vertauskuvallisen hahmon, ei sellaisena kuin se meille ilmenee eli pysyvänä vaan todellisena eli niin muuttuvaisena ilmapiirinä, että ylpeä aatelismies piirtyy siihen illalla karikatyyrinä, rättikauppiaana.
---
   Niinpä elämä alkaa näyttää satunäytelmältä, jossa seuraamme näytöksestä toiseen, miten sylilapsesta tulee nuorukainen, sitten aikuinen ja lopulta hautaa kohti kumartuva vanhus. Ja kun tajuaa vähittäisten muutosten aiheuttaneen sen, että nuo ihmiset, joita itse näkee vain sangen pitkin väliajoin, ovat nyt niin perin erilaisia, tajuaa myös itse olevansa samojen lakien alainen kuin nuo olennot, jotka ovat muuttumistaan muuttuneet – kuitenkaan lakkaamatta olemasta – kunnes he eivät enää lainkaan muistuta sitä mitä me heissä menneinä aikoina näimme.---”

MARCEL PROUST: Kadonnutta aikaa etsimässä (10) - Jälleenlöydetty aika - Suomentanut ANNIKKI SUNI, Otava 2007, s. 283, 285

🇫🇮

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #125 : 09.10.11 - klo:07:03 »

”---Mutta jos minulle suotaisiin voimia niin pitkään että saisin viimeistellä teokseni, olin ennen muuta päättänyt kuvata, vaikka se saisikin ihmiset näyttämään hirviöiltä, sitä mitä heillä on tilassa varattuun vähäpätöiseen paikaan verrattuna määrättömän laaja ja merkittävä paikka – koska he kuin vuosien syvyyksiin uponneet jättiläiset ulottuvat yhtä aikaa elämänsä kaukaisiin aikakausiin, joiden väliin on niin moni päivä pujottautunut – paikka Ajassa.

LOPPU”

MARCEL PROUST: Kadonnutta aikaa etsimässä 1–10 Suomentaneet PIRKKO PELTONEN JA HELVI NURMINEN, INKERI TUOMIKOSKI, ANNIKKI SUNI – Otava 1968–2007

🇫🇮

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #126 : 09.10.11 - klo:09:03 »
Onnittelen ! 

Minulla tämä flunssa katkoo lukemishaluja. Pitkään en yskiessä jaksa kirjaa pidellä. Olen kuitenkin saanut mielenkiinnolla tutkittua Vapausodan taisteluista kertovan Lauri Murasen teoksen. Ollaan Asikkalan, Padasjoen ja Kuhmoisten taistelupaikoilla.  Tuttuja kuvia, nimiä ja kyliä.

Toinen paikkakunnan historiasta kertova teos on Hemmo Ylöstalon Kukkilan 540-vuotisesta kylästä kertova juttu. Asumme itse entisessä Kukkilan kylässä ja siksi tämä Vesijärven rannoilla sijaitseva kylä kiinnostaa. Paljon sukutarinoita sisältä kirja ja vanhat kartat ja valokuvat ovat hauskaa luettavaa näin tautivuoteella.

Lauri Muranen: Punainen ja Valkoinen Asikkala.   Päijät-Häme 1998

Hemmo Ylöstalo: Kukkila, kyläläisiä, kesävieraita, kotikuntana Hollola.  Imprimatur 2002

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #127 : 09.10.11 - klo:14:10 »

Tomi Karttunen?

Tomi Karttunen
Kirkon keskushallinto
teologisten asiain sihteeri

Ulkoasiain osasto, Teologiset asiat
TT, pastori

yksikön johtaja
    teologiset dialogit
    ekumeeniset yhteydet
    Reseptio-lehden päätoimittaja

?

Suuri Haasteeni:  Die Polyphonie der Wirklichkeit.  Erkenntnistheorie und Ontologie in der Theologie Dietrich Bonhoeffers.  
Ihminen joka käy minua pahasti kateeksi.  Tomi Karttunen siis.  Minä en ole ollu kateellinen ennen joten tunne on raskas kantaa.

Miksi äiti ei päästäny minua lukemaan teologiaa?  

Se oli ihan totta vanhempien Suuri Huoli kun olin siinä abiluokalle menossa.  Niillä oli päähänpinttymänä että minä päädyn johkin joka ei minua kumminkan kiinnosta ja... ja.-.. ja...   >:(

Mitäkö luen:  Erkenntnistheorie und Ontologie...     vielä pitkän aikaa    >:(

Tomi Karttunen Kirjoitti Sen, se on sen Väitöskirja!!!

Mitä sen rinnalla on joku tyhmätyhmätyhmä "Adolescent Suicide Attempts in the Helsinki Area..."    >:(

Noh, lämmitin mie niillä kerran mökin kun puut oli kostei...
« Viimeksi muokattu: 09.10.11 - klo:14:15 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #128 : 10.10.11 - klo:04:12 »

”Kirkkomaa

Esiluku                                                                     

Suvinen, sunnuntainen ehtoopuoli. Hiljainen saaristokirkko hautausmaan keskellä. Kirkon musta paanukatto kohoo korkeana ja vakavana lehviköissään, läntisen auringon välke leikkii sen punaisella seinämällä kirkastaen valkeat akkunanpielet. Sanomaton rauha ilmassa ja ylt’ympärillä. Ainoana äänenä vain haapojen lepatus sammaltuneen kiviaidan vierillä.
   …”
VOLTER KILPI: ALASTALON SALISSAKUVAUS SAARISTOSTA – Otava 2007, Ensimmäinen painos ilmestyi vuonna 1933

🇫🇮

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #129 : 10.10.11 - klo:04:23 »
Alastalon salin Esiluku on "Luettu julki ensi kerran Kustavin nykyisen kirkon 150-vuotisessa muistojuhlassa 6 p. elok. 1933."

"Volter Adalbert Kilpi (12. joulukuuta 1874 Kustavi – 13. kesäkuuta 1939 Turku) oli suomalainen kirjailija. Hänen pääteostaan Alastalon salissa (1933) on usein pidetty kaikkien aikojen parhaana suomalaisena romaanina. Vuoden 1992 syksyllä Helsingin Sanomien järjestämässä kilpailussa se valittiin sellaiseksi puolivirallisestikin.

Valmistuttuaan 1900 filosofian kandidaatiksi Helsingin yliopistosta Kilpi työskenteli kirjastonhoitajana Turun yliopiston kirjastossa..." http://fi.wikipedia.org/wiki/Volter_Kilpi

🇫🇮

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #130 : 10.10.11 - klo:08:25 »
Tänään on Aleksis Kiven päivä. Otin esiin Kootut teokset, siitä runon Ikävyys 1.säe:

Mi  ikävyys,
Mi hämäryys sieluni ympär
Kuin syksy-iltanen autiol maall ?
      Turha vaiva täällä
       Turha ompi taistelo
Ja kaikkuus maailman, turha.

( Nurmijärven pojalla lähes körttiläisiä ajatuksia. Liekö mummoltaan opittuja?)

Metsämiehen laulu, kaksi viimeistä säettä:

Ihana on täällä rauha,
Urhea on taistelo:
Myrsky käy ja metsä pauhaa,
Tulta iskee pitkänen
Ja kuusi ryskyen kaatuu.

Metsän poika tahdon olla,
Sankar jylhän kuusiston,
Tapiolan vainiolla
Karhun kanssa painii lyön,
Ja maailma unholaan jääköön.

(Tässäkin voi nähdävertauskuvallisen taiston vihollista vastaan)

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #131 : 10.10.11 - klo:09:38 »
Alastalon salin Esiluku on "Luettu julki ensi kerran Kustavin nykyisen kirkon 150-vuotisessa muistojuhlassa 6 p. elok. 1933."

"Volter Adalbert Kilpi (12. joulukuuta 1874 Kustavi – 13. kesäkuuta 1939 Turku) oli suomalainen kirjailija. Hänen pääteostaan Alastalon salissa (1933) on usein pidetty kaikkien aikojen parhaana suomalaisena romaanina. Vuoden 1992 syksyllä Helsingin Sanomien järjestämässä kilpailussa se valittiin sellaiseksi puolivirallisestikin.

Valmistuttuaan 1900 filosofian kandidaatiksi Helsingin yliopistosta Kilpi työskenteli kirjastonhoitajana Turun yliopiston kirjastossa..." http://fi.wikipedia.org/wiki/Volter_Kilpi

Ostin Kilven romaanin muistaakseni 1968 - mistähän lienen saanut sen päähäni. Olin silloin ensimmäisen jouluni yksin Helsingissä ja luin Kilpeä joulunpyhät. Sain juonesta eli kielestä kiinni siinä luvussa, jossa Malakias Afrodite Härkäniemi valitsee itselleen piippua, 70 sivua. Sen jälkeen kirja on tullut luetuksi kerran pari vuosikymmenessä. Yksi lukukerta siksi, että halusin laskea yhteen merkityt parkkilaivan osuudet. Nyt kirja on tauolla tuoreentumassa. Hyllyssä odottaa Thomas Warburtonin ruotsinnos.

Mt

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #132 : 10.10.11 - klo:12:30 »

Volter Kilven jälkeen luen Päätalon Iijoki-sarjan, 17000 sivua.

Iijoki-sarja

Huonemiehen poika (1971)
    Tammettu virta (1972)
    Kunnan jauhot (1973)
    Täysi tuntiraha (1974)
    Nuoruuden savotat (1975)
    Loimujen aikaan (1976)
    Ahdistettu maa (1977)
    Miinoitettu rauha (1978)
    Ukkosen ääni (1979)
    Liekkejä laulumailla (1980)
    Tuulessa ja tuiskussa (1981)
    Tammerkosken sillalla (1982)
    Pohjalta ponnistaen (1982)
    Nuorikkoa näyttämässä (1984)
    Nouseva maa (1985)
    Ratkaisujen aika (1986)
    Pyynikin rinteessä (1987)
    Reissutyössä (1988)
    Oman katon alle (1989)
    Iijoen kutsu (1990)
    Muuttunut selkonen (1991)
    Epätietoisuuden talvi (1992)
    Iijoelta etelään (1993)
    Pato murtuu (1994)
    Hyvästi, Iijoki (1995)
    Pölhökanto Iijoen törmässä (1998)

"Kaarlo (Kalle) Alvar Päätalo (11. marraskuuta 1919 Taivalkoski – 20. marraskuuta 2000 Tampere) oli tunnettu suomalainen kirjailija. Päätalo tunnetaan parhaiten omakohtaisiin kokemuksiin perustuvista Koillismaa- ja Iijoki-sarjoista, joista jälkimmäinen on omaelämäkerrallinen teos. Päätalon tuotanto sisältää 39 romaania, kolme näytelmää ja kertomuskokoelmaa.

Pitkälinjaisen ja polveilevan proosansa perusteella Päätalo on saanut lempinimen 'selkosten Proust'."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalle_P%C3%A4%C3%A4talo

🇫🇮

Poissa Mörtti-57

• ystäväkansaa
« Vastaus #134 : 11.10.11 - klo:22:23 »
Tämän otsikon luin iltiksestä ja ei ainakaan mulle mikään uutinen. :003: http://static.iltalehti.fi/uutiset/seksivaaka1110MN_503_uu.jpg