Kirjoittaja Aihe: Muut herätysliikkeet  (Luettu 33484 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Muut herätysliikkeet
« Vastaus #45 : 02.06.07 - klo:18:45 »
Vanha vitsi:

Opettaja: - Mikä hengellinen liike on kautta historian eniten uudistanut ja rakentanut kirkkoa?

Oppilas: - Kerettiläisyys.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Muut herätysliikkeet
« Vastaus #46 : 03.06.07 - klo:13:30 »
Lainaus käyttäjältä: "tosikkoko"
> Kotimaan kotisivulla netissä voi äänestää nyt merkittävintä kirkon
> herätysliikettä! Äänestämisiin!

sainpa tällaisen jostain, en tosin äänestänyt sitä mitä suositeltiin. Eli sarjassa huuhaa äänestykset niin voi päästä äänestämään omasta mielestään "merkittävintä" h(y)-liikettä. :wink:


Kaikki joukolla äänestämään, kuitenkin kukin oman tuntonsa (huom eri sanoja tarkoituksella)  mukaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #47 : 21.05.20 - klo:20:19 »
30.10.2014

Herätyksen asiantuntija


…"Herätysliikkeiden vaikutus on tänä päivänä paljon heikompi kuin vielä puoli vuosisataa sitten. Silti vuosittaiset kesäjuhlat, järjestöjen kannanotot ja tähtisaarnaajien edesottamukset nousevat aika ajoin otsikoihin. Yleissivistykseen kuuluu osata kirkon sisällä vaikuttavat viisi herätysliikettä".

On todella ihme vaikka herätysliikkeiden vaikutus on heikko, kirkon sisällä ne ovat säilyttäneet asemansa.

"Aina ei voida karsinoida tarkkarajaisesti vaikkapa, että tähän loppuu lestadiolaisuus ja tuosta alkaa körttiläisyys. Rajat ovat olleet huomattavasti häilyvämpiä. Lisäksi on paljon herätyskristillisyyttä, joka ei sisälly mihinkään viidestä herätysliikkeestä".

Eli kukaan Teistä ei voi sanoa todellakaan missä todellinen raja menee, vai voiko?
Jos voi, niin minusta silloin katsotaan asioita ylhäältä alas.

– "Maailmalla on nähty, että yleensä suuret raamattujakelut ovat synnyttäneet herätystä. Pipliaseura kertoo, että uuden raamatunkäännöksen valmistuminen uudelle kansalle saa usein aikaan kiinnostuksen, joka puhkeaa herätyksenä."

Puuttuuko raamattujakelu tänä päivänä herännäisyydestä?

"Herätysliikkeiden kehitys näyttää hänestä huolestuttavalta. Viimeisten kahden vuosikymmenen aikana tilaisuuksien väkimäärät ovat romahtaneet.
– Kaikissa järjestöissä on käyty yt-neuvotteluja ja on vähennetty työntekijöitä. Herätysliikkeiden leh­tien tilaajamäärät ovat enää kolmas- tai neljäsosan siitä, mitä ne olivat 1960–70-luvuilla. Toisaalta se koskee kaikkea painettua sanaa.
– Suurten väkijoukkojen herätyskristillisyys menee alaspäin, mutta tässä elämässä ei koskaan tiedä, miten aatevirtausten käy. Kukaan ei esimerkiksi olisi uskonut kymmenen vuotta sitten, että Perussuomalaisista tulee tuollainen suuri eduskuntapuolue. Tulevaisuudessa on kaikkea hyvin vaikeasti ennustettavaa."


Itse en ole huolissani, koska kaikki on Hänen vallassaan. Se mikä tapahtuu niin se tapahtuu ja piste.

"Mikä herätys, mikä liike?
Suomen herätysliikkeiden taustalla on Saksassa 1600-luvun lopulla syntynyt kirkollinen uudistusliike pietismi. Sille tunnusomaista oli henkilökohtaisen Jumala-suhteen korostus ja uskovien pienryhmäkokoontumisten käynnistäminen.
– Herätysliike on omaehtoista uskonnollista kansalaistoimintaa. Se ei ole kansalle kirkon toimesta järjestettyä, vaan kansan itsensä toimintaa omilla ehdoilla. Herätysliike ei ole vain aatevirtaus, joka leviää kirjoja lukemalla, vaan sille on ominaista juuri aktiivinen toiminta, Teemu Kakkuri määrittelee.
Pietistinen julistus synnytti paikallisia herätyksiä eri puolilla Suomea 1700–1800-luvuilla. Muodostui neljä perinteistä herätysliikettä: rukoilevaisuus, herännäisyys, evankelisuus ja lestadiolaisuus."


"1900-luvun alun herätyksistä syntyi eri järjestöjä, joita alettiin kutsua viidenneksi herätysliikkeeksi. Viiden liikkeen lisäksi luterilaisessa kirkossa on myös muuta herätyskristillistä liikehdintää, kuten uukuniemeläisyys ja karismaattinen liike."

On hyvä tietää mistä kaikki on syntynyt.

Lähteenä on käytetty lainauksiin:  https://uusitie.com/heratyksen-asiantuntija/

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #48 : 21.05.20 - klo:21:42 »
Toivon, että vieraiden herätyslikkeiden asioista ei puhuta eikä heidän materiaaliaan lainata.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #49 : 21.05.20 - klo:21:47 »
Toivon, että vieraiden herätyslikkeiden asioista ei puhuta eikä heidän materiaaliaan lainata.
Ei tarvitse huutaa, kiitos.

Ps. Viestiketjun otsikko on 2007 avattu. Nyt 2020 sitä ei sallita, kaikella kunnioituksella ...

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #50 : 21.05.20 - klo:23:12 »


Hanna Salomäen alustus.
Etelä-Pohjanmaan herännäisteologien kokoontumisessa 23.3.2006.[/b]

Herätysliikkeet 2000-luvun kirkollisessa kentässä.
1.   Johdanto
 Runsas kaksikymppinen oululainen opiskelijanainen paistattaa päivää suviseuroissa Perhossa. Hän kertoo tulleensa vanhoillislestadiolaisten juhlille vanhasta tottumuksesta. Yhdetkään Suviseurat hänen elämänsä aikana eivät ole jääneet väliin. Lapsena kavereiden tapaaminen juhlilla oli tärkeää, nykyään sanankuuloon pääseminen on merkittävin syy saapua juhlille. Herätysliikkeen toimintaan osallistuminen ei rajoitu yksinomaan kesäjuhliin, vaan nuori nainen on mukana ympärivuotisessa toiminnassa, toisinaan kolmekin kertaa viikossa. Jokunen viikko tuosta tapahtumasta eteenpäin tapaan Saarijärvellä ryhmän teini-ikäisiä nuoria. He ovat matkustaneet herättäjäjuhlille eri puolilta Suomea ja tekevät siellä talkootöitä juhlien ajan. Rippikoulu Aholansaaressa on vetänyt mukaan körttinuorten toimintaan ja heillä on ystäviä liikkeen piiristä eri puolilla Suomea. Nuoret käyvät Aholansaaressa myös muissa tapahtumissa ja sen jälkeen elämä näyttää hetken erilaiselta. Saaren hiljaisuuden jälkeen kotiin saavuttua ei tee heti mieli pyörittää levylautasella päivän hittejä. Sen sijaan musiikiksi valitaan mieluummin J. Jyrää ja Jaakko Löyttyä. Kolmannen liikkeen edustajan kohtaan Kansan Raamattuseuran toimintakeskuksessa. Nuori mies ei lapsuudessaan saanut minkäänlaista kristillistä kasvatusta, mutta seurakunnan rippikoulu veti vähitellen mukaan kirkon toimintaan. Opiskelupaikkakunnalla uskaltautuminen opiskelijaseurakuntaan oli iso hyppy, mutta kun oven sai auki, paluuta ei ollut. Toiminnassa veti puoleensa iloisuus ja hyvä henki. Hänestä tuli pian Kansan Raamattuseuran aktiivinen jäsen. Tässä on kolme kuvaa siitä, miten herätysliikkeet nykyään vaikuttavat. Samaan aikaan kun puhutaan kirkosta katoavista nuorista aikuisista, tehdään tutkimuksia ja suunnitellaan kehityshankkeita nuorten tavoittamiseksi, on olemassa virtaus myös toiseen suuntaan. Monet nuoret ovat vakuuttuneita herätysliikkeistä, osa lapsuudenkotinsa kautta, osa tulee liikkeiden toimintaan ilman minkäänlaista vuosikautista uskonnollista perinnettä. Nykyisen sitoutumattomuutta korostavan suuntauksen sijaan löytyy myös paljon sellaisia nuoria, jotka ovat toiminnassa mukana hyvin tiiviisti ja ovat omaksuneet herätysliikkeiden elämäntapoja ja normeja.

Tämän päivän otsikko on herätysliikkeet 2000-luvun kirkollisessa kentässä. Lähestyn teemaa kolmesta näkökulmasta. Ensin kuvaan sitä, mikä on liikkeiden levinneisyyden tämänhetkinen tilanne.
Sitten pohdin liikkeisiin sitoutumista ja sen erilaisia muotoja, kuten herätysliikkeiden kesäjuhlia. Kolmantena näkökulmana on pieni katsaus siihen, miltä liikkeiden tulevaisuus näyttää. Tarkastelukulmani nousee lähinnä uskontososiologisesta viitekehyksestä.

2.   Liikkeillä laaja vaikutus.
Herätysliikkeiden levinneisyyttä voidaan tarkastella esimerkiksi siitä näkökulmasta, missä määrin liikkeet ovat maantieteellisesti levinneet ja miten usein ne järjestävät toimintaa seurakunnissa. Yleisesti ottaen voidaan sanoa, että liikkeet ovat levinneet laaja-alaisesti ympäri maan ja järjestävät toimintaa säännöllisesti. Neljä herätysliikettä, vanhoillislestadiolaisuus, evankelisuus, herännäisyys ja Kansanlähetys järjestävät toimintaa yli 60 prosentissa Suomen seurakunnista. Osa toiminnasta on vähintään kerran kuukaudessa tapahtuvaa, osa taas harvemmin. Kun herätysliikkeet järjestävät toimintaa näinkin laajasti, miten ne sitten tavoittavat ihmiset? Tässä tilassa ja näillä seuduilla tuskin tarvitsee erikseen perustella sitä, miksi herätysliikkeillä on edelleen vaikutusvoimaa. Herätysliikkeet vaikuttavat vahvasti niin tällä alueella kuin muuallakin. Noin joka kymmenes suomalainen kuuluu johonkin herätysliikkeeseen: viisi prosenttia kuuluu kiinteästi johonkin liikkeeseen ja kuusi prosenttia väljästi. Näiden lisäksi joka kymmenes kokee, ettei kuulu mihinkään liikkeeseen, mutta hänen ajattelussaan on vaikutteita herätysliikkeestä. Jo pelkästään näiden lukujen perusteella voidaan sanoa, että herätysliikkeet ovat suomalaisessa kulttuurissa vahva tekijä: miljoonalla suomalaisella on vähintäänkin ajattelussaan vaikutteita jostain herätysliikkeestä. Puoli miljoonaa suomalaista kuuluu johonkin herätysliikkeeseen. Osa heistä kuuluu yhtä aikaa moneen liikkeeseen. Naiset ovat miehiä sitoutuneempia herätysliikkeisiin, ja vanhemmat ikäluokat ovat nuorempia sitoutuneempia. Yhteen liikkeeseen kuuluminen ei sulje pois muita liikkeitä, vaan sama ihminen voi yhtä aikaa kuulua useaankin eri liikkeeseen. Vaikka toisaalta herätysliikkeiden vaikutus onkin suuri, samaan hengenvetoon voidaan todeta, että liikkeisiin kiinteästi kuuluvien osuus on suhteellisen pieni, suurimmankin liikkeen kohdalla kiinteästi liikkeeseen kuuluvia on alle 2 prosenttia
….

https://www.h-y.fi/media/herannaisyys/tietoa/hanna-salomaki_heratysliikkeet-2000-luvun-kirkollisessa-kentassa.pdf

Kirjoitus on herännäisyyttä 2006, kirjoituksen sisältö kertoo että 2006 ei katsottu mihinkä herätysliikkeeseen ihminen on suuntautunut. Vaan enemminkin sitä, mitä yhteisöllisyyttä eri herätysliikkeiden kanssa on.
Joten pidän Körttifoorumin ylläpidon viestiä ylimitoitettuna. Toiseksi minusta ylläpito kertoo viestillään itsestänsä paljonkin minulle ja se ei ole minusta ainakaan mitään hyvää.

Ps. Kannattaa lukea Hanna Salomäen alustus loppuun.
« Viimeksi muokattu: 22.05.20 - klo:00:16 kirjoittanut seppos »

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #51 : 22.05.20 - klo:04:09 »


 ... herätysliikkeiden ...



   Liike on lääke.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #52 : 24.05.20 - klo:09:53 »
   Liike on lääke.

...useisiin tuki-  ja liikuntaelimistön vaivoihin, muusta en tiedä. 


Riippunee suunnasta.   :icon_cool:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #53 : 24.05.20 - klo:12:44 »
Miksi ei saisi lainata jonkin muun herätysliikkeen materiaalia? Pitääkö lainattu tietää "kuuluvaksi" körttiläisiin? Heränneistä ei nykyisin enää taideta juuri puhua. En tiedä, mitä heränneellä edes pitäisi nykyisin ymmärtää. Kuka käsittää sen mitenkin. Körtti ja körttiläisyys lienee sopivampi ilmaus, se on jotenkin, noh, nykyilmaus.

Lainasin tänne joskus viidesläisyyden piiristä tunnetun Olavi Peltolan sanoja. Kuulin häntä ensimmäisen kerran vasta muutama vuosi sitten, ja se kyllä avasi minussa jotain, herätti uudella tavalla. Päällimmäisenä ajatuksena hänen sanomastaan on minulle jäänyt mieleen se, että kun ei omasta yrittämisestä mitään tule eikä jossain elämänvaiheessa enää jaksaisi, niin ei tarvitsekaan jaksaa ja yrittää mitään. Ei tarvitse muuta kuin jäädä ristin juurelle ja sanoa: "Herra armahda minua". Monesti sanotaan, että riiputaan tai roikutaan Kristuksessa, mutta minusta tuo jääminen ristin juurelle on parempi ilmaus, koska jos mitään ei jaksa, niin ei jaksa riippuakaan eli pitää kiinni.

Minusta herännäishenkinen keskustelu sallii keskustelun, eikä lokeroi sitä sopimattomiin ja sopiviin lokeroihin. Jos ei ole mahdollisuutta kurkata osaan lokeroista, niin tulee fiilis, että vain tietyt mielipiteet ovat suvaittavia. Jokainen kuitenkin kulkee vain sen oman polkunsa, ja eri elämänvaiheissa eri ihmisille tulee vastaan eri asioita. Näköjään aina jauhan tästä eri ihmisten eri -asioista. :-\
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #54 : 24.05.20 - klo:13:00 »
Minäkin pidän Olavi Peltolan tyylistä. Olin vuosikymmeniä sitten päivän säästöpankkilaisten Hengellisillä päivillä Espoon Matinkylässä opistolla. Se miten hän puhui, ja mistä, loi luottamusta ja selvensi kysymyksiäni.

Erkki Lemisestä pidän edelleen, kuten olette ehkä huomanneet.

Kuuntelen Jukka Norvannon raamattutunteja. Midän enimmäkseen, paitsi joskus jään ihmettelemään sitä kuinka  v a r m a s t i   hän tietää.

Pidän lestadiolaisten veisuusta, se on heille ädinmaidossa jo kai opetettu. Niilo Rauhalan virret ovat hyviä.

Sitten ortodoksit ja katoliset. He kiinnostavat toisella tavoin. Mystikot , rukousharjoitukset ja myös musiikki heilläkin ovat rikastuttaneet elämääni.

Jopa zen-buddistien meditaatiot voivat ohjata itsetuntoa.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #55 : 24.05.20 - klo:15:56 »
Kas kun mulla on aika tavalla samankaltaisia tuntoja ja muistoja kuin Riitallakin.

Noista puhujista tiedän ja muistan Olavi Peltolan jotenkuten ja Erkki Lemisen varsin hyvin.
Ekin kirjoja mulla on aika paljon, aikanaan oli puhekasetteja, niitä ei enää.
Ja Kairosmajalla olin useamman kerran Ekin vetämillä leireillä syksyllä ja keväällä.

Lauluvihkoja ja kirjojahan mulla on "pilvin pimein", osa kovassa käytössä, osa niukasti.
Juuri nuo SRK:n "Siionin laulut ja virret", kuuluu vähemmän käytettyihin mulla, mutta mielessä
käynit pitäisköhän niitä lauleskella pitkästä aikaa, ovat aika helppoja sävelkulultaan.

Norvannon raamattuluennot meillä on koko sarja kirjoina, vaimo tilasi ne jo ilmestymisvaiheessa.
Olen niitä lukenut satunnaisesti, ovat mielestäni ihan hyviä hakuteoksia jos ja kun törmää
Raamatun lukemisessa askarruttavaan kohtaan.


Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #56 : 24.05.20 - klo:16:55 »
Miksi ei saisi lainata jonkin muun herätysliikkeen materiaalia? Pitääkö lainattu tietää "kuuluvaksi" körttiläisiin? Heränneistä ei nykyisin enää taideta juuri puhua. En tiedä, mitä heränneellä edes pitäisi nykyisin ymmärtää. Kuka käsittää sen mitenkin. Körtti ja körttiläisyys lienee sopivampi ilmaus, se on jotenkin, noh, nykyilmaus.

Lainasin tänne joskus viidesläisyyden piiristä tunnetun Olavi Peltolan sanoja. Kuulin häntä ensimmäisen kerran vasta muutama vuosi sitten, ja se kyllä avasi minussa jotain, herätti uudella tavalla. Päällimmäisenä ajatuksena hänen sanomastaan on minulle jäänyt mieleen se, että kun ei omasta yrittämisestä mitään tule eikä jossain elämänvaiheessa enää jaksaisi, niin ei tarvitsekaan jaksaa ja yrittää mitään. Ei tarvitse muuta kuin jäädä ristin juurelle ja sanoa: "Herra armahda minua". Monesti sanotaan, että riiputaan tai roikutaan Kristuksessa, mutta minusta tuo jääminen ristin juurelle on parempi ilmaus, koska jos mitään ei jaksa, niin ei jaksa riippuakaan eli pitää kiinni.

Minusta herännäishenkinen keskustelu sallii keskustelun, eikä lokeroi sitä sopimattomiin ja sopiviin lokeroihin. Jos ei ole mahdollisuutta kurkata osaan lokeroista, niin tulee fiilis, että vain tietyt mielipiteet ovat suvaittavia. Jokainen kuitenkin kulkee vain sen oman polkunsa, ja eri elämänvaiheissa eri ihmisille tulee vastaan eri asioita. Näköjään aina jauhan tästä eri ihmisten eri -asioista. :-\

Tämä toimii herännäisyyden hengessä. Toisekseen ei tarvitse tietää körttiläiseksi, vaan vältellään muiden ryhmien julkaisuja lähteenä
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #57 : 24.05.20 - klo:16:59 »
Miksi ei saisi lainata jonkin muun herätysliikkeen materiaalia? Pitääkö lainattu tietää "kuuluvaksi" körttiläisiin? Heränneistä ei nykyisin enää taideta juuri puhua. En tiedä, mitä heränneellä edes pitäisi nykyisin ymmärtää. Kuka käsittää sen mitenkin. Körtti ja körttiläisyys lienee sopivampi ilmaus, se on jotenkin, noh, nykyilmaus.

Lainasin tänne joskus viidesläisyyden piiristä tunnetun Olavi Peltolan sanoja. Kuulin häntä ensimmäisen kerran vasta muutama vuosi sitten, ja se kyllä avasi minussa jotain, herätti uudella tavalla. Päällimmäisenä ajatuksena hänen sanomastaan on minulle jäänyt mieleen se, että kun ei omasta yrittämisestä mitään tule eikä jossain elämänvaiheessa enää jaksaisi, niin ei tarvitsekaan jaksaa ja yrittää mitään. Ei tarvitse muuta kuin jäädä ristin juurelle ja sanoa: "Herra armahda minua". Monesti sanotaan, että riiputaan tai roikutaan Kristuksessa, mutta minusta tuo jääminen ristin juurelle on parempi ilmaus, koska jos mitään ei jaksa, niin ei jaksa riippuakaan eli pitää kiinni.

Minusta herännäishenkinen keskustelu sallii keskustelun, eikä lokeroi sitä sopimattomiin ja sopiviin lokeroihin. Jos ei ole mahdollisuutta kurkata osaan lokeroista, niin tulee fiilis, että vain tietyt mielipiteet ovat suvaittavia. Jokainen kuitenkin kulkee vain sen oman polkunsa, ja eri elämänvaiheissa eri ihmisille tulee vastaan eri asioita. Näköjään aina jauhan tästä eri ihmisten eri -asioista. :-\

Tämä toimii herännäisyyden hengessä. Toisekseen ei tarvitse tietää körttiläiseksi, vaan vältellään muiden ryhmien julkaisuja lähteenä

Eikö ole parempi sulkea tämä  viestiketju, niin ei aiheuta mitään pahaa kenellekään. Ei ylläpidolle, ei nimimerkeille.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #58 : 24.05.20 - klo:17:37 »
Pitääkö lainattu tietää "kuuluvaksi" körttiläisiin?

Minusta herännäishenkinen keskustelu sallii keskustelun, eikä lokeroi sitä sopimattomiin ja sopiviin lokeroihin. Jos ei ole mahdollisuutta kurkata osaan lokeroista, niin tulee fiilis, että vain tietyt mielipiteet ovat suvaittavia. Jokainen kuitenkin kulkee vain sen oman polkunsa, ja eri elämänvaiheissa eri ihmisille tulee vastaan eri asioita. Näköjään aina jauhan tästä eri ihmisten eri -asioista. :-\

Sitähä miekii..... Mistä ne kaikki tietää.  Pysähdytään taas pallottelemaan juttuja tyyliin tämä vai tämä  ja onhan nätti ilma, näitä mitenkään vähäksymättä.  Olisko ne kumminkin enempiu yhteydenpitoa (ja siinä tärkeää)   kuin keskustelua, (joka nyt tietysti on sitä vähemmän tärkeää, mutta silti ehkä sallittavissa )
 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #59 : 24.05.20 - klo:17:38 »
Sen verran täytyy todeta, että ahtaaksi menee.

Sallitaan mutta ei sittenkään sallita.

Tämä viestiketjun viimeiset viestit kertovat kyllä paljon minulle ja varmaan niille lukijoille, jotka eivät ole foorumiin rekisteröityneitä.

Ps Herännäisyyden hengessä, aika kaukana siitä?