Kirjoittaja Aihe: Riitan ja kanssakulkijoiden ruokajutut 6.osa  (Luettu 48702 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Vs: Riitan ja kanssakulkijoiden ruokajutut 6.osa
« Vastaus #45 : 03.02.11 - klo:10:49 »
Jos minä tulen sinne kirkolle sitä hyvää hernekeittoa syömään, saatan laittaa kanankoipia riisipedille uuniin illalla. Paprikaa ja sipulia sinne seuraksi ja mausteet maun mukaan.
Olin kyllästynyt kanaan(broiskuun) mutta kun eilen Sibbe-talolla oli lounaspöydässä mm. punaista kanasoosia itämaisin maustein, tykästyin taas siihen.
Ei sitä karjalanpaisia joka lauantai viitsi syödä, eikä pizzaa.

Eikös pojille ranskanperunat ja nakit maistu aina? Vai pidätkö tiukan linjan? Meidän pikku-ukot kun tulevat tänne hiihtolomalla saavat mitä pyytävät, äiti pitäköön kuria!
 :icon_biggrin:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa meme

• ystäväkansaa
« Vastaus #46 : 03.02.11 - klo:12:22 »
Nakit ja ranskalaiset maistuu ja monesti syödäänkin kun ei äiti muuta keksi. Tänään nakit ja muusi. Minä en todellakaan niuhota muuta kuin omia allergioitani sekä meidän vanhempien ruuan määrää. Kana voisi olla hyvä idea, katsotaan mitä muu perhe ideasta tykkää. Toisaalta jokin "kevytruoka" riittäisi. Meillä pojat ovat onneksi oppineet syömään monipuolisesti. Itsehän minä heidät olen opettanut syömään kaikenlaisia herkkuja;kalaa, riistaa, poroa, äyriäisiä, itämaista ruokaa jne. Pojat söisivät pizzaa vaikka joka lauantai, mutta minä en viitsi sitä aina tehdä ja huomenna teen varmaan jonkin kalapiirakan.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #47 : 03.02.11 - klo:19:32 »
Mie teen jokus makkaran vaihtoedoksi ruokaisan salaatin. Pohjaksi riisiä tai pastaa, sekaan broileria tai kalaa, sekaan herne-maissi-paprikaa, sipulia, mahd. muita kasviksia, ananasta,..... kasitkkeeksi majoneesia tai kervaviiliä tai jotain muuta salaattikastiketta. Mahdollisuuksia on monia ja kaikkea oman maun ja omien ruokarajoitteiden mukaan. Sen voi valmistaa jo ennakolta jääkaappiin odottaman iltaa.
Pyryharakka

Poissa meme

• ystäväkansaa
« Vastaus #48 : 07.02.11 - klo:19:52 »
Leivottiin äsken 7v pojan kanssa homperskoja. Tai poika teki "melkein itse" ja minä katsoin päältä, erotin keltuaisen ja hiuolehdin paistamisesta. Hyviä tuli, kiitos reseptistä  :eusa_clap:

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #49 : 08.02.11 - klo:18:59 »
Homperskoja ja hoperskoja.........nyt alkaa utelisaisuuteni kasvaa, niin että on pakko varmaan pakittaa ja etsiä se resepti, jonka silloin joskus ohitin. Mistähän asti se löytyy.  :017:
Pyryharakka

Poissa meme

• ystäväkansaa
« Vastaus #50 : 08.02.11 - klo:19:25 »
Löytyi adventiaika jutuista:

Homperskat on pikku-leipiä erittäin helppotekoisia ohje tulee tässä

200g voita  (sulata osittain)
        200g sokeria
        1munan keltuainen
        1rkl siirappia
        1tl kanelia
        2 tl soodaa
        5,5dl vehnäjauhoja

Sekoita kaikki aineet sekaisin ja leivo pyöryköitä paista 200asteessa Tulee 30-40kpl

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #51 : 08.02.11 - klo:22:36 »
Kiitos, kiitos.... :icon_biggrin: Tällä foorumilla on paljon avuliaita ystäviä.
Pyryharakka

Poissa meme

• ystäväkansaa
« Vastaus #52 : 17.02.11 - klo:11:27 »
Huomasin jokin aikaa sitten herkkuja sisältävästä keittokirjasta itse tehtävien dajmien ohjeen :icon_lol:. Kun en sattuneesta syystä voi syödä kaupan damjia ( :'(), niin nyt kun olen yksin kotona ja minulle käyvää suklaatakin löytyi kaapista, päätin kokeilla josko onnistuisi. Ihanaa tuli  :003:. Pitää vaan piilottaa, etten syö kaikkea kerralla. :017:

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #53 : 17.02.11 - klo:20:17 »
Hei, onkos aurinkosalaatti tuttu? Tähän ihanaan kaali-porkkanasalaattiin tulee ihan himo. Tein juuri satsin jäähtymään.
1 kg kaalia
300 g porkkanaa
3-5 valkosipulin kynttä
2 dl rypsiöljyä
Raasta kaali ja porkkana karkeaksi raasteeksi. Murskaa tai hienonna valkosipulin kynnet. Laita kaikki kulhoon, kaada öljy sekaan ja sekoita.
Liemi:
1 l vettä
1½ dl etikkaa
1-2 dl sokeria
1 rkl suolaa
Kiehauta liemi ja kaada kuumana salaatin päälle. Salaatti on valmista, kun se on jähtynyt. Säilyy kylmässä jopa kuukauden. (Meillä se ei kestä niin kauaa. Se tulee syötyä tosi nopeasti.)
Pyryharakka

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #54 : 17.02.11 - klo:21:24 »
Kauan säilyvät herkut eivät yleensä säily kauan.

Poissa meme

• ystäväkansaa
« Vastaus #55 : 17.02.11 - klo:21:26 »
 :023: :109: :023:

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #56 : 18.02.11 - klo:08:25 »
Kiitos Pyrtsi kasvis-reseptistä. Joulusta alkaneen juhlakauden tuloksena on 3 kg pudotettavaa painoa. Puren porkkanaa iltaisin kun luen. Tästä saan oivan naposteltavan.
Ei ollut ollenkaan tuttu resetti!    :eusa_clap:

Poissa meme

• ystäväkansaa
« Vastaus #57 : 19.02.11 - klo:11:58 »
Taas tehtiin homperskoja, ovat nimittäin erittäin huonosti säilyviä :018:

Samalla huomasi, että jäljelle jäävästä valkuaisesta (tai siis nyt kahdesta) voi tehdä jälkilämpöön marengit. Kun tuon kuopuksenkin synttärit ovat lähitulevaisuudessa, värjäsin ne sankarin pyynnöstä oranssiksi. Nyt ovat sitten äidin kädet kelta-punaiset :017:

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #58 : 19.02.11 - klo:13:08 »
Hauskaa että meillä mukkulalaisilla on samat mieltymykset! Minä tein Martan ristiäisiin tuplasatsin homperskoja ja kaikki on syöty. Urholle ei muut kelvanneetkaan kahvipöydässä. Marenkeja tein minäkin. Kolmen  munan valkuaisita tuli n. 30 pientä, jotka koristelin pienillä sydämen muotoisilla nonparelleilla ennen uuniin laittoa.
Niitä ei monikaan ottanut. Toin loput meille ja napostelin itsekseni "karkkeina" lukiessani.

Tänään laitoin kuumaan leivinuuniin ensin perunaleposkoja ja sitten uunikyljykset ja nyt siellä on merisuolan päällä uuniperunat. Ja talo lämpiää. Nyt jo aurinkokin lämmittää ikkunoista.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #59 : 26.02.11 - klo:20:59 »
Homperskat on vähissä. Ajattelin tehdä vaihteeksi Maailman parhaita. Kaivoin reseptin esiin ja yllätyin. Se on sama resepti kuin Hoperskoiden, ihan pienin muutoksin. Maailan parhaisiin laitetaan kanelin asemesta vaniliasokeria ja siirappia oli 2 rkl. Maailaman parhaat pyöräytään n. 2 cm paksuiksi tangoiksi pellille. Paistetaan kauniin ruskeiksi ja lämpimänä leikataan vinottain viipaleiksi.  :023:
Siis eikun kokeilemaan, maun mukaan kanelia tai vaniliasokeria. Kannattaa kokeilla välillä tankona paistamista. Se on älyttömän nopeaa tehdä ja tulee vähän eri näköisiä.  :039:
Pyryharakka