Kirjoittaja Aihe: homoparien siunaaminen, vol. 756 (erotettu hjuhlaketjusta)  (Luettu 45185 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
homoparien siunaaminen, vol. 756 (erotettu hjuhlaketjusta)
« Vastaus #45 : 10.07.08 - klo:15:51 »
Lainaus
Erotiikkaa siinä ei tarvitse nähdä, mutta ei sitä selvästi kielletäkään.


Vanhoja tekstejä tulkitessa tulee ottaa huomioon eri seikkoja, kuten kyseisen ajan kulttuuritausta.

Otan oletetun esimerkin, (joka saatta toki olla aivan todellinenkin esimerkki.)

Oletetaanpa, että Davidin aikoina homoseksuaalisesta käyttäytymisestä olisi tullut samanlaisia sanktioita, kuin esim. aviorikoksesta tuohon aikaan, eli hyvin vakavia sanktioita.
Kun sitten tekstiä tulkitaan tämän asiantilan varassa, pääsemme eri lopputulemaan, kuin jos kyseinen teksti olisikin kirjoitettu nykyaikana.
Eli, tällöin Daavidin ajan tekstissä on oletuksena olisi se, että kyseessä ei ole homoseksuaalinen suhde, josta syystä seikkaa on turha mainita, tai sen mainitseminen olisi jopa sopimatonta.

Nykyaikana taasen kyseisen tekstin jälkeen tulisi ehkä mainita, että kyseessä ei ole homoseksuaalinen suhde, koska tekstimuoto ilman tätä mainintaa saattaisi nykyihmiselle antaa ymmärtää, että suhde on homoseksuaalinen.

Vanhaa tekstiä vieläpä meille vieraasta kulttuurista ei siis ilman muuta voi irroittaa nykyaikaan ilman, että selitetään, mistä on kyse - jos siis halutaan, että teksti tuo nykyihmiselle suunnilleen samat mielleyhtymät, kuin kirjoitusaikana sen ajan ihmiselle.

Miltäs muuten kuulostaisi seuraava:
Uoleville tuli nälkä.
Hän oli orpo, vanhemmista ei tietoakaan.
Hän ryhtyi etsimään kauppaa. Pitkän etsiskelyn jälkeen hän löysikin kaupan, joka oli täynnä erilaisia tavaroita. Uolevi etsi juustohyllyn ja maksoi juuston rehellisenä miehenä kassalla.

Nykyoloissa tämä kassallamaksu on oletusarvo, joten sitä ei nykytekstissä mainittaisi. Ei myös painotettaisi Uolevin rehellisyyttä, koska hän maksoi ostoksena. Nämä ovat itsestään selviä asioita.

Kun sitten mennään tilanteeseen, jossa nälkä vallitsee maassa, sekä rahapula, eikä kauppojakaan ole juuri missään, ja ryöstely on yleistä, varsinkin, jos ei ole toimeentuloa. Ja jos kyseisessä yhteiskunnassa orpolapset olisivat vailla mitään turvaa, olisi epätavallista, että tällainen henkilpö suorittaisi maksua esim. juustosta.

Esimerkkini oli väkisin väännetty, mutta kyllä se varmaan esimerkiksi käy.

jUHOMA4

  • Vieras
homoparien siunaaminen, vol. 756 (erotettu hjuhlaketjusta)
« Vastaus #46 : 10.07.08 - klo:17:28 »
- Terapeutilla- olisi töitä   :twisted:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22737
homoparien siunaaminen, vol. 756 (erotettu hjuhlaketjusta)
« Vastaus #47 : 10.07.08 - klo:18:12 »
Daavidin ja Jonatanin ystävyysliitossa onkin minusta epäolennaista, miten he tunteitaan kahden kesken toisilleen osoittivat. Heidän syvä keskinäinen rakkautensa on kuitenkin kerrottu Raamatussa. Eihän avioliiton solmiminenkaan ole pelkästään sukupuolielämän siunaustilaisuus, vaan syvällisen ja monikerroksisen julkisen parisidoksen.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10553
Homppeleista
« Vastaus #48 : 10.07.08 - klo:18:28 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
- Terapeutilla- olisi töitä   :twisted:

.................................................................................................. :smt023
🇫🇮

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
homoparien siunaaminen, vol. 756 (erotettu hjuhlaketjusta)
« Vastaus #49 : 10.07.08 - klo:19:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Jonatan solmi Daavidin kanssa ystävyysliiton, sillä hän rakasti tätä kuin omaa henkeään.

"Raskas on suruni sinun tähtesi, veljeni Jonatan. Sinä olit minulle rakas. Minulle oli ystävyytesi naisen rakkautta ihanampi."

Daavidin ja Jonatanin välinen rakkaus kuvataan Samuelin kirjoissa lähes ihanteellisena. Erotiikkaa siinä ei tarvitse nähdä, mutta ei sitä selvästi kielletäkään. Raamattu kuvaa joka tapauksessa tämän ihmissuhteen Daavidin kirjavassa elämässä kestävimpänä ja syvällisimpänä.

Löytyisikö tästä kelvollinen sana avioliiton rinnalle: ystävyysliitto?


Tosiystävien kesken on aina ystävyysliitto. Ja suuressa hädässä ystävä tutaan. Mutta Pena tässä tavoittelee niitä erilaisia rakkauden muotoja, joita kreikan kielessä on eroksen lisäksi useita.
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
homoparien siunaaminen, vol. 756 (erotettu hjuhlaketjusta)
« Vastaus #50 : 10.07.08 - klo:21:31 »
Lainaus
- Terapeutilla- olisi töitä


Suosittelen sellaista terapeuttia, jolla on jonkinlaista uskonnollista taustaa.
Tietyt asiat ovat ehkä helpompia tällöin terapeutillekin ymmärtää, mikäli asikkaallakin on samoja uskonnollisia taipumuksia.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8612
Homppeli peli?
« Vastaus #51 : 10.07.08 - klo:21:37 »
Viimeaikoina on taas tullut mietittyä tätäkin aihetta, kun körttijuhlilla oli niitä homppeleita ja yhessä seurakunnassa kun tapaan käydä on joitain ns, lepakoita.

Tosta erilaisista rakkauksista on Raamatussa kohta Joonatanista ja Daavidista, että heidän rakkaus oli kuin naisenrakkaus.
 Mitä se sitten onkin, mutta yksi homppeli kerran vetosi siihen puollustellessaan ei luonnollista tapaansa.

Uuudessatestamentissa ja vanhassakin annetaan kyllä kovat tuomiot homoille.
Johtuukohan siitä että jotkut ei Raamattua pidä kokonansa Jumalan sanana ihmisille. Kun halutaan olla suvaitsevia ja joku kohta ei sovi omiin ajatuskuvioihin tai humaaniin näkemykseen tehdään joku oma tulkinta ja Raamattu vesitetään.
 Mun mielestä homot ja muut tarvitsevat eheytymistä. Ei tuomitsemista, sillä sitä kait he saavat kokea muutenkin, mutta totuus on kuitenkin Raamatussa, eikä sitä tulisi vesittää ja selitellä miksi kään siihen kulttuuriin tai aikaan tehdyksi ihmisen kirjoitteluksi.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
homoparien siunaaminen, vol. 756 (erotettu hjuhlaketjusta)
« Vastaus #52 : 10.07.08 - klo:21:46 »
UT:ssa ja VT:ssa annetaan monesta muustakin asiasta aika rankat tuomiot, mutta ne, jotka homoja rajuiten tuomitsevat, eivät yleensä tuppaa niistä muista oikein välittämään. Tuntuu siltä, että homous - koska se ei koske itseään - on synti, josta täytyy parannus, mutta sitten monet niistä asioista, jotka saavat myös rajut leimat, selitellään joko kulttuurisidonnaisena tai muuten pois. Tuosta syystä homojen vihkimisen kieltäminen Raamatullisin perustein saa minut enemmänkin pohtimaan sitä, miksi kristillinen kirkko suhtautuu juuri tuohon asiaan literalistisesti, mutta ei esimerkiksi naisen ehdottomaan vaikenemiseen, paimenen vähintään yhden lapsen politiikkaan, luonnon tuhoamisen hengellisen tärvelemisen ulottuvuuteen ja vaikka mihin muuhun. Luulisi, että nekin pitäisi ottaa yhtä literalistisesti.

Ja taisi olla niin, että UT:ssa homojen kanssa samaan kastiin luettiin myös mässäilijät. Kuka sitä muistaa jouluna? Tuskin kukaan. Se selitetään sitten sillä pois, että mässäily on antiikin Y-jumalan (en muista minkä) palvelemismenossa oleva mässäily, eikä joulun perhemässilyä vastaavaa.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8612
rinnalla rannalla kulkijoina
« Vastaus #53 : 10.07.08 - klo:22:08 »
Kyllä Temes on oikeassa siinä että ei tule tuomita.
Ja myös mässäilijät tarvitsevat apua, itse taidan olla sellaisen syömisterapian tarpeeksi, kun toi pömppä pullottaa.

Mutta se ei merkitse, että totuutta ei asiasta voi sanoa.
Vaikka mua ei haittaa kenenkään homous tai muu taipumus, mutta henkilölle itselleen apu voisi olla tarpeen.
 Ihmiseksi tuleminen ja liian uskonnollisuuden välttäminen on tärkeintä.
Sillä uskon olemus ei ole moralisointi, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

Uskon asiat on niin erilaisia kuin kuvittelemme useasti.
Kun tulee pieneksi tulee isoksi ja kun antaa saa.
Kun tuomitsee tuomitaan.
Uskovien tulisi tulla ihmisiksi ja ihmisten uskoviksi.
Körttien oma mahdottomuus Jumalan edessä on askel oikeaan kohtaamiseen myös lähimmäisiä kohtaan.
Kun ei olla kuin armokerjäläisiä ei tuomitseva sointi kuulu, vaan ollaan rinnalla kulkijoita.

Joku nuori esim vaikka toivottomana jos ajettelee aborttia, niin tuskin haluaa uskonnollista moralistia, vaan kuuntelijan joka osaisi lohduttaa.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1646
homoparien siunaaminen, vol. 756 (erotettu hjuhlaketjusta)
« Vastaus #54 : 10.07.08 - klo:22:32 »
Kovasti on herelmätön ja epämialuunen aihe. Homoushan on luannollinen ilimiö, niin ihimis- kun eläänkunnaskin. Pari joka tuloo Jumalan silimien etehen pyytämähän siunausta ja turvaa liitolleen ei minusta kauhiaa syntiä tee ja Jumalahan sen ratkaasun teköö.

Vastausta kun miätin, niin avasin nettiraamatun umpimähkähän ja siältähän tuli toinen kirie Timoteukselle:  :roll: Karta nuoruuden kiihkoa ja pyri tasapuolisuuteen, uskoon, rakkauteen ja rauhaan niiden kanssa, jotka vilpittömin sydämin pyytävät avukseen Herraa. 23 Pysy erossa typeristä ja asiattomista väittelyistä; sinähän tiedät, että niistä syntyy riitoja. 24 Herran palvelija ei saa riidellä, vaan hänen on oltava ystävällinen kaikille, taitava opettamaan ja kärsivällinen, 25 niin että hän lempeästi ojentaa vastustelevia. Ehkäpä Jumala antaa heidän mielensä muuttua, niin että he tulevat tuntemaan totuuden 26 ja selviävät Paholaisen ansasta, johon tämä on heidät vanginnut pakottaakseen heidät tahtoonsa.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8612
Itse luontokin osoittaa
« Vastaus #55 : 10.07.08 - klo:23:03 »
Vaikka eläimkunnassa jotain homutta esiintyy, niin Raamatun mukaan se on on luonnotonta.
Kumpaa tässä myt uskoa Mörttiä vai Raamattua?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1646
homoparien siunaaminen, vol. 756 (erotettu hjuhlaketjusta)
« Vastaus #56 : 10.07.08 - klo:23:13 »
Usko ja luata vaan Jumalahan.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22737
homoparien siunaaminen, vol. 756 (erotettu hjuhlaketjusta)
« Vastaus #57 : 10.07.08 - klo:23:14 »
...tai sitten Raamatun mukaan on sekä luonnollista että luonnotonta homoseksuaalisuutta, joista jälkimmäinen on väärin. Tätä ajatusta en ole tutkinut tarkemmin, mutta jossain takaraivossa se on ollut jo jonkin aikaa. Niille, joille homoseksuaalisuus on luonnollista, on kai sitten heteroseksuaalisuus luonnotonta. Täytyy pohtia pidemmälle ennen kuin sanoo enempää.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
homoparien siunaaminen, vol. 756 (erotettu hjuhlaketjusta)
« Vastaus #58 : 10.07.08 - klo:23:41 »
Voiskohan tuota lähestyä esim. kreikkalaisen kulttuurin kautta, jossa taisi usein homosuhde olla isännän ja alaisen välistä jolloin suhteessa ei ole minkäänlaista tasa-arvoa tai vapaaehtoisuutta. Silloin tulisi oikeastaan kysymykseen "vapaa tahto", kun vihitään pari - oli se sitten hetero- tai homopari.

Noh... tuossakin yksi tapa lähestyä asiaa kulttuurin kautta. ;) Mutta noin tehdään monelle muullekin asialle, joten miksi ei tälle?

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Benkku

  • Vieras
homoparien siunaaminen, vol. 756 (erotettu hjuhlaketjusta)
« Vastaus #59 : 11.07.08 - klo:00:23 »
On helppoa olla samaa mieltä on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön
(Juice Leskinen, Toisinajattelija) :smt083