Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10
51
Raamattupiirit / Vs: Roomalaiskirje
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 06.06.25 - klo:09:29 »
Jatkuu... osa synnytti muistuman lahtelaisen herännäisyyden historiasta kirjoitetun kirjan Tuore öljypuun lehti.   Kirja on kirkkoherra Jaakko Ripatin tuotantoa kuten Karjalan luterilaiset seurakunnat evakossa.

52
Raamattupiirit / Vs: Roomalaiskirje
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 06.06.25 - klo:09:17 »
Kiitos selkeästä opetuksesta !

Ajatuksia syntyi mm. tästä, että Onko oikein rakastaa jotakin enemmän kuin toista ?
Inhimillinen lähimmäisenrakkaus katsoo kaikkien olevan lähimmäisiä ja kaikkia tulisi rakastaa ( tasaveroisesti ? )

Tosiasia on että meillä kaikilla on lempilapsia, lempimusiikkia, lempikirjoja.
Makuasioita ?

Tuo oli uusi asia myös että Abrahamilla, Iisakilla ja Jaakobilla oli kaikilla kadotettu lapsi.

Kärsimys ja rakkaus ovat tuttu pari, molemmat ovat elämänvoimaa antavia. Kumpaakaan ei tule kieltää .

Uskovat odottavat Isrelin silmien avautumista Messiaalle. Siitä alkaa uusi aika maailmassa tapahtumineen joiden enteitä on jo ilmassa.
53
Yleinen keskustelu / Vs: Mietiskelyä
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 06.06.25 - klo:08:57 »
Sanat muistuuttava liikaa toisiaan, aate on aivan erilainen.

Libertaristi on liiankin  v a p a a kaikesta, yhteiskunnan säädöksistä ja laistakin.
Liberaalius kannattaa edistysellisyyttä.
54
Raamattupiirit / ISRAEL Valittu jatkuu
« Uusin viesti kirjoittanut kalamos 06.06.25 - klo:08:54 »
Ja niin tulemme Egyptiin.
Jaakobin rakas poika,
jonka Jaakob luuli kuolleen,
pelasti paitsi Egyptin eli maailman
myös Israelin nälkäkuolemalta.

Jokainen siirto, jonka Jumala tekee,
tähtää ihmisen pelastamiseen.

  • Sillä Moosekselle hän sanoo:

    "Minä olen armollinen,
    kenelle olen armollinen,
    ja armahdan, ketä armahdan".


    Niin se ei siis ole
    sen vallassa,

    joka tahtoo,
    eikä sen,
    joka juoksee,

    vaan Jumalan,
    joka on armollinen.

Joosef kärsi syyttömänä
Egyptin vankiloissa.

Mutta tuli Egyptin valtiaaksi
faaron asettamana.

Sitten tuli toinen faarao,
jota Jumala ei saanut siunata.
Tämä faarao paadutti sydämensä.

Ja kun tuo paatuminen
jo oli ohittanut maaliviivan,
eikä paluuta enää ollut,
Jumalakin paadutti faaraon sydämen,
pelastaakseen jälleen kerran
Egyptin ja Israelin kansat.

  • Sillä Raamattu sanoo faraolle:

    "Juuri sitä varten
    minä nostin sinut esiin,
    että näyttäisin sinussa voimani
    ja että minun nimeni
    julistettaisiin kaiken maan päällä".


    Niin hän siis on armollinen,
    kenelle tahtoo,
    ja paaduttaa,
    kenen tahtoo.
 

Ensimmäinen faarao sai Jumalan suosion.
Toinen ei.

  • Sinä kaiketi sanot minulle:

    "Miksi hän sitten vielä soimaa?
    Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"


Tämä on paholaisen puhetta.
Syyttäjä syyttää Jumalaa kaikesta.
Tai ketä tahansa muuta paitsi itseään.

Ja kuitenkin sekin oli alunperin
kaikkein kirkkain ja hohdokkain kerubi
mitä taivas ja maa koskaan oli nähnyt.

Mutta tuo täydellinen viisaudessa
ja kauneudessa ylpistyi
ja lopulta alkoi sotia luojaansa vastaan.

Ja näin käy meillekin Jumalan kuvaksi
luoduille ihmislapsille,
jos emme välitä esikoisuudesta,
mutta hamuamme kyllä siunausta.

Ja pian olemme pikku paholaisia,
jotka syyttävät Jumalaa kaikesta.

Oli Jumala sitten tehnyt
itse kunkin meistä
halpaa tai jaloa käyttöä varten,
niin jos pidämme kiinni
esikoisuudestamme,
niin ikuisuudessa
ensimmäiset tulevat viimeisiksi
ja viimeiset ensimmäisiksi.

  • Niinpä niin,
    oi ihminen,
    mutta mikä sinä olet
    riitelemään Jumalaa vastaan?

    Ei kaiketi tehty sano tekijälleen:


    "Miksi minusta tällaisen teit?"

    Vai eikö savenvalajalla
    ole valta tehdä
    samasta savensa seoksesta
    toinen astia jaloa,
    toinen halpaa käyttöä varten?

Jokainen ihminen on
samaa saven seosta.
Ei savessa ole mitään vikaa.
Eikä valmistuneessa astiassakaan.

Mutta me päätämme,
mitä syömme ja juomme.
Millä itsemme täytämme.

  • Entä jos Jumala,
    vaikka hän tahtoo näyttää vihansa
    ja tehdä voimansa tiettäväksi,
    on suurella pitkämielisyydellä
    kärsinyt vihan astioita,
    jotka olivat valmiit häviöön,

Toinen faarao oli tällainen astia.
Valmis häviöön.
Vaikka mitä tapahtui,
niin sydän ei kääntynyt.

Sen sijaan kaiken jälkeen
Egyptin kansa tuli tuntemaan
Elävän Jumalan.

  • ja on tehnyt sen
    saattaakseen
    kirkkautensa runsauden ilmi
    laupeuden astioissa,
    jotka hän on
    edeltävalmistanut kirkkauteen?

Jumala on pelastussuunnitelmassaan
edeltävalmistanut
niin Israelin kuin pakanat kirkkauteen.

  • Ja sellaisiksi
    hän myös on kutsunut meidät,
    ei ainoastaan juutalaisista,
    vaan myös pakanoista,

    niinkuin hän myös
    Hoosean kirjassa sanoo:


    "Minä olen kutsuva kansakseni sen,
    joka ei ollut minun kansani,
    ja rakkaakseni sen,
    joka ei ollut minun rakkaani.

    Ja on tapahtuva,
    että siinä paikassa,
    jossa heille on sanottu:


    Te ette ole minun kansani

    siinä heitä kutsutaan elävän Jumalan lapsiksi."

Hoosean kirjan alusta lainattu katkelma
tulee tässä aivan ihmeelliseen valoon.

Profeetta otti omakseen
Jumalan käskystä
haureellisen vaimon
ja haureudesta syntyneet lapset.

Edessä oli
Israelin kuningaskunnan loppu.

Jumala ei enää armahtaisi
Israelin heimoa,
niin että antaisi anteeksi.

Mutta Juudan heimoa
Jumala armahtaisi.

Israel oli haureellinen.
Se oli kuin pakanat.
Se ei ollut Jumalan kansa.

Mutta siinä paikassa
eli Jerusalemissa,
jossa Jeesus tuomittiin kuolemaan,
tulee kuitenkin tarjolle
lapseus
niin uskottomalle Israelille
kuin pakanakansoillekin.

Israel on kuitenkin
joutunut syystänsä kärsimään,
eli ei ole saanut anteeksi,
vaan on joutunut maksamaan teoistaan.

  • Mutta Esaias huudahtaa Israelista:

    "Vaikka Israelin lapset
    olisivat luvultaan kuin meren hiekka,
    niin pelastuu heistä vain jäännös.
    Sillä sanansa on
    Herra toteuttava maan päällä
    lopullisesti ja rutosti."


Jesaja puhuu tuossa itse asiassa
Israelin kansan palaamisesta.

Kysymys on siis Israelin kansan
kurittamisesta eikä hylkäämisestä.

  • Niinkuin Esaias myös on ennustanut:

    "Ellei Herra Sebaot
    olisi jättänyt meille siementä,
    niin meidän olisi käynyt
    niinkuin Sodoman,
    ja me olisimme tulleet
    Gomorran kaltaisiksi".


Paavalin opetus Roomailaiskirjeessä
pohjautui jo alun alkaen
lupauksen siemeneen
Jeesukseen Kristukseen.

Jeesuksen tähden
niin Israelilla kuin meillä pakanoillakin
on uskon kautta Häneen tarjolla Pelastus.

  • Mitä me siis sanomme?

    Että pakanat,
    jotka eivät tavoitelleet vanhurskautta,
    ovat saavuttaneet vanhurskauden,
    mutta sen vanhurskauden,
    joka tulee uskosta;


Jumala jätti siemenen,
voidakseen antaa
Israelin kautta lupauksen Lapsen.

Pakanat ovat tulleet siitä osalliseksi
saavuttaen uskon vanhurskauden.
Mutta Israel jäi kiinni uskontoon.

  • mutta Israel,
    joka tavoitteli vanhurskauden lakia,
    ei ole sitä lakia saavuttanut.

Pian tulemme huomaamaan,
että me pakanat olemme vastaavassa
vaarassa kuin Israel oli.

Ylpistymme siitä,
että olemme osanneet ottaa vastaan
lahjavanhurskauden uskon kautta.

Ja voimme jopa laittaa itsemme
ikäänkuin Israelin tilalle
kuin työntäen Israelin pois paikaltaan
Jumalan lapsena.

Pois se!

Me emme ole sitä,
mitä Israel on.
Me olemme vain
metäsöljypuun oksia
oksastettuina öljypuuhun.

Mutta nyt tällä hetkellä
Israelin kasvoilla on peite.

Ja niin he eivät nähneet
Pelastajaansa Pelastuksen kalliolla.

Israel ei siis tavoittanut
vanhurskauden lakia
kovasta ponnistuksesta huolimatta.

  • Minkätähden?

    Sentähden,
    ettei se tapahtunut uskosta,
    vaan ikäänkuin teoista;

    sillä he loukkautuivat loukkauskiveen,
    niinkuin kirjoitettu on:


    "Katso, minä panen Siioniin
    loukkauskiven ja kompastuksen kallion,
    ja joka häneen uskoo,
    se ei häpeään joudu".



Room 9:15-33

55
Raamattupiirit / ISRAEL Valittu
« Uusin viesti kirjoittanut kalamos 06.06.25 - klo:08:52 »
Paavali on välittämässä lukijoille
Jumalan Evankeliumia,
jonka oli saanut tiedoksi
suoraan Jeesukselta.

Takana on
Alkulause ja Tervehdys,
selvitys
Synnistä ja Sovituksesta
sekä
Uudesta Elämästä Kristuksessa
päätyen siihen kuuluviin kärsimyksiin.

Nyt Paavali alkaa
vuodattamaan sydäntään
Israelin tähden. 

  • Minä sanon totuuden Kristuksessa,
    en valhettele

    - sen todistaa minulle omatuntoni
    Pyhässä Hengessä -

    että minulla on
    suuri murhe ja ainainen kipu
    sydämessäni.

    Sillä minä soisin itse olevani
    kirottu pois Kristuksesta
    veljieni hyväksi,
    jotka ovat minun sukulaisiani
    lihan puolesta,
    ovat israelilaisia:

    heidän on lapseus
    ja kirkkaus
    ja liitot
    ja lain antaminen
    ja jumalanpalvelus
    ja lupaukset;

    heidän ovat isät,
    ja heistä on Kristus lihan puolesta,
    hän,
    joka on yli kaiken,
    Jumala,
    ylistetty iankaikkisesti,
    amen!


Ankarimman koulukunnan fariseuksena
Paavali tiesi, mistä puhui,
kun puhui israelilaisista.

Heidän on kaikki
lapseudesta alkaen
ja Jeesus on heistä.

Israel
Aabrahamin Iisakin ja Jaakobin Jumalan
Vaimona
toi maailmaan Jeesuksen.

Egyptin faaraolle
Jaakobin Jumala sanoo näin:

  • Israel on minun esikoispoikani;
    sentähden minä sanon sinulle:

    Päästä minun poikani palvelemaan minua.

    Mutta jos kieltäydyt päästämästä häntä,
    niin katso,
    minä tapan sinun esikoispoikasi.


Israelille kuuluu siis lapseus.
Ja Israel vapautui Egyptin orjuudesta
ja matkasi kohti luvattua
koko ajan kirkkauden pilven alla.

Lapseus oli siis jo aiemmalta ajalta.
Kirkkaus alkoi tuosta pääsiäistapahtumasta.

Aiemmat liitot saivat
kiveen hakatun lakiliiton
Jumalan ja Israelin välille
jumalanpalvelussäädöksineen
ja lupauksineen.

Jumala täytti lupauksensa
lähettämällä Poikansa maailmaan.

Sana tuli lihaksi ja asui
ihmisten keskellä,
mutta Hänen omansa
eivät ottaneet Häntä vastaan.

Mutta kaikille,
jotka ottivat Hänet vastaan,
Hän antoi oikeuden tulla
Jumalan lapsiksi.

Ja näin olemme alkutekijöissä.
Heidän on lapseus,
mutta se ei ole konkretisoitunut vielä.
Mutta kaikki tulee täyttymään.

  • Mutta ei niin,
    että Jumalan sana olisi harhaan mennyt.


Kirj: Sana ei ole poispudonnut

Kaikki tulee toteutumaan
myös Israelin kohdalla.

Ja kohta huomaammekin,
että Paavali ikäänkuin
kertaa Israeliin soveltaen sen,
mitä on jo edellä tuonut esiin:

Laista
Jumalan uskollisuudesta
Jumalan vanhruskaudesta
Uskosta
Lupauksesta
Kirkkaudesta
Armosta eli Suosiosta.

Tämän kaiken täytyy toteutua
ja se tulee toteutumaan Israelin kohdalla.

  • Sillä eivät kaikki ne,
    jotka ovat Israelista,
    ole silti Israel


Jeesuksen ensimmäistä tulemusta 
kärsivänä Messiaana
seuraa Jeesuksen toinen tulemus
Kuningasten Kuninkaana.

Ja silloin tapahtuu
Israelin kansan kohdalla
kaikki edellä selvitetty.

Silloin Israel kokee sen,
että se ei enää ole
vain lihan puolesta
Aabrahamin siementä
vaan Jumalan lupauksen lapsi.

  • eivät kaikki ole lapsia sentähden,
    että ovat Aabrahamin siementä,
    vaan:


    "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset";

    se on:
    eivät ne,
    jotka lihan puolesta ovat lapsia,
    ole Jumalan lapsia,
    vaan lupauksen lapset,
    ne luetaan siemeneksi.

    Sillä lupauksen sana oli tämä:


    "Minä palaan tulevana vuonna
    tähän aikaan,
    ja silloin Saaralla on oleva poika".


Kun Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala
palaa Israeliin toisen tulemuksen myötä,
niin silloin lupaus täyttyy.

Jumalan armo ja suosio
esikoispoikaansa kohtaan
saa täyttymyksensä.

Saara on tässä esikuva Israelista,
joka edelleen odottaa lupauksen lasta.

  • Eikä ainoastaan hänelle näin käynyt,
    vaan samoin kävi Rebekallekin,
    joka oli tullut raskaaksi yhdestä,
    meidän isästämme Iisakista;

Lupauksen lapsi Iisak mieltyi Eesauhun.
Mutta Rebekka Jaakobiin.

Ja nyt lupauksen lapsi eli Jaakob
on mieltynyt olemaan Israel
lihan puolesta.

Mutta Jaakob tulee kokemaan
uudestisyntymisen ihmeen.
Ja silloin siitä tulee Israel.

Ja silloin toteutuu myös
lopputäyttymyksenä tämä:

  • ja ennenkuin kaksoset
    olivat syntyneetkään
    ja ennenkuin olivat tehneet mitään,
    hyvää tai pahaa, niin

    - että Jumalan valinnan mukainen
    aivoitus pysyisi,
    ei tekojen tähden,
    vaan kutsujan tähden -

    sanottiin hänelle:


    "Vanhempi on palveleva nuorempaa",


Rebekka sai tämän infon
synnytystuskissaan.
Ja siksi hän toimi niinkuin toimi,
jotta Jaakob saisi luvatun siunauksen.

  • niinkuin kirjoitettu on:

    "Jaakobia minä rakastin,
    mutta Eesauta minä vihasin".


Miksi Jumala vihasi
tai oikemmin käännettynä
rakasti vähemmän
Eesauta.

Samoinkuin yksilöihmisessä
on taistelu, jossa
liha himoitsee Henkeä vastaan,
ja Henki lihaa vastaan,
niin on ollut
Iisakin ja Rebekan kaksosten välillä.

Edom on käynyt sotaa
estääkseen Israelin pääsyn
luvattuun maahan,
vaikka Israel pyysi lupaa
saada kulkea kiltisti maan läpi
valtatietä pitkin.

Mutta Daavid aikanaan valloitti
Edomin.

Mutta Israelin jakaannuttua,
Edom oli taas Juudan kimpussa.

Mutta vielä tulee aika,
jolloin Daavid istuu valtaistuimellaan
ja Daavidin poika hallitsee
Valtakuntaansa.

Ja silloin on valtatie
Egyptistä Assuriin
ja kaikki palvelevat Herraa.

Israelin kohdalla on nyt niin,
että sovitus on tapahtunut
sen maaperällä,
mutta Israel ei ole ottanut
vielä sovitusta vastaan.

Mutta heti kun se tapahtuu,
niin Jumala armahtaa Israelin.

Suuressa ahdistuksessa
Jaakob itse on synnytystuskissa
ja syntyvä lapsi on
Uudestisyntynyt Israel.

Tekikö Jumala siis väärin,
kun rakasti Eesauta
vähemmän kuin Jaakobia.

  • Mitä siis sanomme?

    Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä?

    Pois se!


Jumala rakasti Eesauta
äärettömän paljon verrattuna siihen,
kuinka paljon Eesau rakasti Jumalaa.

Eesau ei välittänyt esikoisuudesta.
Hän oli valmis vaihtamaan
sen yhteen ruskeaan soppaan.

Mutta siunauksen hän
kyllä olisi kyllä halunnut.
Ja kun ei sitä saanut,
niin siitä tuli iso parku.

Eesau kuitenkin jäi
isänsä ja äitinsä maisemiin,
mutta Jaakob joutui pakolaiseksi.

Jumala sai kuitenkin armahtaa
Jaakobin.

Jaakob kuitenkin joutui kokemaan
saman surun kuin Iisak
ja sitä ennen Aabraham.

Jokainen näistä kolmesta
menetti rakkaan poikansa ajaksi.


Room 9:1-14

2 Moos 4:22-23


ISRAEL Valittu
jatkuu ...
56
Yleinen keskustelu / Vs: Mietiskelyä
« Uusin viesti kirjoittanut Pena 06.06.25 - klo:08:48 »
Oletan, että Riitta-mummi tarkoitti liberalistia, ja korjasin väärän kirjaimen.
57
Yleinen keskustelu / Vs: Klassinen musiikki, hengelliset laulut ja virret XVI
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 05.06.25 - klo:20:30 »
Mainitsin Irma Urrilan, tässä näyte:

https://www.youtube.com/watch?v=6CvVO_8CUFY


Gianni Schicchi: O mio babbino caro
58
Yleinen keskustelu / Vs: Klassinen musiikki, hengelliset laulut ja virret XVI
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 05.06.25 - klo:20:23 »
https://www.youtube.com/watch?v=OdeOyrLHdSg

Tässä on tallenne siitä tv-sarjasta jossa esitettiin Händelin aarioita Cecilia Bartolin uskomattomalla taidolla esittäminä.

Ylöspano on yhtä upeaa kuin siinä ruotsalaisessa Taikahuilun esityksessä jossa Paminan roolin lauloi suomalainen Irma Urrila ja ohjauksen teki Ingmar Bergman.
59
Seuratupa / Vs: Iltahartaus 14.
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 05.06.25 - klo:19:24 »
SV 10    Jeesus, kuolit tähteni



1. Jeesus, kuolit tähteni.
Auta, että voisin jäädä
suojaan rakkautesi.
Valheellinen turva häädä.
Hoida, pese, armahda,
näytä tie, käy rinnalla.

2. Hengessä tee köyhäksi,
autuaaksi köyhyydessä.
Ole rikkauteni,
niin saan armon syvyydessä
kaiken, mitä tarvitsen
hyvyyttäsi nauttien.

3. Sinä uskon alkaja,
vakaaksi tee sydämeni.
Uskoani vahvista,
sovittaja syntieni,
etten ilman armoa
askeltakaan taivalla.

4. Neuvo sieluparkaani
viipymään vain ristin alla.
Siinä lunastuksesi
ymmärrän, kun Golgatalla,
Jeesus, ostit minutkin
haavoin verta vuotavin.

5. Ristillä kun rukoilit
surmaajille armahdusta,
minuakin tarkoitit.
Löydän tästä lohdutusta.
Anna minun ymmärtää:
muu kun pettää, armo jää.

Peter Berggren 1745, suom. E. Lagus 1790, uud. W. Malmivaara 1893, J. Haavio 1971, T. Issakainen 2011

60
Yleinen keskustelu / Vs: Mietiskelyä
« Uusin viesti kirjoittanut Riitta-mummi 05.06.25 - klo:15:08 »
IS ssa ja muissakin lehdissä kerrotaan pohjanmaalaisperheestä joka on ollut viranomaisten tavoittamattomissa jo yli vuoden.

Lukiessani olen törmännyt sanaan libertaristi  jonka luulin ensin väärin kirjoiteun sanasta liberalisti, jota itsekin tunnen olevani.

Libertarismi   https://fi.wikipedia.org/wiki/Libertarismi  on eräänlaista omapäisyyttä, ehdotottomuutta ja oikeassaolemista. Sitä ilmenee etenkin terveys-kysymyksissä ja uskon kysymyksissä.

Meillä on suvussa munsalalaisuutta. Tämä ihminen on ollut lääkäreitä tietävämpi .
Siellä, ruotsinkielisellä Pohjanmaalla on juotu hopeavettä, kieltäydytty rokotuksista, ja nyt näille tässä perheessä on isä valinnut kaikille lapsilleen kotikoulun.

Elitismiksikin voisi tällaista erottautumista kutsua, ainakin kun ei tiedetä kaikista motiiveista.
Toisaalta kun katsoin  erään todistuspuheenvuoron YouTubesta  siinä Kristuksen kohdannnut mies kertoi hyvin samoin kuin oma kokemukseni oli.

Ajattelen että vaikka kuinka kristittyjä olisimmekaan, emme ole silti muuta kuin syntisiä, kunnes meidätkin kirkastetaan.

Oma oikeassaolo ei sitä tee !
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10