Kirjoittaja Aihe: Sivuraiteilla uusi raide numero 2  (Luettu 40424 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Sivuraiteilla uusi raide numero 2
« Vastaus #90 : 20.06.10 - klo:20:49 »
Olisi niin. Jollakin tapaa kotivakuutuskin oli heillä mitääntekemätön - se oli kallis salama, kun keskisuuri perhe uusi kaiken, mikä sähköllä toimii.

Kotivakuutus, just joo, korvaa mitä korvaa. Ei muuta kuin töpselit irti seinästä ukonilmalla.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Sivuraiteilla uusi raide numero 2
« Vastaus #91 : 20.06.10 - klo:23:13 »
Niin kauan kuin olin kaupunkilainen, nautin ukonilmoista. Minusta oli ihana asettua,varsinkin öiseen aikaan, ikkunan ääreen ihailemaan salamoita.
Tänne maalle muutettuani, asenteeni on hieman muuttunut. Ensimmäisenä kesänä täällä huomasin, ettei tarvittu kuin muutama salama ja aina lähti paloautot pillit vinkuen johonkin suuntaan.

Olen oppinut kiskomaan töpselit irti. Salaman ei tarvitse lyödä edes lähelle, kun se saattaa aiheuttaa virtapiikin verkostoon ja herkimmät laitteet mykistyy. Itseltäni aikanaan vanhasta pöytäkoneesta meni modeemi. Puhelinkin on meiltä kerran hajonnut ensimmäisellä havaitulla salamaniskulla. Siinä ei ehtinyt tarpeeksi nopeasti töpseliin käsiksi.
Jääkaapin korjaaja kerran neuvoi että, kannattaa otta töpseli irti, jos sähköt alkaa räpsimään (oli syy mikä tahansa). Sanoi, ettei jääkaapin kompressoiri pidä siitä edestakaisesta nopeasta sammumisesta ja käynnistymisestä. Olen totellut.
Pyryharakka

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Sivuraiteilla uusi raide numero 2
« Vastaus #92 : 20.06.10 - klo:23:38 »
Meillä mökillä iski kerran ukkonen ja minulta meni kone sekä ADSL-modeemi. Lankomies oli samassa modeemissa langattomasti ja häneltä ei mennyt mitään. Minulta meni todella kone ja sen virtalähde la olin langallisesti modeemissa kiinni. Ukkonen iski vain tuon yhden kerran, joten emme osanneet varautua, onneksi kovalevy ei mennyt rikki, joten tiedot saatiin siirrettyä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sivuraiteilla uusi raide numero 2
« Vastaus #93 : 21.06.10 - klo:00:15 »
Olen oppinut kiskomaan töpselit irti. Salaman ei tarvitse lyödä edes lähelle, kun se saattaa aiheuttaa virtapiikin verkostoon ja herkimmät laitteet mykistyy. Itseltäni aikanaan vanhasta pöytäkoneesta meni modeemi. Puhelinkin on meiltä kerran hajonnut ensimmäisellä havaitulla salamaniskulla. Siinä ei ehtinyt tarpeeksi nopeasti töpseliin käsiksi.
Jääkaapin korjaaja kerran neuvoi että, kannattaa otta töpseli irti, jos sähköt alkaa räpsimään (oli syy mikä tahansa). Sanoi, ettei jääkaapin kompressoiri pidä siitä edestakaisesta nopeasta sammumisesta ja käynnistymisestä. Olen totellut.

Tähän tarvittaisiin kyllä valistusta: Kuinkahan on, pitäisikö ne nyhtää irti seinästä kaupungissakin? Kotona lapsena niin tehtiin mutta kun se niitten suhde koko ukkoseen on minusta hätävarjelun liioittelua niin en tasan tiedä. Tietsikan joskus irrotan, kun se on ainut kalliimpi kapistus. Mutta aina ei vain viitsi. Jos lähtee maalle niin...? 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Sivuraiteilla uusi raide numero 2
« Vastaus #94 : 21.06.10 - klo:08:46 »
Mökillämme sähkölinja päättyy meidän saunan nurkalla olevaan tolppaan, se hiukan pelottaa. Yksi sauna on siinä jo palanut, tosin silloin ei ollut vielä sähköjä.

Minä kirkon kaikki johdot irti jos ukkonen on lähellä. Ennenmuuta TV:n antennijohdon ja kaupungissa tietsikan ja TV:n. Pakastinta enkä jääkaappeja ole irroittanut.

Leena kyseli tiedetäänkö salamaniskuun kuolleita. Toistakymmentä vuotta sitten kuoli mökillään, muistaakseni Asikkalan Salonsaaressa erän tunnettu lahtelaisrouva.
Hän oli nukkumassa kun ukonilma tuli kohdalle ja salama tuli sängyn vieressä olevasta pistorasiasta ja tappoi naisen.

Viime kesänä Padasjoella salama iski kahden metrin päähän perunoita portailla kuorimassa olleesta naisesta.
Olisivatkohan vesien äärellä olevat mökit alttiimpia kuin kuivan maan mökit.
Vaikka kyllähän ne peltojen keskellä oleviin latoihinkin iskevät, niinkuin täällä kerrottiinkin.

Basso ja minä mennään aina mökin takakamariin. Minulla on kumitossut tai kumisaappaat jalassa. Äidin opetuksia. Takakamarissa ei ole sähköpistoketta eikä hormia. Savupiipun viereen ei myöskään pidä mennä, sanoi äitivainaa. Eikä ikkunoiden viereen. Äiti meni pimeään vaatekomeroon.

 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sivuraiteilla uusi raide numero 2
« Vastaus #95 : 21.06.10 - klo:09:39 »
Ne kumijalkineet ei taida auttaa. Ikkunan välttäminen on juurrutettu omaankin mieleeni enkä vieläole lukent vastakkaisia ohjeita. Samoin savupiippujen kaihtaminen kuuluu olevan paikallaan.

Tosiaan - ei siinä kukaan menehtynyt mutta tarinan muistan, tuli salama, pallosellainen, piippua pitkin tupaan ja meni sen tien avoimesta ovesta ulos. Liikkuvat ilmavirran mukana, kertoi näkijä, sanoi ottaneensa selvää - seuraavalla kerralla sulkevansa ovet ja pellit ja jos tuppaa tupaan, niin välttävänsä liikkumista.  Nyt olivat jähmettyneet kauhusta aivan riittävästi.

Se olisi, niin luulen, aika tuskaton loppu, ja joskushan tämä loppuu joka tapauksessa. Mutta, no niin, ei sitä nyt suorastaan kannata härnätä verta nenästään, ja näkee sen komean ilman turvallisestakin paikasta. Mutta komeaa menoa se on, ja siksi joka kesä ukkosella  :026:
Yleensä kyllä oikein rakennettu ukkosenjohdatin on varsin suuri turvatekijä.
Olisikohan niin että ne eivät ole  järin oikein rakennettuja.
Kai sen voisi tarkistaa siinä kuin palovarottimenkin.
« Viimeksi muokattu: 21.06.10 - klo:09:42 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Sivuraiteilla uusi raide numero 2
« Vastaus #96 : 21.06.10 - klo:09:52 »
Kaupungissa ja muualla, missä ei ole avojohtoja on ukonilma vaaraton sisätiloissa. Maalla turvallisin paikka on peltikuorinen auto. Salama voi iskeä mihin tahansa, mutta ei kerrostalohuoneistoon. Puun alle ei pidä mennä varsinkaan sen ainoan. Notko on kumparetta turvallisempi jne. neuvoja löytyy vaikka kuinka paljon. Kyllä meillä joka vuosi kuolee pari ihmistä salaman iskuun vuodessa ja liikenteessä noin 350, joten otetaan rennosti.

Tässä pikkuisen tilastoa, joten älkää kovasti hermoilko  http://webstat.stat.fi/SPT--FullRecord.php?ResourceId=813

Salamaniskuun kuolleet vuosina 1993-2008:
2008: 0, 2007, 0, 2006: 1, 2005: 0, 2004: 0, 2003: 2, 2002: 0, 2001: 1, 2000: 0, 1999: 2, 1998: 0, 1997: 1, 1996: 0, 1995: 0, 1994: 1, 1993: 1.
Lähde: Tilastokeskus, StatFin-tilastopalvelu: Terveys: Kuolemansyyt: Tapaturmaan/väkivaltaan kuolleet: Altistuminen salamaniskulle (X33).

Lisätään vielä tuore uutinen http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010062011897861_ul.shtml

« Viimeksi muokattu: 21.06.10 - klo:09:59 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

santtu-62

  • Vieras
Vs: Sivuraiteilla uusi raide numero 2
« Vastaus #97 : 21.06.10 - klo:10:08 »
"Mitä pitää tehdä jos pallosalama tulee sisälle"?

http://www.fmi.fi/kysymyksia/index_6.html

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Sivuraiteilla uusi raide numero 2
« Vastaus #98 : 21.06.10 - klo:14:04 »
"Mitä pitää tehdä jos pallosalama tulee sisälle"?

http://www.fmi.fi/kysymyksia/index_6.html

Minä en ainakaan osaa muuta kuin pelätä ja järkyttyä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Sivuraiteilla uusi raide numero 2
« Vastaus #99 : 21.06.10 - klo:19:19 »
Kiitos vastauksista. Arvelinkin ettei voi tietää, salama löytää kuitenkin reittinsä minne haluaa  :-\

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Sivuraiteilla uusi raide numero 2
« Vastaus #100 : 21.06.10 - klo:19:26 »
Kaupungissa ja muualla, missä ei ole avojohtoja on ukonilma vaaraton sisätiloissa. Maalla turvallisin paikka on peltikuorinen auto. Salama voi iskeä mihin tahansa, mutta ei kerrostalohuoneistoon.


Muutama vuosi sitten salama iski täällä kaupungissa kerrostalon ullakkokerrokseen vai mihin lie iskenyt, kattoon tai johonkin, kerrostaloon kumminkin. Sytytti tulipalon niin että kerrostalon ullakkokerros tuhoutui ja vesi ja savu vahingoitti myös ylimmän kerroksen asuntoja.

Sen jälkeen olen pelännyt kaupungissakin ja myös kerrostalossa; koen ettei ukkoselta ole missään turvassa.

Toistan edellisen kommenttini, jos salama on iskeäkseen, niin sehän iskee  :icon_sad:

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sivuraiteilla uusi raide numero 2
« Vastaus #101 : 21.06.10 - klo:19:58 »
Toistan edellisen kommenttini, jos salama on iskeäkseen, niin sehän iskee  :icon_sad:

Toisaalta mikä hyvänsä iskee jos on iskeäkseen...ja ehtiihän siinä lähtönsä alla ehkä juuri siinä tapauksessa nähdä jotakin todella tyylikästä. 
Jos saisi valita lähtötapansa, niin ottaisin salamaniskun. Ehdottomasti.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.


Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sivuraiteilla uusi raide numero 2
« Vastaus #104 : 25.06.10 - klo:09:56 »
Olipa hauska horoskooppi.   

Jaa. Kyllä tuo uskonasiasta ennustettu varmaan todentuu. Voi siihen sitten mutoinkin luottaa. Aamunrähmäisillä siulmillä luon ensin juhannussäästä että vettä tulee pitkäperjantaista snnuntaihin, mutta se oli linjassa joten ensin en edes ihmetellyt. Tänmän tekijän kannattaisi ehdottomasti perustaa toiminimi ja ryhtyä laajemminkin näitä kaupitsemaan. Marie ja Pierre Curiekin ramppasivat aikansa näissä henkimaailmaa toteennäyttävissä istunnoissa joissa pöydät levitoivat sun muuta -- Qinn ei kerro miksi, ja se on kirjan valitettavin puute :repee:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.