Kui vaa minul on semmoon tunne, jot täs tahottii kiemurrel itse teemas irti. Ton kissankii avul.
Psykologia ja ihmisen käyttäytyminen on aihe, joka minua kiinnostaa.
Ensinnäkin totean, että Leenan tunne on varmasti 100% aito siitä, että kissajutulla yritetään kiemurrella pois itse aiheesta.
Kaikki tunteemme ovat 100% aitoja, olivat ne sitten yhtä totuuden kanssa taikka eivät.
Annan esimerkin 100% oikeasta tunteesta, jolla ei ole mitään tekemistä totuuden kanssa.
Kuvitellaan että omistan auton. Minulla on voimakas tunne siitä, että konepellin alla on saunatonttuja, jotka sitten ryhtyvät juoksemaan juoksumatoilla, kun käynnistän auton ja saunatontut juoksevat sitä lujempaa, mitä kovempaa haluan ajaa.
Tunteeni on yhtä 100% tosi, kuin sen naapurin, joka uskoo, että moottori on elotonta rautamössöä.
Palaan vielä tähän kissajuttuun.
Kesksutelun aiheenahan on sukupuolineutraalit avioliitot.
Tähän aiheeseen, kuin mihin tahansa muuhun aiheeseen kuuluu kiinteänä osana sen pohtiminen, että
a) millaisia teorioita ja uskomuksia tähän aiheeseen liittyy
b) kuinka paljon kukakin mihinkin teoriaan uskoo
c) miksi kukin uskoo, niin kuin uskoo ja
d)
tämän lisäksi keskusteluun kuuluu olennaisena osana sen pohtiminen, että mitä tiedollisia aukkoja
itsekukin uskoo tähän aiheeseen liittyen omaavansa. Eli vaikeiden yksityiskohtien edessä voi päivitellä omaa tietämättömyyttään.
Sinä Leena olet mm. harrastanut tätä kohtaa d), ja aivan oikein: se kuuluu ehdottomasti olennaisena osana käsiteltävään aiheeseen.
Tuossa kissajutussa Pirska siis totesi, että hän ei ymmärrä mistä asiassa pohjimmiltaan on kyse (kohta d).
Ja sen jälkeen käytettiin tuota kuvaa, jossa kissa oli apuna, jossa korostettiin sitä, että on paljon asioita (kuten tämä suk.nutr.aviol.), joita ei ymmärrä.
Eli viestini sinulle on se, että jos keskustelussa ollaan kohdan d) tunnelmissa, ollaan aivan juuri kyseisen asian ytimessä, samalla tapaa, kuin noissa kohdissa a-c:kin.
Ajatusmaailmani on tietyltä osin jumiutunut ja osaltaan olen sokea eri asioille,
joten olisin kiinnostunut kuulemaan sinulta, että millä perusteella olet sitä mieltä, että sinun taikka muiden pohdinnat tähän keskustelunaiheeseen liittyvistä tietoaukoista olisivat yrityksiä viedä keskustelua sivuun varsinaisesta aiheesta?
Jos en tässä tekstissäni ollut riittävän ymmärrettävä, voin yrittää tsempata ymmärrettävyyden eteen ja yrittää rustata tätä kysymystä jollain paremmalla tavalla.