Kirjoittaja Aihe: Anteeksipyytämisen logiikka  (Luettu 26526 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

santtu-62

• Vieras
Vs: Anteeksipyytämisen logiikka
« Vastaus #45 : 10.02.10 - klo:17:35 »
Niin ja sitä paitsi meillä körttiläisyydessähän ei hyväksytä ehkäisyä.
Asian voi käsittää kahdella tavalla joten voisitko hieman tarkentaa kumpaa ehkäisyä tarkoitat.

Mikäli tarkoitat ehkäisyä ehkäisynä, en usko Sinua, jos tarkoitat ihmisten seksuaaliseen elämään ja siihen viitaten ehkäisyyn, niin en usko Sinua siinäkään. :icon_wink:

santtu-62

• Vieras
« Vastaus #46 : 10.02.10 - klo:18:40 »
Mutta tuo on ihan hyvä erottelu. Normaalit vuorovaikutustaitoiset ihmiset ja sitten ongelmaiset vuorovaikutustaidottomat.
Jos halutaan erottelu saada vielä tiukemmaksi. Epänormaalit ja esiintymistaitoiset ja normaalit esiintymistaidottomat.
Eikä ole välimuotoa :icon_wink:

Kyllä on taas hyvin analysointu asiasta, joko "kaasu pohjassa tai sitten ei kaasua ollenkaan ja mutkat suoraksi".
Siitä se suhde syntyy.
Olen täysin samaa mieltä Salis Sinun kanssa(uskotko, minä en) :icon_wink:

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #47 : 10.02.10 - klo:19:07 »
Mieleeni nousi kysymys anteeksi pyytämisen logiikasta keskustellessani kavereitteni kanssa.

Pontimina esitän kaksi tapausta:

Ensimmäinen on vanha tapaus eräästä oppilaitoksesta. Kaksi oppilasta tulee myöhässä tunnille. He pyytävät myöhästymistään opettajalta anteeksi, mikä aiheuttaa pojille yllättävän reaktion: opettaja suuttuu.
"Kehtaattekin. Yritätte virittää oman tekonne minun niskoilleni! Niin kuin minä olisi syyllinen teidän virheeseenne!"
Pojat ovat luonnollisesti hämillään.

Toinen tapaus lähempää. Olin hiukan huonosti mukana eräässä keskustelussa muutamia kuukausia sitten tällä foorumille. Benkku viittasi omaan tyyliinsä ylimalkaisesti joihinkin elämänsä tapahtumiin. Esitin sitten kysymyksen, että voisiko hän hiukan valoittaa asiaa tarkemmin. Vastareaktio oli torjuva, miksi pyysin anteeksi tarkoittamatonta tungettelevuuttani.
Vastareaktio tähän oli kutakuinkin sama kuin opettajan:
Muita kommentteja anteeksipyytämisestä:

Anteeksipyynnön luonteesta on siis monia tulkintoja. Mitä me todella tarkoitamme pyytäessämme anteeksi?
Tarkoittiko Toyotan pääjohtaja Toytotan ostajien olleen väärässä, kun hän pyysi anteeksi teknisiä ongelmia?
Mihin perustuu ajatus, että anteeksipyyntö onkin jotenkin huono juttu? Olisiko pahoittelu parempi?

Kyselevällä mielellä...  :icon_neutral:

Tätä ensiksimainittua opettajaa ei kannata ottaa ensinkään tosissaan, luonnevikainen mikä luonnevikainen. Hänen suhtautumisessaan ei ole mitään järjen hiventäkään. Jos tuollaisella opettajalla on omia lapsia, niin sääliksi käy heitä.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

santtu-62

• Vieras
« Vastaus #48 : 11.02.10 - klo:22:07 »
”Jos asioita ei voi sanoa yksinkertaisesti,
niitä yksinkertaisesti ei voi sanoa”

Juice Leskinen

Poissa hippiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #49 : 11.02.10 - klo:22:10 »
 :023:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

myyrä

• Vieras
« Vastaus #50 : 05.06.16 - klo:14:09 »
Täytyy pyytää anteeksi SeppoS:ltä ja muiltakin, kun olen kimmastunut turhasta. Eihän sitä pitäisi sillä tavoin käyttäytyä vaikka eri mieltä asioista olisikin. Tulee kiukuspäissään kirjoiteltua turhan agressiivisesti...ja koskaan ei tiedä, milloin aika on loppu ja anteeksi ei voi enää pyytää. Joten: anteeksi.

PS. On muuten aika vanha ketju.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #51 : 05.06.16 - klo:14:52 »
Täytyy pyytää anteeksi SeppoS:ltä ja muiltakin, kun olen kimmastunut turhasta. Eihän sitä pitäisi sillä tavoin käyttäytyä vaikka eri mieltä asioista olisikin. Tulee kiukuspäissään kirjoiteltua turhan agressiivisesti...ja koskaan ei tiedä, milloin aika on loppu ja anteeksi ei voi enää pyytää. Joten: anteeksi.

PS. On muuten aika vanha ketju.

Miellytävä lukea tällaista. Kaiken palautteen vastaanotto kuuluu hommiini enkä kovin helposti hermostu. Ei muuta kuin hyppää kyytiin ja kerro kuinka tavallista on, että talitintti ja kirjosieppo vie ruokaa saman pönttöön.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #52 : 05.06.16 - klo:14:56 »
Vanhassa vara parempi !      :002:

Otit hyvän ketjun uusintaan. En muistanut tällaista olevankaan.
Itse olen myös helposti kuumenevaa tyyppiä, mutta työ kai opetti itsehillintää.
Kotona kyllä päästelen paineet pois. Sen voin turvallisestri tehdä kun pysyn tietyissä rajoissa.
Jos anteeksipyytäminen on ylivoimaista, pitäisi olla niin ettei tarvitsekaan pyytää.

Pienet ' pirskahtelut' foorumilla ei haittaa, mutta loukkaukset ovat erikseen. Kiukuttelu on taitolaji.  :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #53 : 05.06.16 - klo:15:46 »
Miesten tekoja, todellisten miesten !
Pyytää anteeksi ja antaa anteeksi ja niin edelleen.

Ja olen iloinen kun Myyrä on saapunut jälleen foorumille.  :eusa_angel:
Mukavaa kesää ja Taivaan Isän siunausta Sinun elämääsi.
Kuin myös kaikkien muiden elämään.

Anteeksipyytäminen ei ole aina helppoa.
Eikä kai se anteeksi antaminenkaan aina itsestäänselvyys ole ja unohtaminen.

Ja se, ettei edes vaatisi ketään pyytämään anteeksi.

-Ajatelmia kertaheitolla mitä mieleen juolahti.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #54 : 05.06.16 - klo:16:00 »
' Täytyykö ihan seitsemäm kertaa antaa anteeksi '  kysyi opetuslapsi.  Ei, vaan rajattomasti vastasi Mestari.

Tervetullut taas kotiin tuhlaajapoikana Myyrä !  Täällä vanhenemme yhdessä me kaikki Jumalan sairaat.  Onko kuntosi heikentynyt ?   :049:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #55 : 05.06.16 - klo:16:02 »
Olen miettinyt tätä paljon monesta syystä. Olen itse huomannut että irtitaatip-oireta täytyy selittää kolmella tavalla. Osa ihmisistä vaatii anteeksipyynnön muistin asiasta mitään tai en. Osa tahtoo anteeksipyynnön jälkeen tietää mistä olikaan kysymys. Osa huitaisee anteeksipyynnön sikseen ja tahtoo ainoastaan ymmärtää mikä juttu tämä oli.

Ja varsin usein sama pätee muuhunkin. Väärinkäsityksen selvittäminen anteeksipyynnöllä on erityisesti ymmärryksennälkäiselke pelkkää laastarointia, ja suurin virhe on lähteä pyytelemään anteeksi asiaa johon on syytön, se johtaa vain ihmisen, jonka mieli saattaa olla hämmentynyt, entistä suuremmin hämmennykseen. Jos tällä välineellä, ( anteeksipyyntö) avataan portti joka on sulkeutunut tiellä toisen luo, eihän avain siitä kulu että sitä käyttää, toisaalta. 

Sovinnossa elävä osoittaa teoillansa antaneensa anteeksi, ei siihen aina tarvita sanoja. Anteeksianto-teemasta on täällä jauhettu ennenkin, joku on muuttunut sydämeltään, hienoa hänelle, itse en suinkaan aina ole, vaikka en vain jaksa vihata, se on loppujen lopuksi pahuksenmoinen taakka raahata. Selkeä ohje " jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä " jne riittää minulle.  Sydämeni tutkii Jumala, Hän näkee syvemmälle kuin näen itsekään.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #56 : 05.06.16 - klo:16:04 »
Myyrä, minulla oli sinua hirmuisen ikävä. Minulla ei ole anteeksiannettavaa, kunhan ei pyydettävää? 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #57 : 05.06.16 - klo:16:09 »
Tuli mieleeni vielä Isä meidän rukouksesta tämä:

...Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,   
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,   
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.   
Äläkä saata meitä kiusaukseen,   
vaan päästä meidät pahasta....

Myös Vapahtaja puhui anteeksiantamisen asiaa.
Ja on ennenkaikkea itse Anteeksiantamus ja Anteeksiantaja.
Minusta se on maailman suurin ihme.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #58 : 05.06.16 - klo:16:10 »
Onko kuntosi heikentynyt ?   :049:

Suunnilleen ennallaan. Luuntiheysmittaus näytti osteoporoosissa sekä parempaa että pahempaa. Ikään suhteutettuna murtumisriski on noussut 7-kertaiseksi  >:( ym. Syksyllä saan siihen taas sen kerran vuodessa tiputettavan lääkkeen. Lääkäri kirjoitti pitkän jutun mittaustuloksista, mutta enhän minä siitä mitään ymmärrä. Lannenikamat L1-L4 jne... :icon_eek:

myyrä

• Vieras
« Vastaus #59 : 05.06.16 - klo:16:12 »
Myyrä, minulla oli sinua hirmuisen ikävä. Minulla ei ole anteeksiannettavaa, kunhan ei pyydettävää?

No eipä täälläkään  :eusa_angel: