Kirjoittaja Aihe: Mihin menet, Suomen kirkko?  (Luettu 52087 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jouni

• Rykäisee alkaakseen seurapuheen
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #90 : 24.10.10 - klo:15:25 »
Tänään on hyvä päivä  :109:

Radioidun Jumalanpalveluksen saarna tiivisti juuri sen, mistä tässä on kyse, ja miten kirkon kuuluukin suhtautua asiaan - Hyvä !

Ja sitten itse kirkkoon yhdeksitoista... ja sain tuntea sen, että emme ole yksin - "vielä sanaa saarnataan" !

Kaiken tämän julkisuuspelin ja toimittajien ja piispojen lausuntojen alta on hukkunut se, että on kirkossakin vielä uskoa jäljellä.
SV 74:4

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #91 : 24.10.10 - klo:16:43 »
 :-\ Ai uusia kirkkokuntia olisi ratkaisu?
Muistaakseni Tanskassa oli joku tunustukselliset luterilaiset tai vastaava seurakunta.

Ehkä se olisi ratkaisu ja kun katselee kuinka paljon on eri seurakuntia, niin kyllähän niin on tehtykkin jo kautta aikojen.

Luterilaiset lestadiolaiset painotuksineen ja luterilaiset körtit painotuksineen.

Jokainen voisi sitten itte valita mihin menee ja tutustua vaikka kaikkiin.
Niin olen itsekkin tehnyt. Kiertänyt jokaisen ja valinnut körttiseurat sitten joukosta itselleni sopivimmiksi.
 Jos perustettaisiin uusia puljuja, niin ehkä se olisi paras ratkaisu?
Ameerikassahan kirkko ei kuulu valtioon ja hyvinhän se toimii, vaikka jotain pikku kismaa aina välillä on eri seurakunnilla, mitä Simpsoneista olen seurannut.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa armonkerjäläinen

• armon kerjäläinen
« Vastaus #92 : 24.10.10 - klo:17:06 »
Epäasiallista puhetta. Körttiläisenkin väen keskuudessa piilee tällaisia sosiaalipummiksi ja hinttareiksi haukkujia. En pidä.

Jos joukko vasemmistoliberaaleja, seksuaalivähemmistön edustajia ja vapaa-aikaorientoituneita sisariamme ja veljiämme päättää sijoittaa kirkollisveroihin menneet rahansa paremmin, niin se lienee heidän asiansa.

Kuulostaako veljestä paremmalta?

Pahoittelen törkeää kielenkäyttöäni.

Poissa Sanneli

• ystäväkansaa
« Vastaus #93 : 24.10.10 - klo:17:38 »
Kirkko on kyllä nyt hankalassa paineessa kun toisaalta jos kirkko hväksyy homojen vihkimisen porukkaa lähtee, kuten lestadiolaiset ovat uhanneet joukkopaolla ja toisaalta jos kieltävät lähtee erilaista porukkaa, kuten on jo lähtenyt.

Kompromissi olisi hyvä, mutta sekin taitanee olla liian vaikeaa, kun on jo ääripäät ottaneet yhteen, niin tunteikkaasti.

Voi kun saatais joku päätös siitä että mitä mieltä kirkko on niin sen päätöksen takana vois seistä suorassa eikä tulis sitä ongelmaa että kun toiselle kumartaa niin toiselle pyllistää...
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa vaivattu sielu

• ystäväkansaa
« Vastaus #94 : 24.10.10 - klo:17:55 »
Lainaus
Lainaus 'seuratuvasta' Jounilta: Ostoskeskuksista ja metrotunneleista olen samaa mieltä, mutta ristiriitaisuusväitettä ihmettelen.

Hänhän tarkkaan erotti sen, että homoille ihmisinä kuuluu täysin sama rakkaus ja siunaus kuin heteroillekin.  Mutta että homosuhteiden siunausta ei tule tehdä, koska se ei ole Jumalan sanan mukaista.

Tämä keskustelun jatko tosin sopisi paremmin ketjuun "mihin kirkko on menossa", koska tämä aihe on siellä muutenkin käsittelyssä.

Siunaan kaikkia jotka siunausta pyytävät.

Siunausta kaikille!
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Hölkänen

• Vieras
« Vastaus #95 : 24.10.10 - klo:22:24 »
Radioidun Jumalanpalveluksen saarna tiivisti juuri sen, mistä tässä on kyse, ja miten kirkon kuuluukin suhtautua asiaan - Hyvä !
Saarnan alku ja loppu olivat erinomaiset. Keskivaiheilla saarnaaja käytti liikaa aikaa omien käsitystensä esiin tuomiseen ja kirkkopoliittisiin kannanottoihin. Hieman oli jopa harhaanjohtamisen makua. Kirkon opin ytimeen ei suinkaan kuulu miehen ja naisen välinen avioliitto vaan syntien anteeksi saaminen Jumalan armosta, Jeesuksen ristinkuoleman ansiosta. Ei uskontunnustuksessa ole kohtaa "sääti avioliiton miestä ja naista varten". Avioliittoinstituution muuttuminen ei muuta uskomme ydinasioita mitenkään. Avioliitto on puhtaasti maallinen järjestely, jolla kuitenkin on vaikutuksensa ihmisten hyvinvointiin, niin fyysisesti, psyykkisesti kuin myös hengellisesti. Tämän takia kirkolle olisi hyväksi tässä kulttuurissa Jeesuksen neuvoa noudattaen suoda mahdollisuus avioliittoon kaikille, jotka eivät tunne kutsumusta yksin elämiseen.

Raamattu ei todellakaan ole yksiselitteinen. Saarnaajalla oli yksi tapa selittää lukemansa. Toinen yhtä pätevä ja raamatullinen tapa on esimerkiksi tässä: http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/?bid=246&id=3770

Pyhä Henki johdattakoon seurakuntansa valitsemaan oikean tien kussakin ajassa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #96 : 25.10.10 - klo:08:23 »
Eilisille kirkossakävijöille ja miksei muillekin:  Olisiko ongelma tässä: Raamattu ei suinkaan erittele "miehimyksiksi" niitä, jotka "toteuttavat homoseksuaalista taipumustaan" vaan homo on homo aina.  Ainut keino välttyä PALJASTUMISELTA oli että pidättäytyi ---  se ei saanut käydä ilmi mitenkään, muutoin Vanhan liiton aikana seurauksena oli kuolemanrangaistus.

Tämä on oman aikamme neuvoton ratkaisu, säntäillään sinne tänne, kun jokainen taitaa pohjimmiltään tietää mainiosti että homoseksuaalisuudelle ei voi enempää kuin silmien värille, sinut hyväksytään ellet "toteuta homoseksuaalisuuttasi".  Meistä se on ikäänkuin "oikeudenmukaisempaa" luulisin. Se on nyt eräs tulkinta siitä mitä Raamattu sanoo ja Jumala ehdottomasti tahtoo tästä asuasta.

En ole päässyi kirkkohäiden portaillekaan vielä itse, minulle tämä on ihmiskuvakysymys.  

Selibaatissa eläen saa olla homoseksuaali.  Minulta on joku kysynyt tätä yksityispostin puolella ja kirjoittanut itse näin. Mainittakoon että itse olen hetero. Olen neuvoton, sen voin myöntää, ja kuin pysähtynyt tämän edessä: Miten se noin voi mennä?  Että saa olla siis synnintekijä, homouden synnin, tietyin ehdoin?  

Kyllä, kyllä totta on sekin että esimerkiksi kovasydämisyydestä on vaikeaa tehdä parannusta niin että se kestäisi, mutta meille on luvattu että me "muutumme sen kuvan kaltaisiksi, jota me katselemme" ja siten ehkä opimme oman kovasydämisyytemme näkemään ja sen jälkiä vähän siivoamaan.  Se on asia, jota on kaduttava, ja yritettävä aina uudestaan -- ei voi vedota siihen että perisynnin tähden on mitä on.  Tähän olen juuttunut, enkä pääse eteenpäin: Homoseksuaaliksi todella synnytään.  Mutta onko se kaduttava ominaisuus, kuten on kovasydämisyys tai ylpeys?  
« Viimeksi muokattu: 25.10.10 - klo:08:26 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #97 : 25.10.10 - klo:10:11 »
Joskus pengoin sanakirjoista niiden ilmaisujen merkitystä, joita Paavali tässä yhteydessä käyttää. Löysin myös Agricolan käännöksen, jossa viitattiin selvästi pedofiliaan. Hän käytti myös sellaista sanaa kuin heikkuri, joka tarkoittanee irstailijaa.

Sellainen mielikuva tuli ainakin minulle, että synniksi leimattiin kahdenlainen sukupuolielämä: alistava ja alistuva. Ei saa pakottaa lähimmäistään mihin tahansa eikä saa suostua mihin tahansa, jotta saavuttaisi mielihyvää.

Nykysuomen sanat voisi poimia vaikka Gösta Sundqvistilta: porsas, sonni ja apina.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #98 : 25.10.10 - klo:10:26 »

Satuin näkemään tuon keskustelun tv:stä. Minusta tästä asiasta on ihan turha hyperventiloida suuntaan taikka toiseen.  Ihmetyttää vain pikkuisen koska keskustelussa ei tullut mitään uutta esille, joka antaisi aihetta olettaa moisen massahysterian vyöryvän kirkon päälle hyökyaallon tavoin. Vähän käy sääliksi Päivi Räsästä. Ei näytä olevan mitään rajaa julkisella lyömisellä. Valtaosaa kansasta asia ei liikuta, tuskin edes kiinnostaa koska homoseksuaalisuus on kuitenkin vain marginaali-ilmiö. Keltaisen lehdistön uljas edustajisto on vain taas löytänyt uuden "haaskan" (kirkon) jota repiä...

Keltaisen lehdistön uljas edustajisto.... Jälleen kerran ironista, joskin perustelematonta "mediaanheittotekstiä" Jampelta. Mitäpä jos Jampe vaikka lukisi Ilta=Sanomien Milla Rautiaisen napakan, oivaltavan ja tilanteeseen nähden perusteellisen kolumnin esillä olleista asioista. Rautiainen ei heittele, vaan pystyy tarkkaan kirjoittamiseen, toisin kuin... :kahvi:

Poissa vaivattu sielu

• ystäväkansaa
« Vastaus #99 : 25.10.10 - klo:10:28 »
Kun olen jo 25 vuotta sairastanut keuhkosairautta (nyt jo vakava-asteista), joka on tuonut tullessaan liitännäissairauksia kuten sydämen vajaatoimintaa ja rytmihäiriöitä, huonon verenkierron ja lähes kuolemaan johtaneen lääkemyrkytyksen, on jokainen alkava aamu otettava Herran kädestä. Toinen päivä on parempi kuin toinen ja sen tietää vasta kun päivä on illassa. Mieli on kiitollinen aina silloin, kun on voinut käydä Jumalan sanan kuulossa jumalanpalveluksessa tai körttiseuroissa.

Tässä tilanteessani on vain luotettava Raamatun sanaan ja sen antamaan lohdutukseen. En voi luottaa ihmisten näkemyksiin, jotka muuttuvat ajan ja kokemusten myötä. Ainoa pysyvä ja ihmisten parhaaksi tarkoittama elämäntapa on kirjoitettu Jumalan sanaan, eikä sitä ole vaikea löytää sieltä. Sitä elämäntapaa en tietenkään pysty noudattamaan, mutta siihen on kuitenkin hyvä turvautua vaikeina ja aina itseäni hämmentävinä ajankohtina.

Ei Jumala turhaan antanut meille elämänohjeita, sillä Jumala on rakkaus. Me vaan niin helposti haluamme tehdä niin kuin meistä itsestämme tuntuu ja jonka me itse koemme oikeaksi. Siinä tilanteessa missä kirkko on tällä hetkellä, tarvittaisiin kristittyjen rukouksia avaamaan ihmisten silmät Jumalan tahdon mukaiseen ajatteluun.

Luen Raamattua lähinnä sen pelastushistoriallisesta näkökulmasta käsin. ("Lukutavan muunnos on Jeesus-lukutapa. Raamattua luetaan sen mukaan, kuinka teksti kirkastaa Kristusta": Kotimaan Suola-liite)

Paljon en hukkaa aikaani median luomiin mielikuviin kirkosta ja sen kannanottoihin, jotka ovat usein täysin virheellisiä, vaikka olenkin kirjoittanut tämän hetken tilanteesta foorumilla.

Keskisuomalaisen pääkirjoitus käsitteli tänään myös ajankohtaista asiaa, minusta hyvällä tavalla:
http://www.ksml.fi/mielipide/artikkelit/kirkko-ei-ole-hetken-kuohussa-vaan-ajan-virrassa/610078
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #100 : 25.10.10 - klo:12:33 »
Hieman sinnepäin täällä, joskin oma sairaus unohtuu ellei hetkeen anna merkkiä itsestään, viime aikoina on unohtunut yhä harvemmin.  Siksi alan ikävöidä jo saarnaa jossa käsiteltäisiin muuta. Joku on täällä joskus puhunut siitä että parannuksen teosta ja muista vanhoista kristinuskon perusteemoista ei oikein  kuin saisi puhua, ja nyt jaan sen mielipiteen, en muista mitä silloin.  Mutta kuulisin jo puhetta synnistä, armosta ja parannuksesta, synnistä johon minä olen vikapää, eikä joku naapurin Pekka. Muutoin käy äkkiseltään niinkuin käy --- lääkkeetkin löytyvät vain naapurin Pekalle, mistäs Leena avun löytää, kun ei ryyppää, harrasta irtoseksiä ja on päälle päätteeksi vuorenvarmasti hetero.  

Alkusyksyn kokemuksen jälkeen mielessäni on ollut elämän lyhyys varsin usein, oikeastaan koko valveillaolon ajan, ja suru siitä kuinka tämä elämä tuli käytettyä. Sen tähden kai kaipaisi keskustelua jolla olisi tekemistä minun pelastukseni kanssa, kyllä vain, niin itsekäs olen, joku seurakunnan ikonikurssin sato ei siinä tosin auta suuremmiten sekään...  miten sitä jaksaa, että on elänyt itsekkäästi koko elämänsä ja se kuulkaas kohta päättyy.

Enkä minä sen taakse pääse piiloon että perisynti asuu sitkeässä, minkäs tälle mahtaa.  Sen tähden koko tämä melskaus jossa kansa hieman kuin jakautuu syntisiin ja erityisen syntisiin, saa minut kyllä kysymysmerkiksi. Kerta ei ole ensimmäinen, mutta kokemus väkevin.  
« Viimeksi muokattu: 25.10.10 - klo:12:36 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #101 : 25.10.10 - klo:12:43 »
Hiljaiseksihan tämä vetää, Leena pieni.
🇫🇮

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #102 : 25.10.10 - klo:12:54 »
Hiljaiseksihan tämä vetää, Leena pieni.
Vetikö sinutkin?  :003: Älä välitä, ei se koskaan pitkään kestä  :003:

Poissa Jampe

• ystäväkansaa
« Vastaus #103 : 25.10.10 - klo:16:31 »
Keltaisen lehdistön uljas edustajisto.... Jälleen kerran ironista, joskin perustelematonta "mediaanheittotekstiä" Jampelta. Mitäpä jos Jampe vaikka lukisi Ilta=Sanomien Milla Rautiaisen napakan, oivaltavan ja tilanteeseen nähden perusteellisen kolumnin esillä olleista asioista. Rautiainen ei heittele, vaan pystyy tarkkaan kirjoittamiseen, toisin kuin... :kahvi:

Ymmärrän reaktiosi sitä taustaa vasten, että olet itse toimittaja. Näinhän olet jossain yhteydessä kertonut.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Mörtti-57

• ystäväkansaa
« Vastaus #104 : 26.10.10 - klo:19:35 »
Viime lauantaina olin Wanhas Karhunmäes iltaseuroos ja siälä tummat virret soi jykevästi, kun H-Y:n valtakunnallinen kuaro oli mukana veisaamas.
Lapuan Tuamikirkkoseurakunnan tiarotussihteeri Heli Karhunmäki piti kiinnostavan seurapuheen kirkkoa kuahuttaneesta Ylen homokeskustelusta.
Tänään puheen pääpiirteet sai lukia Lapuan Sanomien lukijan miälipiresivulta. Tein pdf:n teirän luettavaksi, kun tykkäsin että oli niin hyvää asiaa.
https://dl.dropbox.com/u/9058225/Tosimies%20Elenius/img002.pdf
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.