Raamatusta irroitettu yksittäinen lause on haaste "markkinoinnin näkökulmasta". Olen itse kokenut, että monet Raamatun lauseet tarvitsevat tuekseen ympärillä olevan tekstin, jotta se aukeaa. Jos ei ole lukenut Raamattua, ei lauseet aukea. Se ei haittaa, että lause jää pyörimään jonnekin alitajuntaan, mutta koen, että Raamtun yksittäisellä lauseella on hyvin vähän tehoa. Siis siinä mielessä, että joku lauseen bussissa lukenut kiinnostuisi lauseesta niin paljon, että alkaisi kaivata sanojen tarkempaa tutkimista.
Raamattuikkunalla ollista teksteistä on valittu 10 bussikampanjaan.
Olen miettinyt sitä, mitä sanoit.
Jollain tavalla ymmärrän, jollain tavalla en taasen saa otetta tuosta, jonka kerroit.
Nuo ed. mainitsemaani tekstinpätkää ovat siis revitty irti kokonaisuudestaan.
Esim. "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä" on lausuttu jossain samassa yhteydessä, kun Jeesus antoi lähetykäskyn ja muita ohjeita.
Toisaalta, tuo sama ajatus on mukana monessa muussakin asiayhteydessä, jossa Jeesus oli.
Mitä tässä lauseessa jää uupumaan, jos se otetaan irti asiayhteydestään?
Tai, onko olemassa jokin asiayhteys, johon tuo tuo lause ei sopisi?
"Kenenkä te sanotte minun olevan?"
Jossain asiayhteydessähän Jeesus tuonkin kysyi.
Minulle herää kysymys, että onko jokin asiayhteys ihmiselamässä, johon tuo kysymys ei sopisi?
"Pitäkää usko Jumalaan" tai "Seuraa minua".
Sama juttu. Lauseita irroitettuna asiayhteyksistään, vaan nuokin ajatukset Raamatussa toistuvat eri yhteyksissä.
Liekö asiayhteyttä, johon nämä irralliset lauseet eivät sopisi?
Jne...
Toki näitä lauseita lukiessa vo herätä kysymys, että mitä on Jeesuksen seuraaminen tai mitä tarkoittaa "usko Jumalaan" jne...
vaan kyllä se kysymys heräisi silloinkin, vaikka kaikki nimenomaiset asiayhteydet olisi siinä tekstin muodossa mukana.
Ei niissä ympäröivissä teksteissä taideta kovin usein kaikkea selittää.
Jeesuksella näytti olevan tapa puhua ihmisille asioita, joista Hän tiesi, että ihmiset eivät ymmärtäisi mitään.
Jeesus kertoi että Hän mm. kertoo vertauksia siksi, että ihmiset eivät ymmärtäisi, mistä on kyse.
Ne, jotka sitten syystä taikka toisesta motivoituivat etsimään ja Jeesukselta kyselemään, heille Jeesus sitten selitti opetuksensa ymmärrettävästi.
Täältä löytyy ne 10 tekstipätkää:
http://www.h-y.fi/foorumi/index.php?topic=1692.30Onko niistä joku/jotkut mielestäsi sellaisia, että asiayhteyden puuttuminen jotenkin hämärtää niiden sanomaa?