Kirjoittaja Aihe: Pääsiäislammas  (Luettu 984 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Koirannahkalakki

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 81
Pääsiäislammas
« : 28.06.24 - klo:20:20 »
Kiitos Riitalle kun löysi hyvän opetuksen pääsiäislampaasta, joka on Kristuksen esikuva vanhassa Testamentissa.

Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi, ja pyhitykseksi ja lunastukseksi. 1 Kor. l: 30.


Monien määräysten joukossa pääsiäislampaan syömisestä löytyy myöskin tämä: pääsiäislammas on kokonaan syötävä, ei mitään saa jättää seuraavaa päivää varten. Jos jotain tähteeksi jää, on se poltettava. Ihmeellinen määräys! Pääsiäislammas oli syötävä kokonaan. Ymmärrätkö? Ymmärrätkö mitä Herra tämän kautta tahtoo sanoa?

Et saa Kristuksesta omistaa vain sitä, mikä sinua miellyttää. Sinun on otettava hänet kokonaan, semmoisena kuin Jumala hänet meille on antanut, viisautena, vanhurskautena, pyhityksenä ja lunastajana. Tässä ei auta autuuden tiehen nähden valikoiminen, ajatteleminen ja päätöksen teko.

Sen on Jumala jo ennakolta määrännyt. Sinun on vain kuunneltava ja toteltava. Se, joka ei tahdo pääsiäistä viettää, olkoon viettämättä. Mutta, joka tahtoo, hän tehköön sen kuten on määrätty. Karitsaa ei saa paloitella; se on syötävä kokonaan.

Muutamat paloittelevat Karitsan niin, että Kristus kelpaa heille ainoastaan viisaudeksi ja profeetaksi. He nauttivat hänen jaloista opetuksistaan, mutta muuhun hän ei kelpaa. He eivät tarvitse häntä. He eivät tunne synnin hätää, eivätkä siis tarvitse vanhurskaudekseen hänen lunastustaan.

Eivät he tarvitse häntä ylimmäiseksi papikseen. Hän ei liioin saa tulla heidän kuninkaakseen ja hallita heitä. Hän ei saa heitä pyhittää ja pelastaa. Nämä ovat niitä, jotka järjellään vastaan ottavat kristinuskon. Heillä ovat sen totuudet ainoastaan selvinä, hyvin järjestettyinä käsitteinä ja mietelminä.

Mutta he eivät koskaan sovita niitä omaan itseensä, ei omaan sydämeensä, omaan elämäänsä. Oi, miten kauheasti he pilkkaavat pyhintä. Tämmöisille tutkiville järkikristityille Herra kerran sanoo: »Jos olisitte sokeat, niin teillä ei olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: me näemme; sen takia syntinne jää olemaan.»

Toiset taas pitävät Kristusta ainoastaan esikuvana ja pyhityksenä ajatellen hänen siten tulevan vanhurskaudeksemme. Nämä tahtovat tehdä Kristuksen vain kuninkaaksi. He pitävät ääntä hänen seuraamisestaan, nöyryydestä, rukouksesta, kieltäymyksestä ja siitä, mitä heidän itsensä tulee tehdä ja olla.

Tällä tavoin he luovat ympärilleen ihmeellisen valohohteen, josta voisi luulla heitä kaikkein vakavimmiksi kristityiksi. Mutta kaiken tämän takana piilee pohjaton kuvittelu. Heidän vakava hurskautensa on suuriarvoinen heidän omissa silmissään, jonka tähden he eivät koskaan voi tulla kadotetuiksi, vaivaisiksi syntisiksi, joilla on elämänsä ja lohdutuksensa ainoastaan Kristuksen sovintoveressä.

Vaikka he järjellään tunnustavatkin uskon oppinsa, niin pysyy heidän sydämensä aina kumminkin kiinni siinä, mitä he tekevät, tahi mitä heidän tulisi tehdä. Se on heidän ensimmäisensä ja viimeisensä, se on kuin laulu heidän huulillaan.

Mutta se virsi, jota autuaat Siionin vuorella laulavat: »Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja kirkkauden ja ylistyksen», ei kaiu heidän sydämessään.

Siellä kaikuu vain: »Karitsa on esikuvamme ja on pyhittänyt meitä hengellään.»

Tämä osoittaa, että heidän sydämensä aarteena ja lohdutuksena on se, mikä heissä itsessään on tapahtunut, eikä se mitä Karitsa on verellään meille ansainnut. Ja mitä siitä sanomme? Heille on sanottava: »Tämä teidän hartautenne ja jumalisuutenne on hyvä ja kiitettävä asia, mutta vahinko, ettette mene vähän syvemmälle asiassa.

Siihen asti, että te kaikessa tässä tulisitte häpeään ja aivan köyhinä, kadotettuina syntisinä oppisitte, että kaikki tämä on Jumalan edessä mitätöntä. Hänelle kelpaa vain Karitsa, joka on tullut teurastetuksi ja verellään on ostanut ihmiset Jumalalle.

Onpa niitäkin, joille Kristus kyllä kelpaa syntien sovittajaksi, mutta ei pyhitykseksi. Kristittyjen pienessä laumassa ovat nämä niitä lihallismielisiä vaeltajia, jotka halulla kuuntelevat suloista sanomaa siitä, etteivät synnit tuomitse meitä ja etteivät hyvät teot tee meitä autuaiksi, mutta eivät tahdo kuulla lihan kuolettamisesta ja Kristuksen seuraamisesta.

He nurisevat ja valittavat, että semmoisella opilla heidän omiatuntojansa pakotetaan lain orjuuteen. Luther sanoo heistä: »He kuorivat ainoastaan evankeliumin vaahdon». He puhuvat paljon armosta ja heissä ei huomaa Herran pelon henkeä, vaan he elävät aivan vapaasti synneissään ja vääryydessä.

Ne ovat niitä oksia viinipuussa, jotka eivät kanna hedelmää ja joita ei puhdisteta, taivuteta ja karsita, vaan ne saavat kasvaa vapaasti ja valitsevat itse itsellensä muodon. Kristus ei ole heidän ojennusnuoransa.

Mitä sanomme heille? Teidän kiivautenne evankeliumin ja omantunnon vapauden puolesta on oivallinen, mutta minkä takia ette rakasta kuritusta? Eikö Kristus ja apostolit ole puhuneet meille myös nuhteen sanoja?

Jokainen kirjoitus, Jumalan henkivaikutuksesta syntynyt, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, jotta Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.

Kuule: Karitsaa ei saa paloitella, se on syötävä kokonaan! Kaikki nämä eksyvät siinä, että he ajattelevat enemmän kuin kuulevat, eivätkä ota vaaria Jumalan sanasta. Huomaa sen takia: Karitsa on syötävä kokonaan.

( C.O.Rosenius )
Matteuksen 24
42. Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34083
Vs: Pääsiäislammas
« Vastaus #1 : 29.06.24 - klo:09:04 »
Minulle Vanha Testamentti aukeaa Luomiskertomuksena, Israelin historiana ja Jumalan heille antamilla lain vaatimuksilla.
Niistä me kristuksen seuraajat olemme vapautetut Uuden Liiton ja sen vaatiman Jeesuksen Uhrikaritsan veren puhdistuksen ansiosta.

Mitä pääsiäilampaan kokonaan syömisellä on tarkoitettu,oli vaatimus lain täysimääräisenä noudattaminen, ja ennustus mitä ristiinnaulitsemisessa tuli tapahtumaan. Kristuksen , pääsiäislampaan luita ei särjetty, päinvastoin mikä oli yleistä roomalaisen lain nojalla kun ristiinnaulittiin rikollisia.

Me saamme nauttia synneistä kokonaan vapahdettuina. Meidän ei tarvitse olla lain alla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22290
Vs: Pääsiäislammas
« Vastaus #2 : 29.06.24 - klo:11:29 »
”Kalle” Rosenius on meillä Suomessa lähinnä evankelisuuteen vaikuttanut ruotsalainen herätyssaarnaaja. Liike on suurelta osin kadottanut julstuksetaan iloisen evankeliumiin turvaamisen ja muuttunut luterilaisen puhdasoppisuuden painottajaksi. Tähän mielikuvaan on helppo sijoittaa Koirannahkalakinkin jyrkkyys.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34083
Vs: Pääsiäislammas
« Vastaus #3 : 29.06.24 - klo:11:49 »
Minusta ei ole rehellistä että eivät kerro mitä suuntaa he edustavat. Miksi ? Häpeävätkö he itseään vai liikettään ?

Totuus ja rehellisyys kaikessa on A.O. uskosta puhuttaessa.
Vai onko tämä tällainen ajoittain uusiutuva vain härnäämistä ja piilokateutta körttejä kohtaan.
Körttien Aja O on Kristuksen sisällinen tunto. :049:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Koirannahkalakki

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 81
Vs: Pääsiäislammas
« Vastaus #4 : 29.06.24 - klo:14:41 »
Jumala on sanonut

Johanneksen 8
42. Jeesus sanoi heille: "Jos Jumala olisi teidän Isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä minä olen Jumalasta lähtenyt ja tullut; en minä ole itsestäni tullut, vaan hän on minut lähettänyt.
43. Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani.
44. Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.
45. Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden.
46. Kuka teistä voi näyttää minut syypääksi syntiin? Jos minä totuutta puhun, miksi ette minua usko?
47. Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat. Sentähden te ette kuule, koska ette ole Jumalasta."
Matteuksen 24
42. Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34083
Vs: Pääsiäislammas
« Vastaus #5 : 29.06.24 - klo:14:53 »
44. Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

Jos olemme kristukseen kastettuja kirkon jäseniä ja noudatamme Kymmenen käskyn lakeja, olemmeko kuitenkin sinun näkemyksesi mukaan perkeleestä.

Miten ymmärrät Kristuksen puheen ? Kerro omin sanoin, älkälä lyö Raamatulla.
Kuka täällä on osoittanut Kristuksen syypääksi syntiin ? Kerro omin sanoin !
Lisäksi, kerro syy miksi olet tullut Körttifoorumia tuomitsemaan ?

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Koirannahkalakki

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 81
Vs: Pääsiäislammas
« Vastaus #6 : 29.06.24 - klo:15:01 »
Jumala on sanonut

Johanneksen 8
54. Jeesus vastasi: "Jos minä itse itselleni otan kunnian, niin minun kunniani ei ole mitään. Minun Isäni on se, joka minulle kunnian antaa, hän, josta te sanotte: `Hän on meidän Jumalamme`,
55. ettekä tunne häntä; mutta minä tunnen hänet. Ja jos sanoisin, etten tunne häntä, niin minä olisin valhettelija niinkuin tekin; mutta minä tunnen hänet ja pidän hänen sanansa.
Matteuksen 24
42. Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22290
Vs: Pääsiäislammas
« Vastaus #7 : 29.06.24 - klo:15:18 »
Jos tuo on vastauksesi Riitta-mummin kysymykseen, luen sen näin:

Koirannahkalakki vastasi: Jos minä itse itselleni otan kunnian, niin minun kunniani ei ole mitään,

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34083
Vs: Pääsiäislammas
« Vastaus #8 : 29.06.24 - klo:15:27 »
Ja minä luen näin: Hän ei ymmärrä minuntyyppisen ihmisen voivan olla kristitty.
Eikä suinkaan ole ainoa.

Minkä kirjoitan, kirjoitan lähimmäisille iloksi, rakkaudesta tätä körtti foorumia kohtaan.Olen alusta asti sanonut etten siedä kiitosta enkä kunniaa, että se siitä.

Hän joka ei tunne iloa, rakkautta, ystävyyttä alkaa usein kateudesta ja katkeruudesta  jakamaan tuomiota.

On oveluutta ettei hän suoraan , omin sanoin kirjoita minun synneistäni, vaan jakaa kappaleita Raamatusta. Olen lukenut Raamattua neljäkymmentä vuotta. Minusta se ei ole tehnyt kirjanoppinutta, vaan lähimmäisen.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22290
Vs: Pääsiäislammas
« Vastaus #9 : 29.06.24 - klo:15:45 »
On oveluutta ettei hän suoraan , omin sanoin kirjoita minun synneistäni, vaan jakaa kappaleita Raamatusta.

On epärehellisyyttä, ettei hän kirjoita omasta syntisyydestään - eiväthän hänen yksittäiset syntinsä meille kuulukaan - vaan asettuu Raamatusta poimimiensa jakeiden taakse lietsomaan synnintuntoa lukijoissaan. Eipä ainakaan minun kohdallani tarvitse mitään lietsoa. Armoon turvautuen tiedän olevani syntinen ihminen.

Poissa Koirannahkalakki

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 81
Vs: Pääsiäislammas
« Vastaus #10 : 29.06.24 - klo:16:13 »
On epärehellisyyttä, ettei hän kirjoita omasta syntisyydestään - eiväthän hänen yksittäiset syntinsä meille kuulukaan - vaan asettuu Raamatusta poimimiensa jakeiden taakse lietsomaan synnintuntoa lukijoissaan. Eipä ainakaan minun kohdallani tarvitse mitään lietsoa. Armoon turvautuen tiedän olevani syntinen ihminen.

Kirjoitettu on

Ensimmäinen Kirje Timoteukselle 1
12. Minä kiitän häntä, joka minulle on voimaa antanut, Kristusta Jeesusta, meidän Herraamme, siitä, että hän katsoi minut uskolliseksi ja asetti palvelukseensa
13. minut, entisen pilkkaajan ja vainoojan ja väkivallantekijän. Mutta minä sain laupeuden, koska olin tehnyt sitä tietämättömänä, epäuskossa;
14. ja meidän Herramme armo oli ylen runsas, vaikuttaen uskoa ja rakkautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.
15. Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.
16. Mutta sentähden minä sain laupeuden, että Jeesus Kristus minussa ennen muita osoittaisi kaiken pitkämielisyytensä, esikuvaksi niille, jotka tulevat uskomaan häneen, itsellensä iankaikkiseksi elämäksi.
17. Mutta iankaikkiselle kuninkaalle, katoamattomalle, näkymättömälle, ainoalle Jumalalle, kunnia ja kirkkaus aina ja iankaikkisesti! Amen.

Minä olen syntisistä suurin ja olen myös maininnut asiasta.

Ei ole montaa syntiä johon en olisi sortunut ja nekin ovat lihassani tiukasti kiinni odottaen, että jos lakkaan valvomasta ja seuraamasta Kristusta niin hukassa olen.

Olen varastanut, huorannut, homostellut, käyttänyt erinäisiä päihteitä, pettänyt, hekumaa rakastanut, Jumalaa kironnut, väkivaltaa tehnyt, ollut uskoton, eritoten ollut ylpeä ja kaikkea muuta, mutta Herramme Jeesus Kristus asetti kätensä minun päälleni kun vedin liipasimesta, mutta unohdin ladata.

Ei minussa, se on lihassani, ole totisesti mitään hyvää, enkä todellakaan pidä itseäni parempana kuin yksikään teistä on vaan päinvastoin.

Se mitä teen on, että olen tekemättä mitään ja Kristus minussa tekee, minkä Hän tekee.

Kristus puhuu Sanallaan kuten olen maininnut, että Jumala on sanonut, en se minä ole.

Teidän asia on, että mitä uskotte tai olette uskomatta, mutta jos se onkin Jumala, jonka kanssa te kinastelette niin.

Kirjoitettu on

Apostolien Teot 5
38. Ja nyt minä sanon teille: pysykää erillänne näistä miehistä ja antakaa heidän olla; sillä jos tämä hanke eli tämä teko on ihmisistä, niin se tyhjään raukeaa;
39. mutta jos se on Jumalasta, niin te ette voi heitä kukistaa. Varokaa, ettei teitä ehkä havaittaisi sotiviksi itse Jumalaa vastaan."
Matteuksen 24
42. Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 34083
Vs: Pääsiäislammas
« Vastaus #11 : 29.06.24 - klo:16:21 »
Siis, pysy erilläsi meistä, syntisitä körteistaä.

Mutta mene Vasan Herättäjäjuhliin tutustumaan tähän hyvään herätysliikkeeseen.

https://www.herattajajuhlat.fi/vaasa-2024/ohjelma.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22290
Vs: Pääsiäislammas
« Vastaus #12 : 29.06.24 - klo:18:47 »
Olen varastanut, huorannut, homostellut, käyttänyt erinäisiä päihteitä, pettänyt, hekumaa rakastanut, Jumalaa kironnut, väkivaltaa tehnyt, ollut uskoton, eritoten ollut ylpeä ja kaikkea muuta, mutta Herramme Jeesus Kristus asetti kätensä minun päälleni kun vedin liipasimesta, mutta unohdin ladata.

Meille eivät sinut yksittäiset syntisi todellakaan kuulu. Syntisyys on jotain, mikä on ajatusten, sanojen, tekojen ja laiminlyöntien taustalla, jumalanvastainen asenne, tarve suoriutua kaikesta omin avuin.

Emme kinastele Jumalan kanssa, kun kinastelemme sinun kanssasi. Et ole Jumala.

Poissa Koirannahkalakki

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 81
Vs: Pääsiäislammas
« Vastaus #13 : 29.06.24 - klo:19:02 »
Meille eivät sinut yksittäiset syntisi todellakaan kuulu. Syntisyys on jotain, mikä on ajatusten, sanojen, tekojen ja laiminlyöntien taustalla, jumalanvastainen asenne, tarve suoriutua kaikesta omin avuin.

Emme kinastele Jumalan kanssa, kun kinastelemme sinun kanssasi. Et ole Jumala.

En minä ole koskaan sanonut olevani Jumala, ainoastaan olevani suurin syntinen.

Kirjoitettu on

Kirje Galatalaisille 2
19. Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
20. ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
Matteuksen 24
42. Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22290
Vs: Pääsiäislammas
« Vastaus #14 : 29.06.24 - klo:20:00 »
ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

Miten ymmärrät sen, että Kristus elää sinussa? Luuletko saaneesi Hänen valtuutensa nuhdella lähimmäisiä heidän synneistään? Mieti, keitä Jeesus moitti ankarin sanoin. Hän hyökkäsi tekopyhiä lain opettajia vastaan, jotka eivät eläneet kuten opettivat. Porttojen, publikaanien ja muiden julkisyntisten kanssa Hän asettui samaan ruokapöytään.