Kirjoittaja Aihe: Rehellisyys  (Luettu 49482 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vaivattu sielu

• ystäväkansaa
Vs: Rehellisyys
« Vastaus #90 : 11.08.10 - klo:17:27 »
Vielä väitöskirjoista sen verran, että vaatimukset ovat tänä päivänä kasvaneet. Jatkokoulutettavien opinto- ja suoritusvaatimuksiin kannattaa tutustua eri yliopistojen nettisivuilla. Tohtorintutkinnot ovat mm. kansainvälistyneet, mikä asettaa tutkinnon tekijälle omat vaatimuksensa. Summa summarum: on myös ilo ja etuoikeus, jos voi opiskella. Kuitenkaan emme voi viedä tutkintoamme mukanamme tuonpuoleiseen, vaan se jää maalliseksi suoritukseksi niin kuin kaikki muukin elämässämme. Iloitaan tästä päivästä tutkinnon kanssa ja ilman tutkintoa!
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #91 : 11.08.10 - klo:21:23 »
Herran pelko on viisauden alku
...ja viisauden pelko on herran alku.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #92 : 12.08.10 - klo:07:27 »
"Herran pelko on tyhmyyden alku." (Jouko Turkka [körttisukua])
🇫🇮

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #93 : 12.08.10 - klo:10:11 »
"Herran pelko on tyhmyyden alku." (Jouko Turkka [körttisukua])

Olisko tuo pitänyt kirjoittaa näin "ja herran pelko..."?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #94 : 12.08.10 - klo:10:16 »
Olisko tuo pitänyt kirjoittaa näin "ja herran pelko..."?

Minun mielestäni tuokaan kirjoitusasu ei ole hyvä.
Mitä enemmän Herran ja herran pelko vähenee, syntyy yhteiskunnassa sitä enemmän epäjärjestystä.
Se ei ole kenenkään etu.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #95 : 12.08.10 - klo:10:20 »
Herraa on uskallettava katsoa silmästä silmään.
🇫🇮

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #96 : 12.08.10 - klo:10:23 »
Minun mielestäni tuokaan kirjoitusasu ei ole hyvä.
Mitä enemmän Herran ja herran pelko vähenee, syntyy yhteiskunnassa sitä enemmän epäjärjestystä.
Se ei ole kenenkään etu.

Kun oma hyvyys, etevyys ja kuvitelma siitä, että nykyään omataan suurempi fiuksuus kuin ennen muinoin, johtaa tuommoinen hulluus ja hölmöys noiden ed. mainitsemieni tahojen halveksimiseen.

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #97 : 12.08.10 - klo:10:25 »
Herraa on uskallettava katsoa silmästä silmään.

Kun ei käytetä "Jehova" (tai muuta vastaavaa) nimeä, niin menee montesti teksteissa Herra ja herrat sekaisin.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #98 : 12.08.10 - klo:10:39 »
Kun ei käytetä "Jehova" (tai muuta vastaavaa) nimeä, niin menee montesti teksteissa Herra ja herrat sekaisin.

Käytämme sanaa Jahve, kun tuo toinen sana on erään lahkon tuotemerkki.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #99 : 12.08.10 - klo:10:39 »

Ei ne sekaisin mene. Ne ovat kaksiselitteisiä.
🇫🇮

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #100 : 12.08.10 - klo:13:16 »
Tosiasia on, että tutkimustoiminta, etenkin soveltava sellanen, on nykyään pitkälti yhteistyötä. Mutta tutkijakouluissa kyllä tehdään aivan omista lähtökohdista väitöskirjoja. Vertaistukea, assareita ja proffia on tietysti tukena. Kyllä ne vaan on aika kevyitä - kevyitä nimenomaan tutkimuksen näkökulmasta - nuo 50-80-luvun väitöskirjat. Eikä syynä ole ao. kymmenluvuilla väitöskirjaa tehneiden osaamispuutteet vaan se, että nykyään pääsee hyvin laajasti tutustumaan tietolähteisiin.
Katinvillat. Minä pyysin dokumentaatiota, enpä taaskaan saanut kuin mutuilua.  Kun useita tutkintoja on niin osaahan niiden tasoa itsekin verrata. Se on tietenkin totta, että tutkittua tietoa diskussiota varten on olemassa enemmän. Mutta kun se väitöskirja nyt on se tutkimuskoulutuksern opinnäytetyö, niin sillä tutkimuskoulutuksella tarkoitetaan muuta kuin sitä että kiskotaan nämä nyt kaikki läpi. Joka ikinen tietää, että oleellista nykyisin on yksiköiden välinen kilpailu. Siitä oltiin vapaita vielä neljännesvuosisatakin sitten. Huomattavasti vapaampia.

Tietysti se kysyy työtä - istumalihakset ovat kovilla - mitä muuta odotit, Vaivattu Sielu? Mutta avuista kaikki riippuu ja jo sen olen havainnut, miten paljon enemmän hoivataan jo graduntyekijöitä kuin ennen. Jos ne jäivät kesken, ne jäivät, sillä hyvä. Nyt kaiketi keskustellaan tekijälle lankeavasta vastuusta? Sitä on maailman helpointa seurata jos saa seurata useita tieteenaloja. 

Se on kyllä ollut aina yhtä totta, että väikkä on suuresti ohjaajan meriitti myös!  Hyvä ohjaus tietää laadukasta lopputulosta. Kelvoton kelvotonta. Mutta sen tiedän ettei omana aikanani olisi päässyt ainakaan ilman ekstraopponenttia jos olisi väitöstilaisuudessa kehdannut täräyttää ettei ole aavistusta siitä miten on metodiikka valittu, hyvänen aika, älyä käteen!

No joo. Äidinisä kävi sen kansakoulun ja yritettiin kammeta lukioon, ikävöi kotiin niin että käveli kortteeristaan junan raiteita pitkin läpi yön takaisin kotiin - ettei olisi eksynyt. Eipä hennottu toistamiseen yrittää. Kävi sitten sen seminaarin, todettiin että osaapa laulaa, suoritti musiikinopettajan tutkinnon silloisessa konservatoriossa mikälie, päätyi ensin oppikoulun musiikinopettajaksi, toi ns Kodaly-metodiikan Suomeen Unkarista, oli itse kehittänyt täällä Kodaly-soittimia vastaavia instrumentteja, joita vertaili sitten,  Kodaly -soittimet, lopetti uransa Kouluhallituksen musiikin ylitarkastajana ja musiikkineuvoksena. Lisäksi perusti kolme kuoroa, joista poikakuoro aikanaan vastasi Suomen Wiener Sängerknabenia, muun muassa edusti tätä maata ulkomailla. Ja siinä sivussa perusti Klemettiopiston, nykyään tunnetaan paremmin Oriveden Opistona, tarkoituksena kehittää juuri kansakoulun opettajien kuoronohjaus-. ja musiikinopetustaitoa, jotta musiikkikasvatus koko maassa kehittyisi. Perusti käytännössä nykyisen musiikkiopistoverkoston. Kymmenhenkisen perheen pää. Kansakoulupohjalta.

Kansakoulupohjalta. Moniko on tehnyt saman, miltään viiden väitöskirjan pohjalta?. Ei - minä en leuhki. Minä totean. Kuulin koko jutunkin vasta aikuisena koska se nyt oli jotakin mitä meillä tehtiin, opiskeltiin ja itseopiskeltiin ja väiteltiin ja kaikki tehtiin jotta mer olisimme onnellisia, ei kukaan puhunuty meriiteistä mitään, no, olihan se vähän omalaatuinen sakki - se vain oli itsestään selvää, että lauletaan kaikki kesät stemmoissa ja jos me serkukset emme pysty työhön niin suku huokaisee "no soittakoon sitten". Lahjakas näköjään menestyy oli kouluja vähän tai paljon. Lahjaton ei opi mitään vaikka vedettäisiin minkä mankelin läpi. Tunnen niin typeriä lääkäreitä että itseäni púistattaa. Ja sama riivatun raskas putki on takana - miksei äly pelitä? Ei - minä en puhu itsestäni. Minulle tuo kaikki on herttaisen yhdentekevää. MInä kuljen ja kääntelen kiviä, koska jokaisen alta löytyy maailman rikkain maailma, koska en olisi onnellinen ellen opiskelisi, ja maailma on liian täynnä juttuja joista vain täytyy saada selvää... mitä minä sillä tiedolla teen millä tittelillä minut haudataan? En mitään!!!

Lopulta tämä kaikki on jotakin, joka on annettu lahjaksi, jos joskus se palvelee jotakin toista, siitä sopii kiittää... Jumalan edessä olen köyhä, kurja ja alaston, eikä kaikella tällä tee yhtään mitään. Ja vain Jumala on tärkeä. Vain se, että minut armahdetaan on tärkeää. Vain risti on tärkeä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #101 : 12.08.10 - klo:13:35 »
Korkeakouluihin on tunkua. Niistä on suollettava, ettei tule ähky. Yhteiskuntamme ei vielä ole osannut sulattaa laitostensa kautta kaikkia opinhaluisia, ja enemmän on myös meriittihakuisia. Oppineisuuden imu on niin voimakas, että se vetää roskatkin mukanaan. Demokratisoituminen suo useammille etenemismahdollisuuksia. Tasa-arvoistuminen, tasaveroisten mahdollisuuksien markkinointi synnyttää yhtäläisen menestymisen harhan.
🇫🇮

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #102 : 12.08.10 - klo:14:10 »
Tuossa oli järkeä...
Soitinpa nyt ja kysuin ihan oikealta opettajalta miten se aikanaan meni. JOS takana oli kansakoulupohja, opiskelu seminaarissa kesti 4-5 vuotta. Yliopistokouliutuseen sillä tuskin oli eroa koska samat professorit siellä luennoivat.
Ylioppilaiden kohdalla tuo 2 vuotta oli sitten realiteetti. Useimmat hankkivat sen jotta olisivat saaneet leipäpuun ja sitten mahdollisuuden opiskella sitä mitä tahtoivat - muun muassa Jorma Hynninen. Lo,mien pituus mahdollisti.

Yliopistokoulutus on kaksiteräinen miekka, Tilanne on hieman sama kuin lääkärillä ja sairaanhoitajalla. Ystävättäreni visersi kuinka "myö hoitotyön opiskelijat... myö tiihetää kaikist tauveistkii enemi ku ne lääkäritkää" pikkuoppilaana, siis ensimmäisellä kurssillaan. Tunnen sairaanhoiotajia jotka todella osaavat - hän ei kuulu niihin.  Erään hoitotyön opiskelijan jolle minä pers koht tein referaatit koska hän "ei osannut".

Kasvatustiede ei varsinaisesti ole "tiede" Cumun kohdalla sen viimeistäänn hiuomaa. Tieteenfilosofia, ontologia, kaikki puuttuvat. Kyseessä on nippu havaintoja joita on yritetty ryhmitellä. Mutta se, minkä pitkä koulutus tarjoaa, on aika kypsyä ammattiin. Aikia aikuistua. Kyllä, tiedän että niitä pitäisi tuottaa yliopistosta mieluiten puolessatoista vuodessa - mutta mikä erottaa siinä tapauksessa yliopistokoulutuksen siitä paheksutusta vuoden - kahden seminaarista?

Opettaja itsessään joko selviää työssään tai ei selviä. Kyseessä on suuresti jokin jota ei voi opettaa. yky oivaltaa lapsen olemus, lapsen tapa ajatella, ilmaista itseään, myös se milloin lapsi tarvitsee apua... konttaa pulpetin alle, virtsaa alleen ja ulisee. Tai kyky suhtautua rennosti nuoruusikäiseen, samalla säilyttäen rajat.  Muuten - ne yliopistomaikat ´naureskelivat että gradutkin tehtiin ryhmätyönä, joten, no, jos tavoitteena on autonominen kyky hallita tieteellistä tekstiä niin tuo joko antaa siihen edellytykset tai sitten ei.  Se minkä pitkä (!) koulutus suo, on jokin jonka puutteellisuudesta moni ala-asteen opettahja valitti kärsivänsä oli taito- ja taideaineiden opetus.  Sitä taas on vaikeaa omaksua vuodessa.

Salis, sinähän olet ollut tahtomassa pitkiä työuria. Kuinkas nyt yhtäkkiä sitten  opettajien koulutuksen pitää kestää vuositolkulla? Eikö olisi taloudellisempaa aloittaa niin että kadulta keräilyerä, vuoden läpijuoksutus ja ei kun toihin - ja luonnollisesti, onhan se nyt ihan kohtuutonta istuttaa lääkäriä kotona, aivoinfarktihan on loppujen lopuklsi finessi - ja kannattaako ihmisiä kuntouttaa, kun halvemmalla päästään syanidilla?  Olen erittäin vakavissani!
« Viimeksi muokattu: 12.08.10 - klo:14:17 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #103 : 12.08.10 - klo:17:42 »
Salis, sinähän olet ollut tahtomassa pitkiä työuria. Kuinkas nyt yhtäkkiä sitten  opettajien koulutuksen pitää kestää vuositolkulla? Eikö olisi taloudellisempaa aloittaa niin että kadulta keräilyerä, vuoden läpijuoksutus ja ei kun toihin -

En minä ole vaatinut, että  vuositolkulla, mutta viisi vuotta olisi sopiva kandin ja maisterin tutkinnon suorittamiseen.
Kyllä yhteiskunnalla pitää olla joku vastuu siitä, ketä lapsiamme kasvattavat. Keräilyerä kadulta tuskin sopii lastemme koulutukseen. Ennen olisi kyllä sopinutkin, kun oppiminen perustui ulkolukuun ja rangaistuksiin. Ankara opettaja ei aikaansanut oppimista vaan pääasiallisesti pelkoa.
Acta, non verba.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #104 : 12.08.10 - klo:18:29 »
En minä ole vaatinut, että  vuositolkulla, mutta viisi vuotta olisi sopiva kandin ja maisterin tutkinnon suorittamiseen.
Kyllä yhteiskunnalla pitää olla joku vastuu siitä, ketä lapsiamme kasvattavat. Keräilyerä kadulta tuskin sopii lastemme koulutukseen. Ennen olisi kyllä sopinutkin, kun oppiminen perustui ulkolukuun ja rangaistuksiin. Ankara opettaja ei aikaansanut oppimista vaan pääasiallisesti pelkoa.
Et. Eikä vuositolkuista ollut edes puhe. Kysyttiin vallan muuta. Sinä olet aivan liian älykäs poimiaksesi sieltä täältä kaksi sanaa ja sorvataksesi niistä kysymyksen johon pystyt vastaamaasn, sen tavan voisit lopettaa.  Pystyt parempaan. Vastaa kysyttyyn. Pysy asiassa.

Tuon viisi vuotta suurin osa siis on saanut aina. Sotien jälkeinen suuri opettajapiula pakotti tiivistämään tahtia. Minua kiinnosti kuinka pitkälle olet valmis kerrankin menemään kun puolustat ajatteluasi. Koko ajatteluasi. Konstikos on raapaista kaksi sanaa ja sitten inttää että enhän minä..enhän minä silleen...minä tälleen...  

Siksi toiseksi, rangaistuksista ei ole kukaan puhunut mitään. Koulussa on nykyään semmoiset pelisäännöt, ettei käytännössä kukaan mahda lapsille yhtään mitään. Nämä yliopistokoulutetuthan ovat tämän tästä tiedotusvälineissä selittämässä, että se on hengenvaarallinen paikka, opettajann kimppuun käytiin siellä ja täällä, ja jokin kai vinossa on, kun jo toisiaan tappavat. Eli se siitä kurista ja herrannuhteesta. Nykykakaroille ei kukaan mahda mitään, eikä niillä seminaariopettajila ollut sen ihmeempiä voimakeinoja hallussaan --- kyllä siitä on kuule eräitä vuosia kun koulussa mikään on perustunut "kuriin ja pakkoon" - jos niissä nyt kaikki edes on vaarallista. Kuri ja pakko suojelivat varsinkin niitä oppilaita, joiden koulunkä'yntiä synkensi jatkuva pelko - ja siitä on hieman aikaa kun juuri opettaja on ollut se kauhun kohde. Etenkään niin että "minä ainakin pelkäsin meidän kaikkia opettajia". Lapset pelkäävät toisia oppilaita!  
Ruumiillinenhn rangaistus on ollut kiellettyä noin kolmen sukupolven ajan. Aivan aivan, ei ole ainoa keino, mutta motivoiva keskustelu... laposen ymmärtäminebn... johan selitin ettei sellaista opita yliopistossa. En ole joka asiassa väärässä - jos olen epävarma otan selvää.  Tästä teemasta olen tehnyt erään yhdestätoista päättötyöstäni.  Miksi muuten nyt kun opettajat ovat niin päteviä lapset sitten viihtyvät koulussa niin huonosti?  

Toisekseen ongelman aiheuttaa liian varhainen erikoistuminen jo peruskoulutuksen sisällä. Olkoon kaikin mokomin opettajankoulutus yliopistollista ja kestäköön sen viitisen vuotta, kas sen siis sallit. Hyvä. Mutta kuinka se soveltuvuus alalle nyt sitten kartoitetaan? Ei mitenkään.  Onko se kartoitettavissa? Ainakin yhtä voisi harkita kiintiötä pojille, olletikin että saataiusiin vähän huonommin pisteinm määränpäähän ponnistavia.

Mutta siis: Taito- ja taideaineita? Eikö se ole vähän lörpötystä. Ole ylipäätään hämmästynyt. Siiskö jommassa kummassa päässä työputkea saa haaskata aikaa? Johonkin niin joutavaan kuin koulutus? Mistä saakka kasvatustiede on ollut tiedettä, sitäpaitsi?P alojonko itselläsi on suorituksia? Cumun jälkeen aloin ihmetellä että mitäs tiedettä...

JOskus tekisi mieli kyllä kuulla vastaus siihen mitä kirjoitti, ei sieltä poimittuun kahteen sanaan. Sen kuka hyvänsä osaa. Ja kerro nyt viimeinkin mitä tehtäis meille eläteille? Jokin lopullinen ratkaisuhan tähän on saatava. Ja juupa Suomi korvaa kovasti paljon lääkkeitä muttei minun. Mikäs indikaatio tämä on että tauti keksittiin niin myöhään että sijoittui listalle "ei hoideta".  Niinno... onhan se outoo... sillee niiiku... juu perustuslain vastasta... muttan kun on nää asetukset...

Ja sen lopullisen ratkaisun minä nyt puserran bvaikka menis se yhdellä tavalla saatu.  Totisesti.

« Viimeksi muokattu: 12.08.10 - klo:18:41 kirjoittanut Leena »