Tuskin siis ketään haittaa, jos täällä maan tomussa, synnin estäminä on jumissa tälläinenkin joukko, joka odottaa että syntisten Vapahtajan tie kulkisi heidänkin luokseen. Vai haittaako?
Eipä tuo ainakaan minua haittaa.
Sitä tässä välillä pohdiskelen näitä asioita, kun itsekin koen sisällisesti jotenkin olevani körttiläinen. Huomaan itsessäni paljon sellaisia nöyryyteen vahvastikin viittaavia piirteitä. Kovin suuri ylpeys siitä sitten syntyy tästä hienosta havainnosta.
Minusta tuntuu, että moni muukin pitää minua aika nöyränä ihmisenä.
Kun sitten tunnistan tämän nöyryyteni johdosta syntyneen ylpeyden, tulee voimakas ajatus, että olenpas minä kovinkin tällä Herran tiellä kasvanut henkilö, kun tuonkin ylpeyden havaitsin. Ajattelen, ett minua lyhyemmän matkan vaeltaneet eivät sitä itsessään havaitse. Sitä ylpeyttä kun ei ehkä kovin helppo olekaan havaita. Tämä uusi löytöni sitten nostaa jälleen pintaan tämän ylpeyden voimakkaan mielentilan jne... loputon kierre.
Helposti tulee mieleeni ajatus, että tuskin muutakaan ihmiset ovat minua kummempia tai parempia tässä ylpeysasiassa. Olen siitä jopa yli 90% vakuuttunut.
Olisin melkein taipuvainen uskomaan, että todellinen nöyryys on sitä, jota itse ei itsessään huomaa, ja monesti kukaan toinenkaan ihminen ei sitä huomaa. Tunnistettavaan ja havaittavaan nöyryyteen sekoittuu automaattisesti enemmän ja vähemmän ylpeyttä.
Misään tapauksessa en tahdo kriminalisoida tätä ylpeyden kaapuun pukeutunutta nöyryyttä, kun on kyseessä erilaiset maalliset asiat. Sillä on tärkeä paikkansa ja oikein käytettynä se on sangen hyödyllinen ja ehkä tavoiteltavakin piirre - mielestäni.
Vaikka näin onkin, tosiasiat on silti hyvä tunnustaa.
Totuus tekee Jeesuksenkin sanoman mukaan ihmisen vapaaksi.
Itse olen eräs henkilö, joka noita Raamatuntekstejä ja mahdollisesti muutakin uskonnollista propakandaa tuonne Mannerheimintielle syytää näyteikkunan kautta. Jotenkin sitä toivoisi löytävän erilaisia körttimielisiä (=Paavo Ruotsalaisen edustamaa körttiläisyyttä) tekstejä, jotka laittaisivat minut, muut teksin syytäjät ja kaikki muutkin tekstien lukijat pohtimaan perimmäisiä kysymyksiä, rohkaisisivat ihmistä ja yleensäkin, että tekstit olisivat rakentavia.
Lukijoita kun tuolle ikkunalle voi olla kymmeniä tuhansia ihmisiä päivittäin.
Pelkkiä julkisen liikenteen kulkuneuvoja (ratikat ja bussit) kun kulkee tuosta ikkunan vierestä arkipäivisin yli 3000 kpl. Suurinosa kulkijoista kulkeen henkilöautolla. Ikkuna on liikennevalojen lähellä, joten se hidasta liikennettä. Ruuhka-aikoina liikenne muutenkin takkuilee hitaasti, joten ihmisillä on aikaa lukea. Jalankulkijatkin ovat potentiaalisia asiakkaita.
Olen jopa nähnyt kahden koiran pysähtyneen ikkunan ääreen ja mielenkiinnolla katsellut, mitä liiketilassa touhutaan.
Vastapäinen ratikkapysäkkikin vain lisää ikkunan arvoa.
Jos jollakulla on jotain hyviä ehdotuksia, niin ne ovat todellakin tervetulleita. Tekstit vaihtuvat usein.
Täläl hetkellä joka arkipäivälle oma tekstinsä.
Toive olisi, että tektejä ei valittaisi peukalon kanssa, vaan huolelisesti. Tähän ainakin pyritään.