Kirjoittaja Aihe: Kotikokki XII  (Luettu 99280 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Vs: Kotikokki XII
« Vastaus #135 : 11.04.25 - klo:10:06 »
Teki mieli kalakeittoa. Pakasteseita, perunoita, porkkanaa, sipulia,tilliä, merisuolaa, rouhittua valkopippuria ja hiukan voita.

Yksinkertainen ja maukas keitto.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #136 : 14.04.25 - klo:02:09 »
Kokeilussa filippiiniläinen (kana-)adobo. Seurasin YouTubesta sumopainijoiden kokkailuja. Elävät sumotallissa kuin missäkin luostarissa, poikalaumassa, ja kokkaavat itse ruokansa. Yhtenä päivänä tekivät mm. tuollaista. Googlailin sitten reseptejä, ihan suomeksikin löytyi, ja aineksia oli, jopa sitä kanaa.

Liottelin (päiväysvanhoja  :003:) paistileikkeitä muutaman tunnin viinietikka-soijakastikeliemessä (yhtä paljon kumpaakin), jonka mausteena valkosipulia ja laakerinlehtiä. Sitten paistoin ne ja lisäsin pannulle hienonnettua purjoa myös. Marinadiin lisäsin fariinisokeria ja reippaasti kokonaisia mustapippureita ja kippasin pannulle kanojen seuraksi, keittelin parikymmentä minuuttia, minä aikana lisäkeriisi ehti kypsyä. Hyvää oli ja ennen muuta mureaa, sen se etikka tekee. Jos ei happamasta tykkää niin sitten saattaisi olla liian tujua.

Saman voi tehdä porsaasta tai tofusta tai naudanlihasta. Yleensä kai käytetään jotain muuta sipulia. Olisin ostanut kaupasta jotain missä on varret mukana, mutta lähimmässä ei ollut ja kauemmas ei viitsinyt niin ajattelin että kelvatkoon purjo jota vielä pätkä jääkaapissani majaili.

Meiran reseptiversiossa luvataan että "ruoka on vaivaton tehdä ja säilyy hyvin". Ei se minulla kovin hyvin säilynyt... Oli kyllä vähän eri reseptikin.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #137 : 14.04.25 - klo:08:33 »
Juuri noin saa maukasta. Vastakkaiset maut, makea ja hapan, eli hunaja ja balsamico tai muut vastaavat kun lisätään keitokseen syntyy harmonia.

Olen jostakin kokkiohjelmasta tämän ominut, ja se toimii. Vaikkapa lihapullataikinaankin muutama hunjatippa ja samoin jotakin etikkaa. Mausteet sitten maun ja ruoan mukaan.

Me ollaan oltu monta päivää kalaruoalla ja sehän sopii näin pääsiäisen alla.
Oli kalakeitto kahtena päivänä ja eilen paistetut muikut.

Kun eiliseltä jäi keitettjä perunoita, paistan ne rapeapintaisiksi pannulla uunimakkaran kanssa.

S-market markkinoi Juhla-Mokkaa hintaan 4,95 21.4 asti. Haen ainakin toiset kaksi pakettia. Kahvin hinta on hirmuinen.
Muuten alkaa pääsiäisherkut olla kaapeissa.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #138 : 25.04.25 - klo:09:33 »
Ajattelin valmistaa savulampaasta, jota jäi pääsiäisestä , tavallisen lihakeiton.
Ensin käytän lihakuutiot kuumassa paistinpannussa sipulin kanssa.

Matti kuori perunat, keittovihannespussin otan pakasteesta. Huuhtelen pannun lihaliemellä ( ei liian vahvalla ) ja laitan kaikki kattilaan keihumaan.

Puolessa tunnissa soppa valmistuu. Lisään lopuksi hiukan valkosipulia ja persiljaa.

Tunnin päästä aloitan. Tämä on suunnitelma-astella vasta, paitsi Matin osuus.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #139 : 06.05.25 - klo:11:11 »
Lapsenlapsi kehui myskikurpitsan makoisuutta, esim. keitossa. Tilasin yhden pötikän.

Mahtaa olla Matin homma kokeilla sen avaamista. Kirvestä ei ole enää huushollissa, mutta teräväkärkisillä sahanteräisillä veitsillä ja lihanuijan avustama se ehkä aukeaa.

Katsoin sen käytöstä Kotilieden sivulta. Se on maukkainta paahdettun. Täytyy kokeilla sitä kunhan se avautuu. Myös siemenet voi käyttää.

Teen ip. Kasvissosekeiton ihan vain peruba-porkkanasipuli-paprika-tomaatti-linjalla.
Muskottipähkinä hiukan mausteeksi ja hunjaa sekä suolaa myös. Keitän joko kana-tai kasvisliemessä kuoritut kasvikset pehmeiksi ja ajalen soseeksi myllyllä.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #140 : 08.05.25 - klo:09:35 »
Todella kova homma oli saada myskikurpitsa aukin, kuoret irootettua, siemenet ja rihmat poistettua. Siinä tarvittiin Mattiakin.

Nyt on arvon keitto porisemassa. Tosin ei meillä ole ollut valkoviiniä kuin jouluna, eikä tryffeliöljyä silloinkaan, eli ei koskaan.

Toivon että aikamoisen puurtamisen jälkeen soppa on makoisampaa kuin tavallinen kasvisosekeittoni.

Tässä 'mokoman' ohje:

https://www.aromipaja.fi/hieno-kurpitsakeitto/

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #141 : 09.05.25 - klo:09:15 »
Tuli kyllä oikein hyvää, vaikka puuttui ne pari ainetta. Tekisin toiste jos ei se myskikurpitsa olisi niin hankala.

Syön myös vähitellen paahdetut siemenet. Ei hassumpia nekään, kunhan huuhtelee suun siitä hampaisiin tarttuvasta möhkästä.

Siinä kurpitsaa kuoriessa muistelimme kuin korjasimme suuria kurpitsoja kompostin päältä mökillä ja kuorimme ne suit´sait´, ja keitimme etikka-sokeriliemessä kurpitsakuutioita.

Se oli silloin se! Samoin marja-ja sieniretket, puhumattakaan Matin metsästysmatkoista. Ja koirista !

https://fi.pinterest.com/pin/806496245816863805/

Ihania nuoruusmuistoja.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #142 : 09.05.25 - klo:09:49 »
Olisikohan hyvä tuoteidea valmiiksi kuoritun myskikurpitsan palaset? Tai myskikurpitsasose? Ehkä niitä onkin olemassa.

Ohjeesi mukaan "Kurpitsan käsittely on helppoa. Ensin kurpitsa halkaistaan ja sitten siemenet ja pehmeä rihmasto koverretaan pois." Ehkä se onkin helppoa, jos kotoa sattuu löytymään sähkökäyttöinen puukkosaha, tai jokin muu soveltuva väline. Kirves ja hakkuupölkky?

https://www.youtube.com/watch?v=c2UpFPL-CIo&ab_channel=M.A.Numminen-Topic

Joskus tullut vastaan myös oikein jykeväkuorinen lanttu niin että on pitänyt vasaralla avustaa veistä menemään läpi.

Kurpitsansiementen pitäisi ehkäistä eturauhasvaivoja.
« Viimeksi muokattu: 09.05.25 - klo:09:58 kirjoittanut öppiäinen »

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #143 : 09.05.25 - klo:09:57 »
Onpas muuten ihanan näköisiä ohjeita tuolla Aromipaja-sivustolla. Ovat vain aika työlään oloisia myös. Kukahan minullekin laittaisi? En jaksa tunnin ajan pakertaa vain itselleni ateriaa, jonka sitten hotkaisen viidessä minuutissa.

Iltapäivällä saapuu ruokakauppatilaukseni. Heräteostoksena verkkokaupasta tilasin pakastetun ankan. Ravintolassa joskus olen ankkaa syönyt, itse en ole koskaan valmistanut.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #144 : 09.05.25 - klo:10:53 »
Kyllä kotiinkuljetus on nurillekin hyvää palvelua jos kaupat on kauempana eikä ole kulkupeliä.

Me kävimme nyt äitiepäivä-kahvit ja kakkupohja ja valkoiset ruusut kahvipöytään S-marketista omalla autolla hakemassa. Sillä aikaa kun minä ostin apteekista keuhkoahtaumalääkkeen ja kaupasta nuo ym  ja muutakin. Matti haki kirjastosta 'kuukaudensarsin'.
Linnuntietä on meidän talon nurkalta S-marketin nurkalle n. 100 m, mutta teitä myöten autolla yli puoli km. Rolla pääsee n- 400 m suuntaansa.

Nyt ollaan tässä iässä jolloin jokainen askel on harkittava ja liikkeet laskettava.

Soppaa on vielä, tule syömään, pian se loppuun !   :003:

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #145 : 09.05.25 - klo:11:26 »
Vaikka nyt sen ankan ostinkin, olen todennut, että heräteostoksia tulee tehtyä vähemmän, kun nettishoppailee. Ei ole ne myymälässä leijuvat tuoksut viettelemässä.

Saatan tilata kerran kuussa satsin kaikkea hyvin säilyvää, mitä joka tapauksessa kuluu, tyyliin kahvia ja vessapaperia. Täydennän säilyke- ja maustevarastoa tarpeen mukaan, ja pakasteet lämpimään vuodenaikaan tulevat paremmin perille kaupan autossa, jossa ne kuljetetaan pakastimessa. Juureksia voin myös ostaa kun säilyvät aika hyvin pidempäänkin. Täydennän sitten tuosta lähikaupasta, jossa ei paljon muuta nykyään olekaan kuin eineksiä.

Miinuksena se, että vihanneksia ja hedelmiä tutkin mieluummin itse, ovatko hyviä, ja se ei nettishoppailussa onnistu. En uskaltanut tilata nyt esimerkiksi päärynöitä.

Kävelyllä käyn mieluummin niin ettei ole täysi ostosreppu selässä. Ei kulu takkikaan niin paljon.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #146 : 09.05.25 - klo:11:40 »
Funtsailet järkevästi. Minäkin yritän, mutta en ole ihan vielä luonut aukotonta systeemiä. Vaikka viikon mittaan lisään ostoksiin useita asioita jotka ensin ei tule mieleen, aina tuoduista
puuttuu jotakin ja sitten pitää 'kipaista' Ässällä.

Nyt olen systemaattisesti tilaillut, jopa tuplasti siivous ja pyykinpesuaineita. Jopa niin että nyt minulla on tahranpoistoainettakin.

Vessapaperia ei pidä unohtaa, mutta jos on talousrullia, niin hetki selvitään. Käytän myös paljon halvinta Xtran valkoista lautasliinaa ja paperinenäliinoja on aina oltava.
Samoin haluan että kodissani on aina ainakin yksi kukka. Nyt on vaaleansininen saint Paulia tässä oman huoneen ikkunalla. On pallomainen vaaleanpunainen tulilatva vaaleanpunaisten kynttilöiden vieressä olkkarin laivapöydällä. Keittiön ikkunalaudalla kasvattaa joulukaktus ( joululahja ) uusia lehtiä kovasti.

Ruokailutilan pöydällä on yleensä leikkokukkia. Nyt ne valkoiset ruusut jotka ostin ovat ensin partsilla jossa säilytän niitä aina yön yli. Säilyvät näin jopa kaksi viikkoa.

Lisäksi säilytän virpovitsat ja kuivatetut eräät leikkokukat pitkään. Pelkkä risukin maljakossa somistaa pöytää.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #147 : 09.05.25 - klo:15:24 »
Ankka tuli ja on nyt jääkaapissa sulamassa ja samalla pitämässä jääkaappia kylmänä.

Kaikkea ei tietenkään muista. Tuli vasta jälkeenpäin mieleen, että olisiko siellä ollut rautafosfaattirakeita pihalle lehtokotiloiden torjuntaan. Nyt olisi oikea aika.

Tilaamani Sisu-pastillit ovat kivikovia. Niin muuten olivat viime kerrallakin. Muista kaupoista saa pehmeitä. Säilytetäänköhän niitä tuolla jotenkin väärin? Ainakin parasta ennen -päivään on vielä aikaa.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #148 : 09.05.25 - klo:15:38 »
jatkuu osassa XIII
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi