Kirjoittaja Aihe: Körttiakkain puheenpulinaa vol 4  (Luettu 40441 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Vs: Körttiakkain puheenpulinaa vol 4
« Vastaus #90 : 22.11.10 - klo:13:16 »
Sain juuri englantilaisen hedelmäkakun uuniin Lorautin tuplamäärän rommia, että kyllä säilyy alumiinifoliossa jouluun.

Ostin 6 kg lanttuja. Matti parhaillaan kuorii ja paloittelee niitä. Keitän ns. "lanttuhaudan"=hauteen, haudutuksen, jäähdytän ja pakastan sen.
Myyjäislaatikot paistan vasta edellispäivänä ja omat aivan aaton tietämissä.

Kaunis pakkaspäivä saa jouluiselle mielelle. Lotalle ostettiin vauvapulkka. Hän saa sen 1-vuotispäivänään.

Yskiminenkin on helpottunut, joten elämä taas maistuu ( yskänlääkkeeltä!).                             

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #91 : 22.11.10 - klo:13:35 »
Väittävät, että englantilainen hedelmäkakku on hyvin säilyvää. Luulen, että tuplarommilla terästettynä se olisi erityisen huonosti säilyvä ainakin minun ulottuvillani.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #92 : 22.11.10 - klo:15:33 »
Englanninopettaja kertoi että perinteinen egl. hääkakku, se monikerroksinen on niin hölvätty whiskyllä että ylimäinen kerros säilyy ensimmäisen lapsen ristiäisiin.

Meripoikki meit varjego daivas ! Hiiohei, ja rommia pullo!( ei kuitenkaan nyt ) :039:

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #93 : 22.11.10 - klo:15:45 »
Jumal hallitte aallo ja daeva ja maa,
jos hän dahto, ei guolem meit saalikses saa.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #94 : 22.11.10 - klo:15:45 »
Englanninopettaja kertoi että perinteinen egl. hääkakku, se monikerroksinen on niin hölvätty whiskyllä että ylimäinen kerros säilyy ensimmäisen lapsen ristiäisiin.

Meripoikki meit varjego daivas ! Hiiohei, ja rommia pullo!( ei kuitenkaan nyt ) :039:

Olen ollut hääristiäisissä, jossa ensin isä ja äiti vihittiin ja sitten esikoinen kastettiin. Siellä hääkakku säilyi oikein hyvin ristiäisiin ilman whiskyä.  :003:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #95 : 22.11.10 - klo:16:24 »
Katselin kahvitellessani sitä kukkaruukkua missä sipuleista on työntäytynyt neljä kukkavanaa. Kaikki vanat ovat hiukan eripituiset ja paksuiset.
Kaksi nuppua terhentyy pulleina ja suurina. Niiden verholehdet ovat avautuneet itsestään ja kukista tulee muotovalioita.

Sitten on yksi ohuempi varsi jossa verholehdet olivat kuin liimattuina. Autoin vähän sitä kukkaparkaa avaamalla nupun kärjen. Siellä sisällä oli ulos työntymään valmis nuppu, mutta se oli mennyt mutkille kun se ei päässyt itsellään ulos. Sitä oli autettava jotta siitäkin tulee kukka. Seuraan sitä paljon kiinnostuneempana kuin paremmin onnistuneita. Kukka siitäkin tulee ja sen yksilöllisyys näkyy kohta.

Joskus kesäisissä päivänliljoissa syntyy muumioituneita nuppuja. Ne eivät aukea lainkaan. Mutta joka vuosi juurakko työntää uutta kasvustoa.
Aion hoitaa tämän sipuliparin niin että saan seurata sitä ensivuonnakin. Onko siinä "valuvika" vaiko kasvun oikku. 

ajatuksia kukkaruukun äärellä

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #96 : 23.11.10 - klo:19:45 »
Nyt on mukavan talvinen ilma. Pakkasta on vähän toistakymmentä astetta ja maassa on lunta. Kunpa lumi pysyisi maassa nyt, kun on muuten niin pimeää.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #97 : 23.11.10 - klo:20:04 »
Meillä ei ole kovin pimeää iltaisinkaan. Katuvalot palavat ja kaikilla alkaa olla pihoissa jos jonkinlaista jouluvaloa.  Minulla on palanut se perinteinen sähkökynttelikkö takkahuoneen ikkunalasien välissä yötä-päivää. Samalla se valaisee pihakäytävää ovelle.

Veimme Lotalle pinkin vauvapulkan. Se on etukäteen 1-vuotislahja. Pyyntö oli saada se jo nyt kun on hyvä lumikeli. Lotta kuivaharjoitteli pulkkaan tutustumista olohuoneensa lattialla. Se sujuikin oikein hyvin, ei pelännyt yhtään ja oli selvästi jo juonessa mukana kun vetelimme häntä siinä lattialla. Taisi olla mieluinen typykälle. Luulen että nyt on jo kokeiltu lumellakin.

Toinen joulunalus menossa vauvan odotuksessa. Lotan äiti olisi jo aivan valmis, mutta muutama viikko vielä pitäisi jaksaa. Saa nähdä tuleeko ikä-eroa pikkuisille täyttä vuottakaan. Siinä tapauksessa minun ennätykseni suvussa särkyy.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #98 : 26.11.10 - klo:12:01 »
Matti haki Asikkalasta Toivolan tilalta porkkanoita 5 säkkiä a 20 kg, 2 euroa säkiltä.  Hyviä luomu-porkkanoita, mutta ei-EU-kelpoisia. Osa on katkenneita, osa vänkkyröitä. Tytär hakee sieltä hevosilleen, Matti haki peuroille. Minä pelasti 2 säkkiä meille kellariin. Ihan hyviä ne ovat.

Kyllä nyt porkkanalaatikkoa ja soppa-kasvista riittää. Osa on parhaillaan kiehumassa pakastamista varten.

Nyt lähden seuraamaan Rukan kisoja! Iloista iltapäivää kaikille! :109:

Poissa amanda

• kyselevällä mielellä
« Vastaus #99 : 26.11.10 - klo:17:56 »
Voi kun meillä olisi kunnon kellari! Olen kotona tottunut säilömään kellariin kaikenlaista,
mutta ne opit jäivät lapsille opettamatta, kun ei ole ollut kellaria.  Vaikka toisaalta
nämä osaavat sitten pakastaa. Aika muuttui tässä välissä. :)
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #100 : 26.11.10 - klo:19:15 »
Meille laitettiin kaksi suurta betonirengasta taloan perustuksiin rakennusvaiheessa. Se on n. 5000 l. Portaan menevät olohuoneen nurkasta alas.
Lattiassa on luukku ja sen päällä pieni pöytä. 

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #101 : 29.11.10 - klo:11:02 »
Tein niitä pikkumummun pipareita joilla on se hauska nimi. Maku on maukas ja maittava. Söin kolme heti lämpimäisiksi.
Minun matematiikkani on mitä on. Panin kaikki 36 kpl. samalle pellille paistumaan ja niinhän siinä kävi että ne leristyivät kiinni toinen toisiinsa.
Ensi kerralla laitan vain 18 kpl siten saan vieraskahvipöytäänkin kelpaavia. Nämä menevät itselle tämän viikon päiväkahvien herkkuna.

Tein myös joulupiparitaikinan. Ne olen oppinut jo vuosikymmenien aikana paistamaan. Illalla taikina on seisonut päivän yli ja sitten sydämet ja tähdet ja tontut ja ukot menevät uuniin.

Pakkasta oli aamulla -20 astetta. Ei siis ulkoilukeliä minulle. Saanpa valmiiksi sen vauvan nutun ja pesen sen ja vaakakuivaan.
 :039:

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #102 : 30.11.10 - klo:15:04 »
Olen tupahommissa edelleen. Pakkasta oli tänä aamuna vieläkin enemmän.
 Ensin tuotiin Lotta muutamaksi tunnuksi hoitoon, jo ennen kahdeksaa.
Se sujui askartelu-, leikki-  ja laulu-merkeissä. Ipana on selvästi musikaalinen. Opetin vajaa 1-vuotiaalle Joulupukki, joulupukki ja tipe-tipe-tip-tap-laulut. Puuroa neiti suostui syömään kun sai itse pitää lusikkaa kädessään, minä vain salaa ohjailin.

Hänet haettiin kotiin päivä-unille ja minä aloin piparien paiston. Samalla laitoin ison hernerokan kiehumaan ja eilisten punajuurten keiton jälkituoksujen kanssa hajusinfoniasta tuli kakofonia.
Pitäisi osata ajatella ettei kaalisoppapäivänä keitä esim. lanttuja ja paista sokerikakkua. Liesituulettimesta ei ole kuin enimpien käryjen poistoon.

Näillä pakkasilla ei Matti anna pitkään tuulettaa, ja siinäpä haisevat kunnes huomena taas lämmitetään leivinuuni. Se vetäisee tehokkaasti hajut hormiin.
Hiljalleen on mukava valmistaa joulua ja parasta onkin, sillä monenlaista menemistä riittää aluspäiviksi. Esim. eilen irtosi salmiakkia syödessä paikka hampaasta. Sain ajan vasta 14.12.  On labra-käyntiä, rokotusta, luentoa, myyjäisiä, seuroja, työkavereiden tapaamista.

Onneksi flunssa on mennyt menojaan.

Poissa hippiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #103 : 01.12.10 - klo:11:38 »
Onneksi flunssa on mennyt menojaan.

Enpä pääse iloitsemaan kohdallani samasta asiasta, minulla vaan paheni  :icon_eek:

Ei koko aikana ole ollut kokonaan pois ja viikonloppuna alkoi taas pahentua huipentuen eiliseen; yskä tuli ja ääni meni, ihan täysin, ei lähde pihaustakaan  :107:

Nyt on antibiootit ja efedriinit tavallisten flunssalääkkeiden lisäksi ja totaali puhekielto sunnuntaihin saakka, auts 

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #104 : 01.12.10 - klo:12:43 »
Kovilla ollaan tämän syksyn flunssan kanssa. Minulle suurin apu tuli höyryhengityksestä ja kuumasta juomisesta. Lähes kolme viikkoa se kesti.
Yskää on vielä hiukan jäljellä. Mutta tänään kävin jo markkinoilla.
 Olihan siellä paljon katsottavaa, mutta ei mitään ostettavaa.
Vain kaksi tuttua ihmistä näin. Näissä sen ikääntymisen huomaa, tuttavat ovat kadonneet katukuvasta.