Kirjoittaja Aihe: Ja nyt soi volume 6.  (Luettu 45718 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
Vs: Ja nyt soi volume 6.
« Vastaus #45 : 25.05.10 - klo:11:37 »
Yleisön jatkuvista pyynnöistä johtuen seuraa alla Beethovenin pianosonaatti nro 14 cis-molli op. 27 nro 2. Se on sävelletty v. 1801 ja omistettu 17- vuotiaalle kreivitär Giulietta Guicciardille. Hän oli Beethovenin oppilas ja opettaja tietysti rakastui enemmin ja vähemmän kauniiseen oppilaaseensa.

http://www.youtube.com/watch?v=h_mUiGBmuQg&feature=fvw

Acta, non verba.

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #46 : 25.05.10 - klo:11:55 »
Pannaan perään varmuuden vuoksi myös opus 13. pianosonaatti c-molli, jolle Beethoven antoi lisänimen "Grande sonate pathétique". Se on syntynyt kaksi vuotta ennen Kuutamosonaattia eli 1799 ja omistettu prinssi Karl Alois Lichnowskylle, joka oli Beethovenin tukija ja ystävä.

http://www.youtube.com/watch?v=T5PTHMOFujY
Acta, non verba.

Poissa AKUANKKA313

• ystäväkansaa
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Elämä on kemiaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #48 : 25.05.10 - klo:13:24 »
Erik Satie - Gnossienne No.1
Jaaha. Että näin taas. Yritin linkkiä.
Olin kyllä Mozart-fiiliksillä. D-duuripianosonaattifiiliksillä.

Minulla ei pelitä nämä ohjeet.   >:(
 :'(
 >:(
Mutta terveisiä ja kuunnelkaa.

Nyt soi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #49 : 25.05.10 - klo:14:00 »
Erik Satie - Gnossienne No.1
Jaaha. Että näin taas. Yritin linkkiä.
Olin kyllä Mozart-fiiliksillä. D-duuripianosonaattifiiliksillä.

Minulla ei pelitä nämä ohjeet.   >:(
 :'(
Mutta terveisiä ja kuunnelkaa.

Nyt soi.

Mitähän niistä d-duurisonaateista mahdoit tarkoittaa?
Valitsin näistä pianosonaatti numero 9. KV 311

http://www.youtube.com/watch?v=duKeglYF1Y0

Ja numeron 6 KV 284

http://www.youtube.com/watch?v=lY8Mtgj9UXo

Ja numeron KV 381:n osa 1, joka pianosonaatti 4:lle kädelle

http://www.youtube.com/watch?v=AlkLfuJscZc

Ja numeron 19  KV 576
http://www.youtube.com/watch?v=VQMoIs6i6zE
Acta, non verba.

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #50 : 25.05.10 - klo:14:09 »
Erik Satie Gnossiennes 1.

http://www.youtube.com/watch?v=PLFVGwGQcB0

Olen tämän selittänyt foorumilla aikaisemmiksi. Satie toimi gnostisissa lahkoissa ja liikkeissä. Gnossiennes viittaa siis kreikkalaiseen alkusanaan gnosis, joka viittaa salattuun tietoon tai tietoon, joka on mystisesti valaistuneella henkilöllä. Se on jonkinlaista mystistä yhteyttä luonnonympäristöön.

Todettakoon näin jälkikäteen, etten juurikaan perusta Mozartin pianosonaateista lukuunottamatta numero 19.
« Viimeksi muokattu: 25.05.10 - klo:14:18 kirjoittanut Salis »
Acta, non verba.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #51 : 25.05.10 - klo:14:37 »
Eikös tämä ollut jokin jumalatar, joka istuskeli jossakin Himalajalla? Gnossienne oli hänelle?
Satie oli erikoinen tapaus kyllä kaiken kaikkiaan.

D ja F ovat kai siksi läheisiä että olen niitä joskus rimputellut - D konserttoa sillä tavalla että mutsi sanoi, että älä käännä sivua...Mozartissa on sen verran käsittämätöntä absoluttista, että kaikki kelpaa.  Bachissa on samaa --- joskin Händel on elävämpää ---olen ihan samaa mieltä, kuin (Piti tulla Bonhoefferin haamu- se sininen kn pomppii - :26:)

Kumma miten musiikki/instrumentti on niin säveltäjäkohtaista. En tiedä teistä muista mutta Chopinille piano, Schubertille lied, Wagnerille ooppera - no Verdille myös sillä Verdillä oli tarina. Jollakin tapaa tämä populistinen yleistys kaikesta huolimatta tuntuu pätevän. Kyllä kansa tietää tai jotakin.   Ja mielenkiintoista on kuinka Schumann alkoi viljellä noonisoinnun käännöksiä juuri kun mieli alkoi muuten ratkeilla liitoksistaan - uutta.
« Viimeksi muokattu: 25.05.10 - klo:14:44 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #52 : 25.05.10 - klo:15:13 »
Eikös tämä ollut jokin jumalatar, joka istuskeli jossakin Himalajalla? Gnossienne oli hänelle?
Satie oli erikoinen tapaus kyllä kaiken kaikkiaan.

D ja F ovat kai siksi läheisiä että olen niitä joskus rimputellut - D konserttoa sillä tavalla että mutsi sanoi, että älä käännä sivua...Mozartissa on sen verran käsittämätöntä absoluttista, että kaikki kelpaa.  Bachissa on samaa --- joskin Händel on elävämpää ---olen ihan samaa mieltä, kuin (Piti tulla Bonhoefferin haamu- se sininen kn pomppii - :26:)

Kumma miten musiikki/instrumentti on niin säveltäjäkohtaista. En tiedä teistä muista mutta Chopinille piano, Schubertille lied, Wagnerille ooppera - no Verdille myös sillä Verdillä oli tarina. Jollakin tapaa tämä populistinen yleistys kaikesta huolimatta tuntuu pätevän. Kyllä kansa tietää tai jotakin.   Ja mielenkiintoista on kuinka Schumann alkoi viljellä noonisoinnun käännöksiä juuri kun mieli alkoi muuten ratkeilla liitoksistaan - uutta.

Entäs Rossinille ooppera, kuten Verdille? Ohitammeko Mozartin oopperat Don Giovannin, Taikahuilun, Figaron? Tai Beethovenin ainokaisen Fidelion? Entäs Beethovenin  pianokonsertot ja -sonaatit? Sinfoniat?
Acta, non verba.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #53 : 25.05.10 - klo:15:49 »
Ei niitä ohittaa voi - Rossinia ainakaan. Ryömimisiässä Rossinin "varasteleva harakka" oli lempparini kerrottiin - on käsittämätöntä mitä lapset voivat sulattaa...

Mozartin oopperoita vaivaa tietty monotonisuus. Musiikki on perfetto - siinä on Mozartille ominainen lumovoima tallella - ja tietenkin Fidelio on surenmoinen.  Mutta useiden klassisen ajan oopperoiden pulma on tarinan jonkinlainen jankuttavuus, aina sama perusjuttu ja se heijastuu musiikkiinkin.  Jostakin syystä Wagnerin käteen ooppera instrumenttina istuu niin että ihminen on puolipökerryksissä...Ringistä menin ihan sikinsokin. Tannhäuserin jotkin kohdat jäävät päähän niin ettei niistä pääse, ja noin.

Beethovenin jotkin sonaatit tulevat mieleen joskus - ja niin että jää miettimään että mitä pahusta minä mietin - ai niin, kuutamosonaatin tai jotain alkua.  Mutta eihän se tällä ole kuitti tietenkään. Griegin ainoa pianokonsertto on myös vähintään kaunis, samaten Grieg lied-säveltäjänä vastaa melkein Schubertia. Ja Tsaikkari ja...koko venäläiset.

Ja het-ki-nen minulta unohtui Richard Straussin liedit. Nuorena "Zueignung" oli kaikkikaikessa kunnes hoilotin sen puhki - myöhemmin muutamat muut, kten an der Nacht (menee sanan suvut sekaisin enkä viitsi kaivaa nuottia esiin... voi kiltti, kiltti Salis, etsi Zeignung, an der Nacht ja Allerseelen!  Linkiksi kaikille!  

Ääh - häipynyt. Seppos on paikalla...kuin olisi...
« Viimeksi muokattu: 25.05.10 - klo:16:00 kirjoittanut Leena »

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #54 : 25.05.10 - klo:15:58 »
Taikahuilu on kaikista oopperoista poikkeus. Se jakaa kiinnostavasti kuulijansa. "jotain ihme pa-pa- paata" sanoo yksi - toinen pitää lastenoopperana - lapset pitävätkin siitä! - mutta se on vähän kuin Tolkien - niin monikerroksinen. Sitä on tutkittu aika tavalla-  "Taikahuilu? Ihminen, niinkuin sinäkin. " Luulen lähes, että ihminen joka jaksaa katsoa itseään, saa juuri Taikahuilusta eniten irti. -
Tosin, siinä on se pulma joka kaikessa Mozartissa. Se on näennäishelppoa. Itse asiassa se on kirotun vaikeaa!  Pikkuisen vinoon jossakin - ei paniikkia. Pikkuisen vinoon Mozartissa - juttu tärviöllä.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #55 : 25.05.10 - klo:16:08 »
http://www.youtube.com/watch?v=ZNfCU-wlDpo

:icon_eek:

Moukan tuuria. Onnaako toista kertaa?
« Viimeksi muokattu: 25.05.10 - klo:16:10 kirjoittanut Leena »

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #56 : 25.05.10 - klo:16:14 »
« Viimeksi muokattu: 25.05.10 - klo:16:24 kirjoittanut Leena »

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #57 : 25.05.10 - klo:16:25 »

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #58 : 25.05.10 - klo:16:37 »
Mozartin oopperoita vaivaa tietty monotonisuus.

Olen samaa mieltä. Juuri tuon takia en arvosta kovinkaan montaa Mozartin teosta.

Lainaus
Jostakin syystä Wagnerin käteen ooppera instrumenttina istuu niin että ihminen on puolipökerryksissä...Ringistä menin ihan sikinsokin. Tannhäuserin jotkin kohdat jäävät päähän niin ettei niistä pääse, ja noin.

Kyllä Wagnerkin osaa olla teutoonisen monotoninen. Tannhäuserin overture on todella hieno enkä oikestaan tiedä parempaa musiikkia.

Lainaus
Beethovenin jotkin sonaatit tulevat mieleen joskus - ja niin että jää miettimään että mitä pahusta minä mietin - ai niin, kuutamosonaatin tai jotain alkua.

Luulen, että monella on albumit tietyistä pianosonaateista Kuutamosta ja Pathetiquesta lähtien.  

Lainaus
Griegin ainoa pianokonsertto on myös vähintään kaunis, samaten Grieg lied-säveltäjänä vastaa melkein Schubertia. Ja Tsaikkari ja...koko venäläiset.

Suomalaiset ymmärtävät Griegiä, liippaa niin läheltä.  :icon_wink: Schubert onkin sitten vaikeampi. Liedit menee, ei muuta.

Lainaus
Ja het-ki-nen minulta unohtui Richard Straussin liedit. Nuorena "Zueignung" oli kaikkikaikessa kunnes hoilotin sen puhki - myöhemmin muutamat muut, kten an der Nacht (menee sanan suvut sekaisin enkä viitsi kaivaa nuottia esiin... voi kiltti, kiltti Salis, etsi Zeignung, an der Nacht ja Allerseelen!  Linkiksi kaikille!

Vedinkin linkit pois, kun löydät nyt itekin. Hyvä!   :icon_cool:
« Viimeksi muokattu: 25.05.10 - klo:16:41 kirjoittanut Salis »
Acta, non verba.

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #59 : 25.05.10 - klo:16:49 »
Entäs Mendehlssohn-Bartholdy? Reformaatiosinfonia, Italialainen ja Skottilainen?
Acta, non verba.