Kirjoittaja Aihe: Sukupuolineutraalit avioliitot  (Luettu 48947 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
Vs: Sukupuolineutraalit avioliitot
« Vastaus #105 : 30.07.10 - klo:09:03 »
Että, luitteko sen Vuorisaarnan?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #106 : 30.07.10 - klo:09:15 »
Luetaan, luetaan, kunhan keritään!

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #107 : 30.07.10 - klo:09:18 »
Lainaus käyttäjältä: Leena
Ei nyt ole kissoista puhe

Leena hyvä,
lienee tarpeen mainita muutama sana ihmisten välisessä keskusteluissa käytetyistä vertauksista ja keskustelun apuna käytetyistä kielikuvista.

Jos puhumme vaikkapa punaiseta henkilöautosta, niin jos joku haluaa korostaa vaikkapa renkaan väriä mainitsemalla, että "rengas on väriltään kuin musta syksyinen yö" niin
jokainen ymmärtää tietysti, että syksyisellä yöllä ja punaisella autolla ei ole mitään yhteyttä.
Vaan kyse ei olekaan siitä, että onko yöllä ja autolla jotain yhteyttä.
Tuolla "syksyisen yön" kielikuvalla vain haluttiin kiinnittää ihmisten huomio erään autossa olevaan yksityiskohtaan: renkaan väriin.

Jos joku taasen sanoo, että hän ei ymmärrä moottorin toimintaa ja sen jälkeen rupeaa vaikka epäilemään sitä, että tarvitseekohan sitä moottoria oikeasti edes öljytä.
Joku  toinen sitten toteaa tälle henkilölle, että älä siitä välitä, laita vain ne öljyt sinne.
Ei moni muukaan ymmärrä moottorin toimintaa, mutta kyllä sinne ne öljyt pitää laittaa.
Tämä toinen vielä jatkaa: enhän minä ymmärrä ihmisenkään toimintaa ja ruoansulatusta, mutta syönpä silti, kun on nälkä.
Vaikka ihmisen ruoansulatuksella ja auton moottorilla ei olekaan mitään yhteyttä, niin tässä nimenomaisessa esimerkissä niillä on kiinteä ja saumaton yhteys sitä kautta, että haluttiin esimerkin avulla korostaa sitä seikkaa, että moottorin toimintaa ei tarvitse ymmärtää ja silti sitä voi käyttää.

Ja vielä jotain vertausten käytöstä puhekielessä.
Vertauksen tarkoitus ei ole olla yksi yhteen verrattavan kohteen kanssa, koska tällöin on mahdotonta korostaa niitä yksityiskohtia, joita alkuperäisesä kohteessa halutaan korostaa. Jos halutaan vertaus, joka sopii yksi-yhteen verrattavan kohteen kanssa, niin tällöin pitäisi verrata punaista autoa itseensä, jolloin varmasti vertailtava kohde on alkuperäisen kohteen kanssa yksi-yhteensopiva.
Tällaisessa ei kuitenkaan olisi mitään järkeä eikä sellaisella vertauksella saataisi aikaan mitään lisäarvoa keskustelulle.
Verrattavan kohteen on oltava riittävän erilainen alkuperäiseen kohteeseebn verrattuna, jotta sataisiin vertauskesta jotain odelista lisäarvoa, eli että voitaisiin korostaa jotain tiettyä alkuperäisen kohteen yksityiskohtia.

Näin minä näkisin tämän asian.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #108 : 30.07.10 - klo:10:01 »
No, siehä sen sannootkii, Kyösti. Vihon viimmen psykoanalyyttisen koulutuksen saannu psykiatri ymmärtää jotakin vertausten käytöstä!  Kuinka mie ollenkaa tulisin toimme ilma sinnuu!
Kui vaa minul on semmoon tunne, jot täs tahottii kiemurrel itse teemas irti. Ton kissankii avul.
On se Luoja onni jot sie oot tääl minnuu operttamas. Ehä mie, ressu, sitäkää olsis tiänt jot myö körtit ruukataa koota yhtee ramatulausehiist ketjui.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #109 : 30.07.10 - klo:10:03 »
Että, luitteko sen Vuorisaarnan?

Vuorisaarna kannattaa lukea aina uudestaan, vaikka sen jokainen lause olisikin jo kovin tuttu. Jumalan tahdon mukaan eläminen kuvataan siinä yksinkertaisena ja selkeänä, mutta kuitenkin raadolliselle ihmiselle mahdottomana toteuttaa. Tavoite ei ole kuin parin askelen päässä, mutta niiden askelten ottaminen on kovin vaikeaa. Ilman lupausta siitä, että anova saa ja etsivä löytää, vuorisaarna olisi kova saarna. Isä meidän -rukouksen avulla on kuitenkin lupa yrittää mahdotontakin.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #110 : 30.07.10 - klo:10:04 »
No, siehä sen sannootkii, Kyösti. Vihon viimmen psykoanalyyttisen koulutuksen saannu psykiatri ymmärtää jotakin vertausten käytöstä!  Kuinka mie ollenkaa tulisin toimme ilma sinnuu!
Kui vaa minul on semmoon tunne, jot täs tahottii kiemurrel itse teemas irti. Ton kissankii avul.
On se Luoja onni jot sie oot tääl minnuu operttamas. Ehä mie, ressu, sitäkää olsis tiänt jot myö körtit ruukataa koota yhtee ramatulausehiist ketjui.

Nyt taisi Leena-kissa raapaista Kyöstiä!

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #111 : 30.07.10 - klo:10:14 »
Vuorisaarna kannattaa lukea aina uudestaan, vaikka sen jokainen lause olisikin jo kovin tuttu. Jumalan tahdon mukaan eläminen kuvataan siinä yksinkertaisena ja selkeänä, mutta kuitenkin raadolliselle ihmiselle mahdottomana toteuttaa. Tavoite ei ole kuin parin askelen päässä, mutta niiden askelten ottaminen on kovin vaikeaa. Ilman lupausta siitä, että anova saa ja etsivä löytää, vuorisaarna olisi kova saarna. Isä meidän -rukouksen avulla on kuitenkin lupa yrittää mahdotontakin.
Jahkattiin sitä täällä jälleen eräänä iltana - ja huomattiin kuinka se on yhtä mahdoton kuninkaallisuudessaan. Silloin keskustelu alkoi paradoksista: Anna meille anteeksi - niinkuin mekin annamme. Eräs rupeaa inttämään että siinä täy-tyy olla virhe, mehän ikään kuin neuvoskelemme Jumalaa, että katso meistä mallia... Joku lohkaisi että kauhistus jos katsookin.

Entä, jos pojanpoikasi olisi sairastunut leukemiaan, siihen muotoon jossa tehtävissä on aika vähän mutta kivuliaita toimenpiteitä edessä, sanoisitko, että "Tapahtukoon Sinun tahtosi" joku ilkesi kysyä.

Minä tietenkin heitin kehiin sen  että kuulkaas, se ei ole ollenkaan selvää se että anna TÄNÄÄN jokapäiväinen leipä,. jos takaraivossa nakuttaa että kohta ei yhtään lääkettä korvata?   Tänään korvataan ja varsin usein ei jaksa miettiä muuta, vaan on ihan  :026:  liikaakin - monella taholla kuollaan - turhaan - ja sen pitäisi jaksaa kiinnostaa - tänään!

Ymmällemme jäimme, lopulta, Kuka kompastui mihinkin.  Mutta siinä Vuorisaarnassa minusta Jeesus erittäin terävästi osoittaa näkevänsä ihmisen olemuksen - ja se tekee aina yhtä syvän vaikutuksen minuun.  Siksi kai jaksan tässäkin olla ymmälläni. Ja vaatia vastausta niiltä jotka eivät ole. Tietystikään et ymmärrä Jumalan aivoituksia mutta kun nyt tämän tunnut ymmärtävän - etkä kysy sitä kenelle ohje on annettu - niin selität kai? Mitä tekemistä tässä kissalla on - emme kai ole yhtä julmia?  Vai olemmeko me?

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #112 : 30.07.10 - klo:10:18 »
Nyt taisi Leena-kissa raapaista Kyöstiä!

Kyösti, nuole haavasi ja tappele kuin mies!  Mutta aseet kuntoon..  Ja puhdasta peliä, sanoo Joosua.  Kannattaa kysyä neuvoa Herralta ennen kuin maistaa gileadilaisen leipää.   :003: :003:

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #113 : 30.07.10 - klo:10:24 »
Kyösti, nuole haavasi ja tappele kuin mies!  Mutta aseet kuntoon..  Ja puhdasta peliä, sanoo Joosua.  Kannattaa kysyä neuvoa Herralta ennen kuin maistaa gileadilaisen leipää.   :003: :003:

Tässä lainaamassani Leenan tekstissä on hyvä esimerkki kielikuvien ja vertausten käytöstä.
Niitä kielikuvia/vertaamisia mahtuu lyhyeen tekstiin kiitettävän paljon.
« Viimeksi muokattu: 30.07.10 - klo:10:28 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #114 : 30.07.10 - klo:10:26 »
Kyösti, nuole haavasi ja tappele kuin mies!  Mutta aseet kuntoon..  Ja puhdasta peliä, sanoo Joosua.  Kannattaa kysyä neuvoa Herralta ennen kuin maistaa gileadilaisen leipää.   :003: :003:

gilea..?
🇫🇮

Poissa vaivattu sielu

• ystäväkansaa
« Vastaus #115 : 30.07.10 - klo:11:48 »
... ja toisaalta kristillisen rakkauden mukaisesti kannatan homoparienkin avioliittoa...

Minun on puolestani Jumalan Sanaan ja Hänen rakkauteensa perustuen vaikea hyväksyä niitä.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #116 : 30.07.10 - klo:12:52 »
Ei nyt ole kissoista puhe, ja tuo harmittaa usein vähän. Ihan kuin valehtelisin - sitten vastataan ettenhän minä voi kantaa ottaa kun en ole akateemisesti sivistynyt. Olethan sinä lukutaitoinen. Sen pitäisi riittää jos nyt ei tahdo suoraan sanoa että Leena valehtelee.  Ei semmosia ole. Tietysti ollaan kavereita,. mutta en minä valehtele. Mitä näille tehdään? Niitä ei saa olla mutta kun on vaan. Koko kahden sukupouolen maailma selkeinen orientaatioineen joiden poikkeuksille  ei ole mitään fysiologista syytä, on myllertynyt.  Ja tiedättehän te kovin varmasti senkin että homo ei saa --- siis mitä? Pyysin myös lukemaan Vuorisaarnan uudestaan, jotta tajuttaisiin, että se seksi" on muutakin kuin yhdyntöjä.  Siinä on käsitetty ihmisluonto ja ihmisen olemus Mutta minä sanon teille:  

No, homomies ei varmaan "katso naista himoiten häntä..."

Minusta Seppos uskoi että puhun totta. Mutta itse kai hän sen parhaiten tietää.

Minä kuvittelin, että osaan esittää asiat hyvin selkeästi ja ymmärrettävästi, mutta ilmeisesti olen täysin sokea itselleni. Kaiketi rivien välejä on helpompaa lukea kuin varsinaisia rivejä. Yritän nyt esittää jo muutamaan kertaan ilmaisemani asian mahdollisimman yksinkertaisesti käyttämättä vertauksia.

Minulle on aina ollut päivänselvää, että homot ja lesbot ovat ihmisinä tasan yhtä arvokkaita kuin heterotkin. Minulle on myös opetettu, että ylipäätään sukupuolielämä kuuluu vain ja ainoastaan miehen ja naisen väliseen avioliittoon eikä mihinkään muualle. Sen uskon olevan edelleen voimassa myös 2000-luvulla.

Omia käsityksiäni en päivitä kenenkään korvasyyhyn mukaan, vaan luotan siihen, mitä minulle on opetettu.

Korostan myös, että jokainen ihminen körttifoorumissa tai foorumin ulkopuolella saa minun puolestani olla asiasta mitä mieltä haluaa.

Minusta on todella tärkeää, että saan esittää asiat juuri niinkuin ajattelen, eikä minun tarvitse mielistellä ketään.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #117 : 30.07.10 - klo:12:56 »
--- Sen pitäisi riittää jos nyt ei tahdo suoraan sanoa että Leena valehtelee.  ---

Minusta Seppos uskoi että puhun totta. Mutta itse kai hän sen parhaiten tietää.

Minä en näe tässä mitään valehtelemista, vaan yksinkertaisesti sitä, että sanoo rehellisesti, mitä mieltä on. Itse ymmärsin, että olet rehellisesti sitä mieltä mitä kirjoitat ja seppos ilmaisi olevansa samaa mieltä, myös ihan rehellisesti.

Minä myös sanon rehellisesti, että olen eri mieltä. En halua valehdella, että olen samaa mieltä kun en kerran ole.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vaivattu sielu

• ystäväkansaa
« Vastaus #118 : 30.07.10 - klo:12:59 »
Lainaus
Kirjoittanut: juhani
... ja toisaalta kristillisen rakkauden mukaisesti kannatan homoparienkin avioliittoa...

Lainaus
Kirjoittanut: vaivattu sielu
Minun on puolestani Jumalan Sanaan ja Hänen rakkauteensa perustuen vaikea hyväksyä niitä.

Haluan vielä perustella edellä olevaa näkemystäni:
Kristillisen rakkauden nimissä voidaan toimia monella tavalla. Hitlerkin perusteli tekojaan kristilliseen rakkauteen vedoten. Käsitys kristillisestä rakkaudesta muuttuu ajan saatossa. Jumalan Sana pysyy muuttumattomana ja aina yhtä tuoreena. Jumalan on suuressa rakkaudessaan ihmisiä kohtaan antanut säädöksensä. Minun ainakin on vaikea kumota niitä.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #119 : 30.07.10 - klo:14:59 »
Haluan vielä perustella edellä olevaa näkemystäni:
Kristillisen rakkauden nimissä voidaan toimia monella tavalla. Hitlerkin perusteli tekojaan kristilliseen rakkauteen vedoten. Käsitys kristillisestä rakkaudesta muuttuu ajan saatossa. Jumalan Sana pysyy muuttumattomana ja aina yhtä tuoreena. Jumalan on suuressa rakkaudessaan ihmisiä kohtaan antanut säädöksensä. Minun ainakin on vaikea kumota niitä.

Tuossa vaivattu sielu on aivan oikeassa.
Ihmiset suhtautuvat Raamattuun aina eri aikakausina erilailla.
Se kellä on oikeanlaisin tulkinta on sitten eri kysymys.
Kyllä rakkauden mukaan tulkitseminen taitaa olla oikein, mutta voihan sitä silti tulkita väärinkin.

Omalla järjellä jos ajattelen, niin silloin kyllä minusta homot ja muut, jos ovat täysi ikäisiä tehkööt kuten parhaaks näkevät, niinhän heterotkin tekevät.
Kyllä niitä on niin paljon onnettomia hetero liittojakin ja toisilleen sopimattomia, että luulisi niissä olevan ihan tarpeeksi päivittelemistä.

Ihan kivaa, vaikkakin outoa on, että tämä asia saa ihmiset, kuten mutkin kirjoittelemaan.

Mikä se vuorisaarna juttu oli Leena? Jotenkin meni ohi multa, niin kun moni muukin asia.
Laita vaikka kopsu siitä tänne, niin rouditaan.

Minusta vuorisaarna on vain ilmoitus siitä, että kukaan meistä ei lakia täytä.
Homomiehet ehkä ei katsoa naista himoiten, mutta ei ne kyllä käsiään katko, vaikka muuten oikea viettelee tai jotenkin mitä siellä saarnassa olikaan?
Jos vuorisaarnan tarkoitus on mikä kirjoitin, niin miksi ihmeessä sitten muille moralisoidaan ja laitetaan lakeja, jotka minusta eivät ole Raamatun hengen mukaisia.
Eli vain nainen ja mies. :-\

Telkussa on hyvä ohjelma perheestä missä on ukoilla enempikin vaimoja ja kyllä sellainenkin yhdyskunta tai perhe näyttää pelaavan, eikä se nyt edes ole kummallista.
Raamatun aikoihinhan oli monia vaimoja ja muutenkin oli kaikenlaisia malleja joita nykyään kauhistutaan, mutta ei Raamatussa ole, että Jumala olisi vihannut Daavidia kun sillä oli aika monta vaimoa..
Voipi olla, että meidän näkemyksemme ei ehkä olekkaan sama kuin Jumalalla perheestä, avioliitosta ja ehkä jostain muustakin asiasta.? :-\
Järjen ääni? Raamatun tulkinta tai omatunto? Elä nyt näiden kanssa...
Anteeksi kirjoitusvirheet. :kahvi:
Kaikki valta tekoälylle!