Kirjoittaja Aihe: Genesis  (Luettu 1854 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
Genesis
« : 05.05.25 - klo:09:28 »
Raamattu eli Kirjoitukset
on
Jumalan ilmoitus ihmiskunnalle.

Nykykieltä käyttäen
voisi sanoa,
että Raamattu on
Jumalan omasivu.

Tanak
on heprealainen Raamattu.

Tuolla ilmaisulla Tanak
tarkoitetaan sitä osaa
Raamatusta,
jota kristityt yleensä nimittävät
Vanhaksi testamentiksi.

Vanha Testamentti
tarkoittaa oikeastaan
Vanhaa liittoa.

Jumala antoi lain Israelin kansalle.
Ja niin puhutaan myös lakiliitosta.

Jumala lupasi kuitenkin
tehdä Israelin kansan kanssa
Uuden liiton.

Ja tämän Uuden liiton perustana
on Jumalan Karitsan
eli Jeesuksen Kristuksen veri,
johon Vanhan Testamentin
eläinuhrit viittasivat.

Rajapyykkinä
Vanhan ja Uuden liiton välillä
on siis Golgatan risti,
johon Jeesus Kristus
Jumalan Karitsana
ristiinnaulittiin.

Paavali käyttää tuosta
tapahtumasta ilmaisua:

  • onhan meidän pääsiäislampaamme
    Kristus,
    teurastettu

Uudesta Liitosta kertoo
Uuden Testamentin kirjoitukset.

Jeesus ei koskaan käyttänyt ilmaisua
Vanha Testamentti.

Hän viittasi sen ajan Raamattuun
muun muassa ilmaisuilla

- Mooses
- Profeetat
- Kirjoitukset

Tanak eli Vanha Testamentti sisältää
juuri nuo kolme osiota.

Toora
Nevi'im
Ketuvim

Tanak on siis lyhennesana
noista kolmesta heprean sanasta


תורה‎ = Toora = Opetus (Laki)

Toora on Tanakin
eli Vanhan Testamentin
ensimmäinen osa
sisältäen viisi ensimmäistä kirjaa,
ja niin siitä käytetäänkin usein
kreikkalaista ilmaisua Pentateukki.
Suomessa käytetään usein nimitystä
Viisi Mooseksen kirjaa.

Tooran kirjojen nimet ovat:

- Berešit
- Šemot
- Vajikra
- Bamidbar
- Devarim 

Eli suomennettuna

- Alussa
- Nimet
- Ja Hän kutsui
- Erämaassa
- Sanat

Toora eli Opetus on perustus
koko Raamatun ilmoitukselle.

Tooran eli Opetuksen
Ensimmäinen kirja jo nimessään
ja samalla koko Tooran ja Raamatun
Ensimmäisessä Sanassaan ...

  • בראשית
    bəreshit

    Alussa
    Esikoisessa
... kertoo meille Sanoman
Pelastajasta,
joka on
Alku ja Loppu,
Ensimmäinen ja Viimeinen,
Alfa ja Omega.

Jeesus käyttää tätä ilmaisua
itsestään
vielä Ilmestyskirjan
eli koko Raamatun viimeisessä luvussa:

  • Minä olen
    A ja O,
    ensimmäinen ja viimeinen,
    alku ja loppu.

Toora eli Opetus
ei siis ole mikään fossiloitunut jäänne,
vaan peruskallio
josta rakentuu Jumalan Sana
alusta loppuun saakka.

Ja tämä Sana on
Raamatun ensimmäisestä sanasta
alkaen ilmoitusta Messiaasta
eli Jeesuksesta Kristuksesta.

Ilmestyskirjan eli Raamatun loppusivuilta
löydämme myös tämän
ilmoituksen Jeesuksesta:

  • nimi,
    jolla Häntä kutsutaan, on
    Jumalan Sana

Palataan Pentateukkiin.
Kreikkalaisittain
Pentateukin kirjojen nimet ovat:

- Genesis
- Exodus
- Leviticus
- Numeri
- Deuteronomium

Itse käytän yleensä
näistä sanoista
muodostettuja lyhenteitä
Raamattuviitteissäni.

(Gen)
(Ex) 
(Lev)
(Num)
(Deut)

Suomennettuna
Pentateukin mukaiset
kirjojen nimet ovat:

- Synty
- Lähtö
- Leeviläisten (kirja)
- Numerot
- Toisto 


Ja nyt olen avaamassa
Raamattupiiriä
tuosta
Raamatun ensimmäisestä
kirjasta.

Raamatun viimeisestä kirjasta
olen jo avannut Raamattupiirin.

Ja itse asiassa
tuo keskustelu tuli vaiheeseen,
joka innoitti minut avaamaan
keskustelun myös
Raamatun ensimmäisestä kirjasta.

Raamatun ensimmäinen kirja
Genesis
(Alkujen kirja)
jakautuu kolmeen pääosaan,
joista kaksi jälkimmäistä
jakautuu vielä kumpikin viiteen osaan.

Alku kaikelle luodulle

  • Gen 1:1 - 2:3



Alku ihmiskunnalle


  • Aadam
    Gen 2:4 - 4:26

    Seet
    Gen 5:1 - 6:8

    Nooa
    Gen 6:9 - 9:28

    Nooan pojat
    Gen 10:1 - 11:9

    Seem
    Gen 11:10-26


Alku Jumalan kansalle


  • Terah
    Gen 11:27 - 25:11

    Ismael
    Gen 25:12-18

    Iisak
    Gen 25:19 -35:29

    Eesau
    Gen 36:1 - 37:1

    Jaakob
    Gen 37:2 - 50:26

Siis avauskertomuksen
(Alussa loi Jumala ...)
jälkeen
tulee vielä kymmenen kertomusta,
jotka kaikki alkavat hebrean ilmaisulla
toledoth (jatkokertomus).

Ja näin olen noudattanut,
vaikka olenkin jo vanha,
Paavalin kehotusta
nuorelle Timoteukselle,
joka kehoittaa jakamaan
eli osittelemaan oikein
Jumalan Sanan.

  • Pyri osoittautumaan
    Jumalan edessä
    koetuksen kestäväksi
    työntekijäksi,
    jonka ei tarvitse
    hävetä työtään
    ja joka jakaa
    totuuden sanaa oikein.

Ja voimme sitten aloittaa
Mooseksen johdolla.

Siis aloittakaamme
ensimmäisen Mooseksen kirjan
ja samalla koko Raamatun
avauskertomuksesta
joka on koko Raamatun perusta.
Raamatun peruskertomus.

Tässä viestissä oli
palasia Raamatusta
eli Jumalan omasivulta
seuraavasti:



1 Kor 5:8
Gen 1:1
Ilm 22:13
Ilm 19:13
2 Tim 2:15
« Viimeksi muokattu: 05.05.25 - klo:09:39 kirjoittanut kalamos »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34945
Vs: Genesis
« Vastaus #1 : 05.05.25 - klo:15:55 »
Olen edelleen sitä mieltä, että Ilmestyskirjan ymmärtäminen oikein ( ? ) on melko mahdotonta ilman kreikan kielen tai muiden vieraskielisten kommentaarien tuntkimista ja tuntemista.

Koska se on erikoinen, salattu ( vain valituille avautuva ) ilmoitus, kiitän sinua kalamos, että näet vaivaa tällä Körttifoorumilla, joka on meille rakas.

Kun olen ystävien kanssa puhunut jo vuosikymmeniä sitten tästä ymmärtämisen vaikeudesta, heilläkin on ollut samaa.
Uuden Testamentin muut kirjoituksen luulen ymmärtäväni Hengen avulla ja sillä taidolla joka minulle on suotu lukiessani tai kuunnellessani sanaa.

Ilman sanaa ei olisi Raamattua. Ilman Raamattua ei olesi seurakuntaa. Ilman seurakuntaa ei olisi Kristuksen kirkkoa, joka on morsian.

Ole ystäällinen ja jatka opettamista, minä olen kiitollinen lukija. Keskustelu oppineen kanssa ei taida edetä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
Alku
« Vastaus #2 : 06.05.25 - klo:09:26 »
Alku

  • Alussa loi Jumala
    taivaan ja maan.


Pimeys

  • Ja maa oli autio ja tyhjä,
    ja pimeys oli syvyyden päällä,
    ja Jumalan Henki liikkui
    vetten päällä.


Valkeus

  • Ja Jumala sanoi:
    Tulkoon valkeus.
    Ja valkeus tuli.

    Ja Jumala näki,
    että valkeus oli hyvä;
    ja Jumala erotti
    valkeuden pimeydestä.

    Ja Jumala kutsui
    valkeuden päiväksi,
    ja pimeyden
    hän kutsui yöksi.

    Ja tuli ehtoo,
    ja tuli aamu. 

    Ensimmäinen päivä.



Gen 1:1-5


Alussa loi Jumala
taivaat ja maan.

Profeetta Jesajan kirja
on kuin läpileikkaus
koko Raamatun ilmoituksesta.

Siinä on yhtä monta lukua
kuin on Raamatussa kirjoja.

Jesajan kirjan
loppuluvuissa kerrotaan,
että Jumala tulee luomaan
uudet taivaat ja uuden maan.

  • minä luon
    uudet taivaat ja uuden maan


Jumala loi taivaat ja maan
alussa.

Jumala luo
uudet taivaat ja uuden maan
lopussa.

Asia vahvistuu Pietarin kautta
myös Uuden testamentin
profeetallisessa Sanassa.

  • Mutta hänen lupauksensa mukaan
    me odotamme
    uusia taivaita ja uutta maata,
    joissa vanhurskaus asuu.


Ja sitten
Raamatun viimeisessä kirjassa
aivan Ilmestyskirjan loppuriveillä
Johannes kertoo nähneensä,
että nykyiset
eli alussa luodut
taivaat ja maa katoavat
ennenkuin luodaan
uudet taivaat ja uusi maa.

  • Ja minä näin
    uuden taivaan ja uuden maan;
    sillä ensimmäinen taivas
    ja ensimmäinen maa
    ovat kadonneet,
    eikä merta enää ole.

Johannes jatkaa kuvausta
taivaista ja maasta,
jotka Jumala luo,
ja tarkentaa lopuksi 
Uuteen Jerusalemiin.

  • Eikä mitään kirousta ole enää oleva.
    Ja Jumalan ja Karitsan
    valtaistuin on siellä oleva,
    ja hänen palvelijansa
    palvelevat häntä
    ja näkevät hänen kasvonsa,
    ja hänen nimensä on heidän otsissansa.

    Eikä yötä ole enää oleva,
    eivätkä he tarvitse lampun valoa
    eikä auringon valoa,
    sillä Herra Jumala on valaiseva heitä,
    ja he hallitsevat aina ja iankaikkisesti.

Siis pimeys ja yö
eivät kuulu Jumalan luomistekoihin.

Ne eivät kuuluneet
myöskään
alussa luotuihin taivaisiin
ja maahan.
Niinkuin ei mikään
muukaan kirous.

Kirjaimellisesti kääntäen
Raamatun toinen jae
puhuukin hävityksen jälkeisestä
sekasorrosta ja kaaoksesta
jota peitti nyt
syvät vedet ja pimeys.

Mutta kaiken yllä
liikkui Jumalan Henki.

Siis mitä oikein oli
tapahtunut.

Ensimmäinen asia,
joka Raamatussa kerrotaan,
oli taivaiden ja maan luominen:

  • Alussa loi Jumala
    taivaan ja maan.

Sana Jumala
on tuossa monikkomuotoinen
ja tarkoittaa
Valtiaiden perhettä,
johon kuuluu
Isä ja Poika ja Pyhä Henki.

Taivaassa on sen lisäksi
muita olentoja
– esimerkiksi enkeleitä.

Raamattu kertoo muualla
että nuo enkelit
olivat valtavan innoissaan
ja suorastaan riemuitsivat,
kun Jumala
heidän silmiensä edessä loi Maan.
Maa oli niin ihana paikka
eläimineen ja kasveineen.

Kaikki olennot taivaassa
rakastivat toisiaan.
Niin myös maan päällä.

Eläimet eivät syöneet toisiaan.
Mahtavin eläin maan päällä
oli nimeltään behemot.
Se oli valtavan suuri eläin.
Oikein sellainen jätti.
Sekin söi silti vain ruohoa.

Taivaassa olevista
luoduista olennoista
kaikin tavoin mahtavin oli
eräs korkea-arvoinen enkeli,
joita sanotaan kerubeiksi.

Koko enkelikunnan
kaikkein kaunein ja ihanin kerubi
oli saanut nimekseen
Aamuruskon poika.

Tätä Aamuruskon poikaa
jotkut ihmiset
nimittävät Luciferiksi
eli Valon kantajaksi.

Tämä kaikkein kirkkain
enkeliolento ylpistyi
ihanuudestaan ja kauneudestaan.

Raamattu kertoo,
että Hän halusi tehdä itsestään
Jumalan vertaisen.

Hän halusi korottaa istuimensa
Jumalan istuimen viereen.

Ja niin taivaassa alkoi sota.
Lucifer ja sen enkelit sotivat
muita Jumalan enkeleitä vastaan,
joiden johtajana oli
enkeliruhtinas Mikael.

Lucifer ja sen enkelit
hävisivät tuon sodan.
Heidät heitettiin taivaasta
Maan päälle.

Tämän seurauksena
kaikki Jumalan luoma ihanuus
maan päällä tuhoutui.

Raamatun toinen jae
kertoo tuhon jälkeisestä
sekasorrosta ja kaaoksesta.

  • Ja maa oli autio ja tyhjä,
    ja pimeys oli syvyyden päällä,
    ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.

Jumala ei siis kuitenkaan
jättänyt Maata tuohon
sekasortoiseen tilaan
pimeyden valtaan.

Pyhä Henki eli Jumalan Henki
kirjaimellisesti kääntäen
leijui tai lepatti kuin lintu
kaiken yläpuolella.

Kuuden päivän aikana
Jumala teki kaiken uudeksi.

Maa oli kuin uudestisyntynyt.
Se oli jälleen
kuin Jumalan puutarha.

Jumala ei pelkästään
muokannut olemassa olevaa,
vaan loi myös ihan uutta
- nykyiset elävät olennot.

Tuon uudistetun maan
Valtiaaksi Jumala asetti ihmisen.

Raamatun peruskertomuksen
loppuhuipennus on siis
ihmisen luominen.

Ja hyvin suuri salaisuus
kätkeytyy tuohon ilmoitukseen:

  • Ja Jumala loi ihmisen
    omaksi kuvaksensa,
    Jumalan kuvaksi hän hänet loi;

    mieheksi ja naiseksi
    hän loi heidät.

Raamatun peruskertomuksessa
siis viimeinen luotu olento
eli kaiken huippu on
Nainen.
Siis ihastuttavin
ja rakastettavin olento
päällä maan.
Siitä myöhemmin.

Mutta siis ...
Jumala käyskenteli
Paratiisissa eli Puutarhassa
ja keskusteli Maan valtiaaksi
asetetun ihmisen kanssa.

Silloin Jumala kertoi
ensimmäiselle ihmiselle
Aadamille syntyjä syviä.
 
Ja Aadam kertoi niistä edelleen
jälkeläisilleen.

Lopulta Mooses sai
Egyptin hovissa
kuulla kaiken äidiltään
ja tallensi
huippukoulutuksen saaneena
sen kirjalliseen muotoon.

Näin syntyi keskustelumme
aihe Genesis eli Alkujen kirja.

Myöhemmin Mooses
kirjoitti neljä muuta kirjaa,
mutta ei enää Egyptin hovissa.

Ja vastaavasti muut profeetat
ovat kirjoittaneet
Pyhän Hengen johtamina sen,
minkä ovat Jumalalta saaneet.

Ja niin meillä on yksi
yhtenäinen 66-osainen kirjasarja,
joka on kirjain kirjaimelta
Jumalan Sanaa.

Ja sen pääjuoni on
alusta loppuun saakka
pimeyden ja Valkeuden välinen taistelu,
joka alkoi
Raamatun ensimmäisen
ja toisen jakeen välissä
tapahtuneesta katastrofista.

Ja sen Jumala selvitti
Poikansa kautta,
jonka kautta oli
maailman alunperin luonutkin.

Mutta tosiasia oli,
että nyt oli olemassa pimeys
ja sen ruhtinas,
joka aiemmin oli ollut
kaikkein kirkkain ja ihastuttavin
luotu olento.

Ja niin
Jumalan Pojan eli Aamuruskon
ja Jumalan Pojan
lähimmän palvelijan
Aamuruskon pojan
välille
tuli syvä juopa.

Läheisin yhteys
Luojan ja luodun välillä
oli nyt yhtä vastakkainen
kuin on yö ja päivä,
kuin on pimeys ja Valkeus.



Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34945
Vs: Genesis
« Vastaus #3 : 06.05.25 - klo:09:33 »
Tätä olet tutkinut varmaan paljon. On myös meille vähemmän ymmärtäville tietoa pohdittavaksi. Olisihan tärkeää osata vastata esimerkiksi lasten kysymyksiin.

Itselleni Kristuksen ääni kertoo mikä on oikeaa tietoa, mikä ihmisistä tuotettua.

Katselin eilen Ilmestyskirjaa googlettamalla. Siitä ollaan hyvin kiinnostuneita, ja selityksiä on runsaasti, kirjojakin kirjoitettu.

Kun niitä lukee voi 'pää mennä sekaisin'. On luettava rukoillen ymmärrystä oikeasta ja väärästä. Mielenkiintoista on uskoville, kuten aikojen seuraaminenkin. Historia kulkee Raamatun ilmoitusten rinnalla. Minua molemmat kiinnostaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
Kuuden päivän ihme
« Vastaus #4 : 08.05.25 - klo:10:46 »
Alussa loi Jumala
taivaat ja maan
ja kaikki niiden joukot.

Kirkkain Kerubi,
täynnä viisautta ja täydellinen kauneudessa,
sopusuhtaisuuden sinetti,
enkelikunnan keskellä
kolmannessa taivaassa
Jumalan Paratiisissa käyskentelevä Valtias,
Aamuruskon Poika, ei tyytynyt osaansa.

Hän halusi Korkeimman vertaiseksi,
istuutua Jumalan rinnalle,
istuimelle, joka kuuluu
Jumalan ainosyntyiselle Pojalle.

Sen seurauksena hän menetti kirkkautensa,
ja hänestä tuli pimeyden ruhtinas.
Hänet heitettiin joukkoinensa
maan päälle.

Maa,
jonka Jumala oli tehnyt asuttavaksi,
oli sekarorron ja hävityksen vallassa.
Pimeys oli syvyyden päällä.
Mutta Jumalan Henki liikkui vetten päällä.

Edessä oli kuuden päivän pituinen
työviikko, jonka aikana
Jumala oli tekevä kaiken uudeksi.

Kohta Maa olisi
kuin uudestisyntynyt.
Se olisi jälleen
kuin Jumalan puutarha.

Jokainen päivä noista kuudesta
alkaa ilmaisulla:

Ja Jumala Sanoi



Ensimmäinen päivä

Tulkoon Valkeus

Ensimmäisenä päivänä
paikalle kutsuttiin Valkeus.

Kysymys ei ole auringosta
eikä kuusta eikä tähdistä.

Niiden kanssa Jumala teki töitä
vasta neljäntenä päivänä.

Tämä Valkeus on se sama Persoona,
jota Raamatun ensimmäinen Sana 
tarkoittaa eli
alkutekstistä suomeksi käännettynä
Alku/Esikoinen.

Kysymys on siis Jumalan Pojasta

Tästä kertoo myös Johannes
evankeliuminsa avauksessa.

Alussa oli Sana,
ja Sana oli Jumalan tykönä,
ja Sana oli Jumala.

Hän oli alussa Jumalan tykönä.

Kaikki on saanut syntynsä
Hänen kauttaan


Johannes kuvaa
evankeliuminsa Päähenkilöä
ensin Sanaksi,
mutta kohta myös Valkeudeksi.

Totinen Valkeus,
joka valistaa jokaisen ihmisen,
oli tulossa maailmaan.

Maailmassa Hän oli,
ja maailma on
Hänen kauttaan saanut syntynsä,
ja maailma ei Häntä tuntenut


Tämän Valkeuden tieltä
pimeys joutui väistymään
ensimmäisenä päivänä.

Jumala vieläpä erotti
tuon Valkeuden, joka on hyvä,
pimeydestä.
Ne eivät voi hallita yhtäaikaa.


Toinen päivä

Tulkoon taivaanvahvuus

Toisena päivänä
Jumala erotti vedet vesistä.
Väliin tuli taivaanvahvuus.

Vesiä jäi siis taivaanvahduuden yläpuolelle.
Mutta maa
oli edelleen kokonaan veden peitossa.


Kolmas päivä

Kokoontukoot vedet
...
Kasvakoon maa vihantaa


Kolmantena päivänä
Maan päällä tapahtui mullistuksia,
jotka saivat aikaan sen,
että syntyi meri ja kuiva maa,
kun vedet kokoontuivat yhteen paikkaan,
ja maa kohosi sen keskelle.

Nuo mullistukset
(esim. tulivuorenpurkaukset)
vaikuttivat myös sen,
että kasvikunta sai
ruhtinaallisen kasvupohjan.


Neljäs päivä

Tulkoot valot

Neljäntenä päivänä
Jumala asetti
alussa luodut taivaankappaleet
takaisin paikoilleen niin,
että ne valaisevat maan
ja erottavat päivän yöstä
eli pimeyden valkeudesta.

Lisäksi ne osoittavat
aikajaksoja ja määräaikoja.


Viides päivä


Viliskööt vedet eläviä olentoja
ja lentökööt linnut maan päällä,
taivaanvahvuuden alla


Vasta viikon viidennen päivän kohdalla
puhutaan ensimmäisen kerran luomisesta:

Ja Jumala loi 

Tähän asti ei yhtään luomistekoa mainita
kuuden päivän pituisessa jaksossa.

Sen sijaan alussa luotua
jo olemassa olevaa materiaalia
oli siiretty paikasta toiseen,
muokattu ja muovailtu.

Eläimissä on kuitenkin muutakin
kuin maan tomua oleva ruumis.
Ne ovat eläviä sieluja.
Niissä on henki,
joka ei ole materian maailmasta.

Ensimmäiseksi luotiin
vedessä elävät olennot.
Sitten taivaalla lentävät siivekkäät.

Vesi on Raamatussa
Elämän vertauskuva
ja yleisin vertauskuva
Pyhästä Hengestä.

Taivaan tuulet on myös
esikuva Pyhästä Hengestä.

Vaikka koko maailma myöhemmin hukkui,
kun taivaan akkunat aukesivat,
ja taivaanvahvuuden yläpuolelle jääneet
vedet satoivat maan päälle,
niin vesissä eläneet olennot
eivät hukkuneet.


Kuudes päivä

Tuottakoon maa elävät olennot
...
Tehkäämme ihminen


Nyt puhutaan
maan päällä liikkuvista eläimistä.
Nekin ovat maan tomusta tehdyt,
ja niilläkin on henki
eli ne ovat eläviä sieluja.

Samoin ihmisen keho
on maan tomua,
mutta ihmisessä on myös
Elämän Henki,
jonka Jumala on puhaltanut ihmiseen.

Raamattu ilmoittaa siis
tuon maan tomusta tekemisen lisäksi,
että Jumala loi ihmisen.

Ihmisessä
niinkuin muissakin elävissä olennoissa
on siis jotakin,
mikä ei olekaan maan tomusta muovattua.

Jumala puhalsi ihmiseen
Elämän Hengen.
Ja tämä on luomisihme.
Ja juuri tuo Elämä,
jonka Jumala on
eläviin olentoihin antanut,
onkin ainoa luomisihme
kuuden päivän tapahtumasarjassa.



Gen 1:3-26

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34945
Vs: Genesis
« Vastaus #5 : 08.05.25 - klo:11:23 »
Tässä on totuus.  Totuus tekee vapaaksi muista selityksistä. On voinut olla, sitä ei ole missään muualla kuin tiedemisten arvailuissa kerrottu, alkuräjähdys josta syntyi planeettammekin ja se materia mitä Jumala järjesteli sen jälkeen kun pimeys oli peittänyt maan.
Alkuräjähdys ei ole Luominen.  Me olemme luotuja, myös eläimet, joilla on samat oikeudet kuin ihmisillä, luotuina.

Toisaalla kerroit että se oli ihminen joka n i m e s i  eläimet.

Tätä selkeyttä olen kaivannut. Tämän lapsenymmärrykseni tajuaa. Tämä ei ole tiedettä, vaan totuus.

Kiitos kalamos !     

Kristus, valo valkeuden VK 536           https://www.youtube.com/watch?v=Bee9bfZS2jI
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
Luominen
« Vastaus #6 : 09.05.25 - klo:09:08 »
Alussa/Esikoisessa/Esikoisen kautta
loi
Jumala/Valtiaat
taivaat ja maan.

Olen hyvin epäileväinen 
antavatko alkuräjähdysteoriat
jotain valoa siihen,
miten tuo luominen tapahtui.

Pikemminkin tuntuu siltä,
että näillä teorioilla
yritetään kumota
Raamatun sanoma,
jonka mukaan 
Alku/Esikoinen
on tämän projektin Pää.

Kaikki on sidottu tähän Persoonaan,
jonka Johannes esittelee meille
käyttäen ilmaisua Sana. 

  • Alussa oli Sana
    ja Sana oli Jumalan tykönä
    ja Sana oli Jumala.

    Hän oli alussa Jumalan tykönä.
    Kaikki on saanut syntynsä
    Hänen kauttaan,
    ja ilman Häntä
    ei ole syntynyt mitään,
    mikä syntynyt on.

Alkutekstissä on ilmaisu:

λόγος = sana
logos

logos
tulee juuresta
leg,
joka ilmaisee
kokoamista ja laskemista.

Eli jollain tavalla
Sanan miekka
erotti tyhjästä materian.

Näin UT:n puolella
Jeesusta tarkoittava ilmaisu
Sana
pitää aivan juuriaan myöten
sisällään sen,
että Jeesus on Luoja.

Ja aivan samoin
on alkuilmoitus VT:n puolella.

Raamatun ensimmäinen
sana kätkee sisäänsä
Raamatun toisen sanan
eli luomisen.

Eli Raamatun
kolme ensimmäistä kirjainta
eli ensimmäisen sanan alkuosa
on sama kuin
Raamatun toinen sana:

בְּרֵאשִׁ֖ית
Alussa

בָּרָ֣א
loi

Ja samoinkuin
jo olen todennutkin,
niin Jeesus on Luoja
myös toisella tavalla
kuin siten, että
Hän erotti tyhjästä materian
ja teki maailmankaikkeuden.

Eli samoinkuin Raamattu
heti VT:n alkuriveillä
ilmaisee Hänen olevan
paitsi Alku myös Valkeus,
ilmaisee Raamattu
myös UT:n sivuilla
Hänen olevan paitsi Alku
myös Elämän Valkeus

Johannes jatkaa ja sanoo:

  • Hänessä oli Elämä

Jeesus ei pelkästään
ottanut tyhjästä esiin materiaa.
Hän antoi itsestään ulos Elämän.

Hän on luonut taivaat ja maan.
Mutta myös
elävien joukot kumpaiseenkin.

Luominen voi siis olla sitä,
että Luoja leikkaa
tyhjästä ulos jotakin.

Mutta myös sitä,
että Luoja puhaltaa itsestään
Elämän johonkin.

Alussa loi Jumala
taivaat ja maan.
Eikä suinkaan autioksi
vaan asuttavaksi,
jolloin kummassakin
oli eläviä olentoja.

Myöhemmin
maa oli autio ja tyhjä,
ja sille
(aurinko, kuu ja tähdet mukaan lukien)
täytyi tehdä jotakin.

Ja kun kuuden päivän pituinen
saneerauskin oli ohi
Jumala lepäsi kaikista teoistansa.
Sekä luomisesta että tekemisestä.

Nyt täytyy taas kaivaa esiin
vanhimmat suomennokset.
- BIblia 1776
- Kirkkoraamattu 1642


Seitsemäs päivä

  • Ja Jumala siunasi
    seitsemännen päivän ja pyhitti sen;
    että hän lepäsi hänessä
    kaikista teoistansa,
    jotka Jumala loi ja teki.


  • Ja siunais seidzemennen päiwän
    ja pyhitti sen/
    että hän lewäis hänes/
    caikista hänen tegoistans
    jotca Jumala loi ja teki.


Ja otetaan vielä King James Version
- 1611
- 1758

  • which God created and made.

Ihmistä ei luotu alussa,
vaan vasta kuuden päivän
saneerausohjelman päätteeksi,
jolloon Jumala
teki/muotoili
maan tomusta ihmisen.
Tuo maan tomu oli syntynyt silloin,
kun Jumala
loi taivaat ja maan.

Mutta nyt paljon myöhemmin
Jumala teki tuosta
maan tomusta ihmisruumiin.

Raamattu ilmoittaa tuon
maan tomusta tekemisen lisäksi,
että Jumala loi ihmisen.

Ihmisessä on siis jotakin,
mikä ei olekaan
maan tomusta kerättyä.
Jumala puhalsi ihmiseen
Elämän Hengen.

Kun Aadam
ja Aadamista otettu kylkisiivu
yhtyivät,
alkoi hedelmöittynyt solu
lisääntyä Eevan kohdussa.

Tuosta kudoksesta
tuli kolmas ihmisruumis,
joka oli samaa luuta ja lihaa,
jonka Jumala maan tomusta teki.

Maan tomusta tehty liha
lisääntyy ja täyttää maan.

Daavid sanoo tästä
solusilmukoiden lisääntymisestä näin.

  • Sinä kudoit minut kokoon
    äitini kohdussa

Mutta tuon ihmisruumiin
kokoonkutomisen lisäksi,
tapahtuu aina myös
luomisihme äidin kohdussa.

Eli jotain,
mikä ei ole materian maailmasta,
tulee kohdussa olevaan ihmisen alkuun.

  • Kateuteen asti Hän halajaa henkeä,
    jonka Hän on pannut meihin asumaan


Ja tuossa jakeessa
vanhimmat suomennokset
- UT 1548
- KR 1642
taas tulostavat sanan henki
isolla hoolla:

  • Hengi

Jokaisessa syntyvässä ihmisessä on
Eämän Henki,
jonka häneen on puhaltanut Jumala.

Ja näin jokainen ihminen
on maailmaan tullessaan
Jumalan omaisuutta
ja yhtä Jumalan kanssa.

Kun synti pääsee ihmisen sisimpään,
niin Elämä sammuu kuolemaksi.

Ja niin Jeesuskin puhui
kuolleista tarkoittaen silti
ruumiillisesti eläviä ihmisiä
käskien esimerkiksi
kuolleiden haudata kuolleensa.

Tuossa Jeesuksen kehotuksessa
ei kumpikaan kuolleiden joukko
ole vielä ruumiillisesti kuollut.

Mutta nyt olemme siis
Raamatun peruskertomuksen
loppuosassa,
jossa viimeisen työpäivän
eli kuudennen päivän päätteeksi
tapahtuu paljonkin asioita.

Eikä maan päällä ollut
syntiä eikä kuolemaa.

Kuudes päivä oli
alkanut siten,
että Jumala oli
tehnyt ensin maan päällä
elävät olennot.

Vesissä vilisevät
ja taivaassa lentävät
oli luotu jo viidentenä päivänä.

Mutta sitten kaiken Valtiaaksi
Jumala muovasi ihmisen.

Luoduista juuri ihminen
oli sekä ruumiillisesti
että Hengellisesti
Jumalan kuva.

  • Ja Jumala sanoi:

    "Tehkäämme ihminen
    kuvaksemme, kaltaiseksemme;

    ja vallitkoot he meren kalat
    ja taivaan linnut
    ja karjaeläimet ja koko maan
    ja kaikki matelijat,
    jotka maassa matelevat".


    Ja Jumala loi ihmisen
    omaksi kuvaksensa,
    Jumalan kuvaksi hän hänet loi;
    mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.

Äitienpäivän taas lähestyessä,
on niin ihmeellistä ajatella sitä,
että Jumalan kuva
muodostuu miehestä ja naisesta.

Jeesus vertaa itseään kanaemoon.
Kaikkiriittävä Jumala
tarkoittaa kirjaimellisesti kääntäen
Jumalaa, jolla on rinnat.

Ja kuudennen päivän
tapahtumien kuvaus
jatkuukin näin:

  • Ja Jumala siunasi heidät,
    ja Jumala sanoi heille:


    "Olkaa hedelmälliset
    ja lisääntykää
    ja täyttäkää maa
    ja tehkää se itsellenne alamaiseksi;

    ja vallitkaa meren kalat
    ja taivaan linnut
    ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet".

Ja sitten tulee selvitys
Paratiisin ruokatarjonnasta.

  • Ja Jumala sanoi:

    "Katso,
    minä annan teille
    kaikkinaiset siementä tekevät ruohot,
    joita kasvaa kaikkialla maan päällä,
    ja kaikki puut,
    joissa on siementä tekevä hedelmä;
    olkoot ne teille ravinnoksi.

    Ja kaikille metsäeläimille
    ja kaikille taivaan linnuille
    ja kaikille,
    jotka maassa matelevat
    ja joissa on elävä henki,
    minä annan kaikkinaiset
    viheriät ruohot ravinnoksi".


    Ja tapahtui niin.

Ja tämä käsky oli ja pysyi voimassa
vedenpaisumukseen asti.
Sitten tuli lisäpykälä
niin ihmisille kuin eläimillekin.

Mutta siis kuudes päivä
päättyi tuohon ihanuuteen.

Ja sitten oli sapatinlevon aika.
Niin Jumalalle kuin ihmiselle
kuin koko luomakunnalle.

Ja seitsemännen päivän
tapahtuman tuolla jo kirjasinkin.

Olemme nyt kahlanneet läpi
Raamatun peruskertomuksen.

Seuraavaksi tulee eteemme
Raamatun ensimmäinen jatkokertomus.

Näitä on Genesiksessä kymmenen,
ja jokainen niistä alkaa samaan tapaan:

  • Tämä on kertomus ...

Ja heti ensimmäinen jatkokertomus
tuo elokuvaan suurjännitteen
taustoittamaan Sapatin lepoa,
jonka ei suinkaan olisi
tarvinnut katketa
vaan jatkua ikuisuuteen saakka.

Mutta toki myös aivan huikean
Rakkauskertomuksen,
jonka salaisuus on mitä syvällisin.




Gen 1-2:3
Joh 1:1-10
Ps 139:13
Jaak 4:5
« Viimeksi muokattu: 09.05.25 - klo:09:21 kirjoittanut kalamos »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34945
Vs: Genesis
« Vastaus #7 : 09.05.25 - klo:12:01 »
Hieno esimerkki jälleen kuinka erilaisin lahjoin varustetut ihmiset ymmärtävät !

Minun körttiakan järjellä, mutta Kristuksen sisällisellä äänellä ja Jumalan johdatuksella ymmärrän Pyhän Hengen samaksi jonka Jumala puhalsi luotuaan ihmisen.
Tämä olikin helpoin osa Kolmiyhteisestä jumalasta.

Kristukseen olen vähitellen tutustunut, esimerkiksi Pauli Annalan avulla. Jumala teki Pojastaa ihmisen prototyypin. Siis Jumala, Isä, loi Pojan. Itse Jumala on salattu muilta paitsi Jeesukselta, Moosekselta ehkä ja muutamilta muilta Pyhiltä.

Luomisjärjestys on kuvitelmissani Raamatun Geneiksen kuvaama alku. En kuitenkaan usko että se tapahtui n. 6000 vuotta sitten.

On ollut Alun alku, Jumala joka loi avaruudet kaikkineen, planeetat, materian, mustan aukon ja vaikka mitä. Silloisen luomisen tulosta olivat ehkä mammutit, dinosaurukset ja suuret lentävät liskot.

Oliko silloin jo ihminen , enpä tiedä, mutta vesi peitti kaiken ja tuli yö, josta alkaa Genesis.

Minulle riittää tämäkin, mutta on jännittävää kuulla kielitaitoisen tutkijan näkemyksiä. Niitä kai tuotetaan aika paljon. Nyt on ensimmäinen kerta kun on kiinnostusta lukea näin tehtyä selitystä.

Kiitän lämpimästi.

Me olemme syntisiä, mutta Kristuksessa on pelastuksemme.

  Riitta :117:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
Vs: Genesis
« Vastaus #8 : 10.05.25 - klo:08:02 »
Raamatun peruskertomus
paljasti meille
syntyjä syviä.

Se ilmoitti heti
ensimmäisessä Sanassaan
Hänet,
joka on kaiken Alku,
jonka kautta kaikki on luotu.

Uuden Testamentin puolella
asian vahvistaa niin
Johanneksen evankeliumi
kuin epistolatkin.
Paavali kirjoittaa näin
Esikoisesta, Jumalan Pojasta:

  • hänessä luotiin kaikki,
    mikä taivaissa
    ja mikä maan päällä
    on,
    näkyväiset ja näkymättömät,
    olkoot ne
    valtaistuimia tai herrauksia,
    hallituksia tai valtoja,

    kaikki on luotu
    hänen kauttansa ja häneen,
    ja hän on ennen kaikkia,
    ja hänessä pysyy
    kaikki voimassa.

Siis kaikki on luotu
Hänen kauttansa
ja Häneen.
Hän on esikoinen
ennen kaikkea luomakuntaa.

Kaikki on saanut alkunsa
Hänen kauttaan
ja ilman Häntä
ei ole syntynyt mitään,
mikä syntynyt on.

Hän ei siis itse suinkaan ole
luotu olento.

Hän on ollut Herran oma
jo ennenkuin mitään tehty oli.

  • Minä olen ollut HERran oma
    hänen teidens algusa/
    ennen cuin mitän tehty oli/
    olin minä.


Raamatun peruskertomus
jakaantui kolmeen osaan,
joista ensimmäinen ja viimeinen 
kertovat Hänen
aikaansaannoksistaan.

Välissä on kuvaus
pahan aikaansaannoksista.


1 Alku
2 Pimeys
3 Valkeus 

Ihanaakin ihanampi
Alku
ilmaistaan yhdellä
ainoalla alkutekstin lauseella,
jossa on seitsemän sanaa.

Hirvittävän hävityksen jälkeinen
pimeys, sekasorto ja kaaos
vaatii sanoja tuplamäärän
eli kaksi kertaa seitsemän.

Kolmas peruskertomuksen osa 
sisältää
seitsemän päivän kuvauksen.

Samoinkuin
Raamatun peruskertomus
jakaantui
kolmeen osaan,
jakaantuu
Genesis kokonaisuudessaan
kolmeen osaan:

1 Alku kaikelle luodulle
2 Alku ihmiskunnalle
3 Alku Jumalan kansalle

Alku kaikelle luodulle
on siis selvitetty
Raamatun peruskertomuksessa.

Nyt lähestymme
Genesiksen toista osiota
Alku ihmiskunnalle.

Se pitää sisällään
viisi jatkokertomusta: 

Aadam
Seet
Nooa
Nooan pojat
Seem

Raamatun ensimmäinen jatkokertomus
kertoo siis ihmisestä eli Aadamista.

Samoinkuin
koko Genesis
ja sen peruskertomus
jakaantuu myös
ensimmäinen jatkokertomus
kolmeen osaan.

1 Ihana alku
2 Kamala tuho
3 Uusi alku

Aloitamme
ihanasta alusta.

Se sisältää
seitseman kohtaa.

Tämä peruskertomuksen jälkeisen
ensimmäisen jatkokertomuksen
ensimmäinen osio on samalla
syventävä kertaus
peruskertomuksesta.


Taivaan ja maan synty

  • Tämä on kertomus
    taivaan ja maan synnystä,
    kun ne luotiin.

    Siihen aikaan,
    kun Herra Jumala teki
    maan ja taivaan,

    ei ollut vielä
    yhtään kedon pensasta maan päällä,
    eikä vielä
    kasvanut mitään ruohoa kedolla,

    koska Herra Jumala
    ei vielä ollut antanut sataa maan päälle
    eikä ollut ihmistä maata viljelemässä,
    vaan sumu nousi maasta
    ja kasteli koko maan pinnan.


Ihmisen synty

  • Silloin Herra Jumala teki
    maan tomusta ihmisen
    ja puhalsi hänen sieramiinsa
    elämän hengen,
    ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.


Paratiisin istutus

  • Ja Herra Jumala istutti paratiisin
    Eedeniin, itään,
    ja asetti sinne ihmisen,
    jonka hän oli tehnyt.

    Ja Herra Jumala
    kasvatti maasta kaikkinaisia puita,
    ihania nähdä ja hyviä syödä,
    ja elämän puun
    keskelle paratiisia,
    niin myös
    hyvän- ja pahantiedon puun.

    Ja Eedenistä lähti joki,
    joka kasteli paratiisia,
    ja se jakaantui sieltä neljään haaraan.

    Ensimmäisen nimi on Piison;
    se kiertää koko Havilan maan,
    jossa on kultaa;
    ja sen maan kulta on hyvää.
    Siellä on myös
    bedellion-pihkaa ja onyks-kiveä.

    Toisen virran nimi on Giihon;
    se kiertää koko Kuusin maan.

    Kolmannen virran nimi on Hiddekel;
    se juoksee Assurin editse.

    Ja neljäs virta on Eufrat.


Ihmisen asettaminen

  • Ja Herra Jumala otti ihmisen
    ja pani hänet Eedenin paratiisiin
    viljelemään ja varjelemaan sitä.

    Ja Herra Jumala
    käski ihmistä sanoen:


    Syö vapaasti
    kaikista muista paratiisin puista,
    mutta
    hyvän- ja pahantiedon puusta
    älä syö,
    sillä sinä päivänä,
    jona sinä siitä syöt,
    pitää sinun
    kuolemalla kuoleman.


Miehelle sopiva apu

  • Ja Herra Jumala sanoi:

    Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä,
    minä teen hänelle avun,
    joka on hänelle sopiva.


    Ja Herra Jumala teki maasta
    kaikki metsän eläimet
    ja kaikki taivaan linnut
    ja toi ne ihmisen eteen nähdäkseen,
    kuinka hän ne nimittäisi;

    ja niinkuin ihminen nimitti
    kunkin elävän olennon,
    niin oli sen nimi oleva.
    Ja ihminen antoi nimet
    kaikille karjaeläimille
    ja taivaan linnuille
    ja kaikille metsän eläimille.

    Mutta Aadamille ei löytynyt apua,
    joka olisi hänelle sopinut.

    Niin Herra Jumala
    vaivutti ihmisen raskaaseen uneen,
    ja kun hän nukkui,
    otti hän yhden hänen kylkiluistaan
    ja täytti sen paikan lihalla.

    Ja Herra Jumala rakensi vaimon
    siitä kylkiluusta,
    jonka hän oli ottanut miehestä,
    ja toi hänet miehen luo.

    Ja mies sanoi:


    Tämä on nyt luu minun luistani
    ja liha minun lihastani;
    hän kutsuttakoon miehettäreksi,
    sillä hän on miehestä otettu.


Avioliiton asettaminen

  • Sentähden
    mies luopukoon
    isästänsä ja äidistänsä
    ja liittyköön vaimoonsa,
    ja he tulevat yhdeksi lihaksi.


Ilman häpeää

  • Ja he olivat molemmat,
    mies ja hänen vaimonsa,
    alasti
    eivätkä hävenneet toisiansa.



Tämä ensimmäinen jatkokertomus
oli siis syventävä kertaus
peruskertomuksesta, 
joka päättyi kuudennen päivän
tapahtumiin,
jolloin Jumala loi ihmisen
omaksi kuvaksensa,
mieheksi ja naiseksi.

Ja tätä siunattua ihanuutta
taustoittaa nyt
Jumalan puutarhassa
solisevat virrat
ja
ihanat hedelmäpuut,
jotka saavat veden nousemaan kielelle,
sekä
mitä sympaattisimmat eläimet.

En pysty millään tavoin
ilmaisemaan sitä,
mutta ymmärrän silti
luita ja ytimiä myöten,
kuinka hyvä Aadamin oli nyt olla.

Aadamin,
jonka ei olisi ollut hyvä olla yksin.

Ja sitä hän olisi ollut,
jos ei hänen rinnallaan
olisi ollut nainen.

Mutta nyt kaikki oli täydellistä.
Jopa siinä määrin,
etta Aadam ei tiennyt
vielä ollenkaan,
kuinka tärkeässä roolissa
Nainen oli hänen elämässään.

Ilman naista Aadam olisi ollut
ikuisesti hukassa.

Raamatun ensimmäisessä
jatkokertomuksessakin
nainen on koko ajan
sen jokaisessa kolmessa osassa
päätähti.

Vaikka
ensimmäisen jatkokertomuksen nimi
onkin Aadam,
niin ilman Naista
ei elokuvasta olisi tullut mitään.

Ja siitä todistaa esimerkiksi se,
että huomenna on Äitienpäivä.




Kol 1:16-17
San 8:22 KR 1642
Gen 2:4-25
« Viimeksi muokattu: 10.05.25 - klo:08:07 kirjoittanut kalamos »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22734
Vs: Genesis
« Vastaus #9 : 10.05.25 - klo:08:38 »
On hyvä huomata, että luomiskertomus puhuu erikseen miehestä ja naisesta vasta sen jälkeen, kun heidät erotettiin ihmisestä, joka luotiin 'mieheksi ja naiseksi'. 'Kylkiluuksi' suomennettu sana voidaan kääntää myös 'kyljeksi' tai 'puoliskoksi'. Niinpä mies ja vaimo ovat suomeksikin toistensa puolisoita.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34945
Vs: Genesis
« Vastaus #10 : 10.05.25 - klo:09:15 »
Kiitos Pena . Olenkin kertonut tuntevani itsessäni molemmat puolet. Seksuaalisesti olen aina ollut nainen.

Tätä saisi kirkko harkita pohtiessaan parisuhteita.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
NAINEN
« Vastaus #11 : 11.05.25 - klo:08:22 »
Raamatun peruskertomus
ja sen jatkona ollut
syventävä kertaus
päättyivät siihen,
että Aadam nukutettiin
ja Jumala teki kylkihaavan,
josta otti ulos jotakin,
josta teki Naisen.

Raamatun
syvimpia ja suurimpia
salaisuuksia on
NAINEN.

Kun olemme tavaneet
Genesiksen peruskertomuksesta
Jumalan luomistekoja
taivaiden luomisesta alkaen,
niin loppuhuipennus kaikelle on
NAINEN.

Ja heti
ensimmäisen jatkokertomuksen
ensimmäisen osion
loppuhuipentumana
on jälleen tuo sama
NAINEN.

Se, mitä tuo sana NAINEN
jo itsessään
alkutekstissä meille paljastaa
on jotain niin huikeaa,
että se saa ihmisen sanattomaksi.

Koko Raamatun Sanoma
alusta loppuun saakka
kytkeytyy käsitteeseen
NAINEN.

Luomistapahtumien loppuhuipennus
on siis NAINEN.

Mies luotiin ensin ja
sitten tuon päivän päätteeksi
NAINEN.

Ja sitten kaikki oli valmista
sillä näyttämöllä,
jossa näytös on vieläkin kesken,
mutta käsikirjoitus
lopputapahtumia myöten
on jo tiedossa.

Ja koko näytöksen ajan
- niinkuin näytöksissä yleensäkin -
ratkaisevan tärkeässä roolissa
on alusta loppuun saakka
NAINEN.

Mies oli siis jo olemassa.
Ja sitten luotiin NAINEN.

Raamatun Peruskertomus
(Gen 1-2:3)
päättyy siihen,
että kaikki oli valmista,
kun kaiken päätteeksi oli luotu
NAINEN.

Ja tarkastuksen jälkeen
loppuarvosana
kaikelle luodulle oli
sangen hyvää.
Ei vain hyvää vaan sangen ...

Ja nyt Jumala saattoi levätä.
Ja Jumala oikein pyhitti
seitsemännen päivän,
josta tuo lepo alkoi.

  • Ja Jumala katsoi kaikkea,
    mitä hän tehnyt oli,
    ja katso,
    se oli sangen hyvää.
    Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu,
    kuudes päivä.

    Niin tulivat valmiiksi
    taivas ja maa kaikkine joukkoinensa.

    Ja Jumala päätti
    seitsemäntenä päivänä
    työnsä, jonka hän oli tehnyt,
    ja lepäsi seitsemäntenä päivänä
    kaikesta työstänsä,
    jonka hän oli tehnyt.

    Ja Jumala siunasi
    seitsemännen päivän
    ja pyhitti sen,
    koska hän sinä päivänä lepäsi
    kaikista teoistansa,
    jotka Jumala loi
    ja (täydellisesti) teki

Valitettavasti sapatinlepo
jäi lyhyeksi,
johtuen syntiinlankeemuksesta.

Ja niin ei Jumalalla eikä ihmisellä
nyt ole sapatinlepoa,
mutta aikanaan se tulee,
ja silloin jälleen kerran
kaikki on valmista.
Ja täyttyy suuri salaisuus siitä,
miksi Jumala loi ihmisen.

Jo peruskertomus paljastaa sen,
että ihminen luotiin
Jumalan kuvaksi ja Jumalan kaltaiseksi
ja ihminen sai jumalallisen tehtävän
ja asetettiin Jumalan luomakunnan
valtiaaksi.

Jumala = Elohim = Valtiaat

Raamatun ensimmäinen
jatkokertomus (Gen 2:4-)
paljastaa jotain siitä,
miksi Jumala loi ihmisen,
ja miksi nimenomaan
mieheksi ja naiseksi.

Paavali lainaa tekstiä tuosta
ensimmäisestä jatkokertomuksesta,
ja sanoo näin:

  • "Sentähden mies
    luopukoon isästänsä ja äidistänsä
    ja liittyköön vaimoonsa,
    ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."


    Tämä salaisuus on suuri;
    minä tarkoitan
    Kristusta ja seurakuntaa.

    Mutta myös teistä
    kukin kohdaltaan
    rakastakoon vaimoaan
    niinkuin itseänsä;
    mutta vaimo
    kunnioittakoon miestänsä.

Siis Jumala loi ihmisen
Rakkautensa kohteeksi.

Ja samoin kuin
Jumala Rakastaa ihmistä,
tulee miehen Rakastaa
Vaimoaan.

Vaimo luotiin siis
miehen Rakkauden kohteeksi.

Miehen ei ollut hyvä olla yksin,
vaan mies tarvitsee jonkun,
jota Rakastaa.

Tämä on ensimmäinen syy sille,
miksi Jumala loi ihmisen
ja loi ihmisen mieheksi ja naiseksi.

Mutta NAINEN
ei ole pelkästään
Rakkauden kohde.

Aadam tarvitsi rinnalleen
NAISEN
myös toisesta syystä,
joka on koko ihmiskunnan
kohtalon kysymys.

Toinen syy,
miksi Jumala loi naisen,
paljastuu seuraavasta
ensimmäisen jatkokertomuksen
käskysanasta,
jonka Jumala antoi
Aadamille.   
Siis alkutekstin mukaan
miehelle.

  • Ja Herra Jumala
    käski ihmistä sanoen:


    "Syö vapaasti
    kaikista muista paratiisin puista,
    mutta hyvän- ja pahantiedon puusta
    älä syö,
    sillä sinä päivänä,
    jona sinä siitä syöt,
    pitää sinun kuolemalla kuoleman".


    Ja Herra Jumala sanoi:

    "Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä,
    minä teen hänelle avun,
    joka on hänelle sopiva".

Siis oli yksi ihminen Aadam,
jota Jumala kielsi syömästä
hyvän- ja pahantiedon puusta.
Ja asia oli hyvin vakava.

  • sillä sinä päivänä,
    jona sinä siitä syöt,
    pitää sinun kuolemalla kuoleman

Ja heti perään Jumala taivaissa
sanoo miehestä:

  • Ei ole ihmisen hyvä olla yksin
 

Miksi ei ole.
Syy tähän oli juuri edellä sanottu.

Jos Aadam yksinäisyydessään
syö kielletyn hedelmän,
ei voi syntyä
SUKULUNASTAJAA, 
joka voisi pelastaa ihmisen.

Siksi Jumala teki
ja jo ennen
Aadamin syntiinlankeemusta
Aadamin kylkisiivusta,
toisen ihmisen,
joka oli samaa lihaa ja luuta
kuin Aadam,
ja sai nimekseen NAINEN.

Jos Aadam lankeaisi syntiin
jolloin synti ja kuolema tulisi maailmaan
tuon yhden ihmisen kautta,
tarvitaan NAINEN,
jonka siemen voi
tulla AUTTAJAKSI,
joka murskaa synnin ja kuoleman vallan.

Kun Jumala sanoo ...
  • avun
... niin tuo sana on maskuliini.

Jos ensimmäinen Aadam
syö kielletystä puusta,
ja sen seurauksena
maailmaan tulee synti ja kuolema
tämän yhden ihmisen
eli Ensimmäisen Aadamin kautta,
niin tämän katarstrofin varalta
tarvittiin järjestely,
joka mahdollisti sen,
että maailmaan voisi tulla
kelvollinen sukulunastaja,
Vaimon Siemen
eli
Viimeinen Aadam.

Ihmisen PELASTUS
edellytti siis sitä,
että oli olemssa
Aadamin kanssa
samaa lihaa ja luuta
oleva toinen ihminen -
NAINEN.

Aadam joutui siis heti
elämänsä ensimmäisenä päivänä
leikkaukseen tästä syystä.

Ensin Jumala nukutti Aadamin.
Sitten Jumala otti palasen
Aadamin kyljestä.
Ja tästä Aadamin kylkisiivusta
Jumala teki NAISEN.

  • Niin Herra Jumala vaivutti ihmisen
    raskaaseen uneen,
    ja kun hän nukkui,
    otti Hän yhden hänen kylkiluistaan
    ja täytti sen paikan lihalla.

    Ja Herra Jumala rakensi
    vaimon siitä kylkiluusta,
    jonka Hän oli ottanut miehestä,
    ja toi hänet miehen luo.

    Ja mies sanoi:


    "Tämä on nyt luu minun luistani
    ja liha minun lihastani;
    hän kutsuttakoon miehettäreksi,
    sillä hän on miehestä otettu".


    Sentähden
    mies luopukoon
    isästänsä ja äidistänsä
    ja liittyköön vaimoonsa,
    ja he tulevat yhdeksi lihaksi.

Jumala
Taivaan Isänä
saattelee Morsiamen
Aadamin luo.

Aadam on esikuva Jeesuksesta.
Raamattu käyttää ilmaisuja
- Ensimmäinen Aadam
- Viimeinen Aadam

Jumala kuva oli muuttunut
yhdestä ihmisestä
kahdeksi ihmiseksi
- mieheksi ja naiseksi,
jotka lisääntyvät ja täyttävät maan.

Ilman Ensimmäisen Aadamin
kylkihaavaa
ei olisi tuota ihastusta,
jonka Aadam sai omakseen,
eikä olisi ihmiskuntaa,
jota Raamatussa sanotaan 
Jumalan Morsiameksi ja Vaimoksi.

Ilman Viimeisen Aadamin
kylkihaavaa,
ei olisi synnin valtaan joutuneen
ihmiskunnan
eli Jumalan Morsiamen ja Vaimon
lunastusta,
eikä Jumala koskaan
olisi saanut omakseen
ihastustaan.

Ja tämä johtuu siitä,
että maailmaan
ja myös juuri minun
ja Sinunkin sydämeesi
on jossain vaiheessa
päässyt valtiaaksi synti.

Synti eli vääryys oli syntynyt
kirkkaimman kerubin sydämessä
Raamatun ensimmäisen virkkeen
jälkeen ennen toista virkettä.

Ja tämän tähden Jumalan
täytyi istuttaa myös
hyvän- ja pahantiedon puu.

Ihmisen oli tehtävä valinta
- vääryyden ja Oikeuden
- kuoleman ja Elämän 
- synnin ja Vanhurskauden 
- pimeyden ja Valkeuden
- paholaisen ja Jumalan
välillä.

Tämän perusvalinnan
olisi Aadam tekevä
paratiisin keskelle
istutettujen kahden puun välillä.

Aadam ohitti viereisen
Elämän puun hedelmät
ja söi kielletyn puun hedelmän.

Ja näin
yhden ihmisen kautta
synti ja kuolema astuivat maailmaan.

Ja maailmasta se on päässyt
itse kunkin sydämeen,
kun olemme syntiä tehneet.

Mutta onneksi
Jumala viisaudessaan oli
tehnyt NAISEN,
jonka Siemenen kautta
voisi pelastaa
ihmissuvun
ja sen haltuun annetun
eläinkunnan
ikuiselta kuolemalta.




Gen 1:31-2:3 (Osin Bibliasta)
Ef 5:31-33
Gen 2:16-18
Gen 2:21-24

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34945
Vs: Genesis
« Vastaus #12 : 11.05.25 - klo:08:42 »
Rakas Jeesus, pidä meistä, oman seurakuntasi jäsenistä huolta niin ettemme aina uudelleen lankeaisi synnin houkutuksiin ! Kiitos siitä että vaikka lankeaisimmekin, sinä olet armollinen ja annat kaikki synnit anteeksi
kun anomme sitä sinun kalliissa nimessäsi ja veressäsi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa kalamos

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 116
Aadamin vaikea valinta
« Vastaus #13 : 12.05.25 - klo:18:54 »
Kuudessa päivässä
hävityksen jälkeisen
sekasorron ja kaaoksen
kokenut Maa
oli taas kuin uudestisyntynyt.

Kaksi ihmistä
- mies ja nainen -
hallitsemassa
Jumalan istuttamassa puutarhassa
tehtävänä lisääntyä ja täyttää maa.

Jumalan hyvyys ja rakkaus
ihmislasta kohtaan
näkyi kaikkialla Paratiisissa.

Kaikki oli Jumalan lahjaa
Hänen rakastamalleen ihmiselle.

Jumala halusi
ikuisen ja katkeamattoman
yhteyden
Itsensä ja ihmisen välille.

Hän,
jota varten kaikki on luotu,
jonka ihastuksena
ihmislapset olivat,
oli jo selvästi ilmaissut:

Tahdon!

Hän, joka on Elämä,
odotti nyt ihastuksensa vastausta.

Hänessä oleva Ikuinen Elämä
oli tarjolla keskellä Paratiisia
Elämänpuun hedelmän
lihassa ja veressä.

Ota tästä ja syö!
Ja Minä
ja Minussa oleva Ikuinen Elämä
on sinussa ikuisesti.

Ihminen teki valintansa.
Söi viereisestä
hyvän- ja pahantiedonpuusta.

Mitä ihmettä!

Jumala teki maan
ihanaksi ja täydelliseksi.

Sitten heti Raamatun
Ensimmäisessä
jatkokertomuksessa kerrotaan,
että tuon täydellisyyden keskelle
Jumala istutti
paitsi
Elämän puun,
myös
hyvän ja pahantiedon puun,
jonka hedelmän syöminen
merkitsisi kuolemaa ihmiselle.

Miksi!

Synnin tähden.
Synti oli jo olemassa.
Valhe oli jo keksitty.

Jumala ei voinut lakaista
ongelmaa maton alle.
Kissa oli nostettava pöydälle.

Jumala loi ihmisen
omaksi kuvakseen.

Olennoksi,
joka voi vapaasta tahdostaan
Rakastaa.

Mutta
jolla on myös valinnan vapaus
olla rakastamatta.

Ja Jumala Rakasti ihmistä.

Mutta oli jo olemassa olento,
joka ei rakastanut ihmistä.

Olento joka vihasi Jumalaa
ja Jumalan kuvaksi ihmislasta
yli kaiken.

Ikuinen Rakkaussuhde
Jumalan ja ihmisen välillä
ei olisi mahdollinen ilman,
että ihminen tekee sydämenvalinnan
hyvän ja pahan välillä.
Hylkää pahan ja valitsee hyvän.

Ikuinen Elämä
Jumalan yhteydessä
edellyttää sitä,
että ihminen luottaa Jumalaan.

Mutta Aadam ei luottanut Jumalaan 
vaan uskoi valheen.

Aadam pani kaikki likoon
sen puolesta,
että käärme puhuu totta
ja Jumala valehtelee.

Ja nyt Jumalalla oli edessään ongelma,
jonka ratkaisu oli suunniteltu
jo ennen maailman perustamista.

Syntiä ei voi jättää rankaisematta.
Jos se jätetään rankaisematta,
ei Jumala voi koskaan tuomita
edes itse paholaista kadotukseen.

Saatana olisi ikuisesti riesanamme,
jos synti jätetään käsittelemättä.

Ja niin oli jo ennen aikojen alkua
päätetty Isän ja Pojan välillä,
että Poika ottaa tarvittaessa
ihmisen osan
ja ottaa päälleen
koko ihmiskunnan synnin,
ja kärsii
ihmiskunnalle kuuluvan rangaistuksen.

Ja näin synti saa rangaistuksensa
ja Jumala voi kuitenkin pelastaa
rakastamansa ihmiskunnan,
vaikka tapahtuisi syntiinlankeemus.

Ja niin sitten
valitettavasti tapahtui. 

Eräänä päivänä
Paratiisin yhden ja ainoan
kielletyn puun kätköissä
liikkuu jokin hyvin hohdokas olento
kuin elävänä todisteena siitä,
ettei tämä puu tapa.

Tuo häikäisevä olento
hyvän- ja pahantiedonpuun katveessa
saa Vaimon pysähtymään.

Käärme
– ensimmäinen teologi maan päällä -
avaa keskustelun Vaimon kanssa siitä,
mitä Jumala on sanonut.

Käärme,
joka tietää asioista
selvästi enemmän kuin Vaimo,
antaa ymmärtää,
että tässä on nyt tullut
jokin väärinkäsitys.

  • Mutta käärme
    oli kavalin kaikista kedon eläimistä,
    jotka Herra Jumala
    oli tehnyt;
    ja se sanoi vaimolle:


    "Onko Jumala
    todellakin sanonut:

    "Älkää syökö
    kaikista paratiisin puista'?”


    Niin vaimo vastasi käärmeelle:

    ”Me saamme syödä
    muiden puiden hedelmiä paratiisissa,
    mutta sen puun hedelmästä,
    joka on keskellä paratiisia,
    on Jumala sanonut:

    ’Älkää syökö siitä
    älkääkä koskeko siihen,
    ettette kuolisi.’”


    Niin käärme sanoi vaimolle:

    "Ette suinkaan kuole;
    vaan Jumala tietää,
    että sinä päivänä,
    jona te siitä syötte,
    aukenevat teidän silmänne,
    ja te tulette niinkuin Jumala
    tietämään hyvän ja pahan."

Käärme antoi ymmärtää,
että tästä puusta syömisen
seuraus on jotain ihan muuta
kuin mitä Jumala
on antanut ymmärtää.

Ne olisivatkin
kaikkea muuta kuin kuolemaa.

Silmät avautuisivat näkemään
ja ymmärtämään
Jumalan lailla hyvän ja pahan.

Itse asiassa me olisimmekin
itse sellaisia kuin Jumalakin on.
Ehkä juuri siksi
Jumala kateudesta
on kieltänyt syömästä
tästä puusta.

Aadam oli saanut kokea
Jumalan ihmeellistä hyvyyttä.

Nähdä ympärillään
Jumalan lahjoittaman
ihmeellisen luomakunnan
virtoineen,
viheriöineen,
puineen
ja eläimineen.

Kaiken kruunasi hetki,
jolloin Jumala toi vielä
Naisen Aadamin rinnalle.

Kaikki oli hyvin.
Paremmin ei voisi olla.

Ja nyt yhtäkkiä ilmestyy olento,
joka vihjaa,
että ihmisen
ei pitäisi tyytyä nykytilaan.

Tarjolla olisikin jotain
vielä enemmän.

Aivan erityislaatuinen
suorastaan jumalallinen
tieto ja näkökyky,
joka tuolla
hyvin eläväisellä
käärmeelläkin on,
olisi tarjolla tuossa puussa.

Ja Vaimokin oli jo syönyt
kielletyn puun hedelmästä,
eikä mitään pahaa
ollut tapahtunut.

Hehkeämpänä kuin koskaan
Vaimo nyt pitää käsissään
hyvän- ja pahantiedon puun
suloista hedelmää.
Ja ojentaa sitä Aadamille.

Suorastaan vaatimalla vaatii,
että syö tästä.

Sillä käärme, joka tiesi,
ettemme suinkaan kuole,
sanoi, että sinä päivänä,
jona te siitä syötte,
tapahtuu ihmeellisiä asioita.

Aadam.
Et voi jättää minua nyt pulaan.
Sinunkin täytyy syödä.
Heti kun sinä siitä syöt,
tapahtuu se,
mitä tuo kaiken tietävä käärme sanoi.

  • Ja vaimo näki,
    että siitä puusta oli hyvä syödä
    ja että se oli ihana katsella
    ja suloinen puu
    antamaan ymmärrystä;
    ja hän otti sen hedelmästä ja söi
    ja antoi myös miehellensä,
    joka oli hänen kanssansa,
    ja hänkin söi.


Ihminen halusi Luciferin lailla
itse korottaa itsensä
sellaiseksi kuin Jumala.

Ja samoinkuin Lucifer oli karkotettu
kolmannesta taivaasta
Jumalan Paratiisista,
karkotettiin ihminen
maan päälle istutetusta
Eedenin paratiisista.

Samalla hetkellä,
kun tapahtui syntiinlankeemus
eli ihminen (Aadam)
söi kielletyn hedelmän,
synnin tappava myrkky
upposi ja imeytyi häneen.

Hänestä poistui Elämä
ja kuolema tuli tilalle.

He olivat nyt todellakin
tulleet tietämään
hyvän ja pahan.

Hyvä oli muistoissa.
Paha todellisuutta tässä ja nyt.




Gen 3:1-6

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34945
Vs: Genesis
« Vastaus #14 : 12.05.25 - klo:19:42 »
Pidän tavasta jolla avaat, kerrot ja kertaat Alkumme kertomusta, Genesistä. Itsekin koen Jumalan sanat tulevat erilaisina, jopa arkisina kuvina paremmin mieleen kuin Raamatun polottaminen kuten ennen tehtiin kinkereissä.

On kuitenkin oppikunta, ollut täälläkin, joka kieltää kaiken kuvitteellisen, taiteellinena ja epäuskoisena viihteenä Raamatusta puhuttaessa. Vain kirjain, joka ainut kirjan, on totta ( Olipa se mistä kielestä kuinka monta kertaa kahdentuhannen vuoden aikana käännetty).

Tämä on kuin keskiaikaisen kirkon opetukset seinämaalauksissa, mutta tarkempaa tietysti.
 
On ilmeistä että naisen uteliaisuus jota käärme käytti hyväksi, on syntiinlankeemuksen syy. Sen seurauksena nainen saa synnyttää kivulla ja vaivalla.

Inhoan käärmeitä , pelkään niitä vaikka olen nähnyt vain yhden ainoan luonnossa. Sekin oli traktorin pyörän alle jäänyt, ilmeisesti sorakuormasta pudonnut.

Odotan jännityksellä kertomusta Nooan arkista ja Joonasta ja valaskalasta. Ne ovat hyviä opetuksia kuuliaisuudesta ja tottelemattomuudesta, sekä nureksimisestä eli kateudesta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)