Kirjoittaja Aihe: Salliiko Raamattu avioeron ja uudelleen avioitumisen uskovaiselle?  (Luettu 36051 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Mihkjäs kïrkoo sää frank kuulut oikeesti
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon mielestä avioliitto on Jumalan asettama.

”Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi.”
(1Moos.2:24)
[/quote

Ja siotten?]
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10415
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon mielestä avioliitto on Jumalan asettama.

”Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi.”
(1Moos.2:24)

Ja siotten? (?)
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Ymmärtänenkö väärin, kun olen lukevinani näistä kannanotoista, että mielestänne avioliitolla ja avoliitolla ei ole mitään eroa. Ovathan ne lähentyeet toisiaan sikäli, että enää avoparit eivät voi luistaa määrätyistä velvollisuuksista (aikanaan verotus) kuten ennen ja taas avioero on tehty melkeinpä yhtä helpoksi kuin avoero.

Ero on, ja hyvä niin. Mielestäni tämä ero pitäisi säilyttää. Ihmisillä on oltava oikeus asua yhdessä myös ilman avioliittoon liittyviä juridisia sitoumuksia. Asiassa on tosin tiettyjä ongelmia mm. sosiaalietuuksien suhteen, ja yhteinen lapsi hankaloittaa asiaa. Avoliitosta avoliittolaisille aiheutuvat ongelmat eivät kuitenkaan ole mielestäni sillä tavalla vakava ongelma, että niiden takia pitäisi ryhtyä suuriin lainsäädännöllisiin operaatioihin. Kyseessähän on näet yksilöiden vapaasti valitsema tilanne. Yhteiskunta tarjoaa hyväksi havaitun, nopean ja edullisen vaihtoehdon, avioliiton, ja sen lisäksi nykyisin myös rekisteröidyn parisuhteen.

Tiedän, että yksinkertaistan asioita ja että päättäjien ja virkamiesten piirissä näkemykseni ei välttämättä nauti laajaa kannatusta. Toisenlaisia näkemyksiä löytynee avoliittolaistenkin joukosta.

Joillekin vakiintuneessa avoliitossa eläville pariskunnille olen suositellut ja suosittelen edelleen avioitumista. Avioliitto on hyvä yhteiskunnallinen instituutio. Siinä esiintyvät ongelmat ovat harvoin sellaisia, jotka johtuvat nimenomaan parisuhteen juridisesta muodosta. Ja mitä esimerkiksi eroamisen vaikeuteen tulee, niin avioeron vaikeudet ovat muualla kuin juridisissa kiemuroissa. Tämän tiedän varmasti, sillä ajoin 70-luvulla raastuvanoikeudessa oman avioeroni paitsi omasta puolestani myös vaimon valtuuttamana asiamiehenä. Oli se kyllä varsinainen kokemus... Todistajilta varmistettiin kiertelevin sanankääntein, että avioparin kesken ei ollut tapahtunut yhdeksi lihaksi tulemista asumuseron aikana. Muistelen hämärästi, että olisin sen kokemuksen nojalla saanut yliopistossa helpostusta jostain puheopin kokoustekniikkakurssista, olisiko siihen kuulunut yhden oikeuden istunnon seuraaminen tai jotain sellaista.

Mt

Poissa Suvikki

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 67
Haluatteko sanoa nuorillenne, että on ihan yksi ja sama, vihitäänkö teitä vai ei?


Kummilapsilleni (ovat seurusteluiässä) olen selittänyt avio- ja avoliiton vaikutuksia yhteiskunnallisiin oikeuksiin, velvollisuuksiin, omaisuuteen. Minusta on ihan hyväksyttävää, että seurusteleva pari halutessaan vaikka asuu avoliitossa opiskeluaikana - edellyttäen, että eivät aio vielä hankkia lapsia - vaikka mieluusti näkisinkin jokaisen asuvan yksinään vähintään voden ajan, ihan itsenäistymisen kannalta. Pitempään jatkuessaan avoliitto on minusta järkevä parisuhdemuoto vain, jos molemmat ovat tarpeeksi varakkaita tullakseen omillaan toimeen. Avioliittoa suosittelen painavasti, mikäli nuoret ovat päättäneet pysyvästä parisuhteesta, ovat tavallisen vähävaraisia pulliaisia ja jos harkitsevat lasten hankintaa.

Minusta riippuu tilanteesta, onko avo- vai avioliitto paikallaan. Enemmän olen huolissani siitä, että nuoret varmasti oppivat ihmisittäin parisuhteessa elämään: kunnioittamaan toisiaan, kantamaan vastuuta jne.

Poissa Suvikki

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 67
Niin, ja avioerosta. Kun olen ilmeisesti liian vapaan kristillisen kasvatuksen uhri (lapsena ja nuorena kai tukin korvani ja annoin mielikuvituksen vapaana lentää silloin kun kristillisiä arvoja opetettiin), minulle on vasta nyt aikuisena oikein kunnolla selvinnyt, miten vaikea asia avioero on kirkolle ollut ja on vieläkin.

Kuitenkin omista kokemuksistani ja periaatteistani käsin pidän hyvänä asiana sitä, että avioero on mahdollista saada ja vieläpä helposti. En myöskään usko, että kristittyjen yhteisön opillisesti tiukempi avioeron torjunta milään tavalla parantaisi liittojen laatua ja tosiasiallista kestävyyttä.

Mielipiteeni raamatullisuutta voikin sitten ihmetellä. Onko ajateltava, että aviorikoksen (=eron) synti on joissain tapauksissa vain se pienempi paha?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Niin, ja avioerosta. Kun olen ilmeisesti liian vapaan kristillisen kasvatuksen uhri (lapsena ja nuorena kai tukin korvani ja annoin mielikuvituksen vapaana lentää silloin kun kristillisiä arvoja opetettiin), minulle on vasta nyt aikuisena oikein kunnolla selvinnyt, miten vaikea asia avioero on kirkolle ollut ja on vieläkin.

Kuitenkin omista kokemuksistani ja periaatteistani käsin pidän hyvänä asiana sitä, että avioero on mahdollista saada ja vieläpä helposti. En myöskään usko, että kristittyjen yhteisön opillisesti tiukempi avioeron torjunta milään tavalla parantaisi liittojen laatua ja tosiasiallista kestävyyttä.

Mielipiteeni raamatullisuutta voikin sitten ihmetellä. Onko ajateltava, että aviorikoksen (=eron) synti on joissain tapauksissa vain se pienempi paha?

Onko ero aviorikos? Nooh voi olla joillekin mustasotnialaisille!  :003:
Acta, non verba.

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Mihkjäs kïrkoo sää frank kuulut oikeesti
Kuulun Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon, ja tunnustan luterilaista uskoa, niin kuin Raamattu, luterilaisen kirkon tunnustuskirjat ja Katekismus] opettavat.
« Viimeksi muokattu: 31.08.10 - klo:15:00 kirjoittanut Frank »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Kuulun Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon, ja tunnustan luterilaista uskoa, niin kuin Raamattu, luterilaisen kirkon tunnustuskirjat ja Katekismus] opettavat.

Jos liian innokkaasti noita tunnustaa, saattaa tulla potkut foorumilta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Kuulun Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon, ja tunnustan luterilaista uskoa, niin kuin Raamattu, luterilaisen kirkon tunnustuskirjat ja Katekismus] opettavat.
Olin kysymäs jotain jonka varsin väljät säännöt kieltää. En kysy. Ajattelen itse hiljaa  :026: :026: :026:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Olin kysymäs jotain jonka varsin väljät säännöt kieltää. En kysy. Ajattelen itse hiljaa  :026: :026: :026:

Voit aina kysyä Frankilta asiaa YVllä, jos oikeasti haluat jonkun asian häneltä tietää.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Ymmärtänenkö väärin, kun olen lukevinani näistä kannanotoista, että mielestänne avioliitolla ja avoliitolla ei ole mitään eroa. Ovathan ne lähentyeet toisiaan sikäli, että enää avoparit eivät voi luistaa määrätyistä velvollisuuksista (aikanaan verotus) kuten ennen ja taas avioero on tehty melkeinpä yhtä helpoksi kuin avoero.

Haluatteko sanoa nuorillenne, että on ihan yksi ja sama, vihitäänkö teitä vai ei?

Ei. Äitini, uskovainen muoriska kuin mikä, sanoi, että ettekö te voisi ensin mennä avoliittoon. Näki tuhon taivaanrannalla, joka tulikin. En pidä uskotonta miestä ja äitee sen ties. Siis. itelleni uskotonta, hyvä silmä muorilla olikin.
Hän otti kantaa kovasti - hyödyttä.  
« Viimeksi muokattu: 31.08.10 - klo:15:34 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Pitää uskoa äitiä tai joutuu siihen kuumaan paikkaan vai miksi luulette että Leena  :026: koko ajan?
Keinutuolissa ei pääse taivaaseen, herra laiskoja ei ota Taivaaseen.'
Sätkä hampaissa ei pääse taivaaseen, Herra (mitäneoli) ei ota Taivaaseen.

Leena oppi jo rippikoulussa  milloin viimeinen päivä koittaa, pappi kertoi, Kathryn Kuhlman tietää,  Leena tietää kaiken teemoista seksi, kristillinen avioliitto, helvetti, viimeiset ajat, helvetti, kääntykää luottamuksella Leenan puoleen...juuri näistä oli isosetkin kiinnostuneita niin että... :026: :026: :026: :026:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Onko ero aviorikos? Nooh voi olla joillekin mustasotnialaisille!  :003:

Tarkoitit kai mustasontiaisille?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Laajentaisimmeko ketjun teemaa siten, että voiko eronnut, ja uudelleen avioitunut toimia pappina?

”Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton, yhden vaimon mies.”
(1Tim.3:2)

”Seurakunnanpalvelijan on oltava yhden vaimon mies, ja hänen on pidettävä hyvää huolta lapsistaan ja perheväestään.”
(1Tim.3:12)

”Seurakunnan vanhimman tulee olla nuhteeton ja yhden vaimon mies, ja hänen lastensa tulee olla uskovia, ei hillittömän eikä kurittoman maineessa.”
(Tit.1:6)

Entinen piispa Ilkka Kantola avioeronsa takia erosi virastaan, koska mediassa antamansa tiedon mukaan hän oli menettänyt uskottavuutensa hoitaa piispan virkaa.

Voiko eronnut, ja uudelleen avioitunut toimia pappina?