Voisitko sinä Thomas jo antaa minulle anteeksi nuo luettelemasi asiat?
En jaksa niitä ruveta yksitellen nimeämään ja jokaista yksitellen anteeksi pyytämään. Niitä on niin paljon.
Voiko nämä pyytää anteeksi tällä tavoin suuressa nipussa?
Minä, tai paremminkin me kaikki ihmiset olemme Paholaisen kera mestarillisia syyttäjiä, jotka tätä toimintaa usein harrastamme.
Voisitko sinä tehdä poikkeuksen tuohon mainitsemaani syyttäjien kuoroon nähden ja antaa meille anteeksi kaikki nuo täällä monesti mainitut sinua vastaan tehdyt synnit?
Anteeksiantopäätös ei toki heti vie sinulta vääryyttä kärsineen oloa pois, mutta ajan kanssa se todennäköisesti pikkuhiljaa helpottuu.
Syyttelylinja taasen tuskin ketään vie parantumisen linjalle, jos on vääryyttä kärsinyt.
Sinulla on valta tässä asiassa: joko annat meille anteeksi tai sitten et anna.
Tässä on juuri ongelma, että parhaimmillaan körtit huomauttavat, että oloni paranisi, jos annan anteeksi. Minulla on aina ollut sinua kohtaan ystävällisiä tunteita. Jos et ollut tarpeeksi tuomittava silloin kun sivullinen sanoi Malmivaaran Siionin virsiä kamaliksi ja kuvottaviksi, silti silloin ja sen jälkeen rohkaisit minua. Omasta puolestani olen ajat sitten antanut kaiken anteeksi.
Mutta asia ei jää siihen. Jos "pikkuhiljaa" unohdan, unohtaako Jumala, että käännös on tehty, virret ovat todettu kamaliksi ja kuvottaviksi ja heränneet ovat ylimielisesti hylänneet ne? Miten tätä asiaa korjataan? Se pitää tajuta ja tehdä parannus. Eivät kovat sanani estä sitä, vaan körttien paatuneet sydämet, niin kuin kalistaja huomauttaa. Ilmeisesti körtit haluavat unohtaa, että historialliset virret ovat käännetty.
Anteeksiantaminen ja saaminen voi hyvin tulla, mutta jää vahinko.
Syy on minun, sillä olen toiminut tyhmästi niin kuin kuningas Asa "Sillä Herran silmät katselevat kaikki maat, vahvistaaksensa niitä, jotka pysyvät hänen tykönänsä kaikesta sydämestänsä. Sinä olet tyhmästi tehnyt, sentähden sinun pitää tästedeskin sotia saaman." 2 Aikak. 16:9. Asa liittoutui Syyrian kuninkaan, sen sijaan, että olisi pysynyt Herran tykönä kaikesta sydämestänsä. Niin kääntämällä Siionin virret, liittouduin joukkoon, jota Jumala vihaa ja jolle Jumala ei anna parannuksen armoa, että Hän voisi pelastaa heidät. Siksi tyhmä tekoni johtaa siihen, että olen tästedes sodassa jumalattomien kanssa. Jumalattomat körtit eivät muutu miksikään ja tekevät tulevaisuudessa kaikkensa, ettei Malmivaaran vanhat virret tule julkisuuteen.
Varmaan Jumala antoi Asalle anteeksi ja Asa Syyrian kuninkaalle, mutta tulos Asan tyhmästä teosta pysyi. Niin annan kaiken anteeksi, mutta sota jatkuu, sillä körtit eivät anna minulle anteeksi, että käänsin kamalat ja kuvottavat virret, jotka haluavat unohtaa. Pysyy heillä se huoran otsa, joka ei osaa punastua, kun kohtaa syntejään.
Tein hurskaan työn, mutta tyhmän, ja siksi sota ei lopu minun ja jumalattomien välistä, jotka pitävät edelleen historiallisen tekstin vaarallisena heidän syntiensä edessään. Jos Jumala antaa synnit anteeksi, syntivelka häviää. Minä annan synnit anteeksi, mutta synti pysyy. Se synti oli olemassa ennen kuin ilmaannuin, sillä körttien mielestä Malmivaaran Siionin virret ovat kamalia ja kuvottavia ja pitää blokata, pilkata ja hylätä se, joka ne kääntää. Tämä asenne estää Jumalan siunausta. Tilanne jatkuu, vaikka olisin hiljaa ja vaikka muuttaisin mieltäni ja olisi samaa mieltä körttien kanssa.
Minulla on toinen elämä. Runomittainen irokeesiraamatunkäännös on loppusuorallaan. En tuhlaa elämääni haukkumalla kristinuskon kauniita ja kalliita tekstejä, niin kuin körtit, vaan vastustamista huolimatta teen valtavan paljon työtä, että maailma, jossa elän, tulisi kaunimmaksi ja paremmaksi. Teen positiivista työtä. En tuhoo toisten rakentavaa työtä, niin kuin körtit. Ei tarvitse olla huolissa olostani. Iloitsen joka päivä kun tulee satoja riimitettyä riviä Jumalan Sanaa omalla lapsuuskielelläni.
En voi mitään, että körtit ovat pahoilla teillä. Ihminen ei voi pelastaa itseäänkään saatikka muita. Jos Jumala ei ole antanut armoa ja nöyrää sydäntä körteille ja heistä vielä tuntuu, että on sopiva pitää yllä väitteensä, että Malmivaaran virret ovat kuvottavia ja niiden kääntäjä narsisti niiden kääntämisen takia, vain Jumala voi muuttaa asiat. Minun anteeksiantaminen ei auta.