Kirjoittaja Aihe: Salliiko Raamattu avioeron ja uudelleen avioitumisen uskovaiselle?  (Luettu 36048 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Kai semmoista on ollut 2000-4000 begin_of_the_skype_highlighting              2000-4000      end_of_the_skype_highlighting vuotta sitten. Ehkä Suomeen pitäisi saada mukaan Mooseksen aikainen lainsäädäntö, jolloin naiset olivat alisteisia miehille ja kuka tahansa voitiin kivittää syyllisenä kuolemaan. Iranissa on tänä päivä tämä käytäntö: Nainen,joka mukamas on syyllistynyt aviorikokseen (ollut uskoton) voidaan ilman parempaa todistusta kivittää kuoliaaksi. Näin uskovainen aviomies pääsee mukavasti uuteen naimisiin. Homoja voidaan kivittää sen takia, että ovat homoja. Muitakin tapoja tietysti Iranissa on tappaa ihminen suhteellisen vähäisestä rikoksesta, mutta kivittäminen niistä lienee häpeällisin.

Avioliitossa on kaksi puolta ja avioerossa kumpikaan ei ole syytön. Sellaisia tapauksia on kovin vähän, jossa vain toinen osapuoli voidaan katsoa syylliseksi.

Kerroppa, Salis, halusitko tällä kommentillasi vihjata, että minä jotenkin kannattaisin näitä kuolemantuomioita? Oliko ihan pakko vetää tähän kaikki naisten alisteisena olot ja homot? Jos rauhoittuisit vähän ja lukisit edellisen kommenttini uudelleen. Sen ei pitänyt olla mikään syytös, vaan se käsitys, minkä olen saanut k.o. asiasta. Eikö tämän pitänyt olla keskustelua? Jos olet eri mieltä tuosta Raamatun ajan käytännöstä, niin kerro toki.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Niin. Oma näkemykseni on kuitenkin hyvin ehdoton  - ketään en tähänm pakota. Puolisoni hylkäsi mionut pitkän ulkomaallaiopiskelun aikana, tällöin hänellä oli parikin suhdetta, ja hänm toivoi että' auttaisin hänet eroon ao tytöistä. Totesin sen olevan hänen tehtävänsä.  Olin ystävällinen jos he tulivat kylään, keitin kahvia ja juttelimme. Tiesin, mutta oölin kuin en olisi tiennyt, sillä en halunnut tulla sotketuiksi heidän kiistoiohinsa.

EWn ole avioitunut uudestaan, minua tuo sana sitoo. 

Tuotatuota. Kaikenlaista minäkin tänne viskoomaan. Olen kai yhäkin aika masennuksissa mjuuten olisin nyt sen tään varjellut toista osapuolta. Siksi toisekseen: Pitkät ajat jo sairaalassakin lääkekomplikaatioitten takia on saaneet huokaisemaan helpotuksesta, ettei ole sitä perhettä lisätaakkana, lapsia näkemässä ja pelästymässä äidin tajuttomuutta... ja eron syy, oli nyt mikä oli.   Olisin minä voinut uudestaan avioitua. Ei se miukään semmonen ollut että sana sitoo... joskus tekee Leenakin koiruutta  :026:Mutta olin liian sairas pitkät ajat. Ja totuinkin ajattelemaan että' elämä menee näin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Saako siis syytön osapuoli mennä uudelleen avioliittoon? Entä saako syyllinen mennä uudelleen avioliittoon? Entä he, jotka eroavat, vaikka avioliitossa ei ole ollut uskottomuutta, päihdeongelmia, perheväkivaltaa yms?

Salliiko Raamattu avioeron ja uudelleen avioitumisen uskovaiselle?

Tässä ketjussa pitäisi olla kirjoituslisenssi, joka annettaisiin vain eronneille. Vielä parempi olisi, jos lisenssihakemuksessa osoittaisi uskovaisuutensa vähintää juhlallisella vakuutuksella, tai kahden uskovaisen miehen todistuksella.

Tietenkään emme voi tuomita pelastuksen ulkopuolella olevia ihmisiä, jotka eivät ole uskovaisia, siis usko Jeesukseen henkilökohtaisesti.

Entäs uskosta osallisia?

Ehkä minun pitäisi vetäytyä meikäläiselle soveliaampaan paikkaan, vaikka tuonne lintupuolelle katsomaan, olisiko siellä jo raporttia syysmuutosta.

Mt

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Tässä ketjussa pitäisi olla kirjoituslisenssi, joka annettaisiin vain eronneille. ---



Sitten täältä pitäisi poistaa minunkin kirjoitukseni. Asiasta ei siis voi olla mitään mieltä, ellei ole kokemusta. Lisätäänpäs foorumin sääntöihin, että vain omasta kokemuksesta voi kirjoittaa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Lisätäänpäs foorumin sääntöihin, että vain omasta kokemuksesta voi kirjoittaa.

Jampe vastustanee ajatusta ainakin kristillisyyden osalta...

Mt

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Jampe vastustanee ajatusta ainakin kristillisyyden osalta...

Mt
                 :repee:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Jampe vastustanee ajatusta ainakin kristillisyyden osalta...

Mt

ei jummarra.  :107:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Muukalainen

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 34
Annoinpa lasten kasvaa aikuisiksi ennenkuin erosin.Kommentti heiltä:olisit eronnut aikaisemmin,olisi ollut onnellisempi lapsuus.
Raamatulla lyötte päähän vielä!Mut ei se mitään,vielä henki pihisee.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Raamatulla lyötte päähän vielä!Mut ei se mitään,vielä henki pihisee.

Mielenkiintoni heräsi, että millä tavoin koet, että tässä ketjussa lyödään Raamatulla päähän?
Millä tavalla Raamattua pitäisi lainata, että kyseessä ei olisi päähän lyönti?
Lyökö pappi kirkossa Raamattua lukiessaan ihmisiä Raamatulla päähän?

Iloinen asia jokaiselle raamattukammoiselle: veikkaan, että tulee vielä aika, jolloin kyseinen kirja menee yhteiskunnan toimesta pannaan.
Silloin siitä ei enää saa tälläkään foorumilla lainata.


http://www.raamatullapaahan.com/

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Kun eronneen uudelleen avioituminen tuli puheeksi erään papin kanssa, hän esitti seuraavanlaisen kysymyksen. Kumpi on parempi vaihtoehto, vihkiä eronnut uudelleen vai vihkiä edellisen puolisonsa tappanut. Hänhän on leski ja Raamatun mukaan hänet voidaan vihkiä uudelleen.  :107:
Pyryharakka

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Kumpi on parempi vaihtoehto, vihkiä eronnut uudelleen vai vihkiä edellisen puolisonsa tappanut. Hänhän on leski ja Raamatun mukaan hänet voidaan vihkiä uudelleen.  :107:

Siinä ei varmaankaan ole mitään väärää, jos leski-murhaaja vihitään avioliittoon.
En muista, että Raamattu kieltäisi murhaajilta avioliiton.

Murha on väärin, avioliittoon vihkiminen oikein.

Käytännössä murhaajat kait teloitettiin silloin kauan sitten, joten käytännössä eivät kait päässeet naimisiin.


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Kun eronneen uudelleen avioituminen tuli puheeksi erään papin kanssa, hän esitti seuraavanlaisen kysymyksen. Kumpi on parempi vaihtoehto, vihkiä eronnut uudelleen vai vihkiä edellisen puolisonsa tappanut. Hänhän on leski ja Raamatun mukaan hänet voidaan vihkiä uudelleen.  :107:

olisko joutunut tilanteen eteen. Sattui pohjoissuomalaisessa pikkukaupungissa. Tunsiun poikansa, muistan kun yhdes itkettiin äitins tapaturmakuolemaa. Mikälie toi uudestaan tutkinnan alle, ja selväksi murhaksi osoittautui, olitain 1970-1980.  Oli kai ajatius heittää vastakysymys, olisko ollut paree antaa elää ja erota, kuin näinpäin. Tämä on tosio. Ei Leena´n tosi vaan oikea tosi
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Kerroppa, Salis, halusitko tällä kommentillasi vihjata, että minä jotenkin kannattaisin näitä kuolemantuomioita? Oliko ihan pakko vetää tähän kaikki naisten alisteisena olot ja homot? Jos rauhoittuisit vähän ja lukisit edellisen kommenttini uudelleen. Sen ei pitänyt olla mikään syytös, vaan se käsitys, minkä olen saanut k.o. asiasta. Eikö tämän pitänyt olla keskustelua? Jos olet eri mieltä tuosta Raamatun ajan käytännöstä, niin kerro toki.

Ei ollut tarkoitus vihjata mitään. Olen pahoillani, jos ymmärsit niin. Jatkoin ajankohtaisella teemalla, joka liittyy Iraniin tässä asiassa. Siellähän on jatkuvasti tää kivittäminen. Kansainvälinen huomio kivittämistä vastaan on siirtänyt joitakin tuomiota. En ole eri mieltä edellisestä kommentistasi missään asiassa.
Acta, non verba.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Annoinpa lasten kasvaa aikuisiksi ennenkuin erosin.Kommentti heiltä:olisit eronnut aikaisemmin,olisi ollut onnellisempi lapsuus.
Raamatulla lyötte päähän vielä!Mut ei se mitään,vielä henki pihisee.

Minä olen kuullut tästä semmoisen teorian, että Mooseksen aikaan syyllinen osapuoli on kivitetty kuoliaaksi ja siksi ei ole ollut eronneita, vaan ainoastaan leskiä ja leski on saanut avioitua uudestaan. Myöhemmin, kun kuolemantuomio on poistunut, niin samalla logiikalla avioeroon syytön (huomio, pilkunviilaajat, ei synnitön vaan se, jonka kumppani on ollut uskoton ja joka itse ei ole ollut uskoton) puoliso on saanut solmia uuden avioliiton.

Mestaroimaan ja tuomitsemaan en halua ruveta tässä asiassa ja olen erittäin kiitollinen, etten ole pappi, jonka pitäisi miettiä, vihkiäkö noita uudelleen avioliittoon. Nykyään sitäpaitsi avioero voi tulla hyvin monenlaisesta syystä, joten on vaikeaa sanoa, kumpi on siinä mielessä syytön osapuoli.


Minua kiinnostaa kovasti, oliko tämä kommenttini mielestäsi Raamatulla päähän lyömistä. Jos on, niin haluan siihen myös perustelut.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus käyttäjältä: Leena
Oli kai ajatius heittää vastakysymys, olisko ollut paree antaa elää ja erota, kuin näinpäin. Tämä on tosio. Ei Leena´n tosi vaan oikea tosi

Kyse oli siis siitä, että olisiko parempi, että tapahtuisi ero, kuin että joku tapetaan.
Vastaus: ehdottomasti parempi erota, kuin tappaa.

Jälkikäteen varmaan moni pohtii, että olisiko pitänyt laittaa oikeat lottonumerot viikko sitten, ne, jotka tänään tiedetään oikeiksi.
Vastaus tähänkin on, että olisi ollut parempi laittaa oikeat, kuin väärät.

Kuulin jostain, että 2% turvavöiden käyttäjistä kuolee auto-onnettomuuksissa siksi, että käyttävät turvavyötä. Ilman turvavyötä olisivat selvinneet hengissä. (jos muistan väärin, niin tuskin kovin kauas tämä arvio menee todellisuudesta).
Olisiko ollut parempi, että he eivät olisi käyttäneet turvavyötä?
Kellä on oikeus päättää, kuka saa jättää turvavyön käyttämättä? Jos turvavyö ei olisi pakoollinen, kuoltaisiin useammin.

Jos juttuni meni täysin ohi, niin nosta hattua äläkä kommentoi tähän turhaan, jottei mene liian kauas aiheesta.