No, noin vakavasti puhuen olen ollut sekä huvittunut että harmissani psykoanalyysin uskonnollistumisesta, kyseessähän on ainoastaan (neuroosien) hoitomuoto, joka tosin antaa myös paljon tietoa ihmisen tavasta kokea, ja hyödyttää sillä tavoin ainakin heitä jotka työskentelevät ihmisten ongelmien parissa -- etenkin jos muistetaan muutkin näkökulmat. Ääritilanteessa kun on käynyt ihan lähipiirissäni niin että analyytikko "hoiti" aivokasvainta varsin pitkään huomaamatta mitään kummallista.
Joillekin siitä on tullut maailmankatsomus, ainoa ikkuna, jonka läpi he suvaitsevat katsoa elämää ja todellisuutta. Koska koulutukseen pääsy on ainakin ollut hyvin vaikeaa, oli hyväksytyillä usein vaihe jonka he elivät kuin hurmokselliset äskenkääntyneet, puheista meni vähäkin tolkku ja niinpoispäin. Se kyllä korjaantui kun huomasivat että tavallista tylsää työtähän tämä. Mikähän minut siltä varjeli terapiakoulutuksessa kun sielläkin oltiin kuin vähän extacyssa... tavallinen hapan kyynisyys kai sitten. Minua otti aivoon se hihhulointi.
Itse olen naputtanut tästä suutani, mielestäni Freud aikansa lapsena hänkin, lähinnä modernismin optimismin siivittämänä (huh, taatusti vuoden kuluttua huomaan erehtyneeni) jätti joidenkin teemojen tutkimisen "kesken" ja eihän siinä mitään, toisten olisi pitänyt vain ymmärtää että jatkaminen on luvallista. Monia jatkettiinkin mutta transsendentin kokemusmaailman käsittely kyllä jää jos analyytikko/terapeutti ensi tunnilla pamauttaa jotakin josta voi vain todeta että ei sitten, ei puhuta.. ja kuitenkin se on aika suurio osa monen ajattelua. Mitäs jos nyt hartaana nyökytellään vaan että pakkoneuroottinen defenssi. No sitten on, ja pyydän ja rukoilen että semmoisen saan...
Minulla oli parikin analyytikkoa apuna kun kollasin Bonhoefferia, ja yhteen oikein arvostamaani petyin kunnolla. Miten niin hyvä, uhrautuvainen, toisista huolta kantava, lujasti Kristukseen uskova mieli on niin pahuksen vääristynyt että on ihan neuroottista syvemmnin vialla? -Toisaalta hikleennyn kyllä silloinkin kun Freudin suuhun "kristillisyyden" nimissä pannaan semmoisia mitä siellä ei ole ikinä ollut. Ne kirjat eivät ole niin vaikeita ettei voisi itse tarkistaa, sillä käsitteistö on lopultakin aika suppeaa ja selkeää, kun nyt vertaa tuohon filosofiasotkuunkin josas jokainen luo omansa.